Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

R Ratti, är väl ett annat exempel på brända toner i 11 men underbara 12. Men vad gick snett med 13?? Vill i vanlig ordning påpeka att detta är mina personliga åsikter, inget annat.
 

Gradin

Medlem
Chateau Musar 2006

Första gången jag dricker Musar:

Stor doft, svarta vinbär, körsbär, lite krydda och en mild ton av lakrits.
Bra syra, tanninerna slätas ut med lite luft.
Jättegod helt enkelt och kommer säkerligen bara bli bättre.
(91p)
IMG_1474.JPG
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
guidalberto faugeres.jpg

Lördag kväll, köttbullar & makaroner, ett andravin från Toscana och en Saint-Emilion:
1998 Château Faugères: plommon, jord och kryddnejlika i både doft. I smaken finns också en hel del snygg grön paprika. Rätt hårt fatat. Ingen trötthet, men blir knappast bättre än det är idag: 90-91p
2003 Tenuta San Guido Guidalberto Toscana IGT: hur bra kan ett andravin bli? Doft av hö, halm, söta körsbär, liljekonvalj och mercedes skinnklädsel. Smak av plommon och röda vinbär med en touch av körsbär, slank och och otroligt elegant. Den övervarma årgången märks inte alls. Helt otroligt bra! 94-95p hade tyvärr bara en flaska, men hittar ni så köp!
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 10890
Lördag kväll, köttbullar & makaroner, ett andravin från Toscana och en Saint-Emilion:
1998 Château Faugères: plommon, jord och kryddnejlika i både doft. I smaken finns också en hel del snygg grön paprika. Rätt hårt fatat. Ingen trötthet, men blir knappast bättre än det är idag: 90-91p
2003 Tenuta San Guido Guidalberto Toscana IGT:
hur bra kan ett andravin bli? Doft av hö, halm, söta körsbär, liljekonvalj och mercedes skinnklädsel. Smak av plommon och röda vinbär med en touch av körsbär, slank och och otroligt elegant. Den övervarma årgången märks inte alls. Helt otroligt bra! 94-95p hade tyvärr bara en flaska, men hittar ni så köp!
Drack en 2010 Guidalberto härom året som var tämligen stum. Jag inser nu att den borde fått vila ostört.
 

KimHartman

Medlem
Bild.jpg


2011 Yann Chave Hermitage
Mörk och röd frukt, rökt kött, lakrits, vaniljglass, lite bränd med kaffeton. Modern, kanske lite väl stylad, dock klart god. Redo nu, vänta inte för länge.

2014 Jean-Claude Marsanne St. Joseph Pigg, frisk, något tunn. Eneträ, röd kärv frukt, kryddpeppar, smörkola (oklart om det är från ek eller malo). Antydan till lite gröna omogna toner om man ska vara petig. Gott, lättgillad, sympatisk stil!

2009 Auguste Clape Cornas Grus, blöt cement, rök, och mandel på näsan. Väldigt koncentrerad, stenig smak med stort djup. Mörk och ganska vrång med blod, kött, olivtapenad, och jord. Känns knuten, kommer inte riktigt loss, inte hela vägen fram liksom. Wow men ändå inte. Tror det finns mer att hämta här, omprovning imorgon.

2015 Alheit Cartology Fet tropisk frukt, persika, ananaskoncentrat, äpplemos, nötter, vanilj. Lite skalbitter och kryddig i avslutet. Mycket smak. Lite som vit söt Bordeaux, men torr. Seriöst vin, överraskande bra!

 

KimHartman

Medlem
Om ni älskar nebbiolo med mängder av finess och antingen vill ha ett vin att lägga i källaren ett decennium eller har hög tolerans mot tanniner, så har jag ett riktigt bra tips till er (fast i egentligen kom tipset från @karl_ek, men även en höna hittar ju enstaka korn ibland ;)). Det är verkligen hur gott som helst redan nu, men det är stramt som satan, bara så ni vet. Klaga inte på mig om ni poppar i förtid och är intoleranta mot munbedövande struktur. Själv så njuter jag i stora drag och firar fredag!

Nypon, blommiga körsbär, kanel, pomerans, nyplockad svamp och mentol. Ungt och löjligt intensivt med massiv och fokuserad syra. Komplext redan nu, men med stor framtidspotential. Jag tar nog fram den stora spaden och ger det (93p+).

Visa bifogad bild 10851
2013 Cigliuti Barbaresco Serraboella (95575)

Hur ekig var den? Jag kommer ihåg att jag tyckte årgång 2005 var ruggigt bra runt 2011-2012, men när jag provade årgång 2010 för andra gången i början av 2017 så kändes den lite ekig och klumpig, även om själva grundmaterialet var bra.
 
