Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Hemkommen efter en vecka i Madrid med en massa mediokra viner på diverse bjudningar och mingelpartyn:usch:. Definitivt bäst under veckan var AN/2 och 2015 Vartolo Sierra de Gredos (100% Grenache från gamla stockar på ca 1000m höjd). Båda riktigt trevliga:)
Suget efter ett riktigt bra spanskt vin fanns kvar när jag kom hem så jag korkade upp en 2011 Clos Martinet. Jäklar vilket gott vin! Jag är svag för Priorat! Jag kan kopiera @Mattias S noter på AAlto ovan minus Dill,köttgryta och lakritsrot. Den höga alkoholen känns inte alls. Ett kanonvin! (92+)
Visa bifogad bild 10871
Ditt vin fick ett + i kanten dessutom, vilket också skiljer. För övrigt, Aalto gavs till hustrun blint som givetvis gissade på Priorat! ;)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Lite gött från helgens vinösa tillställningar.

Började lördagen med en lunch bestående av lite ost och sydafrikansk chardonnay som jag har varit nyfiken på ett tag efter att @chambertin har pratat gott om producenten. Från de svalare delarna av Walker Bay och visst är det ett relativt svalt vin, men samtidigt ganska generöst. Svalvarmt brukar några i min närhet kalla det (ni vet vilka ni är). Riktigt gott vin för en liten slant strax under tvåhunkan. Nougat, popkorn, apelsinskal, aningen brända pinjenötter och krut. Gul, koncentrerad frukt med lätt tropiskt anslag. Avrundad syra och ganska fyllig kropp, samt bra längd och intensitet. Lite småbråkigt och bittert i avslutet får bli mitt enda minus, men det löser sig förhoppningsvis med tiden. Älskar stilen. Inte helt olik en bra Meursault vill jag påstå som lekman. (89p+)

Visa bifogad bild 10866
2015 Newton Johnson Chardonnay

Lördagskvällen fick bli sensommarens sista grillkväll och det kändes som ett bra tillfälle att ta fram det tyngre artilleriet. Vi pratar om en intensiv och fyllig fruktbomb med precis rätt nivå av finess och struktur under den tjocka fruktmattan. Pefekt grillvin till en fin bit kött och ungsbakad potatis med mängder av parmesan. Inslag av mörka körsbär, svarta vinbär, piptobak, katrinplommon och mörk choklad samt små stråk av torkade kryddor, dill, köttgryta och lakritsrot. (92p)

Visa bifogad bild 10865
2011 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto
Var plockade du upp Newton chard? Blev väldigt nyfiken på den.
 

LeChat

Medlem
IMG_8002.JPG

2015 Cave de Tain Crozes-Hermitage Grand Classique
Ung, fruktig en aning beska, vanilj och kola. Fattonerna har inte integrerats och vinet känns egentligen inte drickfärdigt ännu. Jag tyckte 2015 Yann Chaves Crozes-Hermitage var klart bättre så välj den i första hand. Men denna har nog en framtida potential för den prismedvetne bara den får ligga till sig. Årgången är ju 2015 och 125:- är ju inga stora pengar om man vill följa utvecklingen med några flaskor.
 
Visa bifogad bild 10875
2015 Cave de Tain Crozes-Hermitage Grand Classique
Ung, fruktig en aning beska, vanilj och kola. Fattonerna har inte integrerats och vinet känns egentligen inte drickfärdigt ännu. Jag tyckte 2015 Yann Chaves Crozes-Hermitage var klart bättre så välj den i första hand. Men denna har nog en framtida potential för den prismedvetne bara den får ligga till sig. Årgången är ju 2015 och 125:- är ju inga stora pengar om man vill följa utvecklingen med några flaskor.

Besökte kooperativet Cave de Tain i somras och kan varmt rekommendera deras Crozes-Hermitage Les Hauts du Fief (2013). För 16 EUR var det väldigt mycket vin för pengarna. Helt klart gott redan nu men kan möjligtvis utvecklas än mer ett par år till.
 

Poussard

Medlem
Bjuder på den här bilden. Tänkte väl egentligen mest kommentera Sp68 Bianco eftersom den varit uppe förut och toalett och jäst mm nämndes och det därför var ett intressant vin att både prova och dela med mig av.

Min uppfattning var: väldigt blommig och nästan söt doft men torr i munnen. Citrus inkl skal (lite fenolisk beska), apelsin, aprikos. Ett uns av skalkontaktsmotstånd men inom ramen för vad som jag tycker är enkelt och direkt klunkbart (de flesta runt bordet reagerade inte ens på att det skulle vara skalkontakt).

Inte jättestort vin men för typ 150kr prisvärt. Absolut ingen funk eller liknande för mina smaklökar. Min enda invändning är att det kanske var lite för blommigt (jag tycker det är Muscat som är vattendelaren här. Det "naturliga" i vinet är inget negativt och ingen big deal (det är inte jätteframträdande enligt mig)).
 

