Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

sunqan

Vinös
Laila Bagge har anmälts till Konsumentverket för att ha serverat sitt vin på en vinmässa. Riktigt vilka lagar som detta skulle bryta mot är för mig oklart, eftersom det tycks ha varit en reguljär vinmässa med utskänkningstillstånd. Anmälaren är Jessica Stridh, anställd av IOGT-NTO som politisk assistent, tills i somras placerad vid deras lobbyingkontor i Bryssel, och nu eventuellt "rapportör för sociala medier" (oklart om det är ett heltidsjobb).
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19558133.ab
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2494362-laila-bagge-anmals-for-att-ha-serverat-vin

Sagda Jessica verkar anmäla det mesta med alkohol på Internet - kanske är det innebörden av att vara "rapportör" - senast i juli i år anmälde hon Carlsberg för att en modebloggerska fått cider från Pepsi och skrivit om det.
http://www.accentmagasin.se/opinion/iogt-nto-ko-anmaler-carlsberg/

Så om någon undrar hur det gått till när det skett en kraftig ökning av anmälningarna av alkoholreklam - 800% ökning sedan IOGT-NTO startade kampanjen "Alkoholstörningsjouren" enligt Accent - så har ni förmodligen svaret här: det är helt enkelt IOGT-NTOs egna anställda som står för anmälningarna, snarare än den bekymrade allmänheten. Kan förmodligen se fram emot en anmälan av min blogg, och få den klassad som störande eftersom det står om vin på den.
Nu har jag inte synat vad hon egentligen anmält, mem jag gissar det är att blogginlägget är förskönande reklam och utan varningstext
 
Sagda Jessica verkar anmäla det mesta med alkohol på Internet - kanske är det innebörden av att vara "rapportör" - senast i juli i år anmälde hon Carlsberg för att en modebloggerska fått cider från Pepsi och skrivit om det.
http://www.accentmagasin.se/opinion/iogt-nto-ko-anmaler-carlsberg/

Klart att det ska anmälas:
– Jag scannar regelbudet av sociala medier och studsade till när jag såg blogginlägget, av många anledningar. Dels är Clara väldigt ung, även om hon har fyllt 20.
20 år, myndig, röstberättigad och även i landet med Västeuropas strängaste alkohollagar, tillräckligt gammal för att få köpa alkohol. Men hon är inte betrodd av IOGT-NTO

Sammanhanget – en härlig balkongfest – rimmar illa med så mycket alkohol.
Klart brott mot den gyllene, kristna moralpanikregeln - kul på fel sätt, fel enligt anmälarens något snedvridna moraltänk

Clara skriver dessutom själv i inlägget vilka enorma mängder cider det handlade om, säger Jessica Stridh.
Bara tillgången till alkohol är skrämmande. Klart att man kommer hälla i sig allt. Hon är ju inte bara ung, hon dricker alkohol, då dricker man allt. Av samma anledning som IOGT-NTO anmäler glass med champagne i. Klart att man kan trycka i sig 20 liter glass och bli påverkad. RISKEN finns där.
 

sunqan

Vinös
Kom på - dilemmat som finns ligger i skillnaden mellan:
Jag köpte en flaska mummel från bordeaux. Det var jättegott. Jag kan verkligen rekommendera det.

Och:

Jag fick en flaska mummel från bordeaux av Vinunic (den svenska importören). Det var jättegott. Jag kan verkligen rekommendera det.
 
å har ni förmodligen svaret här: det är helt enkelt IOGT-NTOs egna anställda som står för anmälningarna, snarare än den bekymrade allmänheten.

Uppmärksammade att medlemmar i IOGT-NTO nu driver en namninsamling mot den förhatliga alkoholglassen. Inte så att någon realistisk kan bli påverkad av den men bara det faktum att den innehåller ALKOHOL får blodet att koka. Nu har de ju bara fått 33 namn på listan men med IOGT-NTOs ekonomiska resurser i ryggen kan man driva frågan vidare.

Efter att ha passerat olika glassbarer i köpcentrum och studerat utbudet fick Andreas Ek-Sarfraz, medlem i IOGT-NTO i Malmö, nog.
 

Sörplarn

Medlem
Uppmärksammade att medlemmar i IOGT-NTO nu driver en namninsamling mot den förhatliga alkoholglassen. Inte så att någon realistisk kan bli påverkad av den men bara det faktum att den innehåller ALKOHOL får blodet att koka. Nu har de ju bara fått 33 namn på listan men med IOGT-NTOs ekonomiska resurser i ryggen kan man driva frågan vidare.

Skrämmande, kan man inte få tillbaka dårhusen igen, dom saknas verkligen i dagens samhälle.
 

chambertin

Medlem
Uppmärksammade att medlemmar i IOGT-NTO nu driver en namninsamling mot den förhatliga alkoholglassen. Inte så att någon realistisk kan bli påverkad av den men bara det faktum att den innehåller ALKOHOL får blodet att koka. Nu har de ju bara fått 33 namn på listan men med IOGT-NTOs ekonomiska resurser i ryggen kan man driva frågan vidare.
Bra svarat av GB tycker jag !
 

Peder

Medlem
Bra svarat av GB tycker jag !

Då vet vi varför GB-gubben har röd näsa, han har ätit vuxenglas. Kanske dags att starta en namninsamling för att stoppa GB-gubben som får cirka 965.000 glömda barn i Sverige att må dåligt. Han är ju lika ond som Perikles. :)
StormP_Tuborg.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Uppmärksammade att medlemmar i IOGT-NTO nu driver en namninsamling mot den förhatliga alkoholglassen. Inte så att någon realistisk kan bli påverkad av den men bara det faktum att den innehåller ALKOHOL får blodet att koka. Nu har de ju bara fått 33 namn på listan...
Märkligt, nog har de fler anställda än så om man ser hur mycket de håvar in på Miljonlotteriet?
 

