Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ännu en nybörjare - guidning uppskattas

Andreas N

Medlem
Hej på er,

har lyckats hitta hit och kollat runt lite på forumet, det verkar finnas myyyycket kunskap här. Jag är en nybörjare på viner, har druckit vin sedan 20 årsåldern men utan att egentligen fundera jättemycket på vad jag druckit. Nu har jag börjat intressera mig för viner (röda till en början) och försöker hitta en väg framåt, dvs. hur jag ska gå tillväga för att ens veta vad jag gillar!

Mitt nyupptäckta intresse för viner började tidigare i år i och med att jag käkade på restaurang AG i Stockholm. Vi blev rekommenderade en Napa Valley Cabernet, "Long Meadow Ranch 2013" som jag gillade skarpt. Fick sedan i present en Black Stallion Cabernet S. 2014 som jag också gillade mycket. Jag vet alltså att jag, baserat på dessa (och några till), verkar gilla California cabernet S. Men sen då!??

Andra som jag druckit och kommer ihåg och gillar

Marchese di Villamarina Sella&Mosca 2008
Aster One Ribera del Duero Reserva 2014
Buehler Cabernet Sauvignon 2015
Zenato Ripassa Valpolicella Ripasso Superiore 2014

Min plan är att försöka lära mig från grunden. Om druvor, regioner, lagring- ja rubbet. Problemet är bara att jag är HELT LOST. Jag har kollat lite i detta forum och tidigare har rekommenderats böcker såsom

Håkan Larssons guide till vinets värld : bli vinkännare på tio veckor
Stora boken om vin av Marnie Old
Vin - så funkar det av Petter Alexis Askergren, Alf Tumble

och så stötte jag själv på en bok "Ett hum om vin av Mattias Åkerberg".

Jag har kollat på vinprovningar, utbildningar på systemet men vet inte vad som ger en nybörjare mest och var man ska börja! Kan någon vänlig själ hjälpa en som behöver guidning!

Vilken bok skall jag köpa? Vilken utbildning ska jag gå? Hur ska jag veta vad jag gillar och prova mig vidare?

Tack för att du orkade läsa igenom ett långt medd!
 
M

Mouton

Mitt nyupptäckta intresse för viner började tidigare i år i och med att jag käkade på restaurang AG i Stockholm. Vi blev rekommenderade en Napa Valley Cabernet, "Long Meadow Ranch 2013" som jag gillade skarpt. Fick sedan i present en Black Stallion Cabernet S. 2014 som jag också gillade mycket. Jag vet alltså att jag, baserat på dessa (och några till), verkar gilla California cabernet S. Men sen då!??
Med dom preferenserna, varför inte prova några Bordeauxer. Och gärna då från komunen Pauillac.
 
OWDQ1294.JPEG
Du får ett tips från mig i alla fall, även om jag precis som du, ser mig själv som en nybörjare.
Jag har hitills druckit främst rött från Italien (Piemonte) samt champagne och andra mousserande viner.

Mitt nästa steg, som jag tog ganska nyligen är att börja prova två viner mot varandra. Det har gjort det lite lättare för mig i alla fall i att säga vad det ena viner har för egenskaper respektive inte har.

Jag kämpar även lite med att sätta ord på de dofter och smaker jag känner. Igår drack jag ett rödvin från Côte du Rhone, efter jag smakat på det en stund, gick jag in på systembolaget för att läsa deras smaknoter. Lagerblad. Gick genast in i kryddskåpet och tog fram burken med lagerblad och dofta. Sen ner med nosen i vinglaset. Jo visst, lagerblad!

Så jag tänker att en idé kan vara att ta fram t.e.x lagerblad, vanilj, kaffe, choklad, kanel m.m. (vad nu d För att bli bättre på att koppla det du känner i vinglaset helt enkelt.

Ett inlägg är alltid trevligare med bild. Så det medföljer en bild från Björkskär innan säsongen i skärgården kommit gång (maj).
 

Mats

Gone todash....
Hej på er,

har lyckats hitta hit och kollat runt lite på forumet, det verkar finnas myyyycket kunskap här. Jag är en nybörjare på viner, har druckit vin sedan 20 årsåldern men utan att egentligen fundera jättemycket på vad jag druckit. Nu har jag börjat intressera mig för viner (röda till en början) och försöker hitta en väg framåt, dvs. hur jag ska gå tillväga för att ens veta vad jag gillar!