Attachments

  • IMG_3861.JPG
    IMG_3861.JPG
    110,7 KB · Visningar: 201

Magnus L

urydhtfilgukj
Bjuder på den här bilden. Tänkte väl egentligen mest kommentera Sp68 Bianco eftersom den varit uppe förut och toalett och jäst mm nämndes och det därför var ett intressant vin att både prova och dela med mig av.

Min uppfattning var: väldigt blommig och nästan söt doft men torr i munnen. Citrus inkl skal (lite fenolisk beska), apelsin, aprikos. Ett uns av skalkontaktsmotstånd men inom ramen för vad som jag tycker är enkelt och direkt klunkbart (de flesta runt bordet reagerade inte ens på att det skulle vara skalkontakt).

Inte jättestort vin men för typ 150kr prisvärt. Absolut ingen funk eller liknande för mina smaklökar. Min enda invändning är att det kanske var lite för blommigt (jag tycker det är Muscat som är vattendelaren här. Det "naturliga" i vinet är inget negativt och ingen big deal (det är inte jätteframträdande enligt mig)).
Hur var Morei?
 

Pontus

Medlem
Jättebra. Lagrad i amfora så uppenbarligen ingen ek. Hyfsat lätt kropp, slank och mineralisk, 12.5% alkohol, frukten åt det mörkare hållet, mörka körsbär etc. med lite blodapelsin med en viss fenolisk beska.
"fenolisk beska", är det detsamma som tanniner för dig?
 

ChristianB

DipWSET
Det stavas med F på svenska i alla fall. :)

The primary catechins in wine are catechin,epicatechin and gallate epicatechin. Gallate epicatechin plays the most important role in taste sensation; the greater concentration of gallate epicatechin, the greater degree of polymerization. Catechins are the major building blocks of tannins.
Catechin kan ha en viss bitter smak så gissningsvis är det något med skalmaceration, vinmakning, osv. :)
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 10856
2010 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape
Idag grillas det skivor av rostbiff och till det blir det första potatisgratängen sen i vintras. Igår var det norra Rhone i glaset, 2011 Yann Chave Hermitage, idag fick det bli något från södra Rhone, en 2010 Les Cailloux Chateauneuf du Pape. Visst är Les Cailloux hyfsat god men väldigt ospännande och inte i närheten av gårdagens Hermitage. Tveksamt om lagring i några år kommer att hjälpa men sista flaskan får väl ligga 2-3 år till.
Kanske det är helt enkelt så att du gillar viner från Norra Rhône mer. De här vinerna har fått ganska likvärdiga betyg hos vissa aktörer, poängmässigt alltså. Jag har inte provat så mycket Chateauneuf du Pape, så att jag skulle kunna ge min egen bedömning, men det lutar nog åt att jag gillar själv också sådana viner.
 

LeChat

Medlem
IMG_8008.JPG

2011 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina
Barolo 2011 med dess söta frukt kan vara riktigt härlig! 2011 Arborina är ett bra exempel med fina silkiga tanniner och en ganska typisk förförande barolodoft, blommig och med lite målarlåda. Detta är inte den pryda typen utan lite mer av en exhibitionist. Och jag faller pladask för Arborinas behag. Jag blir nästan alltid väldigt imponerad av Elio Altares barolo. Alltid snygg fatbehandling med fräscha smaker och njutbar tanninstruktur och med bra balans. Vulgogott!
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 10887
2011 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina
Barolo 2011 med dess söta frukt kan vara riktigt härlig! 2011 Arborina är ett bra exempel med fina silkiga tanniner och en ganska typisk förförande barolodoft, blommig och med lite målarlåda. Detta är inte den pryda typen utan lite mer av en exhibitionist. Och jag faller pladask för Arborinas behag. Jag blir nästan alltid väldigt imponerad av Elio Altares barolo. Alltid snygg fatbehandling med fräscha smaker och njutbar tanninstruktur och med bra balans. Vulgogott!
Inget av den lite brända gummiton jag hittar i andra Barolo -11?
 

LeChat

Medlem
Inget av den lite brända gummiton jag hittar i andra Barolo -11?
Nej inget jag noterade nu eller gjort tidigare heller. Nu har jag inte druckit så många olika 2011or men de jag provat har gett en positiv upplevelse. Lite söta och tillgängliga men bra och goda. 2011 Massolino är en annan ypperlig Barolo. 2009 var däremot en årgång som jag hade väldigt svårt för. Vilka 2011or är det som du syftar på?
 
M

Mouton

Dom jag funnit tonen i, jämfört med 2012. Silvio Grasso (standard) Azelia, Diego Conterno "Ginestra" Luigi Baudana(Vajra) Domenico Clerico (standard) däremot inte i Sandrone's Barolo
 
Toppen