Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en nybörjare - guidning uppskattas

lukastollig

Pudelfantast
Ovanstående tips är inte så dumt (om man är rik), men vill du prova de duvor du gillar, är det kanske inte Frankrike är där du skall börja. Frankrike gör dock de bästa viner i väldigt många kategorier, men det kanske inte är där man börjar utforskar sina preferenser, om man inte har stor plånbok.

Frankrike gör de bästa vinerna baserat på många druvor och typer av viner, men de kostar också ganska mycket... provar du viner från kända områden från Frankrike och inte går upp i pris, så lär du bli ganska besviken i många fall. Har du plånboken är det rätt strategi... de gör de bästa vinerna i många fall... Pinot, Chardonnay, Chenin blanc, Sav blanc, Syrah, Gamay, Cab sauv, Cab franc, Merlot, övr bubbel, Gsm etc ... men det finns så mycket från övriga "gamla" världen och "nya" som gör att man brukar börja där pga priset... från gamla världen brukar Spanien och Italien leverara bättre i den lägre prisklassen än Frankrike... vill du prova Cab sauv, så det inte Frankrike utan övr Europa och "nya" världen där man brukar börja.

Det ligger något i detta men napa cab kan vara nog så dyrt som bordeaux och jag skulle rekommendera åtminstone några strandhugg i de klassiska regionerna. Det finns bra bordeaux och bourgogne för 300-400 kronor och helt habila viner även för mindre. Och, som jag nämnde tidigare, jag rekommenderar också att du inte är alltför snål utan unnar dig åtminstone några riktigt bra (läs dyra ;) ) flaskor, för att få perspektiv. Dessutom riskerar du syltgom om du bara dricker nya världen :rolleyes:
 

Pessoa

Medlem
Dela en flaska är en nedlagd podd med Alf Tumble. Lyssna speciellt på första avsnittet med "Finare Vinare". Petter är bara med i sista dubbelavsnittet. Kolla annars in Tumbles krönikor och tips i DN på lördagar. Alf och Petter ger lite tips på Vinos.
Alf och Petter skakar liv i "Dela en flaska" igen. Första avsnittet släpps i morgon. (Själv har jag precis lyssnat om avsnittet med Björnstierne Antonson.)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men hur fungerar det med röda viner. Hur ska man tänka?
Om man på förhand vet ungefärligt hur vinernas tanniner/syra/fyllighet är så blir det från lätta till kraftiga, bäriga till strama/syrliga. Har man ett kraftfullt vin innan ett lättare så kan det lättare nästan "försvinna".
Sedan handlar det om ålder också, unga innan mogna har jag hört. Jag tycker att det många gånger borde vara tvärtom då mogna viner tenderar att ha mjuknat i alla led och man då kan råka ut för samma sak som ovan. Att man sparar de mogna till sist kan nog till viss del bero på det "exklusiva" i ett lagrat vin som man gärna vill avsluta med. Ungefär samma konstiga tänk som att öppna bästa skumpan vid tolvslaget.
 

Alpha

Medlem
@Tomas Lindblom Vad sägs om att skapa en "Nybörjare - se hit" tråd där denna och liknande slås ihop samt kanske ett kort förklarande förstainlägg från din sida om vad tråden avser och att det är okej att ställa frågor där, typ. Finns ju mycket intressant info och åsikter som uppkommer i en tråd som denna men man kanske däremot inte läser alla "jag är nybörjare-trådar" dvs. o_O

Vad tros? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Tomas Lindblom Vad sägs om att skapa en "Nybörjare - se hit" tråd där denna och liknande slås ihop samt kanske ett kort förklarande förstainlägg från din sida om vad tråden avser och att det är okej att ställa frågor där, typ. Finns ju mycket intressant info och åsikter som uppkommer i en tråd som denna men man kanske däremot inte läser alla "jag är nybörjare-trådar" dvs. o_O

Vad tros? :)
En bra idé! Kanske skulle det vara ännu bättre om vi fick ihop en pedagogisk nybörjarartikel av något slag med allehanda knep och knåp som vi kan hänvisa till. Tips på exakta viner med mera tenderar snabbt att bli inaktuellt. En bra guide för nybörjare som skrivs lite mer generellt, hade nog kunnat fungera bra. Bra tråd att klistra dessutom.
 

Alpha

Medlem
En bra idé! Kanske skulle det vara ännu bättre om vi fick ihop en pedagogisk nybörjarartikel av något slag med allehanda knep och knåp som vi kan hänvisa till. Tips på exakta viner med mera tenderar snabbt att bli inaktuellt. En bra guide för nybörjare som skrivs lite mer generellt, hade nog kunnat fungera bra. Bra tråd att klistra dessutom.

Men är det inte just att viner blir inaktuella för att medlemmarna hittar nya (än bättre) exempel på vad de anser vara talande för exempelvis en region och således föreslår dem istället som gör tråden spännande att följa även på sikt? ;)
 

Poussard

Medlem
Frankrike är ändå Frankrike så börja där och som Mouton skriver börja med att prova lite Bordeaux från vänstra stranden, nästan uteslutande Cabernet Sauvignon-dominerade. Flytta sedan över till högra stranden och du hittar mer Merlot-dominerande viner. När du är ”klar” med dessa så ger du dig på deras Cabernet Franc-dominerade viner.
Skulle du kunna tipsa mig om några Cabernet Franc-dominerade Bordeauxer? En av förra årets bästa viner för min del var en Loire-CF i den kraftigare skolan, som sett en liten mängd ny ek och fått mogna många år. Av den anledningen tror jag att jag även skulle kunna börja närma mig Bordeaux (jag har druckit en del mogen Bdx men inte varit helt såld än) om de är dominerade av CF.
 
