Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skruvkork på vin

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om korken på Chambertinflaskan var i dåligt skick så ser korken från Bonnes Mares väldigt ung och fräsch ut efter att ha varit 17 år i flaska.
Precis, barkbitar är inte förutsägningsbara och har således ingenting att göra i kvalitetssäkrade system.
 

vininfo.nu

Medlem
Jag är så VRED på alla medeltida neandertalare som anser att gamla nödtorftsuppfinningar skall få regera en modern tidsålder, bara för att det är "tradition".
Huh!
En annan översättning: Varför acceptera urgammal ingenjörsteknologi för vin, då ingen av oss accepterar urgammal ingenjörsteknologi för våra mobiler?
Eller: Varför låta kork vara förslutningsorgan i en vinflaska då den är slumpmässig och varje kork har olika luftgenomsläpploghet? Och då risken för TCA och TCB är högst verklig?
Skulle du allvarligt acceptera en förslutning för din mjölk eller fil som en gång i veckan gav dig och din familj magsjuka?


Näe, "ploppet" förpassar jag helst till Sverkers gröna soptunna tillsammans med alla idioter som hävdar det minsta "värde" med denna naturfallos samt alla de korkskadade viner jag fått utså pga detta förlegade och omoderna förslutningssätt. Och hur många viner jag varit utsatt att dricka "under par" pga korkjävlarnas inkonsekventa permeabilitet...

Ser fram mot någon som börjar skicka fakturor på alla sina (genom livet) förolyckade viner pga korkskada, till varje person som uttryckligen föredrar naturkork före skruvkork och till varje leverantör som envisas med denna medeltida qwasi-konst, som inte har ngt att skaffa med ingenjörskonst.

Även skruvkorken är långt ifrån ett modernt påfynd (1800-tal, med patent från 1850-60), dessutom har den orsakat mängder med reduktionsdefekter innan man fick moderna skruvkorken med luftgenomsläpplighet, något som kom ungefär samtidigt i tiden med att man hittade sätt att tillverka TCA-fria korkar. Dessutom så har moderna agglumererade korkar låg spridning på luftgenomsläpplighet dom med. Slutligen är naturkorkar signifikant bättre för miljön, om man nu bryr sig om den...

Så en kvalitetsmedveten producent väljer antingen moderna "korkdefektfria" naturkorkar eller skruvkorkar med luftgenomsläpp, medan dom som inte bryr sig väljer förslutningar som riskerar förstöra vinet, oavsett om det är kassa naturkorkar eller (för den delen) kassa skruvkapsyler.

Neandertalare väljer på "etiketten", medan vi mer "upphöjda" väljer på innehållet...

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även skruvkorken är långt ifrån ett modernt påfynd (1800-tal, med patent från 1850-60), dessutom har den orsakat mängder med reduktionsdefekter innan man fick moderna skruvkorken med luftgenomsläpplighet, något som kom ungefär samtidigt i tiden med att man hittade sätt att tillverka TCA-fria korkar. Dessutom så har moderna agglumererade korkar låg spridning på luftgenomsläpplighet dom med. Slutligen är naturkorkar signifikant bättre för miljön, om man nu bryr sig om den...

Så en kvalitetsmedveten producent väljer antingen moderna "korkdefektfria" naturkorkar eller skruvkorkar med luftgenomsläpp, medan dom som inte bryr sig väljer förslutningar som riskerar förstöra vinet, oavsett om det är kassa naturkorkar eller (för den delen) kassa skruvkapsyler.

Neandertalare väljer på "etiketten", medan vi mer "upphöjda" väljer på innehållet...

