This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Varför inte skapa en druvtråd?Har börjat misstänka att jag inte gillar Syrah så mycket. Ligger konsekvent lite lägre i omdöme där än min omvärld. Det gäller alltså viner med bara Syrah.
Men det statistiska urvalet är fortfarande litet. Och bara budgetviner. Har 6 dyrare Syrah i förvaring men har nog köpstopp på Syrah innan jag provat några av dom. Vad tänker ni?
Och saknades en druvtråd så jag visste inte vara jag skulle lägga det här. Men det här kan ju bli en diskussion.
Done!Varför inte skapa en druvtråd?
En drick färdig -09? Måste va bland dom första jag har hört om, eller för den delen prövat.Visa bifogad bild 11757
2009 Château La Tour-Martillac
Ikväll blir det Bordeaux 2009, något mindre fruktdriven med bra grepp och härlig munkänsla. Bra Bordeaux i sin ungdom med läskande syra och lite pulvriga tanniner. Goda fattoner som kan integreras mer men som helhet är den fullt drickfärdig.
Svårt att objektivt bestämma när ett vin är drickfärdigt. Men kanske kan man ändå anse ett vin som drickfärdigt oavsett vilka smakpreferenser man har?En drick färdig -09? Måste va bland dom första jag har hört om, eller för den delen prövat.
Bdx 2009 är känt för sin höga kvalitet och tidiga tillgänglighet!En drick färdig -09? Måste va bland dom första jag har hört om, eller för den delen prövat.
Så är det, själv anser jag att primör frukten borde vara borta innan det hamnar i mitt drick fönsterSvårt att objektivt bestämma när ett vin är drickfärdigt. Men kanske kan man ändå anse ett vin som drickfärdigt oavsett vilka smakpreferenser man har?
Ok, vem har sagt det? Precis som här är väl smaken som baken. I min värld gällande bdx gäller snarare att 2009 måste förlora sin primör frukt innan närmande. Som kontrast gäller för årgång 2010 att slipa av sina tanniner en aning.. Enligt min egen erfarenhet har 09 liknande struktur som 82 hade en evighet tillbaka. Av Alla dessa jag druckit har enligt mig lugnat ner sig och blivit vad jag eftersöker i en bdx. Men som sagt smaken är som därbakBdx 2009 är känt för sin höga kvalitet och tidiga tillgänglighet!
Den allmäna slagpåsen WA klassar årgången 2009 som E dvs ”Early maturing and accessible”.Ok, vem har sagt det?
E primör, vilken annan markör baserar du dina bedömningar på en just primör frukt angående fat prover? För mig personligen är det alltid den som ger mig en hint. Självklart skal tjocklek, kontra tannin. Personligt tyckande ingår självklart. Sen att se den mogna frukten i bdx som den enda likheten?? Nja just den likheten är väl inte direkt standard i bdxDen allmäna slagpåsen WA klassar årgången 2009 som E dvs ”Early maturing and accessible”.
Personligen ser jag väldigt få likheter mellan -82 och -09 förutom den mogna frukten.
Det är alltid rätt, men vänta 10 år till med den och det kommer vara än mer rätt
Du frågade vem som sagt att ”Bdx 2009 var känd för sin höga kvalitet och tidiga tillgänglighet”.E primör, vilken annan markör baserar du dina bedömningar på en just primör frukt angående fat prover? För mig personligen är det alltid den som ger mig en hint. Självklart skal tjocklek, kontra tannin. Personligt tyckande ingår självklart. Sen att se den mogna frukten i bdx som den enda likheten?? Nja just den likheten är väl inte direkt standard i bdx
Först och främst måste jag påpeka att jag menade aldrig att vara kritisk mot Le Chat, men det tror jag han vet, vi har tidigare pratat om hur vi ofta dricker samma viner men föredrar dom vid helt olika ålder. Sen vad gällande fat prover så måste påpekas att -82 har jag aldrig provat på plats, om jag nu har låtit påskina detta. Vad jag menade var att det finns snarlika drag mellan årgångarna i den våldsamma fruktigheten, som även med ålder dröjer sig kvar. Detta gäller självklart hur jag upplever vinerna, min egen högst personliga preferens gällande bdx och förövrigt dom flesta viner är ålder. Därmed inte sagt att alla gillar sin bdx, hellre vid 30 års ålder, snarare än 10.Du frågade vem som sagt att ”Bdx 2009 var känd för sin höga kvalitet och tidiga tillgänglighet”.
Jag svarade att WA ( mer känt som Parker kanske ) klassade årgången som ”E” dvs ”Early maturing and accessible (tillgänglig)”
Så långt är jag med i vår diskussion men det du skriver sen ovan fattar jag absolut 0 av om du ursäktar.
Allt började med att @LeChat tyckte att hans Bdx -09 var ungdomlig men drickfärdig vilket jag själv kan skriva under på vg -09 i framför allt Medoc. Inte druckit massvis av dom men tillgängliga är dom definirivt och utvecklingsbara också.
Angående din fråga hur jag bedömer -82 kontra -09.
Jag såg bara likheten i den mogna frukten mellan ung Bdx -82 och -09 och inget annat. Drack en hel del ung Bdx -82 under 80-talet och många andra årgångar också. Minnet må svikta men ser få eller inga likheter mellan Bdx -09/-05/etc och 80-talets Bdx förutom just då att -82 hade exceptionellt och väldigt mogen frukt (en viss advokat från Maryland såg ngt som andra förbisåg och i och med det så var hans stjärnstatus född) precis som med -09. Vinmakning och arbetet i vingården har dock på 27 år förändrats så enormt mkt att jämförelser med så stora tidsskillnader blir väldigt trubbiga och svåra att göra så därför avstår jag andra jämförelser än den vg fruktmognad. 1982 fanns t.ex nästan inga 2:a viner, grönskörd var sällsynt, Emile Peynauds idéer hade precis börjat slå igenom i källararbetet osv.
Själv har jag bara haft möjlighet att prova ett 10-tal fatprover från Bdx och dom sa mig absolut inget (kunde t.ex inte ens urskilja de tre olika druvorna från fatprover från Pontet-Canet -83 som provades drygt ett år efter skörd ) då jag inte har ngn som helst erfarenhet att bedöma viner på ett så tidigt stadium. Buteljerade viner med några år på korken är däremot en helt annan sak. För övrigt så resonerar t.ex Andreas Larsson på liknande sätt då han inte bedömmer viner innan dom buteljerats.
Helt rätt - det blev mer fruktigt och mindre avgaser efter ett dygn öppnad. Men känner kanske ändå att jag kan tajta till spannet som jag angav på systembolagsprovningen från 87-90 till snarare 87. Helt ok och väldigt personligt vin för de pengarna men inget jag köper mer av.Köpte ett lass av förra eller ev. förförra årgången och minns det som ett mycket trevligt vin för pengarna. Känns åtminstone som jag borde prova denna. Minns även att den förra mådde bra av lite luft