Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

Mattias Schyberg

Administratör
:rolleyes: Personlig reflexion:

Innan @Mattias S (Matlen), min vinbroder och vän, möttes här (av en lycklig och vältajmad slump och hängav oss åt detta forum) så var det FAKTiSKT en rätt trist community. Glesa postningar, åsiktssamverkan, gles input av nya tankar, Champagne och Bgn överallt och... Trist!
Även om det var det bästa forumet i det petita språkområdet Sverige, så var det fortfarande . . . *ähum* . . . kasst jmf med tex CT Forum, Wine Berzerkers mfl vinforum.

Men, tack vare fantastiska @Mattias S och underbara jag, så blommar detta forum nu. På underbara vis. Fler poster än vad normala människor hinner hantera under en dag. Fler aktiva forumdeltagare än någonsin tidigare. Fler poster än någonsin tidigare. Fler high-end-viner refererade än någonsin tidigare. Fler face-plants rapporterade än någonsin tidigare. Fler syner på olika viner-druvor-distrikt-stilar samt olika sätt att hänge sig åt denna hobby än vad som är rimligt att omfatta och omfamna. Forumet är i högsta grad levande :)

Alltsedan min postade bild på en snorre (ej Sturlasson, men av choklad) har detta forum förvandlats från en rätt rälig larv till en fjäril (vacker vet jag inte, men) som är flygkunnig. Hipp hurra! ...eller kanske starten var då min käre vinvän förklarade för mig att en av mina första postningar var rätt ned i bajslådan, men ändå mottogs med öppna sinnen av forumet, och ssk @Anders Landström ... Me love this forum :raseri:

Vad som händer härnäst?
Min kristallkula är grumlig, men sannolikt dricks det en hel del viner kognitivt som återrapporteras här och som både sporrar folk att köpa kognitivt, att undvika plonk och att dela med sig av egna fynd. Så min gissning är att framgent händer det : M E R ! ! !

YAY :kyss:
Jag tackar och tar emot av berömmet och skulle vilja tacka min mor för att hon satte mig till världen en varm dag i augusti 1975. ;) Skämt åsido, det är många delar som gör forumet till vad det är och tyvärr kan jag inte ge oss den äran även om vi har en framträdande roll och råkar ha tillfört den sista ingrediensen, lite som droppen som får bägaren att rinna över, fast i detta fall - den sista ingrediensen som möjliggör att liv kan återuppstå på ett forum som nog hade hamnat i slentrian.

finewines.se har alltid varit ett centrum för vinkunskap och svansföringen är hög, men miljön har varit aningen ogästvänlig för de som inte tillhörde den innersta kretsen. Elitistiskt är nog en rimlig benämning. På gott och ont, men mestadels ont så som jag ser det.

Var detta ett problem? Både jag och nej. För de som huserade här och delade sina tankar, så fungerade det mesta nog hur bra som helst, men forumet var också väldigt smalt och handlade mestadels om Champagne med lite virrfärder till Bourgogne, Barolo och Bordeaux. Prisnivån på det mesta som diskuterades var också så hög så att en ny vinnörd som tittade in fick svårt att få fotfäste och känna delaktighet.

Där vi är idag så har forumet blivit bredare, mer dynamiskt och klart mer inbjudande, men utan tvekan med fokus på de bättre vinerna i världen. Det är ok att vara nybörjare och ny inom intresset och man måste inte dricka vin från klassiska distrikt för att få vara med och leka. En sund utveckling, för utan nya medlemmar så dör ett forum ut. Det behövs "dumma frågor" för att någon skall skriva smarta svar. Om alla är så kunniga så det knappt finns något att diskutera så skrivs det inget på forumet, vilket innebär dödsstöten. Jag tycker dessutom att vi har högre svansföring idag än någonsin. Högt i tak med en härligt hård men rättvis jargong.