Mitt nyupptäckta intresse för viner började tidigare i år i och med att jag käkade på restaurang AG i Stockholm. Vi blev rekommenderade en Napa Valley Cabernet, "Long Meadow Ranch 2013" som jag gillade skarpt. Fick sedan i present en Black Stallion Cabernet S. 2014 som jag också gillade mycket. Jag vet alltså att jag, baserat på dessa (och några till), verkar gilla California cabernet S. Men sen då!??

Andra som jag druckit och kommer ihåg och gillar

Marchese di Villamarina Sella&Mosca 2008
Aster One Ribera del Duero Reserva 2014
Buehler Cabernet Sauvignon 2015
Zenato Ripassa Valpolicella Ripasso Superiore 2014

Min plan är att försöka lära mig från grunden. Om druvor, regioner, lagring- ja rubbet. Problemet är bara att jag är HELT LOST. Jag har kollat lite i detta forum och tidigare har rekommenderats böcker såsom

Håkan Larssons guide till vinets värld : bli vinkännare på tio veckor
Stora boken om vin av Marnie Old
Vin - så funkar det av Petter Alexis Askergren, Alf Tumble

och så stötte jag själv på en bok "Ett hum om vin av Mattias Åkerberg".

Jag har kollat på vinprovningar, utbildningar på systemet men vet inte vad som ger en nybörjare mest och var man ska börja! Kan någon vänlig själ hjälpa en som behöver guidning!

Vilken bok skall jag köpa? Vilken utbildning ska jag gå? Hur ska jag veta vad jag gillar och prova mig vidare?

Tack för att du orkade läsa igenom ett långt medd!
Välkommen hit! Jag tycker du verkar vara ganska rätt ute i hur du tänker redan nu när du funderar på att ta reda på VAD du egentligen gillar för viner och inte bara köper helt random.

Försök gå på många provningar, som t.ex. BYOBs som ordnas genom oss här på FW och olika leverantörsprovningar. Bor du i en större stad brukar det även ordnas vinmässor. Sen kan man även gå med i Munskänkarna. Jag trodde länge de bara var för de mest kunniga och dammiga supersnobbarna men är verkligen för glada amatörer som vill lära sig mer.

Jag tycker det är bäst att börja med att lära sig mer om hur olika druvor smakar och vilka man gillar bäst. När man vet lite mer där kan man börja titta mer på vilka distrikt och områden man gillar. Är man på provningar riktade mot en specifik druva åt gången lär man sig ganska snabbt att hitta vissa dofter och smaker som ofta direkt säger vilken druva det är. Har du sen lärt dig lite hur de olika druvorna smakar och vet att du gillar t.ex. cabernet sauvignon bäst kan du gå in för att mest köpa sådana ett tag. Sedan blir det alltid så att smaken ändras och man flyter över till andra druvor/områden och ju fler gånger det händer ju bättre blir man på att urskilja och uppskatta viner från hela världen och inte bli så enkelspårig.

Sen som ofta nämns här, börja inte samla på dig en massa viner redan nu för din smak kommer att ändras de närmaste åren!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej @Andreas N

Kul att du har hittat till forumet, varmt välkommen :).
Av de böcker du nämner så kan jag lägga en stark röst för Marnie Old, den tyckte jag var väldigt bra och lättläst när jag ville lära mig om vin. Håkan Larssons tyckte jag personligen var ganska tråkig och det slutade med att jag aldrig tog mig genom den. Annars har Anders Öhman en bra bok som heter "Vin" https://ohmansmatovin.com/2013/07/02/vin-nu-ar-den-har/ Där han går igenom vanliga frågor med korta och enkla svar som ger en djupare kunskap på en gång.

Har du funderat på att lyssna på några vinpoddar eller se några vindokumentärer för att bli mer insatt när det gäller regionerna? Jag personligen gillar podden "Vinpratarna" med Beatrice Becher och Andreas Grube. Jag har lyssnat alla deras 129 avsnitt. Även Alf Tumble har en podcast med några avsnitt, tror det var åtta stycken, tillsammans med Petter som heter "Dela en flaska".

