Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Så mycket spenderar jag/vi på dryck per månad

Vera Wind

In vini veritas?
Hittills ligger jag mellan 3-4k per månad och då räknar jag in viner både för konsumtion och lagring.
Egentligen skulle jag behöva ligga lite lägre för att det ska kännas ekonomiskt bra. Men det är svårt att hålla fingrarna borta, särskilt som jag är i uppbyggnadsfasen och samtidigt vill utforska.
Covid-19 gör dessutom att jag deltar i vinprovningar där jag behöver köpa in flaskorna själv. Så det drar lätt iväg.
Därför har jag en slags smärtgräns för vad ett vin får kosta vid ca 400 kr (det dubbla för champagne).
Skönt att köpa lite Riesling 2019 som inte kostar skjortan den här månaden. :rolleyes:
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Så sant när man slipper oroa sig för en vas eller blombukett. Alla älskar vin och viner för 170 uppåt är lyx för många :D

Lyxvin för många är väl sånt som kommer i glasförpackning. Annars har ju den magiska gränsen varit 100 kronor för en 75cl (enligt vissa skribenter). Tror det ändrat sig något uppåt men inte mycket.
Undrar om det finns någon eller rent av några artiklar om det...
 

Victorious

Medlem
Jag snittar runt 4000-7000kr/mån - runt 1500-2000 för direkt konsumtion och resten för lagring. Till stor del så svänger budgeten baserat på övrigt i livet - hus och 2 barn lämnar inte lika stor budget som man önskat! :oops:

Jag har alltid haft väldigt stora ”sidoinkomster” i form av bonus från jobb etc, men dessa har helt och hållet uteblivit under 2020-2021 med anledning av Covid. Detta har lämnat ett stort vakuum i ekonomin som jag tidigare kunnat lägga på vin.

Man får vända kappan efter vinden och hoppas att världen går tillbaka och budgeten kan utökas! :cigarr:
 
Undrar om det finns någon eller rent av några artiklar om det...

Googla "vin under 100 kronor". Helt enkelt en magiskt gräns. Till och med våra alldeles egna @Mattias Schyberg https://www.finewines.se/threads/fi...blir-reklamfinansierad-april-april-2016.4052/ och @Tomas Lindblom https://www.finewines.se/threads/baesta-vinet-under-hundralappen.3655/ har identifierat den osynliga linjen. Nu är det ju bara Mattias som ser 100 kronor som lyxvin men ändå :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Googla "vin under 100 kronor". Helt enkelt en magiskt gräns. Till och med våra alldeles egna @Mattias Schyberg https://www.finewines.se/threads/fi...blir-reklamfinansierad-april-april-2016.4052/ och @Tomas Lindblom https://www.finewines.se/threads/baesta-vinet-under-hundralappen.3655/ har identifierat den osynliga linjen. Nu är det ju bara Mattias som ser 100 kronor som lyxvin men ändå :)
För mig är det DN:s forna vinskrivbent, vars namn inte ska nämnas (men som har initialerna BGK), som alltid körde med 100 kr som gräns för "lyxvin".
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hittills ligger jag mellan 3-4k per månad och då räknar jag in viner både för konsumtion och lagring.
Egentligen skulle jag behöva ligga lite lägre för att det ska kännas ekonomiskt bra. Men det är svårt att hålla fingrarna borta, särskilt som jag är i uppbyggnadsfasen och samtidigt vill utforska.
Covid-19 gör dessutom att jag deltar i vinprovningar där jag behöver köpa in flaskorna själv. Så det drar lätt iväg.
Därför har jag en slags smärtgräns för vad ett vin får kosta vid ca 400 kr (det dubbla för champagne).
Skönt att köpa lite Riesling 2019 som inte kostar skjortan den här månaden. :rolleyes:
När jag började min källare 2015, så tyckte jag Chateau Musar för 309 kr var riktigt dyrt. Och idag sitter jag och tycker att en flaska för 2500 kr "kan vara värt att köpa" och har inga problem att beställa den. Men det jag reflekterat över på senaste tiden, är min förmåga att tycka flaskorna är SKITDYRA I BUTIK kontra på nätet.
Ibland är jag i Sthlm och hälsar på släkten, och då är det obligatoriskt att kila förbi PK-huset och glo lite på saker jag inte får tag i i Norr.
Då blir jag så jävla snål att jag sällan kommer hem med något alls förutom någon Riesling eller liknande.... haha :D
 
