Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Orsaken till att det sällan numera pratas om, vad det gamla gardet ser som "finewines", har nog också en hel del att göra med prisutvecklingen på många av dem. En firma som Leroy gör ju faktiskt inte längre vin, utan investeringsobjekt. Personligen tycker jag pavor är en rätt kass vehikel för investeringar och således blir många av de förnämsta tjuten ointressanta att diskutera överhuvudtaget.

Det enda som jag själv tycker är lite synd med det "nya finewines.se", är att icke-champagnegänget är så nya världen-fokuserade (Piemonte undantaget). Var är alla tips på schysta Santenayer, bleka provanceroser och batterisyrestinna muscadeter? :)
Jamen, det är ju HÄR som du kommer in med dina batterisyror :)
Alla blir vi ju lyckliga på våra (egna) faconer, så överös oss med dina njutningar!
 

chambertin

Medlem
Orsaken till att det sällan numera pratas om, vad det gamla gardet ser som "finewines", har nog också en hel del att göra med prisutvecklingen på många av dem. En firma som Leroy gör ju faktiskt inte längre vin, utan investeringsobjekt. Personligen tycker jag pavor är en rätt kass vehikel för investeringar och således blir många av de förnämsta tjuten ointressanta att diskutera överhuvudtaget.

Det enda som jag själv tycker är lite synd med det "nya finewines.se", är att icke-champagnegänget är så nya världen-fokuserade (Piemonte undantaget). Var är alla tips på schysta Santenayer, bleka provanceroser och batterisyrestinna muscadeter? :)

Känner väl inte att jag tillhör ngt icke-champagnegäng men får ta dig på orden vad gäller Muscadet.
Blanda ihop en låda Luneau-Papin från Atomwine. Du kommer inte att ångra dig.
http://www.atomwine.dk/pl/Frankrig-Luneau-Papin-Muscadet-_10909.aspx
Terre de Pierre och Clos des Allées var mina favoriter från 2010. Har inte provat 2012 ännu.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv gillar jag definitivt att läsa sågningar (oavsett pris ovan BiB), så att jag slipper köpa gamla paddor, härsket fläsk och äckelpäckel. Tycker om att forumet också verkar som varningsorgan.
Har fö ett gäng viner för under 80kr på SB som presterar jädrigt mycket mer fjäder än många av de uppnäst prissatta buteljerna.

Lägg ned prisdebatten, för den har inget öht att göra med vad som finns i flaskorna på bordet framför dig!
 

Silenos

Medlem
Känner väl inte att jag tillhör ngt icke-champagnegäng men får ta dig på orden vad gäller Muscadet.
Blanda ihop en låda Luneau-Papin från Atomwine. Du kommer inte att ångra dig.
http://www.atomwine.dk/pl/Frankrig-Luneau-Papin-Muscadet-_10909.aspx
Terre de Pierre och Clos des Allées var mina favoriter från 2010. Har inte provat 2012 ännu.
Jomen såklart...den enda muscadetfirman som jag har koll på, där kommer tipset :D Men stort tack ändå! Ansträngningen uppskattas. Jag tror det var L d'or som var min favorit bland tiorna. En redig låda tolvor kommer införskaffas lagom till sommarstugesäsongen.

@StefanAkiko Ok då! Så får det bli.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
:rolleyes: Personlig reflexion:

Innan @Mattias S (Matlen), min vinbroder och vän, möttes här (av en lycklig och vältajmad slump och hängav oss åt detta forum) så var det FAKTiSKT en rätt trist community. Glesa postningar, åsiktssamverkan, gles input av nya tankar, Champagne och Bgn överallt och... Trist!
Även om det var det bästa forumet i det petita språkområdet Sverige, så var det fortfarande . . . *ähum* . . . kasst jmf med tex CT Forum, Wine Berzerkers mfl vinforum.