De dokumentärer som jag tycker att du ska se är:
A year in Champagne
A year in Burgundy
Somm into the bottle
Somm
Sour Grapes
Decanted
SVTs landgång, Säsong 8. Avsnitt 5 av 8 är ganska kul, då besöker de svenska vinmakare i USA. Finns en till som jag

Sevärda filmer:
Sideways

När det gäller utbildningar så tycker jag att du ska gå med i Munskänkarna och börja där, eller gå på BYOBS via kompisar/forumet (Bring your own bottle of wine). Det brukar vara mycket roligt och lärorikt. Rent generellt så är väl tipset ganska enkelt; Gå på så många olika provningar som du har möjlighet till i början. Ju mer du testar, ju mer lär du dig.

Ett event som kommer snart, 9-11 November i Stockholm: https://www.sthlmfoodandwine.se/?sc_lang=sv-se
Jag brukar hålla utkik här: https://www.livetsgoda.se och sedan skrolla ner till "Kalendarium" för att se vad som är på gång.
Sen kan du ju även prenumerera på olika nyhetsbrev för att bli inbjuden till lite mindre provningar. Exempelvis Tryffelsvinet, Terrific Wines, Johan Lidby Vinklubb. Det finns säkert hur många som helst, jag har en gång startat en egen tråd om det också. :)

När jag ville lära mig mer om viner så började jag med en druva åt gången. Det tyckte jag gav mig bäst förståelse. Hur smakar en Cabernet S från nya världen kontra gamla världen? Sedan Pinot Noir. Riesling. Osv osv osv.. Det är en lång resa man ska göra och man kommer aldrig att bli färdig :D. Så tålamod är en dygd när det gäller det här intresset. Jag är väldigt ivrig som person, och det jobbigaste för mig var att "Vänta till nästa fredag" innan jag fick gå över på nästa vintema, men samtidigt så är det här kunskap som du kommer ha med dig hela livet, så det är ingen idé att skynda fram det. För mig blev det en hobby på daglig basis, och är fortfarande, och kommer med största sannolikhet att fortsätta vara.

Köp inte på dig masa flaskor för långlagring innan du har prövat viner i minst ett år! Din smaklökar kommer att förändras och att köpa allt som vi pratar om på forumet lockar säkert, men förr eller senare kommer du ändå att bryta ditt köpstopp och du kommer få samma problem som alla andra, för många flaskor in och för få flaskor ut - så vänta med det så länge du kan.
Köp ett vinkylskåp på en gång som rymmer minst 200 flaskor så har du en bra början.
Passa på att köpa riktiga glas på en gång, så kommer du att glädjas åt att du i alla fall dricker dina viner ur bästa möjliga glasen. Jag rekommenderar Zaltoglas, och ja, glasen gör jättestor skillnad! Riedel brukar ha en glasprovning för ca 450kr som ger en bra inblick i detta, om du inte vill köpa glasen i blindo.

Sist men inte minst, skapa ett konto på Cellartracker så kan du logga alla viner du dricker, och läs lite om "Parkerskalan" så kan du poängsätta dina vinupplevelser. I början kan det vara svårt att uttrycka vinets smaker och dofter i ord, men ju mer du över desto bättre blir du. Testa gärna att öppna två olika flaskor samtidigt och beskriv dom mot varandra. Vad gillar du i vin nummer ett respektive vin nummer två? Vilken passade bäst till maten du åt? Hur var vinet dag två? Testa även vinerna i olika temperaturer. Att dricka ett rött vin i rumstemperatur eller i 13-14 grader gör jättestor skillnad för upplevelsen. Tänk även på att viner ofta vinner på att ”luftas” i en karaff, exempelvis den här eller liknande:
https://royaldesign.se/oval-oak-vin...Sum1CT_gAZlkLmNRncyOjWYmDhoCQEUQAvD_BwE#/3452

Hade vinet tillräckligt med syra för att bära upp frukten? Eller var det ett tanninmonster som fick tungan att krulla ihop sig?

