Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det kan nog bara göras med bloggare som ser värdet i att synliggöras bredare än "bara" bloggsfären. Att kunna diskutera innehållet i en blogg oberoende av författaren, går alltid att göra ändå, men här skulle det kunna bli en positiv korsbefruktning.
Har du några exempel på sådana bloggar och sådant upplägg från något annat än vin? D.v.s. att man regelbundet plockar bloggtext men struntar i syndikering/RSS, så att den kopierade texten inte på något uppenbart sätt genererar läsarflöde till respektive blogginlägg? Jag pratar då inte om enstaka citat från något blogginlägg som letar sig in på diskussionsforum eller rentav i tryckta tidningar utan regelbunden överkopiering av text. Jag känner helt enkelt inte igen upplägget!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har du några exempel på sådana bloggar och sådant upplägg från något annat än vin? D.v.s. att man regelbundet plockar bloggtext men struntar i syndikering/RSS, så att den kopierade texten inte på något uppenbart sätt genererar läsarflöde till respektive blogginlägg? Jag pratar då inte om enstaka citat från något blogginlägg som letar sig in på diskussionsforum eller rentav i tryckta tidningar utan regelbunden överkopiering av text. Jag känner helt enkelt inte igen upplägget!
Ingen aning, vi kanske blir först ;) Skämt å sido, det kanske inte var en bra ide, men tanken var fin, tycker jag :)

En annan lösning skulle kunna vara att det bara är "ingressen" som kopieras. Därefter måste man via länk ta sig till källan för att ta del av innehållet. Kommentarer skulle då kunna skrivas på forumet eller direkt i bloggen beroende på hur "oberoende" man vill vara.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tror @vintomas har en poäng i att det inte råder någon brist på nytt material här på FW, jag tror nog snarare att det är många som följer forumet passivt men tvekar på att skriva något inlägg av rädsla för att skriva något "nybörjardumt" eller något "fel" precis som i inlägget som startade tråden.

Jag följde själv forumet väldigt länge innan jag vågade börja skriva saker och är fortfarande livrädd varje gång jag trycker svara. :p
Forumet är ju till för att man skall vidga sina vyer och lära sig mer om vin men många är nog rädda att de kan för lite för att deltaga i diskussionen.
 
Trådskapare
A
Tja, nu har du kollat funktionaliteten, men jag kan inte direkt säga att jag känner någon större entusiasm. Jag har fått förfrågningar förut om att vara bidragsgivare eller infoga mig i något slags "kollektiva bloggar" och hittills i princip inte varit intresserad. (Jag har i och för sig varit gästskribent på BKWine tre gånger, men i två av fallen berodde det på att jag gick på branschaktiviteter för deras räkning.) Gissningsvis gäller detta de flesta av de andra som bloggar om vin på svenska, d.v.s. de har fått sådana erbjudanden och tackat nej.

Vill man hålla koll på en massa bloggar och läsa deras bloggposter så skaffar man sig normalt prenumerationer som bygger på RSS-flöden och går vidare till källan om man vill läsa hela och kommentera. Jag läser själv ett antal andra bloggar (inte bara på svenska) via Wordpress på detta sätt.

Sedan så gör jag ett antal reflektioner, bl.a. följande till att börja med:
1) det ser ju lite märkligt ut när jag plötsligt verkar ha skrivit inlägg på finewines.se som jag faktiskt inte laddat upp, men det är mer min reaktion på själva experimentet.
2) ett blogginlägg utformar jag tveklöst annorlunda än ett "startinlägg" på en diskussion på ett forum där jag aktivt förväntar mig input från flera andra. Just jag skriver ibland rätt långa inlägg på bloggen - mer liknande artiklar - som rimligtvis inte passar så bra i ett forumformat.
3) uppstår det diskussion både här och på bloggen, så finns den utspridd på två ställen om de inte korspostas, vilket å andra sidan skulle vara lite märkligt om det skedde med automatik. (Rätt oschysst mot folk som skrivit på en webbplats om deras kommentarer ska kopieras till en annan utan de ens får reda på detta.) Diskussionen på ett diskussionsforum är oftast lite annorlunda än kommentarer på en blogg, och modereringspolicyn är rimligtvis annorlunda eftersom den sköts av olika personer i olika sammanhang.
4) kopierar man text rakt av så "bestraffas" enligt uppgift båda sajterna av sökmotorer.
5) det är väl egentligen ingen brist på "ny textvolym" på finewines.se.

