Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Du saknar doft- och smaknoteringar antar jag? För det första är jag rätt dålig på att identifiera och precisera alla dofter och smaker i ett vin. För det andra kan det lätt bli ett rabblande av dofter och smaker hos välkända druvor som präglas olika beroende på bl a klimat och årgång. Men ibland förekommer något udda, eller något är särskilt framträdande då kan det ju vara värt att notera. Men du har nog rätt i att jag oftast bara skriver hur pass jag gillar vinet och om det är drickfärdigt eller ska lagras längre. Jag är medveten om att de inte innehåller något högintressant material men jag tycker det är roligt att skriva något kort om viner som jag dricker och jag önskar att fler skulle tänka så. Här finns några på forumet som är mycket duktiga på att identifiera doft och smak och som dessutom kan uttrycka sig på ett intresseväckande sätt. Men vi är olika. Det är ju roligt om många deltar var och en på sitt sätt och efter sin förmåga. Och självklart ska du köpa en flaska Farrside men nu är det 2014 som gäller. Doft- och smaknoteringar efterfrågas redan!;)
Jag hoppas att jag inte verkade missnöjd med ditt inlägg för jag ville bara veta mer. Jag har ett halvdussin By Farr pinoter på lut men rätta tillfället har inte yppat sig än. Så tro mig när jag säger att jag enbart fiskade efter mer info! Hade det varit ett för mig okänt vin så hade jag inte tänkt på huruvida noten var utförlig eller inte och jag är inte själv ett dugg bättre på att beskriva smaker.
 

LeChat

Medlem
Jag hoppas att jag inte verkade missnöjd med ditt inlägg för jag ville bara veta mer. Jag har ett halvdussin By Farr pinoter på lut men rätta tillfället har inte yppat sig än. Så tro mig när jag säger att jag enbart fiskade efter mer info! Hade det varit ett för mig okänt vin så hade jag inte tänkt på huruvida noten var utförlig eller inte och jag är inte själv ett dugg bättre på att beskriva smaker.
Jo du verkade lite missnöjd fast med all rätt, där kunde så klart funnits lite mer information. :)
Fast det är lite lustigt med information kring viner. När jag väljer mellan olika viner som finns i källaren brukar jag ögna genom CT för att just få information om vilket vin som verkar mest drickfärdigt. Doft- och smaknoteringar är man oftast överens om men hur vida det är ett drickfärdigt vin där kan åsikterna gå rejält isär. Spelar ingen roll om det är ett ungt vin eller om det är äldre än tio år. Halva gänget tycker att det är tillgängligt och "dricker bra" och andra halvan kan prata om att det behöver lagras 3-5 år eller kanske minst ett decennium och är inte alls särskilt kul att dricka idag. Så till slut får man bara greppa en flaska och hoppas att den ska uppfylla alla ens önskningar. Som vid all annan vinrapportering så får man försöka hitta sina likar, läsa och jämföra vilka som verkar ha ungefär samma preferenser som man själv har. Ett mycket hårt och slitsamt arbete....;)
 

LeChat

Medlem
IMG_7867.JPG

2014 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape
Första dagen på jobbet krävde en god ryggbiff och något gott i glaset. Har inte provat någon CdP från 2014 men har ett par Bosquet des Papes i källaren som skulle vara kul att prova. Har köpt Bosquet des Papes i många år men egentligen tycker jag bara att 2005 och 2010 varit riktigt bra. 2014 har klassisk smak av hallon- lakrits och är gjort i en lättare stil inte helt olik en PN. CdP kan i vissa årgångar vara fadd och klumpig i smaken men så är inte fallet här. Möjligtvis kan det finnas en antydan av bränt socker som minus men annars tycker jag 2014 överraskar positivt.
 

Pontus

Medlem
2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues. Doftar dyrt av mörk frukt, läder, timjan och slaktarbänk. Mmmmm. Smaken infriar förväntningarna. Mörk frukt och kryddor av olika slag. Hög syra, fin balans på alla sätt. Frukten är fortfarande massiv och relativt ung. Faten är ganska framträdande, men stör inte. Ett ypperligt matvin när tanninerna rundas av något. Detta var sista flaskan. Så synd, jag tror den är bättre om 5 år. 94p+.
 

LeChat

Medlem
IMG_7868.JPG

2015 Yann Chave Crozes-Hermitage
Underbar doft av smaskig syrahfrukt. Och smaken är inte annorlunda. Mörka bär, lite peppar, rått kött, lakrits, viol och med behagllig tanninstruktur. Ungfruktig syrah som är väldigt njutbar redan idag. Någon som provat 2015 Alain Graillot?
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues. Doftar dyrt av mörk frukt, läder, timjan och slaktarbänk. Mmmmm. Smaken infriar förväntningarna. Mörk frukt och kryddor av olika slag. Hög syra, fin balans på alla sätt. Frukten är fortfarande massiv och relativt ung. Faten är ganska framträdande, men stör inte. Ett ypperligt matvin när tanninerna rundas av något. Detta var sista flaskan. Så synd, jag tror den är bättre om 5 år. 94p+.
Min sista flaska kommer att ploppas inom ett år! För mig är den helt j-a perfekt just nu:D
 

Gomseglet

Medlem
Det var ett tag sedan, men 2006 Gaustaferro Primum Riserva åkte upp.

