Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mackan92

Medlem
1698350104187.jpeg

Damien Hugot M18 bas 2018 deg 03/2023
Malartic Lagraviere 2009
E. Guigal Côte Rotie Brun et Blonde 2019.
Vietti Moscato di Asti 2021.

Jämn fight mellan Bordeaux och Rhône men idag vann Bordeaux med hårsmån. Perfekt drickfas jämfört med Rhône som har livet framför sig. Dracks till lammstek och potatisgratäng.

M18 otroligt elegant. Motsatsen till kraftpaket - finstämt och väldigt precis i stilen.

Vietti får noten stiltypisk men inget imponerande.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_4904.jpeg


Cuchet-Beliando, Cornas 2013

Ylle, salmiak, blodapelsin och vanilj i doften. Inledningsvis lite stökig men kommer på plats efter någon timma. Rejäl kropp, fylliga tanniner och långt avslut. I smaken är det viol, kanel, blåbär och mineral som sticker ut. På gränsen mellan ung och mogen. 94p
 

LeChat

Medlem
IMG_5431.jpeg

1995 Château Larmande

Något transparent röd färg med orange kant. Doften är stallig med fin komplexitet av tertiära aromer. Samma aromer i munnen. Den lilla frukt som finns kvar smakar bra och de sammetslena tanninerna smeker gommen. Kanske lite klen i mellanregistret.
Men det här är en elegant och god Saint-Émilion, generisk förvisso, men en njutning efter veckans slit.:cigarr:
 

LarsW

Medlem
Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde 2017 (magnum)

Blyerts, svartpeppar och inlagda körsbär i näsan. Blod, rosmarin och ekad vanilj. Sval och behaglig doft.

I munnen är det förvånansvärt mjukt mtp åldern. Solmogna körsbär, örtkrydda, mörk choklad och rostade kaffebönor. Charkuterier, bitter choklad och lakrits. Stabila tanniner och bra syra. Medel lång plus eftersmak.

Mycket gott matvin och funkade fint till den stora fusk-Wagyuen. Kommer hålla fint i många år framöver.

92p

thumbnail_20231027_164159.jpg
 

Michael.S

Medlem
Ojojoj! Detta forum! Minns när jag hittade hit för runt 10 år sedan. Ung dum och alldeles för mycket tid över. Gick lönen inte till krogen så gick den till vin på den tiden. Ett nyfunnet intresse som för en med självdiagnostiserad adhd snöade in på till 100%
Sen den tiden har mycket hänt, lärde känna ett gäng goa Göteborgare som kunde mer och lite till om druvor. Lärde via forumet känna en Boråsare som hade mer vin hemma än Knallelands systembolag.
Vinet finns fortfarande kvar i livet men istället för att skriva noter delas hellre en flaska till god mat. Bra vin uppskattas alltid, dricker hellre inget vin än dåligt vin.
Men just idag fick jag lite feeling att skriva här.
Dricker en enkel flaska Pinot från den Sydafrikanska producenten JH Meyer. Vinet Palmiet. Årgång 2015. Mycket liv och fin syra. Doft av rött kött och tranbär, lite körsbär!
Tack för mig, ses om ett par år igen!
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 30490
Darnaud, Sain-Joseph, La Dardouille 2017

Förhållandevis stram och få tecken på mognad. Blåbär, körsbär och peppar. Saknar lite av den chark, oliver och kryddor som annars brukar lyfta detta vin till höjderna. Får stanna på 92p idag.
Låter lite typiskt -17 för norra Rhône ?
Årgångarna före/efter är väldigt mer utvecklade och tillgängliga än -17 (är mitt intryck i alla fall).
 

Foodcoma

Medlem
329A60EF-7CE0-4D3A-80B6-B963909C45E6.jpeg


Au Bon Climat chardonnay santa barbara county
Spontanköp på väg hem för fredag. Amerikansk chardonnay dricks ej så ofta här hemma men hade för mig jag gillat denna tidigare och priset lockade (220kr drygt). Visade sig vara en fin kompanjon till färska räkor med majonnäs och bröd. Var lite orolig för tillgängligheten då det är en 2022 men den oron visade sig obefogad. Var ju en vaniljig historia vilket jag brukar ha svårt för annars men här hålls det ändå ihop snyggt tycker jag.