Lycka till! :D
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Hej @Andreas N

Kul att du har hittat till forumet, varmt välkommen :).
Av de böcker du nämner så kan jag lägga en stark röst för Marnie Old, den tyckte jag var väldigt bra och lättläst när jag ville lära mig om vin. Håkan Larssons tyckte jag personligen var ganska tråkig och det slutade med att jag aldrig tog mig genom den. Annars har Anders Öhman en bra bok som heter "Vin" https://ohmansmatovin.com/2013/07/02/vin-nu-ar-den-har/ Där han går igenom vanliga frågor med korta och enkla svar som ger en djupare kunskap på en gång.

Har du funderat på att lyssna på några vinpoddar eller se några vindokumentärer för att bli mer insatt när det gäller regionerna? Jag personligen gillar podden "Vinpratarna" med Beatrice Becher och Andreas Grube. Jag har lyssnat alla deras 129 avsnitt. Även Alf Tumble har en podcast med några avsnitt, tror det var åtta stycken, tillsammans med Petter som heter "Dela en flaska".

De dokumentärer som jag tycker att du ska se är:
A year in Champagne
A year in Burgundy
Somm into the bottle
Somm
Sour Grapes
SVTs landgång, Säsong 8. Avsnitt 5 av 8 är ganska kul, då besöker de svenska vinmakare i USA. Finns en till som jag

Sevärda filmer:
Sideways

När det gäller utbildningar så tycker jag att du ska gå med i Munskänkarna och börja där, eller gå på BYOBS via kompisar/forumet (Bring your own bottle of wine). Det brukar vara mycket roligt och lärorikt. Rent generellt så är väl tipset ganska enkelt; Gå på så många olika provningar som du har möjlighet till i början. Ju mer du testar, ju mer lär du dig.

Ett event som kommer snart, 9-11 November i Stockholm: https://www.sthlmfoodandwine.se/?sc_lang=sv-se
Jag brukar hålla utkik här: https://www.livetsgoda.se och sedan skrolla ner till "Kalendarium" för att se vad som är på gång.
Sen kan du ju även prenumerera på olika nyhetsbrev för att bli inbjuden till lite mindre provningar. Exempelvis Tryffelsvinet, Terrific Wines, Johan Lidby Vinklubb. Det finns säkert hur många som helst, jag har en gång startat en egen tråd om det också. :)

När jag ville lära mig mer om viner så började jag med en druva åt gången. Det tyckte jag gav mig bäst förståelse. Hur smakar en Cabernet S från nya världen kontra gamla världen? Sedan Pinot Noir. Riesling. Osv osv osv.. Det är en lång resa man ska göra och man kommer aldrig att bli färdig :D. Så tålamod är en dygd när det gäller det här intresset. Jag är väldigt ivrig som person, och det jobbigaste för mig var att "Vänta till nästa fredag" innan jag fick gå över på nästa vintema, men samtidigt så är det här kunskap som du kommer ha med dig hela livet, så det är ingen idé att skynda fram det. För mig blev det en hobby på daglig basis, och är fortfarande, och kommer med största sannolikhet att fortsätta vara.

Köp inte på dig masa flaskor för långlagring innan du har prövat viner i minst ett år! Din smaklökar kommer att förändras och att köpa allt som vi pratar om på forumet lockar säkert, men förr eller senare kommer du ändå att bryta ditt köpstopp och du kommer få samma problem som alla andra, för många flaskor in och för få flaskor ut - så vänta med det så länge du kan.
Köp ett vinkylskåp på en gång som rymmer minst 200 flaskor så har du en bra början.
Passa på att köpa riktiga glas på en gång, så kommer du att glädjas åt att du i alla fall dricker dina viner ur bästa möjliga glasen. Jag rekommenderar Zaltoglas, och ja, glasen gör jättestor skillnad! Riedel brukar ha en glasprovning för ca 450kr som ger en bra inblick i detta, om du inte vill köpa glasen i blindo.

Sist men inte minst, skapa ett konto på Cellartracker så kan du logga alla viner du dricker, och läs lite om "Parkerskalan" så kan du poängsätta dina vinupplevelser. I början kan det vara svårt att uttrycka vinets smaker och dofter i ord, men ju mer du över desto bättre blir du. Testa gärna att öppna två olika flaskor samtidigt och beskriv dom mot varandra. Vad gillar du i vin nummer ett respektive vin nummer två? Vilken passade bäst till maten du åt? Hur var vinet dag två? Testa även vinerna i olika temperaturer. Att dricka ett rött vin i rumstemperatur eller i 13-14 grader gör jättestor skillnad för upplevelsen.