Men, tack vare fantastiska @Mattias S och underbara jag, så blommar detta forum nu. På underbara vis. Fler poster än vad normala människor hinner hantera under en dag. Fler aktiva forumdeltagare än någonsin tidigare. Fler poster än någonsin tidigare. Fler high-end-viner refererade än någonsin tidigare. Fler face-plants rapporterade än någonsin tidigare. Fler syner på olika viner-druvor-distrikt-stilar samt olika sätt att hänge sig åt denna hobby än vad som är rimligt att omfatta och omfamna. Forumet är i högsta grad levande :)

Alltsedan min postade bild på en snorre (ej Sturlasson, men av choklad) har detta forum förvandlats från en rätt rälig larv till en fjäril (vacker vet jag inte, men) som är flygkunnig. Hipp hurra! ...eller kanske starten var då min käre vinvän förklarade för mig att en av mina första postningar var rätt ned i bajslådan, men ändå mottogs med öppna sinnen av forumet, och ssk @Anders Landström ... Me love this forum :raseri:

Vad som händer härnäst?
Min kristallkula är grumlig, men sannolikt dricks det en hel del viner kognitivt som återrapporteras här och som både sporrar folk att köpa kognitivt, att undvika plonk och att dela med sig av egna fynd. Så min gissning är att framgent händer det : M E R ! ! !

YAY :kyss:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jomen såklart...den enda muscadetfirman som jag har koll på, där kommer tipset :D Men stort tack ändå! Ansträngningen uppskattas. Jag tror det var L d'or som var min favorit bland tiorna. En redig låda tolvor kommer införskaffas lagom till sommarstugesäsongen.

@StefanAkiko Ok då! Så får det bli.
Mogen Muscadet är det fullkomligt obegripligt hur eftersatt och "okänt" det är. Dessa vita viner är himmelriket på jorden!
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Jomen såklart...den enda muscadetfirman som jag har koll på, där kommer tipset :D Men stort tack ändå! Ansträngningen uppskattas. Jag tror det var L d'or som var min favorit bland tiorna. En redig låda tolvor kommer införskaffas lagom till sommarstugesäsongen.
Ja det var väl typiskt då. Kul att du hittad dom i alla fall.
Har druckit en hel del olika Muscadet på mina irrfärder i Frankrike men tyvärr Inte lagt ngt på minnet. Inget har dock kommit upp i nivå med Lunea-Papin.
Bloggen Jim's Loire är annars en bra källa till information. Inte så lätt att hitta Muscadet i Sverige dock.
http://jimsloire.blogspot.se/
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För balansens skull vill jag förtydliga att FW fortfarande bara är en blek skugga jmf med tex CT Forum.
Men att det är ok.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon som vet ifall NÅGON endaste vinregion utanför Muscadet odlar Melon de Bourgogne? @vintomas har ju tex en bibel om druvor, vad säger den?
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Någon som vet ifall NÅGON endaste vinregion utanför Muscadet odlar Melon de Bourgogne? @vintomas har ju tex en bibel om druvor, vad säger den?
Äger även jag ett exemplar av denna "druvkoran" och där står det att druvan i stort sett bara odlas i Loire. Det verkar dock finnas hela 3ha planterade i Bourgogne-Vézelay. Verkar finnas i Oregon och Washington också och länge trodde man i USA att det var Pinot Blanc man odlade.

Edit: Tvåa på bollen dom vanligt.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ja dom goda vinerna ja ;-) och det är dom vi ska prata om och diskutera tycker jag. oavsett pris så är det dom goda vinerna som det handlar om.

(Har inget med pris att göra)

Jag tycker allmänt att de flesta som skriver på forumet brukar fokusera på de "bra" goda viner som de druckit, och jag tycker inte att forumet blivit mer fokuserat på viner som egentligen inte ens är värda att nämna. Jag personligen brukar fokusera på de vinerna jag tycker är "goda" när jag skriver TN på forumet, men jag tycker att det är intressant att läsa om de andra också.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som vet ifall NÅGON endaste vinregion utanför Muscadet odlar Melon de Bourgogne? @vintomas har ju tex en bibel om druvor, vad säger den?
Vafalls, har du inte skaffat ett eget ex av Wine Grapes? Vid sidan av västra Loire nämns USA, "limited but marked enthusiasm". Det finns mest av den i Oregon (De Ponte Cellars rekommenderas), men Washington nämns också, och att den första som tog in druvsorten var en snubbe i Napa. Så inget som inte stod i Wikipedia-artikeln.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vafalls, har du inte skaffat ett eget ex av Wine Grapes? Vid sidan av västra Loire nämns USA, "limited but marked enthusiasm". Det finns mest av den i Oregon (De Ponte Cellars rekommenderas), men Washington nämns också, och att den första som tog in druvsorten var en snubbe i Napa. Så inget som inte stod i Wikipedia-artikeln.
:oops:
 
Toppen