Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Uselt!

Old Sparky

Medlem
Eller så känns det i alla fall idag efter mitt misslyckade försök att komma över Barolo Le Vigne Luciano Sandrone 2010. Något ljushuvud på SB bestämde att de inte skulle köpa in detta vin (toppårgång och 100 poäng av Galloni, en kritiker som inte direkt strösslar ut 100 poängare). Istället läggs det som en vara i beställningssortimentet utan allokering. Trots att jag beställde till tre olika butiker från webben och dessutom beställde över telefon exakt kl.10, blev det inget. Enligt importören spelar det ingen roll vem som la sin beställning först, utan importören beskriver förfarandet såhär:
"Min rekommendation är att du kollar med olika butiker vilka som har tidigast beställningsdag från PostNord, för även om du lägger din beställning först av alla så kan en person som beställer till en butik som har en tidigare orderdag från vår distributör komma före."
Det fanns alltså 30 flaskor att tillgå, dessa har gått till följande fyra butiker:
Torpavallsgatan, Gbg
Knalleland, Borås
Gränby, Uppsala
Mårtenstorget, Lund

Det är bara att gratulera de som vann lotteriet denna gång. Hoppas vi slipper mer av detta i fortsättningen. Systembolaget säger att de jobba på en lösning.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tyvärr är det här alltför vanligt, och det togs upp i en annan tråd för inte många dagar sen. Det är ju precis så som importören svarade dig, att det handlar om vilka dagar som leverantörerna har schemalagd leverans till butikerna som avgör vilka som beställt som faktiskt får sina flaskor. Jag blir förbannad av att bara tänka på det!

Citerar in mitt inlägg från den andra tråden för att få till lite förtydling av hur det fungerar.

För att förtydliga med mer än *butiken* så går beställningen iväg först när en beställning av andra varor som ska komma med gällande leverantör går iväg. Den beställningen går oftast iväg runt 09:00 och gäller för leverans två dagar senare. Vissa butiker har ju dock bara leverans från särskilda leverantörer en gång i veckan, vilket innebär att man kan lägga en beställning klockan 10:00, när man egentligen önskar att man hade lagt den kl 08:30 före beställningen till leverantören hade gått iväg. Om leverantören bara levererar till butiken en dag i veckan så måste man därför vänta bra många dagar innan ens egen beställning hamnar på orderraderna till leverantören, och självfallet för nästa leverans.

Jag har tillgång till en del butikers leveransscheman i Stockholmsområdet, vore det värt att sammanställa det här som en liten FAQ inför diverse produktsläpp, så att man vet till vilken butik man ska beställa sina varor?

Jag skickade för övrigt iväg ett mail till Systembolaget och bad att få deras syn på detta i samband med diskussionen i den andra tråden. Jag har ännu inte fått något svar från dem, men hoppas innerligt att det inte går obemärkt förbi på HK.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tyvärr är det här alltför vanligt, och det togs upp i en annan tråd för inte många dagar sen. Det är ju precis så som importören svarade dig, att det handlar om vilka dagar som leverantörerna har schemalagd leverans till butikerna som avgör vilka som beställt som faktiskt får sina flaskor. Jag blir förbannad av att bara tänka på det!

Citerar in mitt inlägg från den andra tråden för att få till lite förtydling av hur det fungerar.



