Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt lådvin från Morberg

Kändisvinsnamnen är väl ofta bara "nyttiga idioter", som utnyttjas av cyniska importörer för att sälja annars osäljbart plonk.
Så icke Morberg - han står själv bakom imperiet som kränger skiten. En lite smartare idiot alltså...
 

Per Stade

Lege artis
Det är ju lite märkligt att så många har synpunkter på något som de inte har smakat.
Att @Hans Artberg har gjort det utgår jag ifrån, då det borde har förekommit på någon av Systembolagets blindprovningar.
Å andra sidan tycker han ju att det mesta är skit, så han är kanske inte den rätte mannen att ge ett objektivt omdöme, trots blindprovning.
Det MESTA vinet som görs - rött, vitt, rosé - är skräp.
Då är väl @Mats ärligare när han föreslår blindprovning.
Gärna med referensobjekt i samma prisklass.
Så jag vill helst slippa prova hans nya vin men jag skulle gärna vilja se en ärlig och blind provning av det (och gärna gjord av mig själv så jag får äta upp mina elitistiska fördomar!). :)

Per Morberg är ett inarbetat varumärke, som används för att sälja en rad produkter, i det här fallet vin. Det är väl inte annorlunda än andra varumärken?
 

ChristianB

DipWSET
Vinet har för övrigt inte släppts än, och beställningssortimentet brukar inte provas av SBs paneler...

De flesta som beställer sådana här viner har heller inget konto på SBs hemsida, utan de kommer in till butiken och ber att få beställa direkt på plats. Jag hade en dam inne igår som undrade om det gick att beställa vinet eftersom hon sett reklamen på Morbergs facebook-sida.

Huruvida vinet är bra eller ej kan jag inte säga, men eftersom jag av det officiella skälet inte dricker BiB för att det är för stor förpackning, så lär inte heller jag gå över bäckar och åar för att prova vinet. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den som är utan skuld kaste förste stenen...
Jan Guillou skriver skitlitteratur (för att använda hans egen terminologi) för att tjäna pengar.
Jo, visst vill man gärna göra jämförelsen med böcker - journalisterna Liza Marklund och Jan Guillou säljer mycket, medan de genuina författarna inte går så bra... :)
Guillou har faktiskt fel på en punkt, Sverige var på 1950-talet inte ett "typiskt öl- och brännvinsland" utan ett typiskt brännvinsland, med en betydligt svagare ölkultur än Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Storbritannien m.fl. För vårt geografiska läge har Sverige haft en förvånansvärt klen ölkultur till de senaste decennierna. Det förbud mot "starköl" (= normalstark öl med internationella mått, den korkade termen är ett nykteristbyråkratipåhitt från 1950-talet) som nykteristmaffian trumfade igenom på tidigt 1900-tal lär nog också ha spelat in; det lyftes inte förrän 1955. Under de senaste 100 åren har den svenska ölkulturen knappast varit starkare än under de senaste åren.
 

kayaker

Cyklist
Jag vill verkligen ge Guillou något slags "tumme upp" för att han hatar på kändisvinerna, men det går bara inte. Till att börja med är det Aftonbladet, och sedan är det Guillou själv... Nä, det går bara inte.
Jag tror det är första gången någonsin jag inte har blivit irriterad på Guillou själv när jag läst något han skrivit eller hört något han sagt.
 
Trådskapare
H

Hulten

Medlem
På riktigt? Jan Guillou skriver att Angelina Jolie och Brad Pitts vin är värst!? Vad tusan vet han om det? Jag har varit på den gården och kan bara säga att det är helt makalöst bra viner de gör, Miraval heter det: http://miraval-provence.com/en/
 
Trådskapare
H

Hulten

Medlem
Vinet har för övrigt inte släppts än, och beställningssortimentet brukar inte provas av SBs paneler...

De flesta som beställer sådana här viner har heller inget konto på SBs hemsida, utan de kommer in till butiken och ber att få beställa direkt på plats. Jag hade en dam inne igår som undrade om det gick att beställa vinet eftersom hon sett reklamen på Morbergs facebook-sida.