Hade vinet tillräckligt med syra för att bära upp frukten? Eller var det ett tanninmonster som fick tungan att krulla ihop sig?

Lycka till! :D

Wow, vilket inlägg, underbart!!
Jag älskar detta forum och människorna i det :)
 

Daniel A

Administratör
Det är som lite beroendeframkallande att läsa här. Man lär sig mycket och får en hel del underhållning på köpet. Man inser också ganska fort att man har otroligt mycket kvar att lära sig.
Du kommer också inse att det kan vara väldigt dyrt att hänga här. Samt att "köpstopp" enbart existerar mentalt och aldrig i praktiken.

”I som här inträden, låten ekonomin fara”
 

Christer J

Medlem
”I som här inträden, låten ekonomin fara”
Det är fint att se sådana här fraser på finewines med koppling till litteraturen; just denna älskar jag, mysterisk, mörk och lockande!
När jag som statistiker utvärderade olika kirurgiska behandlingar för ryggbesvär och nästan alltid fann små obetydliga effekter eller inga alls (men man skär i ryggen i alla fall) föreslog jag att ryggteamet skulle ha denna originalfras från ”Den gudomliga komedin” ovanför mottagningen dit patienter kom med ryggbesvär.
Det var inget populärt förslag, men hade troligen varit nyttigt på det sätt att människor, kirurger och patienter, tänkte ett extra varv innan man gick in.
Jaja, nu svamlar jag på igen.
 

lukastollig

Pudelfantast
Hej @Andreas N

Kul att du börjar ta vin på lite mer allvar. Nu vet jag inte var du bor eller vilka lokala förutsättningar som finns för mer seriös vinprovning, inte heller hur mycket tid du har att gå på provningar. Familj och andra perifiera intressen kan ju sätta käppar i hjulet :rolleyes:. Men har du tiden och bor i någon av storstadsregionerna så är utbudet gott och jag tycket du ska följa de tips du fått om att gå på så många provningar du hinner. Munskänkarna, importörernas egna, andra arrangemang. Bor du på landet och har dåligt med tid så försök gå på åtminstone några provningar per år och utöver det fundera på att skaffa en Coravin. Då kan du ha flera flaskor öppna åt gången och får helt andra möjligheter att jämföra olika viner mot varandra. För just det att jämföra är mycket lärorikt. Jag kan nästan tycka att det är slöseri att öppna en bättre flaska vin utan att ha ett annat vin att jämföra med bredvid. Försök beskriva skillnaderna. Ytterligare ett råd: köp åtminstone några flaskor riktiga toppviner och prova dem, så att du får lite perspektiv på kvalitetsspannet. Och ge vinet tid, åtminstone ibland. Flera timmars luftning gärna. Kan göra enorm skillnad.

Lycka till!
 
Trådskapare
A

Andreas N

Medlem
Tack alla för input och lite "uppstyrning" :) Jobbar som controller så jag gillar då nån styr upp, haha. Det jag tar med mig är att gå på provningar, prova hemma med ett par olika viner, införskaffa litteratur och tålamod! Just tålamodet hör inte till mina styrkor, men här får jag jobba lite på det. Inser nu att detta är ett livslångt projekt! Bor i Stockholm så alla möjligheter finns ju till utbud!

Kollade redan igår kväll på Decanted på Netflix, vilken mysig dokumentär. Var också inne på Munskänkarna och kollade på utbildningar för nybörjare men det verkar som att man behöver bli medlem innan man detaljerat kan se vad som ingår i de olika utbildningarna. T.ex. 1-betyget som är inriktad för nya medlemmar. Vilken baskunskap behöver man för att gå en sådan utbildning? Jag blir rädd att man måste inneha en "viss nivå" för att våga gå på utbildningen för att det inte ska bli alltför skämmigt. Kan någon som gått utbildningen dela med sig av sina erfarenheter?