Jag skickade för övrigt iväg ett mail till Systembolaget och bad att få deras syn på detta i samband med diskussionen i den andra tråden. Jag har ännu inte fått något svar från dem, men hoppas innerligt att det inte går obemärkt förbi på HK.
Det är väl beställningsdag och inte leveransdag som avgör. Fast här är det inte säkert att det blivit "fel" med så få flaskor måste ju nån bli utan.....Intressant att veta vore om de butiker som fick tilldelning hade beställningsdag idag om inte så får de väl inte beställa!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Vänta nu. Jag loggade in och detta hände.. Skärmklipp 2014-12-01 18.05.26.png
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är väl beställningsdag och inte leveransdag som avgör. Fast här är det inte säkert att det blivit "fel" med så få flaskor måste ju nån bli utan.....Intressant att veta vore om de butiker som fick tilldelning hade beställningsdag idag om inte så får de väl inte beställa!
Beställningsdagen är baserad på när leveransen ska ske. Mig veterligen går orderförslaget iväg två arbetsdagar före leverans.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
Att någon blir utan när Systembolaget släpper eftertraktade produkter är ofrånkomligt. Det jag vänder mig mot i detta fallet var att försäljningen skedde utan allokering. Alltså fyra köpare delar på 30 flaskor, alltså 7.5 flaska i snitt per kund. Istället kunde det varit 30 köpare med en flaska var eller 15 köpare med två flaskor var. Dessutom var fördelningen i detta fallet inte transparent, jag hade ingen kontroll över om jag skulle tilldelas något eller ej. Vilka bevis finns att köparna i detta fall är legitima kunder. Kanske har de kontakter på Systembolaget som hjälpt dem att få iväg beställningen i tid. Vad vet jag? Vid webblansering är det visserligen också osäkert men mycket mer tydligt.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Vad står det efter att du skickat beställningen?
Först en bekräftelse som jag inte minns vad det stod i. Ska se om jag kan hitta.. Senare kom ett mail som bekräftar (precis som vanligt vid beställning på webben, oavsett websläpp, nyhets-släpp eller vanlig beställning). Jag har aldrig varit med om att vin jag beställt inte kommit, men vi får se angående detta. Känns ju som kompisarna här på FW vet hur det går till.
 

Vino fino

Medlem
Att någon blir utan när Systembolaget släpper eftertraktade produkter är ofrånkomligt. Det jag vänder mig mot i detta fallet var att försäljningen skedde utan allokering. Alltså fyra köpare delar på 30 flaskor, alltså 7.5 flaska i snitt per kund. Istället kunde det varit 30 köpare med en flaska var eller 15 köpare med två flaskor var. Dessutom var fördelningen i detta fallet inte transparent, jag hade ingen kontroll över om jag skulle tilldelas något eller ej. Vilka bevis finns att köparna i detta fall är legitima kunder. Kanske har de kontakter på Systembolaget som hjälpt dem att få iväg beställningen i tid. Vad vet jag? Vid webblansering är det visserligen också osäkert men mycket mer tydligt.
Visst är det skandalöst. Antingen kör man marknadsanpassat (pris och tidigare relation avgör) eller så kör man demokratiskt, om man nu ska leva upp till sitt ansvar som "hela Sveriges" monopol.

Men icke. Istället har vi korrupt, inkompetent, maktfullkomligt, utan insyn.
 

Rexel

Medlem
Eller så känns det i alla fall idag efter mitt misslyckade försök att komma över Barolo Le Vigne Luciano Sandrone 2010. Något ljushuvud på SB bestämde att de inte skulle köpa in detta vin (toppårgång och 100 poäng av Galloni, en kritiker som inte direkt strösslar ut 100 poängare). Istället läggs det som en vara i beställningssortimentet utan allokering. Trots att jag beställde till tre olika butiker från webben och dessutom beställde över telefon exakt kl.10, blev det inget. Enligt importören spelar det ingen roll vem som la sin beställning först, utan importören beskriver förfarandet såhär:
"Min rekommendation är att du kollar med olika butiker vilka som har tidigast beställningsdag från PostNord, för även om du lägger din beställning först av alla så kan en person som beställer till en butik som har en tidigare orderdag från vår distributör komma före."
Det fanns alltså 30 flaskor att tillgå, dessa har gått till följande fyra butiker:
Torpavallsgatan, Gbg
Knalleland, Borås
Gränby, Uppsala
Mårtenstorget, Lund

Det är bara att gratulera de som vann lotteriet denna gång. Hoppas vi slipper mer av detta i fortsättningen. Systembolaget säger att de jobba på en lösning.
Nu blev jag lite hoppfull för egen del då jag har lagt beställning kl 10 till boråsbutiken, kanske har tur denna gången för inte f....n har jag lyckats något vidare vid andra lanseringar. Håller med om vad du skriver.
Meddelar om jag får några flaskor.
 

Michael.S

Medlem
Nu blev jag lite hoppfull för egen del då jag har lagt beställning kl 10 till boråsbutiken, kanske har tur denna gången för inte f....n har jag lyckats något vidare vid andra lanseringar. Håller med om vad du skriver.
Meddelar om jag får några flaskor.
Håller tummarna!!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Då trådarna har snarlik diskussionsgrund på senare tid länkar jag in mitt inlägg här också angående det svar jag fick från Systembolaget om hur deras syn på bristerna i beställningssystemet är.

T6-T7 lansering november 2014
 
Toppen