Huruvida vinet är bra eller ej kan jag inte säga, men eftersom jag av det officiella skälet inte dricker BiB för att det är för stor förpackning, så lär inte heller jag gå över bäckar och åar för att prova vinet. ;)

När släpps vinet då? Trodde det redan fanns ute nu
 

ChristianB

DipWSET
När släpps vinet då? Trodde det redan fanns ute nu
Andra maj har jag för mig att det var. :)
På riktigt? Jan Guillou skriver att Angelina Jolie och Brad Pitts vin är värst!? Vad tusan vet han om det? Jag har varit på den gården och kan bara säga att det är helt makalöst bra viner de gör, Miraval heter det: http://miraval-provence.com/en/
Bortsett från ETT ENDA fall så har väl Guillou aldrig sagt något vettigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänk att ett lådvin signerat Per Moberg kan lyckas åtsadkomma så mycket trafik och inlägg på en sida som finewines.se. Men kan mördande reklam lyckas sälja konserverad gröt så ser det lovande ut för denna lansering. :usch:
 

Skrutt

Medlem
Tänk att ett lådvin signerat Per Moberg kan lyckas åtsadkomma så mycket trafik och inlägg på en sida som finewines.se. Men kan mördande reklam lyckas sälja konserverad gröt så ser det lovande ut för denna lansering. :usch:
Kanske det, men finns det någon som kan begrava den här tråden litet med hjälp av lanseringslistor för maj, så skulle nog få gråta över det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske det, men finns det någon som kan begrava den här tråden litet med hjälp av lanseringslistor för maj, så skulle nog få gråta över det.
Jag önskar att jag hade tillgång till lanseringslistor från SB. Jag skall försöka få tag i denna information och om någon annan har tillgång till den så dela gärna med er!

Skickade en förfrågan till SB, hoppas således att de svarar så fort som möjligt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag önskar att jag hade tillgång till lanseringslistor från SB. Jag skall försöka få tag i denna information och om någon annan har tillgång till den så dela gärna med er!

Skickade en förfrågan till SB, hoppas således att de svarar så fort som möjligt!
Har fortfarande inte fått svar från Systembolagets kundtjänst. Märkligt. Gillar man inte vårt forum på SB eller går det bara långsamt att få svar (ja, jag är otålig och tycker att ett dygn borde räcka att vänta)? :mad:

Frågan är ju så självklar och jag meddelade ju även att frågan var för finewines.ses räkning. Borde inte lanseringslistor vara en baggis för alla våra bolagare att förse forumet med? Vad säger @ChristianB, @karl_ek, @Dexter, med flera?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är mest förvånad över hur man lyckas få så stor volym på beställningarna av den här typen av vin.
Jag menar, dom som dricker mest BiB är förmodligen inte så aktiva på BS att dom ens är registrerade.
Förmodligen bryr dom sig inte heller om vilken BiB dom skall ha väl hos SB kl 17:20 på fredag eller 10:40 på lördag.
Första bästa/billigaste/aftonbladsprisvärdaste duger bra.
Att dom skulle planera 8 dagar i förväg för att ha Morberg Appassionato på torsdag drygt veckan bort tror jag inte på heller, eller gör ni ?
Att öppna en BIB Morberg Appassionato till fredagstacon torde väl signalera att man har klass och stil och inte dricker vilken skitbib som helst?
Man blir liksom nästan som en förlängning av Morberg själv när man elegant sippar på vinet i oset från mummrig tacokrydda och nystekt köttfärs.
 

ChristianB

DipWSET
Har fortfarande inte fått svar från Systembolagets kundtjänst. Märkligt. Gillar man inte vårt forum på SB eller går det bara långsamt att få svar (ja, jag är otålig och tycker att ett dygn borde räcka att vänta)? :mad:

Frågan är ju så självklar och jag meddelade ju även att frågan var för finewines.ses räkning. Borde inte lanseringslistor vara en baggis för alla våra bolagare att förse forumet med? Vad säger @ChristianB, @karl_ek, @Dexter, med flera?
Går säkert att ordna, men problemet är att vi inte får dem förrän en vecka före lansering. Det kanske är tillräckligt dock. :) Ska undersöka saken!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Går säkert att ordna, men problemet är att vi inte får dem förrän en vecka före lansering. Det kanske är tillräckligt dock. :) Ska undersöka saken!
Vad krävs för att få listorna ännu tidigare, vilket många verkar få? Jag menar, om inte Sveriges största och enda vinforum får tillgång till uppgifterna utan problem, vem får det då - Allt om Mat (har fortfarande inte ens fått svar från kundtjänst för övrigt, trots ett påminnelsemail)?

Du får dock gärna lägga upp information som saknas på forumet så fort du har möjlighet. Det uppskattas väldigt mycket! :)
 

ChristianB

DipWSET
Nu är det långhelg för min del så jag är inte tillbaka i butiken förrän på måndag, men jag ska se vad som finns att tillgå där. Förut fick vi en länk till en PDF som vi kunde öppna eller ladda hem, men nu har de gjort en variant där listorna över sortiment och släpp är integrerat i intranätet... Det kanske går med lite klippa och klistra!
 
Toppen