Vill man koppla ihop sig med bloggar bör det nog bygga på RSS, inte textkopiering.

Det var som sagt ett test som faktiskt använder RSS feed. Av någon anledning kopierades all text över. Det var inte tanken utan mer att få en flöde. Länkningen mellan bloggar är ju inte ovanlig via exempelvis pingbacks som kanske är en funktion att titta på då ofta bloggar kommenterar varandra.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tror @vintomas har en poäng i att det inte råder någon brist på nytt material här på FW, jag tror nog snarare att det är många som följer forumet passivt men tvekar på att skriva något inlägg av rädsla för att skriva något "nybörjardumt" eller något "fel" precis som i inlägget som startade tråden.

Jag följde själv forumet väldigt länge innan jag vågade börja skriva saker och är fortfarande livrädd varje gång jag trycker svara. :p
Forumet är ju till för att man skall vidga sina vyer och lära sig mer om vin men många är nog rädda att de kan för lite för att deltaga i diskussionen.
Har lite svårt att förstå hur man kan tycka att det finns tillräckligt material? Hade det varit tillräckligt så skulle sidan varit överfylld av aktiva medlemmar dygnet runt (eller så saknas det vinnördar i Sverige). I min värld kan det aldrig vara "för mycket" att läsa på ett entusiasmforum, men däremot kan det vara viktigt att det inte är ett forum för alla. Hur bred målgrupp man vill rikta sig till lämnar jag helt över till redaktionen.

Jag vill att finewines.se skall vara min huvudsakliga sida att gå till när det gäller att läsa och diskutera saker som rör kvalitetsvin. Idag finns det många ställen det är svårt att vara utan. Bloggsfären känns (enligt mig) som det ställe där mest vinkultur odlas idag, vilket är trist då det bygger på monolog istället för diskussion och där författaren kan censorera den som kommenterar vid behov (vilket man såklart skall kunna, då man "äger" sin sida). Det är med andra ord som att befinna sig i någons vardagsrum där allt handlar om individen själv på något sätt.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Forum och blogg är som TV-program jämfört med bokcirkel, dvs helt olika saker som inte går värst bra ihop.
Men tillbaks on topic, jag måste erkänna att jag ibland kan få lite mindervärdeskomplex när man ska plutta in smaknoteringar på en by-Bourgogne från beställningssortimentet efter redogörelser för Krug-vertikaler och DRC-horisontaler. Men det är å andra sidan typ det jag är här för - VINPORR!!! Nåt som ger mig en massa dåliga idéer och höjer ribban för vad jag anser vara rimligt att betala för vin.
Håll fanan högt!
 
Trådskapare
A
Forum och blogg är som TV-program jämfört med bokcirkel, dvs helt olika saker som inte går värst bra ihop.
Men tillbaks on topic, jag måste erkänna att jag ibland kan få lite mindervärdeskomplex när man ska plutta in smaknoteringar på en by-Bourgogne från beställningssortimentet efter redogörelser för Krug-vertikaler och DRC-horisontaler. Men det är å andra sidan typ det jag är här för - VINPORR!!! Nåt som ger mig en massa dåliga idéer och höjer ribban för vad jag anser vara rimligt att betala för vin.
Håll fanan högt!

