Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Diskussion i 'Övrigt' startad av anders, 16 juni 2008.

1. kayaker

kayaker Cyklist

Haha! Läste precis samma text.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Ja tänk om :)

Mycket bra skrivet

kayaker och Peder gillar detta.
  3. chambertin

chambertin Medlem

Ganska slående skillnad mellan öl och vin på på Mittkök-hemsidan.

Öl: Initierade och välskrivna inlägg, inte speciellt mycket skrivet om bästa lagern på 50cl-burk utan fokus på det intressanta utanför mittfåran. Dessutom en krönikör som vågar ta ställning för småskalighet och god öl mot SBs stordriftsmodell.
    Vin: http://mittkok.expressen.se/vin/
    • Boxar, sommarviner, fyndviner, boxar igen, 5 röda viner under 100kr, bästa rosén under 80kr.....

4. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Hantverksöl är på modet just nu. Kan man inte direkt säga om finviner...

Överextraherade viner från Italien gjorda på torkade druvor å andra sidan. Det är på modet! :)

5. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

6. Anders Landström

Det är tyvärr samma fokus i många andra tidningar. Det finns en syn att vad gäller vin så måste man vara "folklig", skriva om det som "den vanliga svensken" dricker, inte utmana sin läsarkrets. Med några undantag följer vinskribenter denna gyllene regel. För öl och andra alkoholsorter (whisky, rom etc) tillåts eller snarare förväntas skribenten ta ut svängarna, finns intressanta nya drycker, utmana bulkprodukter och gå sin egen väg.

Kanske problemet ligger i organisationen Sveriges Vinskribenter? Eller ligger problemet i att vin ÄR snobbigt och därför måste skribenten skriva för massorna. Vi har haft den debatten tidigare där bland annat @Magnus Ericsson och @Erica L deltog. Vore intressant att få deras syn tillsammans med andra skribenter som hänger här. Kanske till och med någon från Mitt Kök-redaktionen vill kommentera

Vino fino, chambertin och Magnus L gillar detta.
  7. chambertin

chambertin Medlem

Ja intresset hantverksöl har verkligen exploderat de senaste åren.
    Läste någonstans att det öppnar ett mikrobryggeri/vecka i Sverige.

Att hitta intressant läsning om hantverksöl (även i en stor kommersiell kvällstidning som Expressen) är ju inget större problem men motsvarande om vin får man leta efter med ljus och lykta och det bästa hittar man på några få bra vinbloggar och så här förstås.;)

Statistiken vad gäller försäljning av öl ger ju ungefär samma bild av konsumtionen där jfrt med vin dvs en mycket stor andel av totalvolymen är billiga, enkla sorter i mittfåran. Vad som skrivs i media skiljer sig dock åt mycket kraftigt.
    (Från http://www.portersteken.se/2014/08/statistik-forsaljning-per-oltyp-pa.html )

Vino fino, Magnus L och Anders Landström gillar detta.
  8. Anders Landström

Det är också intressant att notera att få, om några, av de vinskribenter jag träffat och umgåtts med faktiskt dricker något av det de skriver om. De har ju inte direkt en box 2012 Inycon Chardonnay Pinot Grigio (för att ta ett vin från rekommendationerna) stående i kylen som de kvällstid sätter sig framför brasan och sippar ett glas från.

För de som skriver om öl (där det finns även vinskribenter, eller snarare dryckesskribenter) så tror jag däremot att de dricker vad de skriver om, även på fritiden.

Magnus L gillar detta.
  9. chambertin

chambertin Medlem

Ja det är nog inte osanolikt att det ligger till som du säger @Anders Landström att snobbstämpeln runt vin gör att det måste skrivas "folkligt" dvs mycket BiB, grillvin och max 100:- typ.

Sen tror jag att trycket från annonsörerna är större vad gäller vin än öl. Carlsberg förväntar sig nog inga "Bästa köp, "Prisvärt" eller "Fynd" från tidningarna som motprestation för annonserna men vinimportörerna verkar ju vara sjukligt beroende av detta geschäft.

