Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets bästa vin 2013

jocke

Medlem
Enchanteleurs 1988
Veuve Clicquot 1979
Comtes 1990
var de första som jag tänkte på. 2013 har varit ett bra år med väldigt mkt champagne. 2014 ska bli ännu bättre på alla sätt och vis :)
 
Årets vin för mig var den Krug Grande Cuvée som jag sippade på nyårsafton, bara timmar efter att min son föddes och allt gick bra, godare champagne kommer aldrig att smakas :) Gott nytt år!
Bra tillfälle att dricka Krug, och inte alls förvånande att blev årets vin.

Jag får bara gratulera.
 

Per Stade

Lege artis
Året 2013 var året då jag fick diagnosen glutenintolerans, förutom alla mina andra allergier. Så länge som jag kan äta skaldjur och dricka champagne klagar jag inte. Får dock klara mig utan toast till löjrommen.
 
Året 2013 var året då jag fick diagnosen glutenintolerans, förutom alla mina andra allergier. Så länge som jag kan äta skaldjur och dricka champagne klagar jag inte. Får dock klara mig utan toast till löjrommen.
Ajdå, det var inget roligt besked. Jag antar att du får vara glad att det var toasten, den minst viktiga delen, som fick gå, för det vore ju värre om det var champagnen, men det är ändå klart bättre att vara utan sådant.
 

Segol

Medlem
Året 2013 var året då jag fick diagnosen glutenintolerans, förutom alla mina andra allergier. Så länge som jag kan äta skaldjur och dricka champagne klagar jag inte. Får dock klara mig utan toast till löjrommen.
Trist!
Glutenintolerans kan man dock komma runt rätt hyfsat numera, frugan har samma diagnos och det finns riktigt bra alternativ plus att det går att tex baka bra eget bröd utan gluten om man har tid/intresse för det
 

MD

Medlem
2013 var ett bra vinår och att välja ut årets bästa vin blir svårt men ett vin lyser lite extra starkt som ett minne för livet. Men här kommer några olika kategorier med årets mest minnesvärda upplevelser:

Bubbel:
Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1996 på magnum
Dom Perignon 1983
Louis Roederer Cristal Rosé 1999
Krug 1995
Selosse Substance deg 08

Vitt:
DRC Montrachet 2007
Fontaine-Gagnard Montrachet 2008
Fontaine-Gagnard Batard-Montrachet 2008
Patrick Piuze Les Presses 2009
Keller Riesling Abtserde 2011

Rött:
DRC Romanée-Conti 2010
DRC La Tâche 2010
DRC RSV 2010
Comte Ligner-Belair La Romanée 2010
Mugnier Musigny 2010

Av denna lista ser det verkligen ut som att det bara varit Bourgogne som bjudit på stora upplevelser under året men det har även blixtrat en hel del kring mogen vit Haut-Brion, en fantastiskt mogen Gaja och flera olika årgångar av La Landonne, La Turque och La Mouline men inget som kan rubba dessa viner ovan. Bourgogne 2010 är verkligen fantastisk på den röda sidan och jag har haft turen att få dricka en samling underbara vita bourgogner under året också.

Utöver Champagne och Bourgogne så är det utan tvivel tysk riesling som har både köpts och konsumerats i störst omfattning på hemmaplan. Men bortser man från priset så tycker jag fortfarande att Bourgogne är det som bjuder på störst vinupplevelse på toppen.

/MD
 
Trådskapare
A
Trådskapare
A
2013 var ett bra vinår och att välja ut årets bästa vin blir svårt men ett vin lyser lite extra starkt som ett minne för livet. Men här kommer några olika kategorier med årets mest minnesvärda upplevelser:

Bubbel:
Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1996 på magnum
Dom Perignon 1983
Louis Roederer Cristal Rosé 1999
Krug 1995
Selosse Substance deg 08

Vitt:
DRC Montrachet 2007
Fontaine-Gagnard Montrachet 2008
Fontaine-Gagnard Batard-Montrachet 2008
Patrick Piuze Les Presses 2009
Keller Riesling Abtserde 2011

Rött:
DRC Romanée-Conti 2010
DRC La Tâche 2010
DRC RSV 2010
Comte Ligner-Belair La Romanée 2010
Mugnier Musigny 2010

Av denna lista ser det verkligen ut som att det bara varit Bourgogne som bjudit på stora upplevelser under året men det har även blixtrat en hel del kring mogen vit Haut-Brion, en fantastiskt mogen Gaja och flera olika årgångar av La Landonne, La Turque och La Mouline men inget som kan rubba dessa viner ovan. Bourgogne 2010 är verkligen fantastisk på den röda sidan och jag har haft turen att få dricka en samling underbara vita bourgogner under året också.

Utöver Champagne och Bourgogne så är det utan tvivel tysk riesling som har både köpts och konsumerats i störst omfattning på hemmaplan. Men bortser man från priset så tycker jag fortfarande att Bourgogne är det som bjuder på störst vinupplevelse på toppen.

/MD

Mycket barnarov där får man säga och med ett undantag nordliga Frankrike. Du är ju värre syratorsk än jag :)
 

yarik

Medlem
Min blygsamma lista
Skumpa:
NV Billiot Laetitia
NV Bereche Reflet d'Antan

Rött:
Jadot Chabertin-Clos de Beze 2010
Comte Armad Clos des Epeneaux 2009
Gonon St Joseph 2010

Vitt:
Schäfer-Fröhlich Felseneck GG 2010
Weinbach Ste Catherine Riesling 2010
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Henriot Enchanteleurs 1996
Krug 1998
Var två grymma viner för mig 2013
Även Savart Dame 2007 och Egly-Ouriet 2002 ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir en klunga av fyra viner som står ut, och som jag på Cellartracker satte 98 p på, snål som jag är. (Finns en hel del obloggat och o-cellartrackat från året på nivån 94-95 p, men inget högre än så.) Tyvärr är det inga överkomliga nyupptäckter utan redan vältrampad och riktigt dyr mark:

DRC La Tâche 2010
DRC Romanée-Saint-Vivant 2010
Château d'Yquem 2007
Château d'Yquem 1997

Har hitintills levt lycklig, utan att dricka varken DRC av något slag, Petrus eller Screaming Eagle. Jag anar att du kanske är snäppet lyckligare... :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har hitintills levt lycklig, utan att dricka varken DRC av något slag, Petrus eller Screaming Eagle. Jag anar att du kanske är snäppet lyckligare... :)
Har du inte hört uttrycket "de stigande förväntningarnas tyranni"? :) För övrigt har jag aldrig provat Screaming Eagle, och Pétrus bara en gång (en liten dos 2004 som då inte var mogen). Även bl.a. Romanée-Conti och DRC Montrachet återstår att prova (har provat upp till La Tâche några gånger). Samt Maria Montazamis Zinfandel.
 

gece

Man vänjer sig.
Största vinupplevelsen för mig var nog faktiskt portvin från Dalva, 1967 Tawny och 1971 White. Jag och sambon slutade prata och bara satt och begrundade vad vi hade i glasen i säkert en halvtimme.

Övrigt värt att nämna som föll mig skarpt i smaken:

Champagne: 1996 Salon, 2002 Henri Goutorbe Spécial Club
Rött: Ehm, typ inget faktiskt? Druckit en del bra men har alltid lyckats göra det i dåliga omständigheter som gjort det hela svårbedömt
Vitt: 2002 Viña Tondonia Crianza Blanco (en riktig ögonöppnare)
Sött: 2007 Inniskillin Vidal Icewine Oak Aged, 1997 Château Suduiraut
 
Toppen