Visa bifogad bild 3769
Intressanta data. Kommer dessa från vinmakare som aktivt använt alla olika closures?
Som testat alla olika closures (blint?), med ålder och i signifikanta mängder?
Fransmän?
Australiensare?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...att man hittade sätt att tillverka TCA-fria korkar. Dessutom så har moderna agglumererade korkar låg spridning på luftgenomsläpplighet dom med.
Öh, TCA-fri kork? Alltså ungefär 0,00% och inte bara 1% eller så? Och vem har testat livslängden på "smulkorkarna" med allehanda bindemedel och hur lång var den? Tål de att köras igenom av en Coravin utan att tappa integritet, vilket brukar vara vissas argument för (modern) barkkork?
"Reduktion" blir man väl av med genom att låta vinet vända i en karaff? Hur kan man överhuvudtaget jämställa den "defekten" - som alltså går att bli av med - med vindödaren TCA?
 

vininfo.nu

Medlem
Datan kommer nog från neandertalieland... Skämt-o-sido, så faktum är att jag inte vet utan använde bilden för illustration till texten som mer handlar om att båda förslutningarna är jämnbördiga, lika omoderna, båda med sina brister som gör att man är i händerna på att vinfirman gjort ett bra val. Datan bakom bilden borde dock komma från USA då bilden är från Wine Business Monthly. Dock så vet jag - om du vill googla - att AWRI (australian wine research institute) skrivit mkt om just "reduktionsskadade" viner..., åtminstone i början av 2000-talet när man upptäckte problemet. Men vill påpeka igen att detta är inte borde vara ett problem med senaste generationens skruvkapsyler... Dessutom är fenomenet förknippat med reduktion av i vinet förekommande svavelföreningar så olika druvor, olika "vintillverkningsprocedurer" etc, påverkar... Detta samtidigt som korkdefekt är en yttre kontaminering (vinanläggning, förslutning, mögelsvamp)...

-------

Australian Wine Research Institute (AWRI) har nämnligen gjort mängder med undersökningar på viner buteljerade under olika förslutningar och konstaterat att korken trots allt är en riktigt bra förslutare, och att även de sk. syntetiska korkarna och skruvkapsylerna ger defekter, vissa lika allvarliga och omfattande som korkdefekten.

Vid ett test som AWRI gjorde år 2002 så testades 55 olika rieslingviner från årgångar mellan 1993-2002. Vinerna testades blint under 9 testsessioner av mellan 7-11 erfarna vinprovare. Vinprovarnas enda instruktioner var att kommentera vinernas sensoriska karaktär. 23 av vinerna hade skruvkork och av dessa bedömdes 4 viner (17%) ha en stark gummiliknande eller reducerad karaktär, och detta av en majoritet av vinprovarna. [ref. 1]

I en senare undersökning publicerad i Australian Journal of Grape and Wine Research 2005 [ref. 2] så har man testat hur olika förslutare och lagringsbetingelser påverkar kompositionen, färgen och aromerna i riesling och ekade chardonnay viner under fem års lagring. Resultatet då? Naturkorken visade sig i denna undersökning vara den som stod sig bäst. Mest oxidation förekom i vinerna buteljerade med syntetisk kork, och minst i vinerna buteljerade under skruvkapsyl, men här dök istället sk reducerade aromer upp. Vinerna fick nämligen en tydlig ton av gummi och ”slagen” flinta.

  1. AWRI Technical Review No.142, feb 2003.
  2. Skouroumounis et al., Aust. J. Grape Wine Res., 11, 367-377, 2005.
 

Vino fino

Medlem
Jag väntar fortfarande på en ordentlig studie med "hypermoderna" skruvkorkar kontra de dyraste naturkorkarna där ett eller helst flera premiumviner har lagrats 15+ år under i övrigt identiska förhållanden.

Är lika arg som andra på korkskador men är också arg på dålig hantering under transport, hos importör, etc, dvs. det som "kokar" vinet och vars resultat för mig är lika eländigt som TCA.
Det gjordes en hyfsat stor studie nyligen (har inte referensen i huvudet men kan leta upp den, den redovisades i Decanter) med temperatur- och fuktighetsgivare på premiumvin under livscykeln. Det visade sig att producent och slutkonsument var mest noggranna med förhållandena, följt av importörer/distributörer/partihandlare/detaljhandlare som oftast men inte alltid skötte sig bra. Sist kom transportörerna som av slarv eller otur kunde glömma containrar på kaj i 40 graders gassande sol eller parkera en långtradare i över natten i minusgrader.

