Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en nybörjare - guidning uppskattas

Andreas N

Medlem
Hej på er,

har lyckats hitta hit och kollat runt lite på forumet, det verkar finnas myyyycket kunskap här. Jag är en nybörjare på viner, har druckit vin sedan 20 årsåldern men utan att egentligen fundera jättemycket på vad jag druckit. Nu har jag börjat intressera mig för viner (röda till en början) och försöker hitta en väg framåt, dvs. hur jag ska gå tillväga för att ens veta vad jag gillar!

Mitt nyupptäckta intresse för viner började tidigare i år i och med att jag käkade på restaurang AG i Stockholm. Vi blev rekommenderade en Napa Valley Cabernet, "Long Meadow Ranch 2013" som jag gillade skarpt. Fick sedan i present en Black Stallion Cabernet S. 2014 som jag också gillade mycket. Jag vet alltså att jag, baserat på dessa (och några till), verkar gilla California cabernet S. Men sen då!??

Andra som jag druckit och kommer ihåg och gillar

Marchese di Villamarina Sella&Mosca 2008
Aster One Ribera del Duero Reserva 2014
Buehler Cabernet Sauvignon 2015
Zenato Ripassa Valpolicella Ripasso Superiore 2014

Min plan är att försöka lära mig från grunden. Om druvor, regioner, lagring- ja rubbet. Problemet är bara att jag är HELT LOST. Jag har kollat lite i detta forum och tidigare har rekommenderats böcker såsom

Håkan Larssons guide till vinets värld : bli vinkännare på tio veckor
Stora boken om vin av Marnie Old