När jag började min källare 2015, så tyckte jag Chateau Musar för 309 kr var riktigt dyrt. Och idag sitter jag och tycker att en flaska för 2500 kr "kan vara värt att köpa" och har inga problem att beställa den. Men det jag reflekterat över på senaste tiden, är min förmåga att tycka flaskorna är SKITDYRA I BUTIK kontra på nätet.
Ibland är jag i Sthlm och hälsar på släkten, och då är det obligatoriskt att kila förbi PK-huset och glo lite på saker jag inte får tag i i Norr.
Då blir jag så jävla snål att jag sällan kommer hem med något alls förutom någon Riesling eller liknande.... haha :D

Värst tycker jag det är för viner som man köpte för 3-400 kronor och som nu drar iväg till +2000. Det svider ordentligt. Frågan är ju om de vinerna såldes under marknadspris då eller över sitt värde idag. Eller så är det så att inflation runt 2% är en myt och den egentliga prisstegringen är 10-15% per år (som för bostäder och penningmängd)
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Värst tycker jag det är för viner som man köpte för 3-400 kronor och som nu drar iväg till +2000. Det svider ordentligt. Frågan är ju om de vinerna såldes under marknadspris då eller över sitt värde idag. Eller så är det så att inflation runt 2% är en myt och den egentliga prisstegringen är 10-15% per år (som för bostäder och penningmängd)
Ja, och frågan är kommer de fortsätta stiga med 10-15% per årgång, tills folk inte längre har råd att köpa dem.
 

Vingubben

Medlem
DN har lyft ordentligt efter de lyfte ut BGK. Jag lever lite i det förgångna men 100 kronor är en tydlig gräns för många. Kanske inte lyxvin men absolut inte vardagsvin.
Snittpriset på systembolaget per 750 ml flaska var 105 kr 2019. (Altså inte det som såldes i box inräknat). För dom som normalt handlar vin på flaska borde lyxpriset ligga runt 150 kr. För dom som alltid dricker box går nog gränsen betydligt lägre.
 
Snittpriset på systembolaget per 750 ml flaska var 105 kr 2019. (Altså inte det som såldes i box inräknat). För dom som normalt handlar vin på flaska borde lyxpriset ligga runt 150 kr. För dom som alltid dricker box går nog gränsen betydligt lägre.
Egentligen (utan att vara matematiker) så är väl medianpriset en bättre indikator? Några Petrus och liknande drar upp medelvärdet rätt ordentligt. Tror att du har rätt att lyxpriset gått upp men vet inte om det finns en fast gräns som 100. Tittar man på sidor som Vinbanken, Vinbetyg etc så är under 100 en kategori men sen varierar det per sida var nästa kategori är.

Bästa box finns dock alltid :)

Edit: hittade detta: "Sju av tio flaskor vin som säljs på Systembolaget är under hundralappen"

https://vinhjalpen.se/systembolaget/systembolaget-rapporten-2019/
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Egentligen (utan att vara matematiker) så är väl medianpriset en bättre indikator? Några Petrus och liknande drar upp medelvärdet rätt ordentligt. Tror att du har rätt att lyxpriset gått upp men vet inte om det finns en fast gräns som 100. Tittar man på sidor som Vinbanken, Vinbetyg etc så är under 100 en kategori men sen varierar det per sida var nästa kategori är.

Bästa box finns dock alltid :)

Edit: hittade detta: "Sju av tio flaskor vin som säljs på Systembolaget är under hundralappen"

https://vinhjalpen.se/systembolaget/systembolaget-rapporten-2019/

Snittpriset i fasta sortimentet var 100 kr (95,2% av försäljningsvärdet), 114 kr i BS, 350 kr i TS och 286 kr i Lokalt & Småskaligt. Får dock inte glömma att Boxen står för över hälften av försäljningen i volym och där är snittpriset 55,2 kr per 750 ml. Då blir en flaska för 100 kr verkligen lyx.
 

Martinski

Medlem
Just nu knappt något alls tyvärr, min covid ekonomi tillåter det ej. När jag jobbade heltid inom den bransch som blev hårdast drabbad av pandemin (events, konserter m.m) så köpte man kanske 2-3 flaskor i månaden om de kom roliga släpp på bolis.
 

BallyJ

Medlem
Under förra året hamnade snittet på ca 9800:- avrundat neråt, detta avser endast sådant som köptes för privat bruk och inte inköp på restaurang. Hittills i år har det ballat ur fullständigt med inköp för nästan 40k. Detta ska dock balanseras ner under kommande månader. Valde t ex att avstå veckans släpp och har endast mindre planerade inköp för mars och april på ca 2500:-/månad. Köpfokuset för 2021 har helt åsidosatts också, vilket ändå är positivt i sammanhanget.
 
Toppen