Anders Landström gillar detta.
  10. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Till min förskräckelse får Carl Reinholdtzon Belfrage fortsätta sin extremt elitistiska och smalsynta hetsjakt på allt som inte proklamerar sig som naturviner! Men Bar Centro är verkligen ett trevligt ställe! :)

Antar att han aldrig har njutit av ett vin som är äldre än 1 år...

http://www.metro.se/noje/bar-centro-har-gett-staden-syre/EVHnis!5wPVv899ItOqo/

StefanAkiko, chambertin och Mattias S gillar detta.
  11. vintomas

vintomas Bloggare

Laila Bagge har anmälts till Konsumentverket för att ha serverat sitt vin på en vinmässa. Riktigt vilka lagar som detta skulle bryta mot är för mig oklart, eftersom det tycks ha varit en reguljär vinmässa med utskänkningstillstånd. Anmälaren är Jessica Stridh, anställd av IOGT-NTO som politisk assistent, tills i somras placerad vid deras lobbyingkontor i Bryssel, och nu eventuellt "rapportör för sociala medier" (oklart om det är ett heltidsjobb).
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19558133.ab
    http://www.gp.se/kulturnoje/1.2494362-laila-bagge-anmals-for-att-ha-serverat-vin

Sagda Jessica verkar anmäla det mesta med alkohol på Internet - kanske är det innebörden av att vara "rapportör" - senast i juli i år anmälde hon Carlsberg för att en modebloggerska fått cider från Pepsi och skrivit om det.
    http://www.accentmagasin.se/opinion/iogt-nto-ko-anmaler-carlsberg/

Så om någon undrar hur det gått till när det skett en kraftig ökning av anmälningarna av alkoholreklam - 800% ökning sedan IOGT-NTO startade kampanjen "Alkoholstörningsjouren" enligt Accent - så har ni förmodligen svaret här: det är helt enkelt IOGT-NTOs egna anställda som står för anmälningarna, snarare än den bekymrade allmänheten. Kan förmodligen se fram emot en anmälan av min blogg, och få den klassad som störande eftersom det står om vin på den.

Per Stade, magnum, gece och 3 andra gillar detta.
  12. chambertin

chambertin Medlem

Kan bara konstatera att karln verkar ha drabbats av ngn sorts skrivsyfilis.

kayaker och Magnus L gillar detta.
  13. kayaker

kayaker Cyklist

Fabergéägg är svårsmälta så han kanske har förstoppning.

StefanAkiko, Vino fino och Magnus L gillar detta.
  14. Anders Landström

Från staden som gett oss andra så mycket :)

chambertin och Magnus L gillar detta.
  15. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Att dessa människor klarar av en vardag utan att se Belsebub i varje gat-hörn.
    Fast iofs man kanske skulle anmäla din blogg och få sig en vit riddares "utsmyckning" av IOGT-NTO.

HAHAHAHA, man undrar ja...

Fast jag hade nog likaväl anmält Laila Bagges vin, fast av smak skäl, kanske gjorde fröken Jessika det?

white-knight-3.jpg

Last edited: 19 september 2014
  16. chambertin

chambertin Medlem

:D

Och så sjunger vi alla tillsammans medicinstudenteras visa
    "Syffe bagge gonorré
    Alla goda ting är tre...."

17. Anders Landström

IOGT-NTO är en djupt skenhelig organisation. De anmäler saker som de vet att de inte kommer vinna samtidigt som de lever på spel. Som jag skrev på min numera lite avsomnade blogg, IOGT-NTO har stort antal anmälningar på konsumentverket via sitt bolag Miljonlotteriet. Men allt görs ju i "den goda sakens namn" eller hur :)

kayaker och vintomas gillar detta.
  18. vintomas

vintomas Bloggare

IOGT-NTO dricker ungefär lika mycket alkohol som Islamiska staten, så jag undrar om de har så mycket koll på smaken? Tvärtom vill de nog att vin ska vara äckligt...
    Visst är det så att de flesta kändisviner säljer på andra "kvaliteter" än smaken, men det intressanta här är ju att det serverades på en vinmässa, där deltagarna alltså kunde jämföra.
    Undrar om KO gör något åt anmälningar om att ett vin är dåligt? Med tanke på restriktionerna kring hur alkoholreklam får vara utformad i Sverige får man väl ändå inte hävda att ett vin är gott, så det är kanske svårt att ägna sig åt falsk marknadsföring på den fronten.

19. kayaker

kayaker Cyklist

Kanske läge att anmäla några kändisviner? Hur ska vi annars få veta? :D

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Behöver vi inte dricka dem då också? :confused: Säger jag som får kändisviner blint av min hustru på löpande band. :eek:

Dela sidan