Visa bifogad bild 10891

2011 Yann Chave Hermitage
Mörk och röd frukt, rökt kött, lakrits, vaniljglass, lite bränd med kaffeton. Modern, kanske lite väl stylad, dock klart god. Redo nu, vänta inte för länge.

2014 Jean-Claude Marsanne St. Joseph Pigg, frisk, något tunn. Eneträ, röd kärv frukt, kryddpeppar, smörkola (oklart om det är från ek eller malo). Antydan till lite gröna omogna toner om man ska vara petig. Gott, lättgillad, sympatisk stil!

2009 Auguste Clape Cornas Grus, blöt cement, rök, och mandel på näsan. Väldigt koncentrerad, stenig smak med stort djup. Mörk och ganska vrång med blod, kött, olivtapenad, och jord. Känns knuten, kommer inte riktigt loss, inte hela vägen fram liksom. Wow men ändå inte. Tror det finns mer att hämta här, omprovning imorgon.

2015 Alheit Cartology Fet tropisk frukt, persika, ananaskoncentrat, äpplemos, nötter, vanilj. Lite skalbitter och kryddig i avslutet. Mycket smak. Lite som vit söt Bordeaux, men torr. Seriöst vin, överraskande bra!
vilken fyrklöver!
 

LeChat

Medlem
IMG_8011.JPG

2006 Azelia Barolo Margheria

Färgen är ganska mörk med en brunorange kant. Den behöver luft för att släppa till. Doften bjuder bl a på sherrytoner, enträ, målarlåda och tjära Smaken visar mognad med bl a läder och frukten börjar kanske torka ut något. En aning alkohol slår igenom. Tanninerna är lena men har kvar ett behagligt bett. Den är bättre än förra flaskan som jag öppnade i februari 2016 som smakade spetsad julmust och russin men den drar åt samma håll. Tror inte att den kommer att utvecklas till det bättre heller. 2006 anses ju vara en bra årgång men kanske i en stil som inte passar mig?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
isabille lafon 1995.jpg

2012 Château Haut-Mongeat Cuvée Isabelle: har druckit massor av flaskor av det här vinet, alltid lika bra, sympatisk Bordeaux till ett sympatiskt pris och att det går att pruta hos importören gör inte saken sämre;) Omdömet från mars förra året står sig fortfarande: https://www.finewines.se/threads/id...gar-och-diskussioner.2030/page-438#post-98026
1995 Château Lafon-Rochet: Systembolaget säljer årgång 2000 till ett ockerpris, passade därför på att beställa några 1995 medan de fortfarande finns till sansad kostnad. Stor doft med röda och svarta vinbär, en rejäl dos tobak, tillsammans med bittermandel och viol. Massiv frukt för att vara Saint-Estèphe, lugna fat, humidor, bläck och blyerts, perfekt balans och mognad, ett stort vin, kunde ha ge gårdagens Guidalberto en rejäl utmaning: 93-94p
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_9048.JPG


Drog upp korken på en 2009 chateau Musar i helgen på den flaskan som köptes till månadens vin i oktober förra året. På grund av tillökning i familjen vid den tiden blev flaskan liggandes till nu.
Stram i både doft och smak med mörka bär och järn som huvudspår. Smakade verkligen blod i munnen, som om man fått en redig käftsmäll.

Passade riktigt bra till den örtiga, blodiga och alldeles underbara njurtappen som serverades till. Kan vara en av mina absoluta favoriter bland kossans styckdetaljer!
 

Mattias Schyberg

Administratör
BYOB med lite blandat folk utanför forumsfären igår. Lustigt nog blev det mycket Spanien och enbart rött trots fritt tema. Hyfsat blint även om det var lätt att ha koll på sin egna flaska och delvis vem som bidragit med vilket. 3/4 blint kan vi kalla det. ;)


image.jpeg

1995 Bodegas Alejandro Fernández Ribera del Duero Janus Gran Reserva Pesquera

Påtagligt moget med torkad frukt och körsbär på en mastig bädd av krutiga fat, sandelträ, trycksvärta och ett uns stall. Knappt medelfylligt, intensivt och elegant med mjuka tanniner och lång syrlig eftersmak. Ett kanonvin i perfekt mognadsskrud. (94p)

