Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
isabelle.jpg

Efter middag med sake på Sushi Sho blir man sugen på lite ost och vin. Vad passar då bättre än "mini-Pomerolen" som dök upp på ICA igår:
Château Haut-Mongeat Cuvée Isabelle Bordeaux Supérieur 2012: Massor av plommon tillsammans lätta fat i doften. Plommonen finns i överflöd i smaken tillsammans med tobak, färsk timjan och en svag ton av röd paprika. Frukten är koncentrerad, men sval. Rejält fatat, men det stör inte eftersom frukten kan hantera faten. Det @Terroirviner skrev (http://www.finewines.se/threads/chateau-haut-mongeat-bordeaux-superieur.4003/#post-97439) var helt klart ingen falsk marknadsföring - det här är ett bra vin - sopar banan med gårdagens amerikaner - gott nu, men blir nog ännu bättre efter ~5 år.
 

Segol

Medlem
Visa bifogad bild 6601
Efter middag med sake på Sushi Sho blir man sugen på lite ost och vin. Vad passar då bättre än "mini-Pomerolen" som dök upp på ICA igår:
Château Haut-Mongeat Cuvée Isabelle Bordeaux Supérieur 2012: Massor av plommon tillsammans lätta fat i doften. Plommonen finns i överflöd i smaken tillsammans med tobak, färsk timjan och en svag ton av röd paprika. Frukten är koncentrerad, men sval. Rejält fatat, men det stör inte eftersom frukten kan hantera faten. Det @Terroirviner skrev (http://www.finewines.se/threads/chateau-haut-mongeat-bordeaux-superieur.4003/#post-97439) var helt klart ingen falsk marknadsföring - det här är ett bra vin - sopar banan med gårdagens amerikaner - gott nu, men blir nog ännu bättre efter ~5 år.
Trevligt!
Jag har också fått leverans och räknar med att öppna en flaska senare i veckan
 

Vino fino

Medlem
Var det någon som fick med sig sina smaknoteringar från @Innertällmo Bryggeri ? :rolleyes:
Här kommer mina:
Graham Beck '09: "Kemiska toner, bra citrus, bra längd, bra syra. Kanske lite hög dosage. 89p. Skumpa med ålder, blå och grön".
Collin-Guillame '08: "Ännu mer kemi, mer bäska, annan syra, torrare, mer citronskal. 89p. Skumpa '08 Cote de blancs."
Oakridge '12: "Överdos av popcorn. Grön ändå fet. Kort. Sydafrika? Springfield? 87-88p".
ABC Nuits-blanches '11: "Väldigt parfymerad, underbar doft, jordgubbar och smultron. Bra längd och syra. Am? Kryddnejlika. Väldigt god" Gissade kalifornisk premium, 93p.
Domdechant Domdechaney '83: "Mitt vin. Mogen, nästan botrytiserade toner, jord, vindruvor. Ries. Bra. 90p"
Wind Gap James Berry '12: Frisk, nästan krusbär. Salt, ekigt slut. Chablis med gamla fat? FR. 88p"
Schiefer Merlot M '11: "Skogsbär, viol, ceder, lakrits. Ganska bra konc, lite hög alkohol, men ändå klassisk Merlot. 91p. Vad är detta? Sötfruktigt, ej Bdx."
Beausejour-Becot '12: "Parfymerad röd frukt, rosor, lite stramare, saltare. Klenare årgång. Måste vara 2012? 90+p. Högra stranden. Beauregard?"
Ricasoli Casaferro '08: "Rök, kraftig, grönare. Relativt slank trots snoken. Måste vara het årgång. 91-92p. Bdx 09?"
Mayacamas '12: "Druvjuice, konfekt, röd frukt, målarfärg. Mkt tanniner. Frisk men enkelspårig. Rostad SA? 88-89p."
Le Defi de Fontenil '05: "Björnklister, jord, torrefacción. Lite kort och grynig. Råbert. 89-90p? Bdx, St Emilion, '00"
Clos de l'Olive '85: "Mitt vin. Grön paprika och svart tryffel. Lång lång lång. Överdos. Gott. 90p"
Millet '82:"Skitig, estrar, gödsel. Defekt? På gränsen. Kraftig. Sisådär. Usch, blir värre. 70 p. Bdx '82"
Couspaude '98: "Jordig. Bdx. Ceder, rostade toner. Bra, slank, mogen. Jättebra. 93p. St Emilion '95 el '96?"
Troplong-Mondot '07: "Sluten, ek. Mjukare, generösare. På gränsen till flabbig, ändå ok. Modern. 90+. Bdx, '09 eller '10?"
 
