Stora gristråden!

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 14 maj 2009.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Stora gristråden!

Körde en liten griswrap i söndags, bilder och lite text finns här. I korthet så är fläsket en underlig och totalt felaktig variant av Char-sui, hade i princip ingen av ingrediensera som krävdes förutom gris,. Men principerna är desamma.

Marinaden till köttet var riesling, socker, lite salt, soja och lite mörk, lagrad risvinäger. Sen gjorde jag en glaze av sirap, lite äppelmos, chilipulver, soyabön och chili-paste. Sen var det bara att marinera i någon timme, sen glaza och köra i ugn och pensla regelbundet samt vända någongång. Köttet körs med fördel på ett galler över en djup plåt då köttet tenderar att släppa vätska.

Sen kan man använda köttet till vad man vill!

2. Segol

Segol Medlem

3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

4. Segol

Segol Medlem

Märkligt att nåt som låter så bra kan bli misslyckat :)

5. Anders Landström

6. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Hemma i frysen har jag ett stycke fläsklägg som jag tänkte ge mig på till helgen.
    Förslag?
    Klassiskt med rotmos? Nåt annat? Nåt udda? Nåt roligt?
    Jag har nog aldrig lagat fläsklägg vad jag kan minnas..

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Jimmy "the pig" kan säkert ge bättre tips men själv älskar jag ärtsoppa.
    Ta charlottenlökar istället för gul lök så bli den lyxigare. Och massor av
    timjan i.
    Och skippa punschen. Ett glas single malt till sitter perfekt.

8. Segol

Segol Medlem

Det var lugnt och stillsamt på jobbet förra veckan så jag passade på att kika i gamla trådar, särskilt svintråden, och fick inspiration att göra långkok på gris i helgen.

I lördags gned jag in en bit karré på 1,5kg med en ”smet” bestående av chilisås, chipotle, röd chili, vitlök, gul lök, kummin, salt, paprikapulver, cognac och olja. Det fick stå i kylen över natten och sen la jag ner karrén tillsammans med några tomater, gul lök och vitlök i en stekgryta med lock.
    In med grytan i ugnen i ca 7 timmar på 130 grader.
    Jag har sett lite olika varianter här där köttet körts mer eller mindre torrt. Jag hade en hel del vätska kvar i grytan som jag blandade ihop med köttet när jag drog isär det, konsistensen blev nästan som en texas chili o det smakade sjukt bra!

9. Jimmy Forsman

Nomnom!

Låter sjukt gott!

Själv lagade jag en fånigt bra kålsoppa häromdagen. Inledde med att koka en rimmad grissida i tryckkokaren med lite vin, vatten och kryddor till en bra buljong. Sen använde jag buljongen till att göra soppan. Under tiden så gjorde jag en glaze till sidan och knäckade av den i ugnen. Gooooott!

10. Anders Landström

http://www.dn.se/ekonomi/griskottet-blir-allt-dyrare

Har saknat Jimmy's inlägg här men det beror kanske på det allt dyrare grisköttet. Dyrare griskött är ju faktiskt en fråga av episk karaktär. Kan tiger eller andra djur segla upp som ett alternativ. Laboratorieodlat kött, kan det lösa frågan eller gäller vegetariska varianter i framtiden.

11. Jimmy Forsman

Gjorde mig en i mitt tycke nästan fånigt bra bra macka i dag.

Egeninlagd västeråsgurka, en chili i botten, ost, sidfläsk och mummma!

Tokigt gott.

12. Aqua Vitae

Aqua Vitae Medlem

Dränkte du mackan i mumma??? ;D Skämt å sido lät mycket gott! Nästan lika gott som min blodpudding med bacon och rårörda lingon.

Magnus Reuterdahl

13. Anders Landström

Brist på bacon. En nyhet som kanske gått en del av er förbi. Skickar ju lite chocksignaler. Det går ju inte heller att bunkra denna nödvändiga råvara. Vi får hoppas att regeringen tar krafttag och introducerar något liknande Rot/Rut för grisfarmare

http://www.dn.se/ekonomi/varldsbrist-pa-bacon-nara

14. kayaker

kayaker Cyklist

Synnerligen oekonomiskt att inte ta tillvara mer av grisköttet än det som går att göra bacon av. ::)

15. Anders Landström

Den ursprungliga rapportens titel är

Så det är inte bara bacon vi pratar om här, vi slåss för hela grisen

16. Jimmy Forsman

Man kan göra bacon på så mycket, på så otroligt mycket.

Bacon är eteriskt och evigt.

Se exempelvis i nyöversättningen av bibeln: "och en Gudsbacon[size=small] [/size][/size][size=small]svepte fram över vattnet".[/size]

17. Keen

Keen slan

18. Anders Landström

Hittade en perfekt gåva att ge bort till sin älskade. Fanns på en affär i Milano som tyvärr var stängd men kan ge address till den som är intresserad.. Kan inte tänka mig mycket bättre present. Tydligt att Milano leder som modets huvudstad

19. Jos

Jos Medlem

Har gjort en rejäl laddning pulled-pork-i-gryta-i-ugn och har käkat som macka och som hamburgare. Vill nu variera och behöver tips på hur jag konsumerar resterande svin på bästa sätt! :)
    Har du tips på tillbehör, tillvägagångssätt eller rentav bara en grym barbequsås så skriv!

Jimmy!! Hilfe!!

Edit: 9 tim i cirka 110 grader. Den blev larvigt bra...

20. Jimmy Forsman

Kör som basen i en smarrig pastasås?

Gör tacos med alla tillbehör.

Lek och experimentera!

Dela sidan