Autentisk dialog mellan mig och kompis som inte dricker lika mycket vin:
Kompis: "Oj, det smakar som färskvinet vi drack i Grekland!"
Jag: "Det är från 2006"
Kompis: "Va?! Är det en Riserva också?!"

Från min nybörjarhorisont kan det här ligga hur länge som helst, 11 år är bara ett ögonblink. Fyller utan pardon näsan med röd frukt, alkohol och den tydligaste doften av läder jag någonsin känt. Lång, lång eftersmak av gummi, mandel, jord och aska. Något säger zzzing på tungan. Står utan något som helst problem upp för sig själv dag två, frukten då tydligare sura jordgubbar. Tanninerna torkar ut munnen som ett läskpapper, men de dominerar inte smaken. En mörk horisont. Sjukt gott tycker jag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur ofta har ni druckit vin från appellationen
Fiefs Vendéens i utkanten av Loire, strax intill Atlanten, samt hur ofta har ni druckit vin gjort på druvan negrette?

Är ni lika oerfarna som jag är svaret mest troligt noll. :oops: Nu har jag dock tagit ett kliv på vinnördsstegen och förkovrat mig. Oskulden är ett minne blott!

Äggfis i mängder direkt vid popp. Ni vet, en sån där riktig mök som läggs i smyg under täcket och som får din partner att fly i panik då den släpps ut i det fria, förhoppningsvis ofrivilligt. Men precis som odören under täcket vädras inslaget snabbt bort och andra mer behagliga aromer tar över. Ett vin som bör luftas alltså. En hel del "naturvinsvibbar". Kärniga surkörsbär, härsket smör, lingonsnår, nytvättade lakan, lavendel och svampskog träder fram och plötsligt har det blivit riktigt trevligt. Svåranalyserat och komplext. Slankt, men aningen tunt. Ganska enkelt och lättdrucket även om det är bra drag i syran. Torrt och strävt hamnar på pluskontot, men det känns lite obalanserat och ettrigt. 300 kr är ganska dyrt med tanke på upplevelsen, men visst är det intressant och riktigt gott. Fyller inte upp garderoben personligen, men jag misstänker att det nog råder delade meningar här. (88p)

image.jpeg

2012 Domaine Saint Nicolas Fiefs Vendéens Cuvée Poire
 
M

Mouton

Hur ofta har ni druckit vin från appellationen
Fiefs Vendéens i utkanten av Loire, strax intill Atlanten, samt hur ofta har ni druckit vin gjort på druvan negrette?

Är ni lika oerfarna som jag är svaret mest troligt noll. :oops: Nu har jag dock tagit ett kliv på vinnördsstegen och förkovrat mig. Oskulden är ett minne blott!

Äggfis i mängder direkt vid popp. Ni vet, en sån där riktig mök som läggs i smyg under täcket och som får din partner att fly i panik då den släpps ut i det fria, förhoppningsvis ofrivilligt. Men precis som odören under täcket vädras inslaget snabbt bort och andra mer behagliga aromer tar över. Ett vin som bör luftas alltså. Naturvinsvibbar av stora mått. Kärniga surkörsbär, härsket smör, lingonsnår, nytvättade lakan och svampskog träder fram och plötsligt har det blivit riktigt trevligt. Svåranalyserat och komplext. Slankt och aningen tunt. Ganska enkelt och lättdrucket även om det är bra drag i syran. Torrt och strävt hamnar på pluskontot, men det känns lite obalanserat och ettrigt. 300 kr är ganska dyrt med tanke på upplevelsen, men visst är det intressant. Fyller inte upp garderoben personligen, men jag misstänker att det nog råder delade meningar här. (88p)

Visa bifogad bild 10775
2012 Domaine Saint Nicolas Fiefs Vendéens Cuvée Poire
Äggfis, måste provas
 

Pontus

Medlem
2009 Schäfer-Fröhlich Bockenauer Felseneck Riesling Grosses Gewächs. Denna har jag gått och väntat på ett tag. Drack den som ung, och la på minnet att den visade stor potential med knivskarp syra och massiv frukt. Redan idag är det ett helt annat djur. Visserligen doft av Piggelin och våta stenar initialt, men snart försvinner isglassen och ersätts av tropiska frukter och mandlar. En hel del florala toner dessutom, samt nån liiiten förnimmelse av terpentin! Frukten är fortfarande massiv, men syrorna har lugnat sig en hel del. Komplex smak av tropiska frukter, marsipan och gröna äpplen. Rikligt med mineraler i mittpartiet och ett lite stramt avslut med viss beska. Vinet är definitivt i balans med alla bitar på plats, men kan nog utvecklas positivt i ytterligare ett decennium eller mer. Det växer under hela kvällen och sista slatten är bara sådär otroligt bra! 95p+.
 

