Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets bästa vin 2013

- Marie-Noëlle Ledru, Mill. 2002
- Clos St. Yves, Ch. Varennes 1999
- Marinondino 2009, Barolo, Armando Parusso
- Bonnezeaux, 1990, Père Bis
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du inte hört uttrycket "de stigande förväntningarnas tyranni"? :) För övrigt har jag aldrig provat Screaming Eagle, och Pétrus bara en gång (en liten dos 2004 som då inte var mogen). Även bl.a. Romanée-Conti och DRC Montrachet återstår att prova (har provat upp till La Tâche några gånger). Samt Maria Montazamis Zinfandel.
Excesser är då rakt ingenting för mig heller :eek:
Marias Zin måste ha varit en ögonöppnare. Var vinet lyft och blonderat? Kändes det "smart"?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller helt med. Livet levs bäst utan njutning och excesser.:rolleyes:
Njutning kommer i många olika sorters förpackningar.
Asketisk njutning är min melodi, ssk dagar då jag upplever världen som bakis.
Excesser är dock bara skadligt för både kropp och själ. Vem behöver sådant?
Men, en liten gnutta stramt återhållen njutning tycker jag dock man kan unna sig från gång till annan. Precis som Mae West sade:
"Too much of a good thing can be wonderful."
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rött: Ehm, typ inget faktiskt? Druckit en del bra men har alltid lyckats göra det i dåliga omständigheter som gjort det hela svårbedömt

Oj, oj, oj... Tycker lite synd om dig. Hoppas 2014 ger dig några bättre röda upplevelser än 2013.
 

Sjödin

Joråsåatt...
2013 var ett riktigt bottenår vad gäller bra viner. Jag kan faktiskt inte på rak arm nämna en enda flaska som verkligen stuckit ut som riktigt bra. Fokus för både tid, pengar och intresse har varit träning och att komma i form, så det har mest runnit ner "vardagsviner" faktiskt (ni anar inte vad dyrt det är att röra på sig).
Några flaskor har väl varit av annan kategori, men det vette fan faktiskt om någon var sådär riktigt riktigt bra.... :(
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Mina "årets viner" är ganska sammalika som herr Landströms. Vi har umgåtts för mycket helt enkelt. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Oj, oj, oj... Tycker lite synd om dig. Hoppas 2014 ger dig några bättre röda upplevelser än 2013.
Så farligt är det inte eftersom fokus 2013 låg på vitt och bubblande, och där har jag haft många bra upplevelser :) Nyårslöfte 2014 är dock att bli riktigt hänförd av minst ett rödtjut!
 

Keen

slan
Hmm, svårt. På röda sidan är det dock rätt lätt, DRC 2010. La Tâche, RSV och Richebourg. Och resten också, satan vilka viner. Gaja Barbaresco 1964 var magisk också.

Vitt Hmm, druckit en del vit bourgogne, men inget på toppnivå. Dock en hel del bra, bland annat ett par Etienne Sauzet och en trevlig flaska Arnaud Ente Meursault 2010 vid tunnan på Grappe med Jimmy.

Skumpa Har säkert druckit nåt jättebra, men minns inte riktigt. Krug GC med lite ålder från Lidingöhandlaren har alla varit lysande bra. Henriot Enchanteleur 1996 har varit lysande också. Typ så.

Sött d'Yquem, minns ej årgång, får det väl bli.


Hmm, behöver visst göra detta en gång per halvår istället. Minns inte vad jag druckit första halvan av året eftersom jag ej för anteckningar.
 
  • Like
Reactions: MD

Jos

Medlem
Hmm, svårt. På röda sidan är det dock rätt lätt, DRC 2010. La Tâche, RSV och Richebourg. Och resten också, satan vilka viner. Gaja Barbaresco 1964 var magisk också.