Tack för att ni orkar guida en nybörjare :)
 

Ekdahl

Medlem
Tack alla för input och lite "uppstyrning" :) Jobbar som controller så jag gillar då nån styr upp, haha. Det jag tar med mig är att gå på provningar, prova hemma med ett par olika viner, införskaffa litteratur och tålamod! Just tålamodet hör inte till mina styrkor, men här får jag jobba lite på det. Inser nu att detta är ett livslångt projekt! Bor i Stockholm så alla möjligheter finns ju till utbud!

Kollade redan igår kväll på Decanted på Netflix, vilken mysig dokumentär. Var också inne på Munskänkarna och kollade på utbildningar för nybörjare men det verkar som att man behöver bli medlem innan man detaljerat kan se vad som ingår i de olika utbildningarna. T.ex. 1-betyget som är inriktad för nya medlemmar. Vilken baskunskap behöver man för att gå en sådan utbildning? Jag blir rädd att man måste inneha en "viss nivå" för att våga gå på utbildningen för att det inte ska bli alltför skämmigt. Kan någon som gått utbildningen dela med sig av sina erfarenheter?

Tack för att ni orkar guida en nybörjare :)
Munskänkarna har en introduktionskurs om man vill ha mer kött på benen innan 1-betyg. Annars kan man kasta sig in i 1-betyg och det går säkert utmärkt om du är intresserad och fokuserad. Bakgrundskunskapen hos de som går är väldigt blandad. Jag rekommenderar 1-betyg då man får kunskap om historia, regioner, druvor, framställning och framför allt praktisk provning.
 

Silex

Medlem
Tack alla för input och lite "uppstyrning" :) Jobbar som controller så jag gillar då nån styr upp, haha. Det jag tar med mig är att gå på provningar, prova hemma med ett par olika viner, införskaffa litteratur och tålamod! Just tålamodet hör inte till mina styrkor, men här får jag jobba lite på det. Inser nu att detta är ett livslångt projekt! Bor i Stockholm så alla möjligheter finns ju till utbud!

Kollade redan igår kväll på Decanted på Netflix, vilken mysig dokumentär. Var också inne på Munskänkarna och kollade på utbildningar för nybörjare men det verkar som att man behöver bli medlem innan man detaljerat kan se vad som ingår i de olika utbildningarna. T.ex. 1-betyget som är inriktad för nya medlemmar. Vilken baskunskap behöver man för att gå en sådan utbildning? Jag blir rädd att man måste inneha en "viss nivå" för att våga gå på utbildningen för att det inte ska bli alltför skämmigt. Kan någon som gått utbildningen dela med sig av sina erfarenheter?

Tack för att ni orkar guida en nybörjare :)

Jag skulle säga att 1-betyg inte kräver några egentliga förkunskaper alls. Bara intresse och en vilja att läsa in lite fakta om du vill klara teoriprovet i slutet av kursen.

Sedan när det gäller detta med inköp för långlagring är jag lite kluven. Jag ångrar ofta att jag inte köpte mer i början av mitt vinintresse, trots att jag inte "hittat min smak". Detta framför allt pga att vinerna jag trots begränsad ekonomi som fattig student kunde köpa på 80-talet tyvärr känns orimligt dyra idag. Jag skulle därför säga, att om ekonomin tillåter och du har möjlighet att lagra vinerna bra, så kan du med gott samvete köpa en del flaskor som är av en sådan kvalitet att det senare går att sälja på auktion (champagne från bra år, Bordeaux, Bourgogne, Rhone, bättre Barolo och vissa Californien-viner, vissa tyska riesling, vissa söt/starkviner). Jag tycker det är tydligt att vissa områden är på väg uppåt i pris och ser redan nu hur de börjar bli lite smått oåtkomliga för mig (gäller fr a bra odlare från Barolo, Barbaresco, samt de mest namnkunniga tyska odlarna). De "bästa" Bourgogne och Bordeaux är sedan länge utom räckhåll. Om du under resans gång upptäcker att det inte var din typ av vin så kan du med gott samvete sälja det igen (troligen med vinst). Och om det visar sig att du gillar det så kommer du ha en riktig vinskatt att nuta av. Inser att detta går emot vad många sagt ovan, men detta inlägg ingår i forumets hemliga plan i möjligaste mån förstöra medlemmarnas ekonomi :). Oavsett om du har möjlighet att köpa dyra viner att lägga undan så håller jag helt med om att du bör satsa på att prova så mycket och brett som möjligt i början (kurser, provningar, mässor etc).
 