Last edited:
J

Joakim Staf

Man kan alltid lita på producenter från La Morra. Ros, lakrits och tjära smaker som smekt av ny ek i denna nya Barolo från 2012. Tanninerna byggs sakta upp och totalt sett är elegant och lång. Ett vin med stor potential med ngra år på nacken. Grunderna finns redan där.
image.jpeg
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2008 Barolo Bricco delle Viole från Vajra ger burgundiska vibbar med sin lätta elegans och pigga syra. Här finns det mesta som man kan önska sig i en god Barolo även om man tydligt märker att den är påtagligt ung och kommer att leverera än bättre om 5-10 år när den blottar sitt innersta väsen. 2008 är en härlig årgång.
 

Elvis

Medlem
På jobbresa i Vancouver och har tvingats dricka en massa dåliga kanandensiska viner. Usch.

Som tur är hann jag med en snabbvisit i Los Angeles på vägen hit och åt en härlig middag på Osteria Mozza, en av Los Angeles bästa italienska restauranger. En god vän tog in en Sassicaia 1997 på magnum - jag vet inte vad den kostade men jag kan gissa... Ett underbart vin som jag skulle ha kunnat sitta och dofta på hur länge sedan. Väldigt elegant och ganska lätt.
 
På jobbresa i Vancouver och har tvingats dricka en massa dåliga kanandensiska viner. Usch.

Som tur är hann jag med en snabbvisit i Los Angeles på vägen hit och åt en härlig middag på Osteria Mozza, en av Los Angeles bästa italienska restauranger. En god vän tog in en Sassicaia 1997 på magnum - jag vet inte vad den kostade men jag kan gissa... Ett underbart vin som jag skulle ha kunnat sitta och dofta på hur länge sedan. Väldigt elegant och ganska lätt.
Det är bra med goda viner
Ännu bättre är en god vän
Allra bäst är goda viner i goda vänners lag
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi brottades med en 2007 Chateau Bouscasse (Madiran) härförledens som var brutalt korkskadad. Den italienska restaurangens vinutbud hette Franzia så jag föredrog faktiskt trots allt att lida mig genom den korkskadade medhavda.
image.jpeg

Fy fan vad saké är bättre än detta vitvin!
...rödvinet vill jag nog helst inte tänka på..
Korkskada existerar öht inte i saké iom att ingen använder körk... ... ...
image.jpeg

Jag förstår att de inskränkta Arrseleborna (som bara dricker Pommac) har svårt för denna bild iom att den inbegriper flera svårhanterliga fenomen:
  • Ej svenska på etiketterna (ses sällan på annat än äppelcider anyways)
  • Inte ens FRANSKA på etiketterna!
  • Inte ett engelskt ord så långt skärpan räcker! ( Börjar ana oråd!)
  • Trollsländorna innebär sensommar.... Och den bästa sakén serveras på våren?
  • (Gekkeikan, made in California bryr sig inte i småttigheter som årstid.)
  • Världens bästa och VIKTIGASTE (enligt egen utsago - ååh vad jag också vill skriva mina egna recensioner - och bete mig som om vartenda ord var sant!) SystemBolag anser inte att bra saké är varken bra för folkhälsan eller efterfrågad produkt i utbudet. (Det är nog bara i "Utlandet" som en evt efterfrågan kan inträffa...") precis som i lokalpressen i Västerbotten...
  • Jomen visst är väl den invanda bubblande drycken att föredra... (Iaf för alla överljudliga Pommac Puckon.)
 

Gurto

Medlem
Hugel Riesling Jubilee 2007 (najadlax med grön sparris och hollandaise)
Doft: Gula äpplen, mycket mogen citron, aprikos, kardemumma, kamomill, honung och diesel
Smak: Frukten är någonstans mellan ung och mogen, tydliga dieseltoner, grön kryddighet och en mycket försiktig sötma åt honungshållet. Frisk syra.

Börjar så smått visa lite mognad och släppa lös dieselångorna. Gott som fasen är det också. 88p

Funkade fint till maten.
 

Alter Ego

Medlem
På jobbresa i Vancouver och har tvingats dricka en massa dåliga kanandensiska viner. Usch.