Fick vibbar av kraftig bourgogne av ädlaste sort, men landade tankarna på högra stranden i Bordeaux. Årgång tidigt 2000-tal. Ingen tanke på Spanien, men vad gör väl det! :)

image.jpeg

1997 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Sassicaia

Kvällens besvikelse för mig. Inte alls dåligt på något vis, men storheten lös med sin frånvaro. Vek årgång eller en sämre flaska? Ingen susning. En stor dos av paprika initialt. Lite jordig ceder och syrliga plommon. Ganska spritig känsla i munnen, trots moderata 13 % enligt etiketten. Bra intensitet och längd, men frukten känns en aning uttorkad och ur balans med ett uns disharmoni som följd. (88p)

Doftmässigt var jag i Loire. Smakmässigt flög jag till Chile och carmenere av hyfsat slag. Slutgissningen föll på högra stranden och en vek, samt sval årgång med överdriven chaptalisering med tanke på spritigheten. Det blev bättre med luft och etiketten lyfte vinet en aning efter avtäckning, men mitt omdöme ovan är oredigerat innan facit.

image.jpeg

2006 Condado de Haza Ribera del Duero Alenza Gran Reserva

Ett mörkfruktigt och strukturerat kraftpaket med mängder av finess. Björnbär, blå plommon, soja, svart läder och ett uns chark. Nötiga och rika fat med diverse torkade kryddor. Mängder av ungdomliga tanniner och hög intensitet med viss eldighet. Syrligt och välbalanserat med fyllig kropp. Riktigt gott och lovande, men lite för ungt och oförlöst. Finns på bolis. Köp och lagra 5-20 år ytterligare! (92p+)

Tänkte en högklassig Cahors/Argentina och malbec, men även någon form av läcker mourvedre, mest troligt från Bandol. Ännu en missad Spanjor! Jag brukar annars vara duktig på att naila spanska ursprung, men inte denna dag bevisligen. :(

image.jpeg

2014 Château Pegaü Côtes du Rhône Cuvée Maclura

Peppriga jordgubbstoner med härligt jordiga cigarraromer och fin allmän komplexitet. Slank med läskande syra i hyfsat lättdrucken stil. Nästan lite ambitiös beaujolais över det hela. Jäkligt gott och ambitiöst, men i en något enklare liga. (90p)

Var snabbt inne på Pegau utan att egentligen kunna motivera det fullt ut. Tyckte att slankheten kändes fel, samt så saknades den där riktiga intensiteten, strukturen och stalligheten. Samtidigt ville jag minnas att Maclura hade precis den cigarraromatiken sist jag provade det, vilket blev min gissning. En minst sagt bra slutsats och äntligen fick jag träffa rätt! :) Sanslöst bra QPR! Ni som köpte på er lådvis kan känna er riktigt nöjda.


image.jpeg

2010 Pago de los Capellanes Ribera del Duero Parcela El Nogal

Mitt bidrag för kvällen. Ångrade mitt val i efterhand med tanke på övriga viner. Alldeles för tajt och ungt i dagsläget. Mörk, fattyngd frukt. Lite jordiga stalltoner och röd frukt tittar fram med lite luft. Pinjenöt och ett uns stendamm i bakgrunden. Hur gott som helst redan nu om man hanterar den tuffa strukturen (jag är ganska tolerant), men det är absolut ett vin för källaren. Hyfsat slankt, nästan lite barolovibbar i munnen. (91p+)


image.jpeg

2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

Lång, intensiv och småeldig smak. Fylligt med mängder av mörka körsbär, plommon, fikon, choklad och nyponsoppa. Välbalanserat och mustigt med mjuk struktur. Riktigt gott! (91p)

Italien kändes givet och jag fastnade där. En modern och fruktintensiv brunello. Med facit i hand borde jag kanske tänkt på grenache och södra Rhône, men så kloka tankar inföll aldrig. :(


image.jpeg

2007 Tenuta San Guido Guidalberto Toscana IGT

Rödfruktigt och elegant. Tranbär och körsbär med toner av ceder, basilika och trycksvärta. Massiv syra och medelfyllig kropp. Fin längd och bra mognad. Riktigt gott och trevligt vin med utmärkt balans. (93p)

Var snabbt i Toskana, men övervägde aldrig Bolgheri av någon anledning. Tänkte snarare på en bdx-inspirerad chianti av högsta klass, men nog snubblade jag i onödan här. Har sällan stött på så pass syrliga och slanka supertoskanare får bli min ursäkt.

image.jpeg

2009 Château Gruaud Larose

Klassisk bdx från vänstra stranden, troligen Saint-Julien och årgång 2010! Nöjd! :)

Mycket bra och klassisk med ceder, svarta vinbär, kafferost, tobak och ett uns stall. Hur god som helst med lysande intensitet och längd. Lite för ung, men ändå ganska tillgänglig och redo att drickas. (93p)
 

LeChat

Medlem
IMG_8013.JPG

Borgogno Barolo Riserva 2008

Fin färg. Ung. Rödfruktig och slank. I smaken finner jag bl a körsbär, jordgubbar, nypon och te. Ganska snälla tanniner och något markerad syra. Lite lik Massolinos Barolo tror jag. Stilen känns bekant i alla fall. I dagsläget är det ingen stor komplex Barolo och det tror jag inte att den kommer bli med lagring heller, men det kan nog lyfta den ytterligare något snäpp. Det här är en bra, hygglig Barolo för 300:- som känns rimligt prissatt.
 