Pessoa

Medlem
Bra material:
Ferheyden: Vin (bok)
Wine Folly har bra site och bok för nybörjare.
Dela en flaska är en nedlagd podd med Alf Tumble. Lyssna speciellt på första avsnittet med "Finare Vinare". Petter är bara med i sista dubbelavsnittet. Kolla annars in Tumbles krönikor och tips i DN på lördagar. Alf och Petter ger lite tips på Vinos. (Generellt tycker jag att svenska vinsajter har stor förbättringspotential.)
https://ng.se/podcasts/dela-en-flaska
https://www.acast.com/delaenflaska
Munskänkarna har kurser och provningar. Som medlem får du en tidning som är ganska bra.
Bra material för att utforska olika vintyper/druvor är Eric Asimovs Wine School i NY Times. Kolla även hans bok "How to love wine". För lite mer avancerat material, kolla Jon Bonnés texter på Punch Drink.
 

Vingubben

Medlem
Hej Andreas,

Kul att vinintresset blommar. Nu har du en livskamrat för resten av livet. Det är svårt i början att hitta vad man gillar så jag håller helt och hållet med om att du skall avvakta med långlagring till dess att du har hittat dina preferenser. Jag tycker dock att du skall utveckla ditt sökande med någon form av struktur för att läggare kunna relatera de intryck du får när du provar olika sorters vin. Eftersom du verkar vara mest intresserad av rött vin och gillar Cabernet Sauvignon så föreslår jag att du gör följande ”resa” i ditt utforskande.

Frankrike är ändå Frankrike så börja där och som Mouton skriver börja med att prova lite Bordeaux från vänstra stranden, nästan uteslutande Cabernet Sauvignon-dominerade. Flytta sedan över till högra stranden och du hittar mer Merlot-dominerande viner. När du är ”klar” med dessa så ger du dig på deras Cabernet Franc-dominerade viner. Nu har du klarat av huvuddruvorna i Bordeaux och vips så har du fått en länk till Loires röda viner, ett distrikt där man producerar några fantastiska viner på Cabernet Franc. När du tröttnat på dessa så passar du på att prova två andra röda druvor som med blandad (enligt mig) framgång odlas i Loire, Gamay och Pinot Noir, vilket sen ger dig steget till nästa region, Bourgogne. Här börjar du med de enklare vinerna för att ”avsluta” med lagrad bra Pinot Noir där du kommer att upptäcka vilka enorma skillnader det kan bli trots samma druva. Den ofta kryddiga Pinot Noiren tar dig sedan vidare söder ut till ett annat kryddigt distrikt, Norra Rhone där du gör dig bekant med Syrahdruvan för att ju längre söder ut du kommer hitta spännande inslag av andra bekantskaper som Grenach, Mourvedre mm tills du landar i Chateauneuf du Pape. Hela regionen andas kryddor.

Under tiden du gör rödvinsresan Bordeaux-Loire-Bourgogne-Rhone så passar du på att besöka de regioner i Nya Världen som gör motsvarande viner på samma druvor. Tex Bourgogne-Kalifornien-Nya Zealand, osv. Här får du uppleva vilka olika uttryck samma druva ger på helt olika växtplatser.

Sen är det bara att ge sig på Italien, Spanien osv. ……För att inte tala om alla vita viner, söta viner, fortifierade viner. Pust det blir en lång resa. Lycka till.
 

IsKr

Medlem
Du kommer också inse att det kan vara väldigt dyrt att hänga här. Samt att "köpstopp" enbart existerar mentalt och aldrig i praktiken.

”I som här inträden, låten ekonomin fara”
Jag har förstått det när jag har läst på detta forum för livsnjutning. Har väl varit ganska duktig på att hålla mig, mycket tack vare pappaledigheten och bristande förvaringsutrymmen. Vinkyl och vinlagringskåp står på önskelistan i nämnda ordning, bara att vänta tills man har råd.

Då man inte bör mitt i smeten så att säga, är ju allt ganska långt bort när det kommer till olika provningar och evenemang.

