Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

谷、(Tani) fantastisk fransk mat i Tokyo

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Till Restaurant Tani går vi minst en gång i månaden samt att tillsammans med en god vän har Bacchusaftnar där i princip varje månad. Alltid vällagat. Har omnämnande i Michelinboken som "runner up" till en stjärna. Vinlistan något tunn, men då BYOB funkar bra, så kör vi på det. Avec-listan är dock både ymnig och attraktiv.
Drivs av herr och fru Tani som under några år jobbade igång sig på en ambitiös restaurang i närheten av Chinon (Loire). Vi har frekventerat detta vattenhål sedan just efter deras start i januari 2012.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kondensat av våra två senaste besök. Fixar inte att lösa problemen med DropBox...
Avskyr verkligen användarovänlighet!
Screenshot 2014-07-30 at 10.28.46.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser faktiskt ut lite som den gamla go'a Bruna Maten :vägg:
... men smakar så infernaliskt mckt bättre :cigarr:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ser faktiskt ut lite som den gamla go'a Bruna Maten :vägg:
... men smakar så infernaliskt mckt bättre :cigarr:
Åh, du tänker förstås på godsaker som dessa:
http://denbrunamaten.se/2011/01/30/...serat-vitkalshuvud-och-snobollar-i-vaniljsas/
Oj oj oj, nu blev jag ju sugen på
Bananer i skinkrock, Sandwichtårta och Snöbollar i vaniljsås

Skinkägg i gelé, Färserat vitkålshuvud och Snöbollar i vaniljsås

Festlig fiskaladåb och Tomatbägare med bombaysallad

-Med sådana godsaker är du allt avundsjuk att du inte bor i DDR-sverge längre! :cigarr:
 

Vino fino

Medlem
Mmmm... Aladåb...
Hehehehe...

Egentligen inget fel på aladåb. Åt en utmärkt michelinprydd hummeraladåb för några månader sedan. Och, handen på hjärtat, vad var det Ferran Adrià höll på med om inte just en massa aladåber?

Men visst, jag fattar vad du menar och jag flinar brett.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hehehehe...

Egentligen inget fel på aladåb. Åt en utmärkt michelinprydd hummeraladåb för några månader sedan. Och, handen på hjärtat, vad var det Ferran Adrià höll på med om inte just en massa aladåber?

Men visst, jag fattar vad du menar och jag flinar brett.

-Men inte skulle Ferran Adrià ha en chans mot en härlig svensk "festlig fiskaladåb" på äkta 70-talsmaner :D
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torskblock med pizzasmak
...det närmaste jag kom mina innersta och mest våta kulinariska drömmar som fräknig 12-åring...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Torskblock med pizzasmak
...det närmaste jag kom mina innersta och mest våta kulinariska drömmar som fräknig 12-åring...
*Asg* -Tackar för morgonens asgarv, och ja, man kan verkligen undra varför denna var tonårigs-drömrätt inte överlevt till modern tid?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På tisdag kommande vecka åstadkoms en uppdatering här. Sen blir det glesare mellan varven. Har nämligen bestämt mig för att efter åtta år i Japan, så skall man iaf klara av att prata en iaf nagerst basal japanska... Så, jag nyttjar min fria tid till språkstudier nu under ett år.

Vid frustrerade tillfällen lär jag dock återkomma till FW:s lämpligt välfyllda och mysiga värld av nördar och nörderier.
 

sunqan

Vinös
Låter som att du bestämt dig för att leva i landet, och inte bara bo där :)
頑張って、ミスター横浜!
(Hälsar herr G.T)
 

sunqan

Vinös
Det förutsätter jag du gör (jag tror inte du är den typen som börjar nåt och hoppar av när det går emot) :)
Men du får gärna hålla dig till ärans och hjältarnas språk när du ger mat och dryckrevensioner här även framgent.
:)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har förberett mig lite inför tisdagens återbesök på 谷、Restaurang Tani. Tema: Rhône.
2011 Guigal La Doriane (hwit)
2009 Pégau, Cuvée Laurence
2001 Suduiraut