Vitt Hmm, druckit en del vit bourgogne, men inget på toppnivå. Dock en hel del bra, bland annat ett par Etienne Sauzet och en trevlig flaska Arnaud Ente Meursault 2010 vid tunnan på Grappe med Jimmy.

Skumpa Har säkert druckit nåt jättebra, men minns inte riktigt. Krug GC med lite ålder från Lidingöhandlaren har alla varit lysande bra. Henriot Enchanteleur 1996 har varit lysande också. Typ så.

Sött d'Yquem, minns ej årgång, får det väl bli.


Hmm, behöver visst göra detta en gång per halvår istället. Minns inte vad jag druckit första halvan av året eftersom jag ej för anteckningar.

Tycker det låter som det finns minnen från första halvåret också. Kanske finns svarta hål jämnt fördelat över hela året?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hmm, svårt. På röda sidan är det dock rätt lätt, DRC 2010. La Tâche, RSV och Richebourg. Och resten också, satan vilka viner. Gaja Barbaresco 1964 var magisk också.

Vitt Hmm, druckit en del vit bourgogne, men inget på toppnivå. Dock en hel del bra, bland annat ett par Etienne Sauzet och en trevlig flaska Arnaud Ente Meursault 2010 vid tunnan på Grappe med Jimmy.

Skumpa Har säkert druckit nåt jättebra, men minns inte riktigt. Krug GC med lite ålder från Lidingöhandlaren har alla varit lysande bra. Henriot Enchanteleur 1996 har varit lysande också. Typ så.

Sött d'Yquem, minns ej årgång, får det väl bli.


Hmm, behöver visst göra detta en gång per halvår istället. Minns inte vad jag druckit första halvan av året eftersom jag ej för anteckningar.

CellarTracker är frälsningen som låter sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig tills Döden skiljer er åt. Då slipper du försöka använda hjärnan till det den inte är till för (minnas) utan kan fokusera användningen av vad den är till för (njutning)!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så farligt är det inte eftersom fokus 2013 låg på vitt och bubblande, och där har jag haft många bra upplevelser :) Nyårslöfte 2014 är dock att bli riktigt hänförd av minst ett rödtjut!

Minst ett? Oj. Det känns lite snopet att höra det. Vi har som mål att bli rödtjutshänförda minst en gång i veckan. Och vi tycker det är glest :rolleyes:
Det är min ambition att få min hustru hänförd av iaf ett vitt i år. Först ut på banan blir La Doriane 2010, så det är ju bara att hoppas att jag klarar av det vid första försöket.
 

gece

Man vänjer sig.
Största vinupplevelsen för mig var nog faktiskt portvin från Dalva, 1967 Tawny och 1971 White. Jag och sambon slutade prata och bara satt och begrundade vad vi hade i glasen i säkert en halvtimme.

Övrigt värt att nämna som föll mig skarpt i smaken:

Champagne: 1996 Salon, 2002 Henri Goutorbe Spécial Club
Rött: Ehm, typ inget faktiskt? Druckit en del bra men har alltid lyckats göra det i dåliga omständigheter som gjort det hela svårbedömt
Vitt: 2002 Viña Tondonia Crianza Blanco (en riktig ögonöppnare)
Sött: 2007 Inniskillin Vidal Icewine Oak Aged, 1997 Château Suduiraut
Inser så här i eftertankens kranka blekhet att listan inte riktigt är uttömmande, så jag får bättra på lite.
Champagne: Min första Krug GC (och andra, och tredje :) ) är ju minnesvärd, så ock Selosse VO, 2004 Pierre Peters Chetillons.
Vitt: 2004 Antoine Jobard Meursault en la Barre, och ett hedersomnämnande till 2011 Olivier Leflaive Bourgogne Les Sétilles, som påminde mig om hur jävla gott det är med vit borgougne
Rosé (är jag den enda att dricka en minnesvärd rosé? :) ): 1998 Château D'Arlay Côtes du Jura Corail
 
Toppen