Peder

Medlem
Höga advokatkostnader? :D

Dags att börja agera mot Miljonlotteriet tycker jag. Det är inte rätt att man att man inom Sverige skall få hålla på med denna verksamhet när andra spelbolag måste ha sitt säte utanför Sverige. Vi har faktiskt ett spelmonopol i Sverige och jag skiter i om det är en tradition inom folkrörelsen som det så fint heter. Miljonlotteriet har visat gång på gång när det gäller antalet anmälningar mot sig hur det blir när det kommer ekonomiska intressen in i spelandets värld. Man lurar pensionärer och svaga människor med handikapp in i prenumerationer och jag tycker det är att sko sig på människor som i många fall har det väldigt dåligt ställt.

Jag har publicerat det tidigare men här är mitt samtal med Miljonlotteriet när min mamma blev lurad till prenumeration och inte fick en syl i vädret av deras säljare som bara är intresserad av $$$.

 

Magnus L

urydhtfilgukj
Dags att börja agera mot Miljonlotteriet tycker jag. Det är inte rätt att man att man inom Sverige skall få hålla på med denna verksamhet när andra spelbolag måste ha sitt säte utanför Sverige. Vi har faktiskt ett spelmonopol i Sverige och jag skiter i om det är en tradition inom folkrörelsen som det så fint heter. Miljonlotteriet har visat gång på gång när det gäller antalet anmälningar mot sig hur det blir när det kommer ekonomiska intressen in i spelandets värld. Man lurar pensionärer och svaga människor med handikapp in i prenumerationer och jag tycker det är att sko sig på människor som i många fall har det väldigt dåligt ställt.

Jag har publicerat det tidigare men här är mitt samtal med Miljonlotteriet när min mamma blev lurad till prenumeration och inte fick en syl i vädret av deras säljare som bara är intresserad av $$$.

Ge mig en namnlista att signera!
 

Michael_M

Medlem
Undrar hur IOGT-NTO ställer sig till Anthon Bergs chokladprodukter. Till jul brukar man kunna hitta både "Plommon i Madiera" och "Jordgubbar i Champagne". Jag har ingen aning om det finns alkohol fruktchokladen, men varför tveka. Låt IOGT-NTO stämpla även dessa produkter som djävulens verk.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Undrar hur IOGT-NTO ställer sig till Anthon Bergs chokladprodukter. Till jul brukar man kunna hitta både "Plommon i Madiera" och "Jordgubbar i Champagne". Jag har ingen aning om det finns alkohol fruktchokladen, men varför tveka. Låt IOGT-NTO stämpla även dessa produkter som djävulens verk.
Ah, kom att tänka på i min ungdom när jag köpte ett gäng påsar likörgodis (spritfyllda chokladkarameller) och tryckte i mig rubbet för att bli full. Det slutade med att jag gick runt och spelade full. :D
 

Peder

Medlem
Lite samtalsinformation från arga människor som blivit uppringda av Miljonlotteriet. Enligt ett av säljföretagen som är anlitade av IOGT-NTO för att kränga lotter så är provision och lön följande:

Provision tillkommer enligt företagets provisionssystem.
Majoriteten av säljarna brukar ha en provision på 2 000 - 6 000 kr extra per månad. Toppsäljare brukar uppnå en lön på 35 000 - 40 000 kr i månaden.
Källa: http://www.jobbaextra.se/lediga-jobb/annons-855289/telefonforsaljare-till-miljonlotteriet


Lite axplock från "Missat samtal" https://missatsamtal.se/0542410203/

Här lite åsikter från arga människor som blivit uppringda av IOGT-NTO/Miljonlotteriet under augusti och september i år.

  • Jag är 16 år och är inte intresserad, men idioterna ringer i alla fall

  • Smått kaxig ung kille som ville prata m min man, jag fråga vem det var och vad det gällde men han svarade ohörbart på allt....Dålig reklam för miljonlotteriet.

  • Otrevlig brud som trots att jag sa att jag ej var intresserad så fortsatte hon med "du ska minsann lyssna på mig" och när jag återigen sa "nej tack" fick jag luren i örat.

  • Ett envist ringande som är väldigt irriterande.
  • Är nix-ansluten,men det hjälper tydligen inte!
  • kvinnan försöker hela tiden få mig att svara "ja" på sina kommentarer, samt talar om hur ledsamt det är att jag ev. är missnöjd för att inte ha fått nån större vinst, därför ha dom nu uppdaterat lottsystemet och vinsterna är "enorma". när jag försöker avbryta, säger hon "lyssna istället" och blir mkt ilsken när jag svarar"icke intresserad", efter en stund skriker hon "säg tack istället" Hoppas ingen råkar ut för samma "dam"
  • Trackasserie mot min mor
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kunde inte hålla mig från att kommentera och provocera lite i kommentarsfältet :)

Edit: syftade alltså på Anders länk om glassen
Konstaterar att du glömde "rödvinssås" som finns från flera tillverkare i hyllorna i matbutiken.

Av rent smakmässiga skäl borde det redan vara förbjudet men med en pengastinn lobbyorganisation som IOGT-NTO i ryggen skulle man förmodligen framgångsrikt kunna driva frågan och göra världen en tjänst på samma gång.

Ropen skalla:
Stoppa såsen - vilken sås - RÖDVINSÅSEN!
 
Toppen