Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering november 2014

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag besökte Doyard på plats i sommar och då sa de att de inte hade någon försäljning till någon svensk importör. Snabbt jobbat i så fall, eftersom en kommer på detta släpp.
Har aldrig testa Doyard så jag var tvungen att googla runt, och det verkar
som det är samma syskonpar som ligger bakom André Jacquart.
Någon som vet hur historien hänger ihop ?
 
Last edited:

Sveprod

Medlem
Och 649:- för en 2007 ?:oops:

De kör med en del fatlagrat som ger en härlig nyans i champagnen men också påverkar priset.. De jag smakade på plats var deras 2007 BdB och deras cuvee vendemiare. De var ganska högt i pris även på vingården så jag tror inte vi ska "skylla på" importören i alla fall.
 

Sveprod

Medlem
Kan väl bara nämna som kuriosa att de körde en egen stil på själva gårdsprovningen. Jag var där ensam (sambon ville stanna i poolen eftersom det var så varmt..) och ändå så var det in i finsalongen, sätta på lugn bakgrundsmusik och en riktig genomgång av det som smakades. Mycket bra engelska på den (vackra) representanten som bjöd på två sorter från deras sortiment. Trevlig provning men som sagt, de tar betalt för sina varor. Gillar man ekfatslagrad stil så testa, men annars finns det ju mycket gott för de pengarna på annat håll.
 
Trådskapare
A
Cuvée Winston Churchill har, vad jag vet, alltid varit billig i Sverige. En av få champagner som faktiskt är dyrare hos Madame Salvatori i Épernay än på SB! :)
Billig men inte billigast. I bland annat England har man kunna köpa Winston till mycket bra pris. Har framförallt köpt en hel del magnums som legat 20-30 lägre än i Sverige. Denna gång drog England iväg ordentligt . Köpte 1999an för 1800 SEK per flaska. Nu kostade en flaska 2002 närmare 4000 SEK.
 

MD

Medlem
Billig men inte billigast. I bland annat England har man kunna köpa Winston till mycket bra pris. Har framförallt köpt en hel del magnums som legat 20-30 lägre än i Sverige. Denna gång drog England iväg ordentligt . Köpte 1999an för 1800 SEK per flaska. Nu kostade en flaska 2002 närmare 4000 SEK.

Priserna ökar ju i princip alltid när åren går, och lite extra när en uppskriven årgång lanseras.

Winston Churchill magnum 1996 kostade 1800kr på SB när den lanserades, köpte tyvärr bara en flaska som dracks för ett år sedan.

En annan kul notering är att köper man Winston på SB idag så är magnum billigare än halvmagnum trots att det ska vara samma årgång, givetvis har man tagit höjd på den vanliga flaskan inför årgångsbytet men priset för magnum framstår ju ändå som ok för att vara Sverige.
 
Trådskapare
A
Priserna ökar ju i princip alltid när åren går, och lite extra när en uppskriven årgång lanseras.

Winston Churchill magnum 1996 kostade 1800kr på SB när den lanserades, köpte tyvärr bara en flaska som dracks för ett år sedan.

En annan kul notering är att köper man Winston på SB idag så är magnum billigare än halvmagnum trots att det ska vara samma årgång, givetvis har man tagit höjd på den vanliga flaskan inför årgångsbytet men priset för magnum framstår ju ändå som ok för att vara Sverige.
Magnum blir ett givet köp.

Klart att priserna går upp men i England låg 1998-2000 på ungefär samma pris. Med 2002 steg det med

70-100% i ett svep. Nästan Bourgogne över det
 

MartinE

Medlem
Billig men inte billigast. I bland annat England har man kunna köpa Winston till mycket bra pris. Har framförallt köpt en hel del magnums som legat 20-30 lägre än i Sverige. Denna gång drog England iväg ordentligt . Köpte 1999an för 1800 SEK per flaska. Nu kostade en flaska 2002 närmare 4000 SEK.
OK - intressant! Det är i o f s inte konstigt att 2002:an lockar och att handlarna försöker öka sina marginaler. Kanske är det dessutom som med Salon 2002 att utbudet är mindre än vanligt?
 

magnum

Epernay, Frankrike
OK - intressant! Det är i o f s inte konstigt att 2002:an lockar och att handlarna försöker öka sina marginaler. Kanske är det dessutom som med Salon 2002 att utbudet är mindre än vanligt?
Det är nog inte handlarna som ökat priset utan marknaden, det första släppet var inte avsevärt högre än föregående årgång. Gällande Salon är det väl snarare så att ägarna kräver att priset skall UPP! Även LP har väl idag en lite skev prisbild.
 