Huvudsaken är att vi skriver om vin vi gillar. Det är inte bara Krug och DRC som dricks heller. Även en simpel Latour eller Monfortino läskar ibland strupen
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag älskar tanken på att växa genom egenpromotion. I Sverige är vi fortfarande kvar i tankesättet att vi inte vill bidra och låta andra växa i "våra" kanaler, då vi tror att det kan hämma och stjäla "vår" läsar/kundbas. Egentligen är det precis tvärt om. Genom att dela, dela med sig och bidra på olika ställen, öppet och transparent, så får man goodwill.

Att dra "ned" nivån på forumet tycker jag dock inte är rätt väg att vandra. Dock måste vi vara tydliga med att det gäller alla typer av kvalitetsviner. Visst att det blir fokus på "superviner", men det är ju för att folk vill skryta om vad de har druckit.

Vi kanske ska starta en tråd som heter vardagsviner eller liknande, och även vara tydligare i vår formulering om vad syftet med forumet är.

Vi vill att alla ska kunna dricka en god flaska vin – oavsett kostnad. Men det ska vara en god flaska vin, inte en låda. Det finns massor med siter där man kan hitta all information man vill om bulkviner, det finns ingenstans utom här att diskutera kvalitetsviner. Om de sen kostar 150 spänn eller 1500 spänn är ovidkommande. Det som förenar är ju glädjen och intresset. Har man inte det så kommer man ändå inte att gå in på den här sidan. :)

//J
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Och angående finewines.se som vinets svar på Flashback så var det så att jag hängde väldigt mycket där när jag drog igång den här siten. Det glädjer mig att se att Herr Landström håller traditionen vid liv genom att fortfarande hänga där. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag älskar tanken på att växa genom egenpromotion. I Sverige är vi fortfarande kvar i tankesättet att vi inte vill bidra och låta andra växa i "våra" kanaler, då vi tror att det kan hämma och stjäla "vår" läsar/kundbas. Egentligen är det precis tvärt om. Genom att dela, dela med sig och bidra på olika ställen, öppet och transparent, så får man goodwill.

Att dra "ned" nivån på forumet tycker jag dock inte är rätt väg att vandra. Dock måste vi vara tydliga med att det gäller alla typer av kvalitetsviner. Visst att det blir fokus på "superviner", men det är ju för att folk vill skryta om vad de har druckit.

Vi kanske ska starta en tråd som heter vardagsviner eller liknande, och även vara tydligare i vår formulering om vad syftet med forumet är.

Vi vill att alla ska kunna dricka en god flaska vin – oavsett kostnad. Men det ska vara en god flaska vin, inte en låda. Det finns massor med siter där man kan hitta all information man vill om bulkviner, det finns ingenstans utom här att diskutera kvalitetsviner. Om de sen kostar 150 spänn eller 1500 spänn är ovidkommande. Det som förenar är ju glädjen och intresset. Har man inte det så kommer man ändå inte att gå in på den här sidan. :)

//J

Tycker detta var väldigt väl formulerat och rätt tänkt. Detta borde vara rätt väg att gå.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förresten, är inte finewines.se idag det enda någorlunda aktiva vindiskussionsforumet på svenska? Eller finns det något annat forum som jag har missat? ("Vinforumet" hos http://munskankarnailund.se/ var halvaktivt tills häromåret men har i stort dött ut numera.) Så något görs väl rätt. Eller åtminstone mindre dåligt än på andra håll. ;)
 

ZQT

Medlem
Jag kan ändå förstå vad han menar. Tror dock att det beror på att diskussionerna är så pass djupa. Jmf en diskussion mellan 1998 och 1999 Bollinger och en diskussion mellan Bollinger och t.ex. Pol Roger. För utomstående kan det verka lite svårt att greppa om man kastas in i en så nischad diskussion.
 
Trådskapare
A
Jag kan ändå förstå vad han menar. Tror dock att det beror på att diskussionerna är så pass djupa. Jmf en diskussion mellan 1998 och 1999 Bollinger och en diskussion mellan Bollinger och t.ex. Pol Roger. För utomstående kan det verka lite svårt att greppa om man kastas in i en så nischad diskussion.