Detsamma gäller våra olika förhållningssätt till vin och vår personliga smak. Om alla hade tyckt lika så hade forumet blivit som ett kärlekspar utan passion. Lite som att sitta vid frukostbordet och inte ha något att säga till varann - allt är redan sagt och gjort och det mesta som nämns blir bara upprepningar som påminner om en gammal grammofonskiva med lite för mycket repor. Vanligtvis så dör dessa relationer ganska fort.

Du har helt rätt i att vi, och många med oss, har tagit ett forum som hamnat i slentrian och gett det nytt liv, men det är framförallt den breda mixen som gör forumet bra. Ett forum med bara dig och mig hade inte varit en rolig historia om vi skall vara helt ärliga. Dynamik skapas av mångfald och oliktänkande och vårt viktigaste bidrag var att vi tillförde en ingrediens som där och då saknades.

Ett forum är summan av dess medlemmar!
 

Helen

Medlem
Jag tackar och tar emot av berömmet och skulle vilja tacka min mor för att hon satte mig till världen en varm dag i augusti 1975. ;) Skämt åsido, det är många delar som gör forumet till vad det är och tyvärr kan jag inte ge oss den äran även om vi har en framträdande roll och råkar ha tillfört den sista ingrediensen, lite som droppen som får bägaren att rinna över, fast i detta fall - den sista ingrediensen som möjliggör att liv kan återuppstå på ett forum som nog hade hamnat i slentrian.

finewines.se har alltid varit ett centrum för vinkunskap och svansföringen är hög, men miljön har varit aningen ogästvänlig för de som inte tillhörde den innersta kretsen. Elitistiskt är nog en rimlig benämning. På gott och ont, men mestdels ont så som jag ser det.

Var detta ett problem? Både jag och nej. För de som huserade här och delade sina tankar, så fungerade det mesta nog hur bra som helst, men forumet var också väldigt smalt och handlade mestadels om Champagne med lite virrfärder till Bourgogne, Barolo och Bordeaux. Prisnivån på det mesta som diskuterades var också så hög så en ny vinnörd som tittade in fick svårt att få fotfäste och känna delaktighet.

Där vi är idag så har forumet blivit bredare, mer dynamiskt och klart mer inbjudande, men utan tvekan med fokus på de bättre vinerna i världen. Det är ok att vara nybörjare och ny inom intresset och man måste inte dricka vin från klassiska distrikt för få vara med och leka. En sund utveckling, för utan nya medlemmar så dör ett forum ut. Det behövs "dumma frågor" för att någon skall skriva smarta svar. Om alla är så kunniga så det knappt finns något att diskutera så skrivs det inget på forumet, vilket innebär dödsstöten. Jag tycker dessutom att vi har högre svansföring idag än någonsin. Högt i tak med en härligt hård men rättvis jargong.

Detsamma gäller våra olika förhållningssätt till vin och vår personliga smak. Om alla hade tyckt lika så hade forumet blivit som ett kärlekspar utan passion. Lite som att sitta vid frukostbordet och inte ha något att säga till varann - allt är redan sagt och gjort och det mesta som nämns blir bara upprepningar som en gammal grammofonskiva. Vanligtvis så dör dessa relationer ganska fort.

Du har helt rätt i att vi, och många med oss, har tagit ett forum som hamnat i slentrian och gett det nytt liv, men det är framförallt den breda mixen som gör forumet bra. Ett forum med bara dig och mig hade inte varit en rolig historia om vi skall vara helt ärliga. Dynamik skapas av mångfald och oliktänkande och vårt viktigaste bidrag var att vi tillförde en ingrediens som där och då saknades.

Ett forum är summan av dess medlemmar!

Sååå bra skrivet!
 

Jos

Medlem
Kör ämnet i loungen. Läste följande inlägg på Flashback. Många läser ju här men skriver inget. Är vi för "avancerade" eller bjuder inte in folk?

Visa bifogad bild 522

Kan ju vara så att TS inte representerar genomsnittet av försiktigt vinintresserade. Eller ens genomsnittet människor.

Om man inte vågar, anonymt, posta en fråga på ett forum där många är oerhört hjälpsamma så undrar jag om TS ens vågar åka på champagneresan. Eller ens tunnelbana/buss för den delen.
 