Mitt vinintresse drog väl igång på riktigt i samband att jag lyssnade på olika poddar och liknade. Har väl alltid tyckt om vin, men maten har väl alltid varit mitt största intresse. I och med att jag avslutade kockeriet så har med tiden vinet blivit till ett iaf jämnbördigt intresse.
 
Trådskapare
A

Andreas N

Medlem
Hej Andreas,

Kul att vinintresset blommar. Nu har du en livskamrat för resten av livet. Det är svårt i början att hitta vad man gillar så jag håller helt och hållet med om att du skall avvakta med långlagring till dess att du har hittat dina preferenser. Jag tycker dock att du skall utveckla ditt sökande med någon form av struktur för att läggare kunna relatera de intryck du får när du provar olika sorters vin. Eftersom du verkar vara mest intresserad av rött vin och gillar Cabernet Sauvignon så föreslår jag att du gör följande ”resa” i ditt utforskande.

Frankrike är ändå Frankrike så börja där och som Mouton skriver börja med att prova lite Bordeaux från vänstra stranden, nästan uteslutande Cabernet Sauvignon-dominerade. Flytta sedan över till högra stranden och du hittar mer Merlot-dominerande viner. När du är ”klar” med dessa så ger du dig på deras Cabernet Franc-dominerade viner. Nu har du klarat av huvuddruvorna i Bordeaux och vips så har du fått en länk till Loires röda viner, ett distrikt där man producerar några fantastiska viner på Cabernet Franc. När du tröttnat på dessa så passar du på att prova två andra röda druvor som med blandad (enligt mig) framgång odlas i Loire, Gamay och Pinot Noir, vilket sen ger dig steget till nästa region, Bourgogne. Här börjar du med de enklare vinerna för att ”avsluta” med lagrad bra Pinot Noir där du kommer att upptäcka vilka enorma skillnader det kan bli trots samma druva. Den ofta kryddiga Pinot Noiren tar dig sedan vidare söder ut till ett annat kryddigt distrikt, Norra Rhone där du gör dig bekant med Syrahdruvan för att ju längre söder ut du kommer hitta spännande inslag av andra bekantskaper som Grenach, Mourvedre mm tills du landar i Chateauneuf du Pape. Hela regionen andas kryddor.

Under tiden du gör rödvinsresan Bordeaux-Loire-Bourgogne-Rhone så passar du på att besöka de regioner i Nya Världen som gör motsvarande viner på samma druvor. Tex Bourgogne-Kalifornien-Nya Zealand, osv. Här får du uppleva vilka olika uttryck samma druva ger på helt olika växtplatser.

Sen är det bara att ge sig på Italien, Spanien osv. ……För att inte tala om alla vita viner, söta viner, fortifierade viner. Pust det blir en lång resa. Lycka till.

Oj, Tusen tack för din text, jag har en strategi! Uppskattar verkligen tiden ni lägger ner på att hjälpa i detta forum! Helt otroligt!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Oj, Tusen tack för din text, jag har en strategi! Uppskattar verkligen tiden ni lägger ner på att hjälpa i detta forum! Helt otroligt!

Ovanstående tips är inte så dumt (om man är rik), men vill du prova de duvor du gillar, är det kanske inte Frankrike är där du skall börja. Frankrike gör dock de bästa viner i väldigt många kategorier, men det kanske inte är där man börjar utforskar sina preferenser, om man inte har stor plånbok.

Frankrike gör de bästa vinerna baserat på många druvor och typer av viner, men de kostar också ganska mycket... provar du viner från kända områden från Frankrike och inte går upp i pris, så lär du bli ganska besviken i många fall. Har du plånboken är det rätt strategi... de gör de bästa vinerna i många fall... Pinot, Chardonnay, Chenin blanc, Sav blanc, Syrah, Gamay, Cab sauv, Cab franc, Merlot, övr bubbel, Gsm etc ... men det finns så mycket från övriga "gamla" världen och "nya" som gör att man brukar börja där pga priset... från gamla världen brukar Spanien och Italien leverara bättre i den lägre prisklassen än Frankrike... vill du prova Cab sauv, så det inte Frankrike utan övr Europa och "nya" världen där man brukar börja.
 
Last edited:
Toppen