Magikern

Medlem
Corton Pougets Grand Cru Louis Jadot bör nog vara det vinet som faller mig mest i smaken men man vet aldrig.

Vajras Baralo bricco delle viole-2010 trodde jag först jag missat i listan men hittade den inte. Inget släpp innan årsskiftet antar jag.
 

Skrutt

Medlem
Corton Pougets Grand Cru Louis Jadot bör nog vara det vinet som faller mig mest i smaken men man vet aldrig.

Vajras Baralo bricco delle viole-2010 trodde jag först jag missat i listan men hittade den inte. Inget släpp innan årsskiftet antar jag.
Budget-Skrutt (c/o Grand-Skrutt) hoppas istället att någon av Jadots Prem. Crus kommer på halvflaska. Ytterst användbart för små tete-a-tetes.
 

Magikern

Medlem
Budget-Skrutt (c/o Grand-Skrutt) hoppas istället att någon av Jadots Prem. Crus kommer på halvflaska. Ytterst användbart för små tete-a-tetes.

Kan bara hålla med hade varit skoj med en bra fullmogen Volnay Premier Cru för 500 halvflaskan eller dyl.
Tyvärr kan man nog inte räkna med att hitta detta i första taget.
 

Håkan

Medlem
Ytterst tveksam till Jadots Corton Pougets, har inte varit imponerad de gånger jag provat vinet. Jadot har också höjt priserna rejält till 2012. Lägg hellre pengarna på Hermitage Domaine de Tourettes från Delas, en Hermitage i den lättare stilen som med tiden nog blir rätt Bourgognelik.
 

Magikern

Medlem
Ytterst tveksam till Jadots Corton Pougets, har inte varit imponerad de gånger jag provat vinet. Jadot har också höjt priserna rejält till 2012. Lägg hellre pengarna på Hermitage Domaine de Tourettes från Delas, en Hermitage i den lättare stilen som med tiden nog blir rätt Bourgognelik.

93-95 av Galloni, 91-93 Tanzer verkar lovande för en Bourgogne i denna prisklassen men de är möjligt att de bara försökt hypa vinet.
Hermitage Domaine de Tourettes Delas-2010 har jag en flaska kvar av och den kan mycket väl blomma upp med tiden. Vore kul att jämföra med 2012:an.
 

MD

Medlem
Lägg till 91-94 från Allen Meadows (Burghound) så verkar kritikerna vara ganska samstämmiga. Personligen har jag bara provat ett par årgångar men har alltid tyckt att det är en elegant Corton. Även om priset höjts (betalade 350kr för 08) så kan jag tycka att priset är ok när man tittar på andra viner som ligger längre norrut. Jag kommer troligen nappa på ett par flaskor, men tålamod lär belöna den tålmodige...
 

Silenos

Medlem
Pratar ni om samma vin? Jadot gör två Corton-Pougets, en från "Domaine Héritieres des LJ" och en négociant-variant. Som vanligt så har firmavinet bättre rykte, jag har inte druckit någondera.
 

MD

Medlem
Pratar ni om samma vin? Jadot gör två Corton-Pougets, en från "Domaine Héritieres des LJ" och en négociant-variant. Som vanligt så har firmavinet bättre rykte, jag har inte druckit någondera.

Jag har bara provat varianten från Domaine och det är även den som brukar lanseras i Sverige. Detta gäller även lanseringen av 2012an nästa månad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har bara provat varianten från Domaine och det är även den som brukar lanseras i Sverige. Detta gäller även lanseringen av 2012an nästa månad.
Mitt intryck är att importören Vinunic generellt brukar plocka in Domaine-varianterna av de Jadot-viner där det finns två olika. Jag var faktiskt inte medveten om att det fanns två Corton Pougets, men däremot att de gör två Echezeaux, där det alltså är Domaine-varianten som finns i Sverige.
 
  • Like
Reactions: MD

JakobS

Medlem
Kan inte bestämma om jag ska köpa Louis Roederer 2008, eller Winston churchill 2002 när den kommer :rolleyes:

Tror någon att det kommer mer Louis Roederer 2008 vid ett senare tillfälle, eller kan detta vara allt?
 
Toppen