Som tur är hann jag med en snabbvisit i Los Angeles på vägen hit och åt en härlig middag på Osteria Mozza, en av Los Angeles bästa italienska restauranger. En god vän tog in en Sassicaia 1997 på magnum - jag vet inte vad den kostade men jag kan gissa... Ett underbart vin som jag skulle ha kunnat sitta och dofta på hur länge sedan. Väldigt elegant och ganska lätt.

Går väl lös på 10k över disk, en riktigt god vän.
 

gece

Man vänjer sig.
Vi brottades med en 2007 Chateau Bouscasse (Madiran) härförledens som var brutalt korkskadad. Den italienska restaurangens vinutbud hette Franzia så jag föredrog faktiskt trots allt att lida mig genom den korkskadade medhavda.
Visa bifogad bild 6614
Fy fan vad saké är bättre än detta vitvin!
...rödvinet vill jag nog helst inte tänka på..
Korkskada existerar öht inte i saké iom att ingen använder körk... ... ...
Visa bifogad bild 6615
Jag förstår att de inskränkta Arrseleborna (som bara dricker Pommac) har svårt för denna bild iom att den inbegriper flera svårhanterliga fenomen:
  • Ej svenska på etiketterna (ses sällan på annat än äppelcider anyways)
  • Inte ens FRANSKA på etiketterna!
  • Inte ett engelskt ord så långt skärpan räcker! ( Börjar ana oråd!)
  • Trollsländorna innebär sensommar.... Och den bästa sakén serveras på våren?
  • (Gekkeikan, made in California bryr sig inte i småttigheter som årstid.)
  • Världens bästa och VIKTIGASTE (enligt egen utsago - ååh vad jag också vill skriva mina egna recensioner - och bete mig som om vartenda ord var sant!) SystemBolag anser inte att bra saké är varken bra för folkhälsan eller efterfrågad produkt i utbudet. (Det är nog bara i "Utlandet" som en evt efterfrågan kan inträffa...") precis som i lokalpressen i Västerbotten...
  • Jomen visst är väl den invanda bubblande drycken att föredra... (Iaf för alla överljudliga Pommac Puckon.)
Bra, då vet vi att sake är bättre än korkskadad Tannat eller generiskt lådvitpang. Tack för info, ska minnas detta nästa gång jag ställs inför valet.
 

Håkan

Medlem
På jobbresa i Vancouver och har tvingats dricka en massa dåliga kanandensiska viner. Usch.

Som tur är hann jag med en snabbvisit i Los Angeles på vägen hit och åt en härlig middag på Osteria Mozza, en av Los Angeles bästa italienska restauranger. En god vän tog in en Sassicaia 1997 på magnum - jag vet inte vad den kostade men jag kan gissa... Ett underbart vin som jag skulle ha kunnat sitta och dofta på hur länge sedan. Väldigt elegant och ganska lätt.
Det är nog den bästa Parker83poängaren som finns. Någon har störts av lite gröna toner men för mig har det mer varit örtighet. Tror vinet är på topp just nu men har aldrig provat från magnum (var inne i ett stim 2014 och drack vinet 5 gånger, tack vare väldigt snälla vänner). Sassicaia känns som vinnaren i längden bland supertuscans, kanske med utmaning från Solaia. Solaia har jag dock sällan provat, bara 2 ggr.
 

Daniel A

Administratör
2012 Bodegas Alto Moncayo, Garnacha - Campo de Borja
100 % übermörk och koncentrerad garnacha på saftiga 16 %.
Andra gången jag sätter i mig det här vinet, och den här årgången. Av tidigare erfarenhet fick innehållet därmed extensiv luftning för att komma till sin rätt. Väldigt mörkfruktigt, med körsbär, plommon, lite hallon, men fram för allt så domineras nosen av kryddor (ej örtkryddor) och lite lite tobak. På tungan är det inte helt oväntat ett tämligen osubtilt kraftpaket. Maffiga tanniner, god syra och riktig intensitet i frukten. Balanserat för vad det är, och alkoholen är förvånansvärt välintegrerad. Allt som allt en rund och trevlig upplevelse som har all potential att bli bättre med åren! 91p.