På näsan är det vanilj & popcorn men även viss rökig mineralitet och lite blandat citrusskal och melon. I munnen smör, citron, melon. Lite beskt citronbett. Bra syra som möter upp. Något kort avslut möjligtvis. Bättre till mat än efteråt. 13,5% alkohol och är inget som märks. En people pleaser känns det som, de allra flesta kan nog hitta något att gilla i denna butelj.
Dricks bäst lite varmare i mitt tycke kanske 12-15 grader. Halv flaska kvar till imorgon och den lär nog hålla upp fint med vanlig kork känns det som.
89p från mig idag.
 
IMG_4383.jpeg

2021 Penfolds Bin 8
Bland de tätaste viner färgmässigt jag stött på. Slås kanske bara av Un Jour.

Fruktigt och öppet i doften men desto mer stängd och kärv i munnen. Mörk choklad, pepparbiff, fat, aningen alkoholhetta. Tanninerna är putsade men stänger ner känslan av frukten (plommon, mogna björnbär) lite. Gav det mycket luft under kvällen men tyckte inte det gav någon skillnad. Återkommer dag 2.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick feeling på lax och ek.

20231028_162001.jpg

Var först inne på vit bdx som jag sällan dricker eller köper trots att det är siitgott. Ändrade mig till vit rioja som det är än lägre frekvens på av oförklarliga skäl, för det är också allt som oftast siitgott.

Baron de ley Tres Vinas Reserva 2020
Doft av persika, blommor och lite smörig nötighet. I munnen är det fylligt och lent. Fet lite oljig smak med eftersmak av planka på ett positivt sett. Klart ekat, klart gott och klart billigt!

Bästa vinet under 200 pix på väldigt länge.:D
 

LarsW

Medlem
Alheit Fire by Night 2017

Passionsfrukt, liche och citrus i näsan. Kalkig mineral. Trevlig sälta.
Citrus, skiffer, mandel och grönt olivspad i smaken. Mycket frukt och bra syra. Men… inte lika frisk i smaken som i doften och blir lite fet och platt, tycker denna var roligare när jag drack den för 3 år sen.

89p Kommer näppe bli bättre och ska nog testa en av mina flaskor från 2021 ganska snart.


Cálem Porto Vintage Quinta da Foz 1980
Kommer inte ihåg när jag köpte denna. Eller var. Enda flaskan jag hade i källaren.

Klassisk vintage port på bästa sätt!
I näsan är det mandelmassa, körsbärslikör, blåbärssylt och torkade fikon. Julkryddor och en trevlig alkoholsötma.
I munnen är det sött och prexis där det ska vara i mognaden. Allt är integrerat. Körsbär, glögg, marsipan och ingefära. Lite åt det lättare håller för en port och alkoholen sticker lite i munnen jmf med doften, tänker att detta beror mer på kvaliteten på den tillsatta spriten och inte på druvmaterialet då allt annat känns på pålats. Medellång eftersmak.

Jämför man med Fonseca och Taylors med liknande ålder når denna inte upp till samma nivå men är ett jättegott vin!
93p

thumbnail_20231027_104927.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gott och blandat från den långa helgen.

Först ut söndagens middagsvin:
2019 Asmadan Syrah Kor Reserve, 95p
PXL_20231029_111726267.jpg


Hustru och jag är överens om att detta är en enastående Syrah av enorma proportioner.

I det närmaste svart.
Stor ren doft av Syrah. Bären är otroligt vackra här!
Tanninerna är fortfarande bistra och griniga, men vinet är som ett från översta hyllan i norra Rhônedalen.
Varmblodig Syrah som inte är från CdP. Elegant, lågmäld men intensiv. Fortfarande primär som tom hade spår av jäst vid ploppet. Fyllde snabbt hela köket med sin rika väldoft!
Helt fantastiskt underbart! Kommer bli bättre.