M

Mouton

Skulle du kunna tipsa mig om några Cabernet Franc-dominerade Bordeauxer? En av förra årets bästa viner för min del var en Loire-CF i den kraftigare skolan, som sett en liten mängd ny ek och fått mogna många år. Av den anledningen tror jag att jag även skulle kunna börja närma mig Bordeaux (jag har druckit en del mogen Bdx men inte varit helt såld än) om de är dominerade av CF.
Då har vi ett förnämligt förslag Chateau Cheval Blanc, Kommun St-Emilion, dyrt dock.
 

chambertin

Medlem
Skulle du kunna tipsa mig om några Cabernet Franc-dominerade Bordeauxer? En av förra årets bästa viner för min del var en Loire-CF i den kraftigare skolan, som sett en liten mängd ny ek och fått mogna många år. Av den anledningen tror jag att jag även skulle kunna börja närma mig Bordeaux (jag har druckit en del mogen Bdx men inte varit helt såld än) om de är dominerade av CF.
Brukar rekommendera Le Macchioles Paleo Rosso (nära Cheval Blanc i kvalitet och still tycker jag) och Raats Family Cabernet Franc.
Från Loire är ju annars Clos Rougeards viner ett måste för CF-älskaren som liksom jag inte älskar överdoser av grön paprika men har ett gott hjärta till druvan för övrigt. Tyvärr på väg mot Cheval Blanc-priser men ibland hittar man dom på franska krogar under eller långt under retail-priserna då dessa ju nästan 3-dubblats för vissa cuvéer de senaste fyra-fem åren.
Drack en 2010 Clos Rougeard Les Poyeux i mars 2017 som var helt fantastisk.
IMG_0108.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Brukar rekommendera Le Macchioles Paleo Rosso (nära Cheval Blanc i kvalitet och still tycker jag) och Raats Family Cabernet Franc.
Från Loire är ju annars Clos Rougeards viner ett måste för CF-älskaren som liksom jag inte älskar överdoser av grön paprika men har ett gott hjärta till druvan för övrigt. Tyvärr på väg mot Cheval Blanc-priser men ibland hittar man dom på franska krogar under eller långt under retail-priserna då dessa ju nästan 3-dubblats för vissa cuvéer de senaste fyra-fem åren.
Drack en 2010 Clos Rougeard Les Poyeux i mars 2017 som var helt fantastisk.
Visa bifogad bild 15435
Hade inte kunnat formulera det bättre själv. Möjligen skulle jag vilja inkludera Couly-Duteil till din lista. Tycker personligen att de vinerna andas stram, slank bordeaux av bättre snitt.

-89 (Clos de l’Echo) drack jag strax innan jul och den stod upp riktigt bra mot Pontet-Canet -96. Lättare och friskare, men också mindre moget trots ganska många år äldre. Inte riktigt i samma kvalitetsliga dock. :)
 

chambertin

Medlem
Brukar rekommendera Le Macchioles Paleo Rosso (nära Cheval Blanc i kvalitet och still tycker jag) och Raats Family Cabernet Franc.
Från Loire är ju annars Clos Rougeards viner ett måste för CF-älskaren som liksom jag inte älskar överdoser av grön paprika men har ett gott hjärta till druvan för övrigt. Tyvärr på väg mot Cheval Blanc-priser men ibland hittar man dom på franska krogar under eller långt under retail-priserna då dessa ju nästan 3-dubblats för vissa cuvéer de senaste fyra-fem åren.
Drack en 2010 Clos Rougeard Les Poyeux i mars 2017 som var helt fantastisk.
Visa bifogad bild 15435
Appropå Clos Rougeard så var den här artikeln väldigt intressant (ni som inte kan franska får google-översätta).

Appropå andra bra CF-viner så glömde jag BlankBottles Sigh of Relief som till allra största delen består av Cabernet Franc.
 

chambertin

Medlem
Hade inte kunnat formulera det bättre själv. Möjligen skulle jag vilja inkludera Couly-Duteil till din lista. Tycker personligen att de vinerna andas stram, slank bordeaux av bättre snitt.

-89 (Clos de l’Echo) drack jag strax innan jul och den stod upp riktigt bra mot Pontet-Canet -96. Lättare och friskare, men också mindre moget trots ganska många år äldre. Inte riktigt i samma kvalitetsliga dock. :)
Ja Couly-Dutheil gör ju helt klart viner som utvecklas fint över lång tid. Druckit alltför få tyvärr. Får bli ändring på det.
 

jrick

Medlem
OK, som svar på frågan om "cabernet franc-dominerade bordeauxer" fick vi alltså:

Chateau Cheval Blanc som i bra årgångar kostar över 10 000 kr flaskan
Andra förslag på Loire-CF, bland annat ett av de mer svårhittade kultvinerna i världen i from av Clos Rougeard.
En CF från Toskana.
En CF från Sydafrika.

Bra jobbat forumet! :D
 
M

Mouton

OK, som svar på frågan om "cabernet franc-dominerade bordeauxer" fick vi alltså:

Chateau Cheval Blanc som i bra årgångar kostar över 10 000 kr flaskan
Andra förslag på Loire-CF, bland annat ett av de mer svårhittade kultvinerna i världen i from av Clos Rougeard.
En CF från Toskana.
En CF från Sydafrika.

Bra jobbat forumet! :D
;)
 
Toppen