Sebban

Medlem
Hur ofta har ni druckit vin från appellationen
Fiefs Vendéens i utkanten av Loire, strax intill Atlanten, samt hur ofta har ni druckit vin gjort på druvan negrette?

Är ni lika oerfarna som jag är svaret mest troligt noll. :oops: Nu har jag dock tagit ett kliv på vinnördsstegen och förkovrat mig. Oskulden är ett minne blott!

Äggfis i mängder direkt vid popp. Ni vet, en sån där riktig mök som läggs i smyg under täcket och som får din partner att fly i panik då den släpps ut i det fria, förhoppningsvis ofrivilligt. Men precis som odören under täcket vädras inslaget snabbt bort och andra mer behagliga aromer tar över. Ett vin som bör luftas alltså. En hel del "naturvinsvibbar". Kärniga surkörsbär, härsket smör, lingonsnår, nytvättade lakan, havssalt och svampskog träder fram och plötsligt har det blivit riktigt trevligt. Svåranalyserat och komplext. Slankt, men aningen tunt. Ganska enkelt och lättdrucket även om det är bra drag i syran. Torrt och strävt hamnar på pluskontot, men det känns lite obalanserat och ettrigt. 300 kr är ganska dyrt med tanke på upplevelsen, men visst är det intressant och riktigt gott. Fyller inte upp garderoben personligen, men jag misstänker att det nog råder delade meningar här. (88p)

Visa bifogad bild 10775
2012 Domaine Saint Nicolas Fiefs Vendéens Cuvée Poire
Vart fick du tag på den flaskan?
Drack Saint Nicolas cuvee Jacques när jag var nere i Paris i januari och tyckte den var riktigt bra
 

Magikern

Medlem
D´arenberg - The Ironstone Pressings 2009

Inte så ofta jag dricker Australiensiska viner men i går kväll gjorde jag ett undantag.

Doft: Lite kokt frukt , eucalyptus och kanske lite mognadstoner men generellt sett ganska dämpad.
Smak: Kokt frukt och begynnande mognad, viss beska och kryddighet och det märks att det är Grenache i vinet, rätt fylligt men jag gillar inte smaken speciellt mycket. Det är dock inte spretigt men syran är lite låg. Ingen speciellt trevlig eftersmak heller.

88 minus i poäng och jag kan inte rekommendera detta till någon om man inte blir bjuden möjligen. Tänkbart att vinet inte har de moderna skruvkapsylerna med syregenomsläpplighet. Jag spår ingen ljus framtid för vinet iaf. och hade inte varit förvånad om det varit betydligt bättre om det varit kork på flaskan.
 

Wintermute

Medlem
Bonnet-Huteau Muscadet Sevre & Maine - La Terciere Sur Lie 2015.
Först lite trevande... Sedan massor med tropiska frukter (ananas och kanske mango och passionsfrukt) tillsammans med ett uns Pigelin. Lite brödighet och mineraler i slutet. Påminner om en lättare Champagne, men naturligtvis utan bubblen. Superbra!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7876.JPG

2007 Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau

I vanlig ordning så får man kyla sin CdP för att dämpa alkoholhettan och för att vinet ska få en bättre skärpa. Detta är min sista 2007 från CdP och det gör mig inget. Det har varit både toppen och botten med den årgången. Mest botten, de flesta är rätt klumpiga och alkoholstinna. Vieux Telegraph är väl nått mitt emellan. Den behöver lite luft för att öppna upp sig. Alkoholen slår fortfarande igenom. Mörk frukt, fortfarande ung men tveksam till att framtiden skulle se särskilt ljus ut. Lakrits och rabarber får avsluta och därmed sätter jag punkt för CdP 2007.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens köprekommendation för de av er som gillar lite kralligare pinot med fin komplexitet, kryddig och krutrökig inramning samt mängder av solkysst bärighet. Någonstans mitt emellan en lite kraftigare bourgogne och en elegant nya världen-pinot. Finns i små partier på bolis just nu för endast 250 pix. (90p)

image.jpeg

2014 Greywacke Pinot Noir
 

Larseman

Medlem
Dagens köprekommendation för de av er som gillar lite kralligare pinot med fin komplexitet, kryddig och krutrökig inramning samt mängder av solkysst bärighet. Någonstans mitt emellan en lite kraftigare bourgogne och en elegant nya världen-pinot. Finns i små partier på bolis just nu för endast 250 pix. (90p)

Visa bifogad bild 10779 2014 Greywacke Pinot Noir
Märkligt, samma årgång såldes för ett år sedan i småparti på SB men då för 199kr :confused:
Men håller med, ett mycket bra vin är det.
 
Toppen