Jag gillar verkligen Alto Moncayo. Jag vet vad jag får, och det är jäkligt bra. Det här är väl en vintyp som verkar gå lite stick i stäv med det kollektiva forumåsikten om översxtraherade viner (för det här är väl hårt extraherat? Eller blandar jag ihop mina vintermer nu…). Egentligen föredrar jag nog också lite slankare och elegantare viner, men det här är ett bra exempel på när motsatsen fungerar. Hade varit väldigt kul att testa äldre exemplar, men producenten har bara funnits sedan 2002. Hoppas på att hitta något på stjärnkrogar i San Sebastian i sommar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Bodegas Alto Moncayo, Garnacha - Campo de Borja
100 % übermörk och koncentrerad garnacha på saftiga 16 %.
Andra gången jag sätter i mig det här vinet, och den här årgången. Av tidigare erfarenhet fick innehållet därmed extensiv luftning för att komma till sin rätt. Väldigt mörkfruktigt, med körsbär, plommon, lite hallon, men fram för allt så domineras nosen av kryddor (ej örtkryddor) och lite lite tobak. På tungan är det inte helt oväntat ett tämligen osubtilt kraftpaket. Maffiga tanniner, god syra och riktig intensitet i frukten. Balanserat för vad det är, och alkoholen är förvånansvärt välintegrerad. Allt som allt en rund och trevlig upplevelse som har all potential att bli bättre med åren! 91p.

Jag gillar verkligen Alto Moncayo. Jag vet vad jag får, och det är jäkligt bra. Det här är väl en vintyp som verkar gå lite stick i stäv med det kollektiva forumåsikten om översxtraherade viner (för det här är väl hårt extraherat? Eller blandar jag ihop mina vintermer nu…). Egentligen föredrar jag nog också lite slankare och elegantare viner, men det här är ett bra exempel på när motsatsen fungerar. Hade varit väldigt kul att testa äldre exemplar, men producenten har bara funnits sedan 2002. Hoppas på att hitta något på stjärnkrogar i San Sebastian i sommar!
Kött e gött men ibland vill man ha fesk oxå!
 
2012 Bodegas Alto Moncayo, Garnacha - Campo de Borja
100 % übermörk och koncentrerad garnacha på saftiga 16 %.
Andra gången jag sätter i mig det här vinet, och den här årgången. Av tidigare erfarenhet fick innehållet därmed extensiv luftning för att komma till sin rätt. Väldigt mörkfruktigt, med körsbär, plommon, lite hallon, men fram för allt så domineras nosen av kryddor (ej örtkryddor) och lite lite tobak. På tungan är det inte helt oväntat ett tämligen osubtilt kraftpaket. Maffiga tanniner, god syra och riktig intensitet i frukten. Balanserat för vad det är, och alkoholen är förvånansvärt välintegrerad. Allt som allt en rund och trevlig upplevelse som har all potential att bli bättre med åren! 91p.

Jag gillar verkligen Alto Moncayo. Jag vet vad jag får, och det är jäkligt bra. Det här är väl en vintyp som verkar gå lite stick i stäv med det kollektiva forumåsikten om översxtraherade viner (för det här är väl hårt extraherat? Eller blandar jag ihop mina vintermer nu…). Egentligen föredrar jag nog också lite slankare och elegantare viner, men det här är ett bra exempel på när motsatsen fungerar. Hade varit väldigt kul att testa äldre exemplar, men producenten har bara funnits sedan 2002. Hoppas på att hitta något på stjärnkrogar i San Sebastian i sommar!
Jag drack samma årgång för ganska precis ett år sedan och hade samma reaktion som du! Jag gissar att detta är ett exempel på att balans (vad man nu menar med det) lustigt nog kan uppnås vid olika alkohol- och fruktighets- och ekhalter. Men det är en slak lina att balansera på, kan ju lätt bli för mkt av det goda. Enligt mina anteckningar var den fullkomligt lysande dag 2 och med rätt sorts mat till.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag drack samma årgång för ganska precis ett år sedan och hade samma reaktion som du! Jag gissar att detta är ett exempel på att balans (vad man nu menar med det) lustigt nog kan uppnås vid olika alkohol- och fruktighets- och ekhalter. Men det är en slak lina att balansera på, kan ju lätt bli för mkt av det goda. Enligt mina anteckningar var den fullkomligt lysande dag 2 och med rätt sorts mat till.
Du är en klok man, Omar. Det finns bra och det finns dåliga viner. Allt annat har akademisk betydelse!
 
Toppen