Jag har bara orkat skumma igenom den här tråden och vad jag skriver kanske redan har sagts.
Men jag förstår inte problemet, ett forum får sitt liv av det medlemmarna skriver, om någon vill diskutera hundrakronorsviner kan man väl göra det, om man inte är intresserad behöver man inte läsa de inläggen. Samma om någon vill prata prestigeskumpor, då gör man det, ingen behöver bli kränkt om man inte har råd eller vin köpa dessa viner.
Det är inte så att vi betalar en massa pengar hit och kan förvänta oss någon leverans av forumet.
 

Sörplarn

Medlem
Vi vill att alla ska kunna dricka en god flaska vin – oavsett kostnad. Men det ska vara en god flaska vin, inte en låda. Det finns massor med siter där man kan hitta all information man vill om bulkviner, det finns ingenstans utom här att diskutera kvalitetsviner. Om de sen kostar 150 spänn eller 1500 spänn är ovidkommande. Det som förenar är ju glädjen och intresset. Har man inte det så kommer man ändå inte att gå in på den här sidan. :)

För 2-3 år sedan var det mer än 80% av besökarna som kom via PC och liknande, idag är det mer än 50% via mobil och surfplattor. Det som också är intressant att forumet har extremt många sidor som laddas och lång tid per användare. Dock, det stora flertalet läsare läser 5-6 sidor (vilket även det är mer än många andra sidor). Vi sticker ut i förhållande till andra vinsidor med det stora antalet sidor per läsare så klart är att många söker information på finewines.se. Tröskeln att skriva är det som verkar stoppa många.

"Dessa tavlor är avsedda för leverantörer och producenter. Speciellt inbjudna leverantörer kan här publicera nyheter och annan information som är avpassade för forumets målgrupp.

Det är fritt för alla medlemmar att kommentera och ställa frågor. Inlägg som är produktreklam från ej inbjudna leverantörer kommer utan varning omedelbart tas bort och användarid kommer att spärras.

Önskar leverantör bli inbjuden till finewines.se så skicka ett mail till info@finewines.se med en kort beskrivning av verksamheten."

Varför gör inte leverantörer mer reklam under leverantörs spalten här på forrat är för mig gåta, trafiken finns?

Det om något borde ju locka både medlemmar till forumet, och kunder framför allt om det är speciella viner i litet antal, träffar o.s.v det är som en öken där?

Man är ju tvungen att se på SBs lanseringar, information där om flask antal samt annan information är ju så dålig gjort av SB, visst man kan gå vidare och söka på leverantör, hade det inte varit enklare att skriva direkt här istället och få kontakt?

Eller är man en drömmare?
 

magnum

Epernay, Frankrike
"Dessa tavlor är avsedda för leverantörer och producenter. Speciellt inbjudna leverantörer kan här publicera nyheter och annan information som är avpassade för forumets målgrupp.

Det är fritt för alla medlemmar att kommentera och ställa frågor. Inlägg som är produktreklam från ej inbjudna leverantörer kommer utan varning omedelbart tas bort och användarid kommer att spärras.

Önskar leverantör bli inbjuden till finewines.se så skicka ett mail till info@finewines.se med en kort beskrivning av verksamheten."

Varför gör inte leverantörer mer reklam under leverantörs spalten här på forrat är för mig gåta, trafiken finns?

Det om något borde ju locka både medlemmar till forumet, och kunder framför allt om det är speciella viner i litet antal, träffar o.s.v det är som en öken där?

Man är ju tvungen att se på SBs lanseringar, information där om flask antal samt annan information är ju så dålig gjort av SB, visst man kan gå vidare och söka på leverantör, hade det inte varit enklare att skriva direkt här istället och få kontakt?

Eller är man en drömmare?
En anledning skulle kunna vara att FW inte har någon åldersgräns som måste bekräftas av användaren. De flesta leverantörs siter har denna funktion.
 