Så vi kommer hänge oss rätt så rejält :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det förutsätter jag du gör (jag tror inte du är den typen som börjar nåt och hoppar av när det går emot) :)
Men du får gärna hålla dig till ärans och hjältarnas språk när du ger mat och dryckrevensioner här även framgent.
:)
Är man en som gillar smärta och skiljer mellan de två distinktionerna:
Good pain och
Bad pain
...så är det ju på det viset att det alltid är först då det tar emot som träningen börjar. Och träningen vill jag ju under inga som helst omständigheter vara utan :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kort rapport från igår, tisdagen den 19 aug.
Två gubbtjuvar, tre flaskor vin och kockens rekommenderade meny.

2011 Guigal, La Doriane (86p) var mer av ett återhållet, men fortf parfymerat *meh* som ingen av oss två farbröder började dansa av. Hade det varit rött, så kunde man nog beskriva det som en intensivt rik Beaujolais. Kanske blir rikare med några år på rygg? Poletten har inte ramlat ned vad gäller Viognier.

2007 Domaine Pegau Cuvée Reserve (96p) var snuskigt god, med försvarliga mängder baksida av kossa över ymnigt röda frukter, bra strävhet, balans och intensiv koncentration. Galet gott! Det sa bara swish så var flaskan slut.

2001 Chateau Suduiraut (100p) var fullkomligt briljant! Fortfarande ung, men ett monster av attraktioner, rikedomar och balans. Två farbröder gulpade i sig hela flaskan till blygsam bit fois gras och liten ostbricka. Letade allt vad jag kunde efter någonting i detta vin som inte var helt perfekt... Fann inget. Farbröderna gick upp i brygga, ropade in kocken som efter en smutt också började dansa. Fullkomligt sanslöst vettlöst makalöst sinnessjukt underbart!

Maten var hur underbar som helst! Inte förvånande, och: precis som vanligt. Lite brun, men så ser ju den traditionella maten ut...

image.jpg

Först ut en fylld chillifrukt, TOUGARASHI, med råa räkor och omar, på en bädd av bönpuré, EDA MAME, ett knippe boveteskott mm.

image.jpg

Ser ut som en brun gryta, men smakar som en sensommarkväll! Japanernas favoritsvamp: MATSUTAKE, goliatmusseron, som är lika vackert parfymerad som en sommarskog och är rejält al dente. (Den goliatmusseron som växer i Swe har inte alls dessa aromer.) Det blötdjur som var med hade en härlig konsistens som var mer al dente än svampen och som kontrasterade på ett makalöst vis mot de mjällt välkokta rotfrukterna och mellannivån av lite mjukare, orange, sommarsvamp.

image.jpg

Fois gras. Hann inte riktigt med i svängarna med kameran. Åts med slutna ögon till tonerna av 2001 Suduiraut. Ett äktenskap stöpt i himlen och den godaste matcombon jag någonsin avnjutit, alla kategorier...

image.jpg

Fisk, ratatouille, sås...

image.jpg

Blev ännu en bild enligt @Per Stade Hemingway på en uppäten rätt. Denna gång: perfekt lagad anka med vinsås (brunvin?) och några perfekt tillagade grönsaker som tillsammans smakade som ännu en del av himmelriket. Jävlar i min låda vad gott det är med anka till CdP!

image.jpg

Hur god är 2001 Suduiraut med Stilton? Överjävligt gott = kvällens svar. Ost blir helt enkelt inte godare än så här.

image.jpg

Kvällens två sorters avec. Gamm-gubbar gillar gamm-Armagnac och grappa - fö det BÄSTA från Champagne. Drappier kan sin sak. Gediget hantverk.

Noterade fö att en av matgästerna manglade i sig en NV Krug Rosé samt en Richebourg GC. Vår Champagne hade en rimligare prislapp och Bourgognen var den dyraste på vinlistan. Köparen ville alldeles säkert imponera på damen han hade med sig. Såvitt vi kunde se, så fungerade det receptet.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    90,2 KB · Visningar: 252
Last edited:
Toppen