Italiensk dam (geni!) makar detta vin. Mycket glad åt att ha 10 ytterligare flaskor att följa.

UÅ Xolgorio, Spanien, 88p
2016 Bodega Chacra Pinot Noir Barda, 89p

PXL_20231029_174649174.jpg

Xolgorio överraskade med ruffiga tanniner och bred frukt. Utfyllnad i en lot auktionsfynd som spred stor glädje!

Bardan kändes som en "bland clime Pinot". Varken varm eller kall. Dessutom ingen personlighet i denna tappning. Korrekt, balanserad och lite enahanda.

1981 Château Lascombes, Margaux, 94p
UÅ Bichat Brut, Champagne, 80 p.
UÅ Edoné Gran Cuvée, Cava, 87 p.
PXL_20231030_030557139.jpg

Lascombes startade vinnördspoeten i mig... Ett humbelt slott från en bortglömd årgång.

Fredag: Eftersom jag vet vad jag ploppade, kan jag tvärsäkert säga att det är en typisk Margaux. (Hade jag inte sett etiketten är jag inte alls lika säker på att jag skulle varit tvärsäker 😔)

Korken: gick i två bitar plus en miljard smulor. Genomblöt halvvägs.
Fyllning: nedre halsen.
Färg: som en klassisk Barolo från 2010.
Näsa: lite rustik med vacker Bdx-jord och olivspad.

Mun: ett perfekt balanserat fantastiskt vin av en stil och typ som jag har turen att kunna avnjuta då och då. Syrorna M+, tanniner: huvudsakligen upplösta men det finns fortfarande ett litet nyp och det växte under fredagskvällen. En vacker kyss av höstlöv under en torr höstdag. Bdx jord, oliver och sumi bläck skapar fonden. I framkanten märks fantastiska aromer av röda bär, vårens utrullande ormbunkar och en suveränt raffinerad typ av tilltalande piptobak, lakrits, mörk choklad, läppstift och polska plommon.

Vinet kör utan tvekan sin sista serie armhävningar. Det är ett allmänt lättåtkomligt vin och skulle absolut kunna fungera som en inkörsport för dem som ännu inte vant sig vid moget vin. Oxidationen är ännu inte utbredd. Vinet är still going strong 💪 genom sina vackra och rena, röda bär.

Min gissning är att flaskor med bra korkar/nivåer kommer att fortsätta leverera lättbegripliga upplevelser fram till 2028-ish. Och för oss nördar: åtminstone till 2040.

-------------------------------------------------- --------

Söndag, två dagar senare avnjöts ett generöst glas som stått under kork.

Strukturellt ett ännu bättre vin, men aromatiskt mer mot gammaldags hostsirap... Oxidativa toner dominerar nu och hustrun kunde inte med ens doften. Vägrade smaka.

Slutsats: detta ödmjuka vin är på rulle i denna ödmjuka årgång. Det är härligt och lite till! Ett bra inkörsvin för vinälskare som vill börja utforska mogna röda. Dessutom hyfsat väl prissatt.

Champagnen...
Firade att jag knep min första medalj någonsin i Japan. En bronsmedalj vid Kamakura kendotävling i gruppen 50+. Var mycket förvånad men självklart både glad och stolt.
Bubblet var kort i rocken på alla vis och inte alldeles angenämt. Så jag uppgraderade mig med en Cava:

Cavan:
Vilken fröjd att smutta på till ackompanjemang av egen välförtjänt framgång. Bra stuns i frukten och syrorna men hade förmodligen mått bäst av ca 10 års meditation.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Lyckades du spara undan en skvätt av porten att återvända till?
Vi var 4 portvinsälskare på en flaska... när det är så gott blir det inget över.