Många variabler, många fiender på vandringen mot det perfekta mogna vinet... defektbenägna naturkorkar är en, men inte den enda.
 

vininfo.nu

Medlem
Öh, TCA-fri kork? Alltså ungefär 0,00% och inte bara 1% eller så?

Öh, Reduktionsfria skruvkapsyler? Ja så länge som mindre nogräknade producenter fortsätter att använda dåliga skruvkapsyler så kommer reduktionsproblemet finnas kvar, vilket är precis samma problem som för naturkorken. Så länge som mindre nogräknade producenter inte bryr sig så kommer TCA finnas kvar i nivåer som är problematiska.

Själv så tycker jag att det är sällan jag stöter på korkdefekt numera, så pass sällan, att jag inte längre har något som helst problem med nivån som sådan (även om det förstås är bra om den minskar ytterligare). Däremot, så känner jag igen TCA, och jag undviker att dricka ett vin som är defekt. När det gäller reduktionsdefekter så är den defekten lömskare, och svårare att ta på, "är det verkligen så här som det var tänkt att vinet skall smaka", ... Föredrar ett fel som är mer lättigenkännligt än en defekt som mer blandar sig med vinets karaktär och bara gör det "sämre"... Lömskare helt enkelt...

...vem har testat livslängden på "smulkorkarna"...

Själv har jag inga som helst problem med massa smulkorkar, men så är jag inte "nekrofil" utan föredrar jag att dricka "levande" viner och dessa brukar alltföroftast ha friska korkar...

..."Reduktion" blir man väl av med genom att låta vinet vända i en karaff? Hur kan man överhuvudtaget jämställa den "defekten" - som alltså går att bli av med - med vindödaren TCA?

Låta vinet vända i en karaff? Då får du nog vädra bort hela vinet...
"The formation of disulfides during wine aging can be more problematic, mainly because they are more difficult to remove. They will not be removed by copper. If you aerate wine to remove sulfide aromas, you may oxidize mercaptans present to disulfides."

Och jag är säker på min sak, dylika svavelföreningar används för smaksättning, ja faktiskt, lite på samma sätt som med illaluktande mysk. Du vädrar inte bort en dylik deffekt. Dock kanske du inte tycker den är obehaglig, men det är en annan sak...

---------------
Återigen, det är vinmakarens val att antingen välja någon av dom två moderna alternativen, TCA fria naturkorkar eller reduktionsfria skruvkapsyler. För mig spelar det ingen större roll, mer än att vi har aldrig haft bättre förslutningar...

1404-DIAM-MYTIK-10-ANS.jpg

.
Amcor.jpg
 
Q

Quercus Corcus

Precis, barkbitar är inte förutsägningsbara och har således ingenting att göra i kvalitetssäkrade system.
Men varför köper du öht vin med kork? Är det bara för att få gnälla lite extra? Och vad är det som är så modernt och kvalitetssäkrat med en flaska? Vinet förvaras i ett system bestående av kork och flaska, men du vet med säkerhet att alla fel på vinet beror på korken och aldrig på flaskan?

En tetrapack är billigare och minst lika bra. Ploppa kan du göra med ett finger i munnen. Det räcker för att den riktigt rätta festkänslan ska infinna sig :)
 
Q

Quercus Corcus

Återigen, det är vinmakarens val att antingen välja någon av dom två moderna alternativen, TCA fria naturkorkar eller reduktionsfria skruvkapsyler. För mig spelar det ingen större roll, mer än att vi har aldrig haft bättre förslutningar...
De där skruvkapsylerna är väl till för att sänka producenternas kapitalkostnader, eller?

TCA är inget problem att tala om sedan man tog bort klorbaserade rengöringsmedel i industrin.
 