Gurto

Medlem
Jag har inga bekymmer med forumet och har lika stor behållning av att läsa och skriva här som jag haft från då jag upptäckte forumet 2012. Bra spännvid på diskussionerna där vin diskuteras både högt och lågt (dock sällan för lågt, enligt mig). Självklart intresserar inte precis allt som skrivs mig men då skummar jag bara igenom eller hoppar över att läsa. Svårare än så är det inte.

Tycker man att det är för lite riktigt "fine wines" som diskuteras (tycker iofs inte jag. Prestigeviner lyser på intet sätt med sin frånvaro här.) så får man väl bidra med fler sådan diskussioner själv.

Att sitta och vara bitter över att "det var bättre förr" leder ingenstans. Medlemmarna bidrar med det de vill diskutera (inom rimliga gränser naturligtvis - men det som verkligen är utanför forumets område skapar ändå inget intresse eller blir modererat i de mest extrema fallen) och det är upp till alla som hänger här att forma forumet.

Detta är i alla fall min åsikt.
 

Per Stade

Lege artis
Många känner sig säkert osäkra av en rad orsaker.
Här är några som jag själv har upplevt:
1) Tonen är ofta som om det är en liten krets där alla är gamla bekanta. Det är då lätt att känna sig utomstående.
2) Alla verkar vara oerhört kunniga, och de flesta är det också, vilket gör att vi lustdrickare känner oss totalt illitterata.
3) Det är lätt att få intrycket att det bara är sommelierer och/eller munskänkar som är medlemmar i Finewines.se.
4) Vi, som inte ägnar oss åt att analysera vin och skriva avancerade smakbeskrivningar och föra bok över varje flaska, utan bara njuter av att äta och dricka gott, kan lätt känna oss utanför.

Just nu kommer jag inte på något mer som inte andra också har skrivit om tidigare.
Bara några ord om prisnivåerna på vinerna.
Självklart ska Finewines.se inte handla om ointressanta viner. Och de flesta billiga viner är ointressanta. Som jag har skrivit tidigare, billiga viner behöver jag inte läsa om eller få rekommendationer om. Det är bara att koka sås på dem om jag inte gillar dem. Eller göra sangria för dem som gillar sånt.
Det är när vinet börjar kosta pengar, som det svider att göra felköp.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Många känner sig säkert osäkra av en rad orsaker.
Här är några som jag själv har upplevt:
1) Tonen är ofta som om det är en liten krets där alla är gamla bekanta. Det är då lätt att känna sig utomstående.
2) Alla verkar vara oerhört kunniga, och de flesta är det också, vilket gör att vi lustdrickare känner oss totalt illitterata.
3) Det är lätt att få intrycket att det bara är sommelierer och/eller munskänkar som är medlemmar i Finewines.se.
4) Vi, som inte ägnar oss åt att analysera vin och skriva avancerade smakbeskrivningar och föra bok över varje flaska, utan bara njuter av att äta och dricka gott, kan lätt känna oss utanför.

Just nu kommer jag inte på något mer som inte andra också har skrivit om tidigare.
Bara några ord om prisnivåerna på vinerna.
Självklart ska Finewines.se inte handla om ointressanta viner. Och de flesta billiga viner är ointressanta. Som jag har skrivit tidigare, billiga viner behöver jag inte läsa om eller få rekommendationer om. Det är bara att koka sås på dem om jag inte gillar dem. Eller göra sangria för dem som gillar sånt.
Det är när vinet börjar kosta pengar, som det svider att göra felköp.
Enligt dig så har vi helt enkelt blivit FÖR elitistiska snarare än tvärtom? Det var helt klart en intressant vinkling och jag förstår vad du menar. På många sätt har du rätt då det har smugit in en hel del vinnörderi som inte bara handlar om vad vi dricker och hur vi njuter samt till vilket pris utan även mycket dialog som handlar om vinet i sig och hur det upplevs ur ett mer objektivt förankrat perspektiv.