När det gäller vintage med den åldern så upplever inte jag att den blir mycket bättre med tid, har haft några flaskor under årens lopp som blivit stående dagar och i bland veckor öppnade.
Colheita däremot tycker jag vaknar först efter en vecka eller två på riktigt.
 

chambertin

Medlem
2019 Francois Villard, St Joseph Reflet
Norra Rhône i synnerhet och Syrah i allmänhet har på senare år blivit mitt fjärde ben vad gäller rött vin i källaren I lite större mängd efter Bdx, Pinot Noir och Barolo.
Francois Villard har växt fram som en av favoriterna ihop med Domaine Combier vad gäller de enklare vinerna.
Dags med andra ord att ge sig på Villards lite bättre alster som ju finns i BS.

Doften är generös och intensiv med massor av tydliga unga Syrah-markörer av björnbär, oliv, blåbär, jäst och en rejäl dos rått kött och inälvor
Störtskön doft att bara sitta och njuta av i långa stunder. Sniffarvin när det är som bäst.
Efter mer luft så ökar sötman i doften och lite vanilj tittar fram. Intensiteten i doften lägger sig ngt.
I munnen är det välstrukturerat med fin fruktkoncentration och tydlig tanninstruktur som kommer att bära vinet i 10 år lätt.
Inte världens längsta avslut men absolut i klass med prislapp och förväntningar.
Runt 90-91p idag och potential på två pinnar till.

IMG_0061.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
2019 Francois Villard, St Joseph Reflets
Norra Rhône i synnerhet och Syrah i allmänhet har på senare år blivit mitt fjärde ben vad gäller rött vin i källaren I lite större mängd efter Bdx, Pinot Noir och Barolo.
Francois Villard har växt fram som en av favoriterna ihop med Domaine Combier vad gäller de enklare vinerna.
Dags med andra ord att ge sig på Villards lite bättre alster som ju finns i BS.

Doften är generös och intensiv med massor av tydliga unga Syrah-markörer av björnbär, oliv, blåbär, jäst och en rejäl dos rått kött och inälvor
Störtskön doft att bara sitta och njuta av i långa stunder. Sniffarvin när det är som bäst.
Efter mer luft så ökar sötman i doften och lite vanilj tittar fram. Intensiteten i doften lägger sig ngt.
I munnen är det välstrukturerat med fin fruktkoncentration och tydlig tanninstruktur som kommer att bära vinet i 10 år lätt.
Inte världens längsta avslut men absolut i klass med prislapp och förväntningar.
Runt 90-91p idag och potential på två pinnar till.

Visa bifogad bild 30524
Ja, François Villard har imponerat!
Så igår beställde jag några flaskor av 2020 St. Joseph Poivre et Sol.
Läste några trevliga recensioner och kommer själv att testa den i närtid.

Jag har annars framförallt druckit många flaskor av hans Côte-Rôtie 2018 Le Gallet Blanc som jag tycker är väldigt bra och prisvärd.
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Wittmann Morstein 2018 från Magnum.

Allt på vinlistan var så ordentligt påslag som avtrubba det mesta men en Morstein från Wittmann för denna peng på magnum är nog rätt svårt att hitta.

Kortfattat riesling på steroider. Otroligt snygg, slank, komplex och en eftersmak som inte ville ta slut.

Kul!

1698752862418.jpeg

1698752873749.jpeg
 
Last edited:
Visa bifogad bild 30497
2021 Penfolds Bin 8
Bland de tätaste viner färgmässigt jag stött på. Slås kanske bara av Un Jour.

Fruktigt och öppet i doften men desto mer stängd och kärv i munnen. Mörk choklad, pepparbiff, fat, aningen alkoholhetta. Tanninerna är putsade men stänger ner känslan av frukten (plommon, mogna björnbär) lite. Gav det mycket luft under kvällen men tyckte inte det gav någon skillnad. Återkommer dag 2.
Dag 2: Fetare munkänsla, tillgängligare frukt som upplevs aningen syltigare än tidigare. Ofärdigt och ungt. Godare dag 2 och 3 då det blev en mindre stökig upplevelse.
 
Toppen