Vino fino

Medlem
Och vad är det som är så modernt och kvalitetssäkrat med en flaska? Vinet förvaras i ett system bestående av kork och flaska, men du vet med säkerhet att alla fel på vinet beror på korken och aldrig på flaskan?

En tetrapack är billigare och minst lika bra. Ploppa kan du göra med ett finger i munnen. Det räcker för att den riktigt rätta festkänslan ska infinna sig :)
Alltid skönt med lite argument på en femårings nivå. :D

Det är klart att vi ska skrota flaskorna och gå över till tetrapak. Har alltid drömt om att lagra mina Latour tjugo år i tetrapak. Vad kan gå fel? Mousserande vin blir extra bra efter något decennium i tetra.

Det är också välkänt att kork eller skruvkork tas upp som anläggningstillgång (kapitalkostnad) enligt god redovisningssed. Det är självklart därför som vinproducenter övergår till skruvkork--- för att kunna sänka räntekostnaderna på de fasta tillgångarna! Det har inget att göra med produktionskostnader eller kvalitetskontroll.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Men varför köper du öht vin med kork? Är det bara för att få gnälla lite extra? Och vad är det som är så modernt och kvalitetssäkrat med en flaska? Vinet förvaras i ett system bestående av kork och flaska, men du vet med säkerhet att alla fel på vinet beror på korken och aldrig på flaskan?

En tetrapack är billigare och minst lika bra. Ploppa kan du göra med ett finger i munnen. Det räcker för att den riktigt rätta festkänslan ska infinna sig :)
Pajas!
 
Q

Quercus Corcus

Alltid skönt med lite argument på en femårings nivå. :D

Det är klar att vi ska skrota flaskorna och gå över till tetrapak. Har alltid drömt om att lagra mina Latour tjugo år i tetrapak. Vad kan gå fel? Mousserande vin blir extra bra efter något decennium i tetra.

Det är också välkänt att kork eller skruvkork tas upp som anläggningstillgång (kapitalkostnad) enligt god redovisningssed. Det är självklart därför som vinproducenter övergår till skruvkork--- för att kunna sänka räntekostnaderna på de fasta tillgångarna! Det har inget att göra med produktionskostnader eller kvalitetskontroll.
Fattar du bättre om jag säger kapitalbindningar istället?
 
Q

Quercus Corcus

Trevlig stämning här. Tror jag stannar en stund :)

"conditions for bottle aging
On this subject there are a lot of mistaken ideas. Aging in the bottle has been attributed to oxygen penetrating the winethrough the corks, the cork itself allowing the wine to "breathe... In fact the quantity of oxygen that normally penetrates bottle corked and laid down, a positionin which the cork is soaked and swollen, is negigligible, if not entirely nonexistent. --- Therefore oxygen could never be an agent in bottle aging." Peynaud, Knowing and making wine.

"The package of wine to be sold to consumers is intended to retain contents and exclude oxygen." Roger B. Boulton et al, Principles and practices of winemaking.

Båda böckerna är rätt gamla men jag har aldrig någonstans läst att en vinflaskas förslutning ska släppa igenom luft för att vinet ska mogna. På Amcors hemsida (företaget som äger varumärket Stelvin) är infon knapphändig. Så jag frågar igen, vad är tanken bakom de här skruvkapsylerna? Jag har sett i flera trådar att det förutsätts att ett kontrollerat syreinsläpp är något önskvärt. Men var kommer det antagandet från? Någon som har lust att redogöra för "theory and applications"?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har sett i flera trådar att det förutsätts att ett kontrollerat syreinsläpp är något önskvärt. Men var kommer det antagandet från? Någon som har lust att redogöra för "theory and applications"?
För att överdriven reduktion inte anses optimalt för ett vin av de flesta, vilket man får med heltäta förslutningar. Viss permeabilitet gör att man slipper bildandet av illaluktande svavelföreningar orsakade av reduktion när det tillgängliga syret i flaskan tagit slut, men bidrar i sin tur till oxidation. Vad som anses vara en optimal balans tvistar de lärda om.