Jag uppskattar dock båda sidorna av myntet och ett vinforum förtjänar att ha båda, annars kan man ju lika gärna använda Facebook. ;)

Att en del upplever utanförskap har jag svårare att förstå, speciellt med tanke på alla sociala aktiviteter på västkusten som alla är välkomna att besöka om intresse finns. Vi behöver bara få igång fler delar av Sverige tror jag!
 

Per Stade

Lege artis
Enligt dig så har vi helt enkelt blivit FÖR elitistiska snarare än tvärtom? Det var helt klart en intressant vinkling och jag förstår vad du menar. På många sätt har du rätt då det har smugit in en hel del vinnörderi som inte bara handlar om vad vi dricker och hur vi njuter samt till vilket pris utan även mycket dialog som handlar om vinet i sig och hur det upplevs ur ett mer objektivt förankrat perspektiv.

Jag uppskattar dock båda sidorna av myntet och ett vinforum förtjänar att ha båda, annars kan man ju lika gärna använda Facebook. ;)

Nej jag tycker inte att ni är för elitiska. Tvärtom, jag älskar det. Det var bara några känslor varför jag tror att många, som läser här, inte vågar skriva själva.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Många känner sig säkert osäkra av en rad orsaker.
Här är några som jag själv har upplevt:
1) Tonen är ofta som om det är en liten krets där alla är gamla bekanta. Det är då lätt att känna sig utomstående.
2) Alla verkar vara oerhört kunniga, och de flesta är det också, vilket gör att vi lustdrickare känner oss totalt illitterata.
3) Det är lätt att få intrycket att det bara är sommelierer och/eller munskänkar som är medlemmar i Finewines.se.
4) Vi, som inte ägnar oss åt att analysera vin och skriva avancerade smakbeskrivningar och föra bok över varje flaska, utan bara njuter av att äta och dricka gott, kan lätt känna oss utanför.

Just nu kommer jag inte på något mer som inte andra också har skrivit om tidigare.
Bara några ord om prisnivåerna på vinerna.
Självklart ska Finewines.se inte handla om ointressanta viner. Och de flesta billiga viner är ointressanta. Som jag har skrivit tidigare, billiga viner behöver jag inte läsa om eller få rekommendationer om. Det är bara att koka sås på dem om jag inte gillar dem. Eller göra sangria för dem som gillar sånt.
Det är när vinet börjar kosta pengar, som det svider att göra felköp.
Jag är helt enig med Per med den lilla skillnaden att jag tycker det var mycket mer så förr... När jag tog steget in i värmen 2012 efter något års lurkande var jag livrädd för att bli sågad vid fotknölarna varje gång jag vågade mig på ett litet inlägg och det kändes som alla var en tight maffia som känt varandra sedan dackefejden.

Då kunde det också gå dagar utan att det skrevs något på forumet och det räckte med att kolla en gång i veckan för att uppdatera sig på de poster som skrivits, idag är det mycket mera liv och rörelse och ett mycket bredare omfång.

Jag håller också med Per att det kan kännas skrämmande att skriva om ett vin man druckit när man bara är en simpel sjöman helt utan vinutbildning eller rätt smakord i vokabulären. Men numera ger jag fan i det, jag skriver om viner jag tycker är roliga och jag beskriver dem så gott jag kan, så får folk tycka vad de vill. Det är ju trots allt en hobby man pysslar med och inte ett yrke även om det förstås är det för många här på forumet.

Som så många redan sagt så är ett forum inget utan aktiva medlemmar som tillför en strid ström av intressant läsning och som i all ideell verksamhet så är det oundvikligt att folk kommer och går, engagerar sig mycket en tid för att sedan ta ett steg tillbaka.

För att en sådan här skapelse skall klara sig i längden krävs nog att man får in nya eldsjälar då och då som kan ta vid när de som gått längst fram med flaggan en tid börjar tröttna och behöver en paus.

Om fem år igen är det säkert andra röster som ar tongivande på forumet mot dem vi ser idag och det är bara en naturlig del av ett vibrant forums livscykel.
 
Toppen