Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets beskrivande ord för vin?

Reduktion som ett begrepp med positiv klang har verkligen ökat dramatiskt i vinretoriken det senaste året - för röda viner används ord som utedass, skit, stall och gödsel helt utan att känna behovet att ursäkta denna egenskap med andra mer renodlat positiva deskriptorer som fruktig, djup och komplex; det kan numer räcka med att säga "utedass, 92 poäng" (tänk Pegau, Suertes Del Marqués, Lascombes, Barral m fl). För vita viner är det mer tändsticka/flintlåspistol/svavel/reduktiv som används när det gäller finchardonnay som t ex Labet, Arnot Roberts, Luke Lambert, Leflaive, Lamy, Ente, Rhys, etc).
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Reduktion som ett begrepp med positiv klang har verkligen ökat dramatiskt i vinretoriken det senaste året - för röda viner används ord som utedass, skit, stall och gödsel helt utan att känna behovet att ursäkta denna egenskap med andra mer renodlat positiva deskriptorer som fruktig, djup och komplex; det kan numer räcka med att säga "utedass, 92 poäng" (tänk Pegau, Suertes Del Marqués, Lascombes, Barral m fl). För vita viner är det mer tändsticka/flintlåspistol/svavel/reduktiv som används när det gäller finchardonnay som t ex Labet, Arnot Roberts, Luke Lambert, Leflaive, Lamy, Ente, Rhys, etc).
+1
 

ChristianB

DipWSET
Jag måste nog erkänna att jag missbrukar ordet "struktur" lite... Ett vins fysiska egenskaper har blivit allt viktigare för mig på senare år och ofta märker jag att det är det jag fastnar på, snarare än aromatiken. ;)

Frågar man min kollega så kan det också bli "tångsälta". :p
 

Christer J

Medlem
Jag har börjat säga ”lusch”.
Men jag vet inte vad det betyder.
(Jag har sett Andreas Larsson på youtube, och han säger det ibland. Och på det sätt han uttrycker det, kan jag inbilla mig att jag också skulle kunna ha känt, om champagnen var lusch)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
"Dyr ek" brukar jag svänga mig med ibland utan att egentligen veta vad det betyder. Troligen pga att hela vinet känns exklusivt?
Använder också det frikostigt, framför allt när det är ganska mycket ek som för bra ihop med resten av vinet och utan den där kärva, bittra känslan som "billig ek" ger. Påminner om när man gör te och har för lite teblad och försöker kompensera med att låta det dra riktigt länge...
 

sunqan

Vinös
Jag har börjat säga ”lusch”.
Men jag vet inte vad det betyder.
(Jag har sett Andreas Larsson på youtube, och han säger det ibland. Och på det sätt han uttrycker det, kan jag inbilla mig att jag också skulle kunna ha känt, om champagnen var lusch)

Lush betyder frodig, yppig, överdådig - typ.
 
Toppen