Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en nybörjare - guidning uppskattas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skulle du kunna tipsa mig om några Cabernet Franc-dominerade Bordeauxer? En av förra årets bästa viner för min del var en Loire-CF i den kraftigare skolan, som sett en liten mängd ny ek och fått mogna många år. Av den anledningen tror jag att jag även skulle kunna börja närma mig Bordeaux (jag har druckit en del mogen Bdx men inte varit helt såld än) om de är dominerade av CF.
Några år gammalt Decanter-tips, där flera är dyra men åtminstone några är billigare än vita hästen:
https://www.decanter.com/wine-reviews-tastings/top-bordeaux-cabernet-franc-287559/
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
OK, som svar på frågan om "cabernet franc-dominerade bordeauxer" fick vi alltså:

Chateau Cheval Blanc som i bra årgångar kostar över 10 000 kr flaskan
Andra förslag på Loire-CF, bland annat ett av de mer svårhittade kultvinerna i världen i from av Clos Rougeard.
En CF från Toskana.
En CF från Sydafrika.

Bra jobbat forumet! :D

Hittade ett vin som heter Louison & Leopoldine de Clos Louie från Cotes de Castillon. 80 % CF för €18. Två flaskor i källaren, återkommer med rapport.
 
Toppen