Gomseglet

Medlem
Visa bifogad bild 10931
Borgogno Barolo Riserva 2008

Fin färg. Ung. Rödfruktig och slank. I smaken finner jag bl a körsbär, jordgubbar, nypon och te. Ganska snälla tanniner och något markerad syra. Lite lik Massolinos Barolo tror jag. Stilen känns bekant i alla fall. I dagsläget är det ingen stor komplex Barolo och det tror jag inte att den kommer bli med lagring heller, men det kan nog lyfta den ytterligare något snäpp. Det här är en bra, hygglig Barolo för 300:- som känns rimligt prissatt.

Tack för den smakningen! Jag som inköpt går på att det är fullt rimligt att korka upp nu alltså. Var är korkskruven nu då...
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 10931
Borgogno Barolo Riserva 2008

Fin färg. Ung. Rödfruktig och slank. I smaken finner jag bl a körsbär, jordgubbar, nypon och te. Ganska snälla tanniner och något markerad syra. Lite lik Massolinos Barolo tror jag. Stilen känns bekant i alla fall. I dagsläget är det ingen stor komplex Barolo och det tror jag inte att den kommer bli med lagring heller, men det kan nog lyfta den ytterligare något snäpp. Det här är en bra, hygglig Barolo för 300:- som känns rimligt prissatt.
Jättebra recension om vinet! Enda frågetecknet är varför etiketten ser annorlunda ut än ett annat vin som heter exakt likadant. Kanske frågan har redan diskuterats här – hur som helst, kanske läge att ta detta upp igen?
 

LeChat

Medlem
Jättebra recension om vinet! Enda frågetecknet är varför etiketten ser annorlunda ut än ett annat vin som heter exakt likadant. Kanske frågan har redan diskuterats här – hur som helst, kanske läge att ta detta upp igen?
Tack!:) När det gäller etikettfrågan så har den diskuterats i någon annan tråd vill jag minnas.
 

Druvan

Medlem
Jättebra recension om vinet! Enda frågetecknet är varför etiketten ser annorlunda ut än ett annat vin som heter exakt likadant. Kanske frågan har redan diskuterats här – hur som helst, kanske läge att ta detta upp igen?

Se Innertällmo Bryggeris svar nedan från tråden "De senaste vininköpen, diskussioner och tips";

Har fått det bekräftat att det är en speciell deal mellan Borgogno och systembolaget - innehållet ska dock vara detsamma som i den "riktiga! Riserva 2008. Etiketten (och priset) är dock enbart för den svenska marknaden.
 

Michael.S

Medlem
Giant steps Pinot noir Sexton vineyard 2012
Runt 2 år sen jag drack detta vinet sist. Fortfarande varma röda bär och kryddig salami. Rökigheten från faten är betydligt mer balanserad än sist. Tycker även att jag känner någon nötighet??? Gott och lättdrucket, men aningen enkelt...
Jag vill hitta bättre PN för vettiga pengar. Tips?? :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Giant steps Pinot noir Sexton vineyard 2012
Runt 2 år sen jag drack detta vinet sist. Fortfarande varma röda bär och kryddig salami. Rökigheten från faten är betydligt mer balanserad än sist. Tycker även att jag känner någon nötighet??? Gott och lättdrucket, men aningen enkelt...
Jag vill hitta bättre PN för vettiga pengar. Tips?? :rolleyes:
Kanske funkar det här, med risk för att stilen är snarlik?

Krutrökig, kryddig och aningen köttig med solkyssta hallon. Mörk, tät färg i nivå med syrah. Inslag av pomerans, sandelträ, björnbärssnår, nyponblom och jord. Mustigt och stjälkigt i munnen med lite uppfostrande beska och välbyggd struktur. Bra intensitet, syra och balans i medelfyllig kropp. Ett uns söt eldighet i avslutet passar utmärkt nu när hösten närmar sig. Härligt vin och en riktigt trevlig överraskning! (90p) 2014 Greywacke Pinot Noir (nr 92168)
 
Toppen