En diskussion om Bollinger 1998 vs 1999 är ju intressant, Speciellt med tanke på att 1998 aldrig lanserades (om vi nu inte pratar VVF.) :)

Men här skiljer sig ju inte finewines.se mot klocksnack som jag tror att du @JakobZ också hänger på. Är det någon skillnad mellan forumen?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag är en byggnadsarbetare som just fyllde 30 år. Jag har två barn och en sambo som började jobba för några månader sen.
Min vinsamling har aldrig vart över 30 flaskor.
Man behöver inte mycket tid eller pengar bara man har ett intresse.
Jag kunde inte mycket innan jag blev medlem här, men tack vare finewines.se så har jag blivit rikare på vänner och kunskap. Vet att jag redan hetsat att få in folk men tänkte om jag visar att jag är en vanlig jäkla svensson så kanske folk vågar o_O
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alltså, jag tror ABSOLUT INTE att det bör vara mindre diskussioner kring de mest nördiga detaljer inom vinvärlden - snarare tvärtom. Det som dock tillför är andra diskussioner också. En nyfiken besökare skall i de bästa av världar även hitta lite mer "enklare" diskussioner att delta i. Det ena utesluter inte det andra.

Finewines.se skall helt enkelt vara ett forum för alla som är intresserade av vin på ett seriös sätt. Innebär detta att man måste dricka stora vin? Svar nej! Innebär det att man måste ha en egen vinkällare? Svar nej!

Som medlem på forumet så tillför även den som ställer "dumma frågor" så länge vederbörande är genuint intresserad. Och hur skall annars alla kunniga på forumet få glänsa med sina kunskaper om det inte finns nyblivna vinnördar på plats som behöver läras upp?

Detta är i alla fall vad jag ser som huvudsyftet med internetforum; lära ut, lära, umgås och inspireras tillsammans!

Nu talar jag dock bara för mig själv och inte som någon styrande inom forumet. Nu tycker jag dessutom att forumet är på väg åt rätt håll och som @vintomas nämner lite längre upp så är forumet överlägset bäst i landet (dock med lite bristande konkurrens).
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Alltså, jag tror ABSOLUT INTE att det bör vara mindre diskussioner kring de mest nördiga detaljer inom vinvärlden - snarare tvärtom. Det som dock tillför är andra diskussioner också. En nyfiken besökare skall i de bästa av världar även hitta lite mer "enklare" diskussioner att delta i. Det ena utesluter inte det andra.

Finewines.se skall helt enkelt vara ett forum för alla som är intresserade av vin på ett seriös sätt. Innebär detta att man måste dricka stora vin? Svar nej! Innebär det att man måste ha en egen vinkällare? Svar nej!

Som medlem på forumet så tillför även den som ställer "dumma frågor" så länge vederbörande är genuint intresserad. Och hur skall annars alla kunniga på forumet få glänsa med sina kunskaper om det inte finns nyblivna vinnördar på plats som behöver läras upp?

Detta är i alla fall vad jag ser som huvudsyftet med internetforum; lära ut, lära, umgås och inspireras tillsammans!

Nu talar jag dock bara för mig själv och inte som någon styrande inom forumet. Nu tycker jag dessutom att forumet är på väg åt rätt håll och som @vintomas nämner lite längre upp så är forumet överlägset bäst i landet (dock med lite bristande konkurrens).
Amen brotha...
Jag dricker och utforskar fortfarande viner under 100 kr. Brukar dock oftast inte skriva om dom eftersom 80% av gångerna så brukar dom inte leverera. Dock så finns det en salig blandning på mitt instagramkonto som jag använder som minnesbank.
 

gece

Man vänjer sig.
Detta är i alla fall vad jag ser som huvudsyftet med internetforum; lära ut, lära, umgås och inspireras tillsammans!
Samt flaming om någon insisterar på att ha objektivt fel. Och att trolla de som insisterar på att ha rätt. Och att posta bilder på katter:
h9415A50D
 
Toppen