Stora gristråden!

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 14 maj 2009.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Stora gristråden!

Nawww! Är du så rädd att din lillasyster ska reta dig att du byter forum när du ska försöka komma med någon lam comeback?

2. Keen

Keen slan

Mest rädd för blåa linjen bortom Fridhemsplan :'(

3. Jimmy Forsman

Jaha, jag trodde din oförmåga att åka till Sveriges blåaste kommun mer var kopplad till att du inte kan hantera att befinna dig mer än 10 minuter från Dovas vid något givet tillfälle.

4. Keen

Keen slan

Sista, och jag tror enda, gången jag har varit på Dovas var det ditt fel ;D

5. Jimmy Forsman

Det är din känslomässiga snuttefilt.

Och du ska bara vara glad över att jag ger dig nya och unika upplevelser i det Stockholmia vi älskar.

6. Keen

Keen slan

Tack tack, i grund och botten är du ju bara avundsjuk ;D

7. Jimmy Forsman

På att du har en snuttefilt?

8. Jos

Jos Medlem

Satan Jimmy! Dina grisiga recept du kluddat ner här låter sjukt bra! Blev hyfsat hungrig...

9. Keen

Keen slan

Ja Jimmy, när kommer griskokboken? Du har ju alla förutsättningar för att svänga ihop en!

10. Jos

Jos Medlem

Blev som sagt sugen... Hur får man till fläskläggen bäst? Nån som vet?

Jimmy, ang ditt recept på förra sidan. Var det ett urbenat färskt lägg du snabbkokade och sen körde i ugnen? Rimmat?

11. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Ett liv i svineri av Jimmy Forsman

12. Jimmy Forsman

Jat tog ett rimmat, urbenat lägg. Slängde i tryckkokaren med en deciliter pinot, någon deciliter bra fond och körde den i 40 minuter (tog bort nätet och delade den , köttsidan ned i vinet och buljongen, svålen naturligtvis och därför, uppåt). Sen direkt från kokaren till en plåt och in under grillen i ugnen (225 grader) i ca 10-15 minuter, man går hålla koll, tills svålen var svart och stenhårt knaprig.

Med tryckkokare så tar det ca en timme från kok till färdigt.

Utan tryckkokare ca tre timmar.

13. Per Stade

Per Stade Lege artis

Har du något recept på klassikern ärtsoppa med fläsklägg?

14. chambertin

chambertin Medlem

Given omslagsbild !

kayaker gillar detta.
  15. Jos

Jos Medlem

Ahh... tyckte att det var lite väl snabbt men missade att du körde tryckkokare...

Låter nedskalat och bra, får pröva. Men jag antar att det hänger på fonden också...

16. Jimmy Forsman

Räcker egentligen bra mer rödpåk allena, det som blir klart när det är färdigkokt blir en magisk fond som du kan använda till annat. Grisfond eller buljong existerar inte i västerländsk (Franskinfluerad) matlagning av den enkla anledningen att den är svår att få helt klar. Dock kan du handla grisbuljong på asiatiska butiker. Knorr har en bra rackare, vanligt hederligt pulver.

17. Jos

Jos Medlem

Grymt. Blir till att plocka upp lite gris på vägen hem och svina till det rejält. Hittar jag ingen pino får det väl bli neuf-du-pape...

18. Jos

Jos Medlem

Ok.... Har snart kokat i två timmar. Ett kilo i två flaskor rött med vatten(stor gryta..) och ett kilo i vatten, buljong, lök, vitlök, tomat mm. Vad gör jag nu!? ???
    :)

19. Jimmy Forsman

Upp med det och släng in på en plåt i ugnen. Grillvärme, börja på 200grader så att svålen torkar ut, sen drar du upp till 225 grader. Då kommer det att knäckas till bra (svålsidan upp alltså). Svålen ska vara stenhård och knäckig. Sen tar du ut den och låter den svalna i 10 minuter, bryter upp den burdust och lägger den på lite vitt bröd. Du kan ha lite av kokspadet på brödet också för lite extra smak, och kanske lite majjo om du inte har en god chilisås hemma.

Kanske lite lök och en bit inlagd gurka. Sen har du en macka som, på kockspråk, knullar i munnen.

20. Elvis

Elvis Medlem

Den här tråden har verkligen fått det att vattnas i munnen på mig mer än en gång. Jag måste banne mig prova något av Jimmys recept snart. Jag älskar griskött!

Dela sidan