Vill du veta mer om ämnet så kan du alltid söka på "reduktion kontra oxidation" och läsa på.
 

ChristianB

DipWSET
För att ytterligare strö salt i de fiktiva såren... :p
TCA är inget problem att tala om sedan man tog bort klorbaserade rengöringsmedel i industrin.
Faktum är att det fortfarande är ett problem som dyker upp och eftersom det gör det trots att man inte kör med klorbaserade medel är det relativt enkelt att påvisa att det inte behövs en extern källa av klor.

Vi talar ofta om TCA när det gäller korkdefekta viner, men det finns ju fler bovar i den här leken. TeCA (2, 3, 4, 6-TetraChloroanisole) behöver förvisso en klorkälla, men sedan kommer den lite luriga TBA (2,4,6-TriBromoanisole) smygande och den är lurig just för att den inte behöver en klorkälla för att påverka ett vin negativt och upphov till vad vi populärt kallar "korkdefekt". TBA kommer från föregångsämnet TBP (TriBromoPhenol) och det används som pesticid inomhus, varför fat, korkar, plast och allt där inne är utsatt för risken att kontamineras.

I en kanadensisk undersökning 2002 testades 2400 viner av Liquor Control Board of Ontario och av de viner som befanns defekta var det bara 49% som hade spårbara mängder av TCA. Övriga 51% hade antingen kontaminerats av TeCA (eller andra kloranisoler, om det nu finns...) eller TBA.

Källa: The Science of Wine, Jamie Goode.
 
Q

Quercus Corcus

För att överdriven reduktion inte är optimalt för ett vin, vilket man får med heltäta förslutningar. Viss permeabilitet gör att man slipper bildandet av illaluktande svavelföreningar orsakade av reduktion när det tillgängliga syret i flaskan tagit slut, men bidrar i sin tur till oxidation. Vad som anses vara en optimal balans tvistar de lärda om.

Vill du veta mer om ämnet så kan du alltid söka på "reduktion kontra oxidation" och läsa på.
Ska jag lära mig skillnaden mellan reduktion och oxidation? Jag är inte fem år gammal bara för att någon i tråden påstår det :D

Jag frågar efter källan. Var får ni ifrån att förslutningen ska släppa genom luft?

Notera att din första mening i allt väsentligt står i motsatsförhållande till citaten i mitt förra inlägg. Det är modigt. Vi tar en till av Peynaud "It is the opposite of oxidation, a process of reduction or asphyxia, by which wine develops in the bottle". (Om någon händelsevis inte vet vem jag pratar om: https://en.wikipedia.org/wiki/Émile_Peynaud).
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att ytterligare strö salt i de fiktiva såren... :p

Faktum är att det fortfarande är ett problem som dyker upp och eftersom det gör det trots att man inte kör med klorbaserade medel är det relativt enkelt att påvisa att det inte behövs en extern källa av klor.

Vi talar ofta om TCA när det gäller korkdefekta viner, men det finns ju fler bovar i den här leken. TeCA (2, 3, 4, 6-TetraChloroanisole) behöver förvisso en klorkälla, men sedan kommer den lite luriga TBA (2,4,6-TriBromoanisole) smygande och den är lurig just för att den inte behöver en klorkälla för att påverka ett vin negativt och upphov till vad vi populärt kallar "korkdefekt". TBA kommer från föregångsämnet TBP (TriBromoPhenol) och det används som pesticid inomhus, varför fat, korkar, plast och allt där inne är utsatt för risken att kontamineras.

I en kanadensisk undersökning 2002 testades 2400 viner av Liquor Control Board of Ontario och av de viner som befanns defekta var det bara 49% som hade spårbara mängder av TCA. Övriga 51% hade antingen kontaminerats av TeCA (eller andra kloranisoler, om det nu finns...) eller TBA.

Källa: The Science of Wine, Jamie Goode.
Fan, det märks att du är jävligt ambitiös med din vinutbildning. Snyggt formulerat!
 
Toppen