Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets beskrivande ord för vin?

Mats

Gone todash....
För mig är pinositet den där speciella smaken som bara pinot noir har och som gör att man inte kan ta fel på vilken druva det är i vinet. Inte alla har den men många och den har inget med ursprung att göra. Själv har jag inga höga tankar om pinot noir-viner som smakar jordgubbs- eller hallonsaft, vin ska smaka vin och inte saft, men just den där pinositeten tycker jag mycket om och det är den som gör att jag då och då får cravings för PN och provar något som rekommenderats här.
 

Poussard

Medlem
För mig är pinositet den där speciella smaken som bara pinot noir har
Så att tala om pinositet beträffande andra druvor är alltså helt otänkbart då? Skulle va intressant att veta vilken smak du avser, gissar att det inte är nån grundsmak så det är kanske en doft?
 

Mats

Gone todash....
Så att tala om pinositet beträffande andra druvor är alltså helt otänkbart då? Skulle va intressant att veta vilken smak du avser, gissar att det inte är nån grundsmak så det är kanske en doft?
Ja för mig är det nog det för jag hittar aldrig den där speciella smaken hos andra druvor. Med smak menar jag nog precis som du säger tekniskt sett egentligen mest doft för man känner den ju både när man luktar och smakar på vinet och det mesta av det man känner när man smakar på något är ju egentligen registrerat i näsan och därmed en doft. Mest rätt vore att ha skrivit "den där speciella smaken och doften som bara..."
 
För mig är pinositet den där speciella smaken som bara pinot noir har och som gör att man inte kan ta fel på vilken druva det är i vinet. Inte alla har den men många och den har inget med ursprung att göra. Själv har jag inga höga tankar om pinot noir-viner som smakar jordgubbs- eller hallonsaft, vin ska smaka vin och inte saft, men just den där pinositeten tycker jag mycket om och det är den som gör att jag då och då får cravings för PN och provar något som rekommenderats här.
exakt så.
 

Poussard

Medlem
Ja för mig är det nog det för jag hittar aldrig den där speciella smaken hos andra druvor. Med smak menar jag nog precis som du säger tekniskt sett egentligen mest doft för man känner den ju både när man luktar och smakar på vinet och det mesta av det man känner när man smakar på något är ju egentligen registrerat i näsan och därmed en doft. Mest rätt vore att ha skrivit "den där speciella smaken och doften som bara..."
Jag var alltså genuint intresserad av vilken smak/doft det var. Fast det kanske inte går att beskriva i några andra termer? Hade man kunnat beskriva pinositet i andra termer kan man ju hitta andra viner som har aromerna, så hela grejen kanske är att pinositet ska vara obeskrivligt.
 

Mats

Gone todash....
Jag var alltså genuint intresserad av vilken smak/doft det var. Fast det kanske inte går att beskriva i några andra termer? Hade man kunnat beskriva pinositet i andra termer kan man ju hitta andra viner som har aromerna, så hela grejen kanske är att pinositet ska vara obeskrivligt.
Sorry om svaret lät som det hade fel ton, var inte meningen så. Nej tyvärr kan jag inte beskriva det i specifika termer, är en helhet som känns som den skulle bli för platt om den beskrevs i specifika smaker och dofter. Åtminstone kan inte jag det.
 

Johan L

Medlem
Savoury har fascinerat mig som begrepp i +20 år och många gånger frågat English natives att beskriva vad savoury är. Oftast kan de inte själva definiera detta men ändå tvärsäkert säga vilka livsmedel/rätter som är savoury och vilka som inte är det. Jag menar att vi helt saknar det ordet i svenskan. Närmast kan man kanske säga ”matigt” och avsaknad av sötma. Men än mer träffsäkert kanske Umami faktiskt är. Men även detta begrepp har väl inte heller ett svenskt ord eller har en tydlig definition?

Tycker du är inne på helt rätt spår. Savoury används ju på flera sätt, eller framförallt två sätt. Dels kan man ju dela in maträtter genom "savoury or sweet", typ är det mat eller dessert, och dels kan man använda det som adjektiv för att beskriva smak och då är det i princip en beskrivning av umami, men används kanske lite bredare än så i praktiken. Användbart ord som tyvärr saknar motsvarighet i svenskan (för båda dess användningar).

I användningen "savoury or sweet" kan man väl lite förenklat säga att savoury innebär sådan mat som man saltar och inte sådan man "sockrar", alltså desserter och bakverk, men när man använder det för att beskriva smak har det ingen direkt koppling till sälta som smakintryck.
 

Johan L

Medlem
Fast jag uppfattar inte briny som enbart sälta. Tror inte man skulle säga ” briny” om ett vin från santorini som har massor med havssälta - där benämns det ofta med ”salinity”. ” Briny” kånns mer som typ buljong ... men kan vara ute o cykla.

Salinity betyder salthalt (och är alltså inget adjektiv i sig) så det används gissningsvis ihop med något värdeord när det används för att beskriva vin? Man kan såklart säga att vinet har en salthalt, men det blir liksom lite intetsägande om man inte beskriver eller värderar salthalten. Ska man på engelska säga att något har sälta kan man använda ordet saline, men det uppfattar nog många som ett ord för lite tydligare sälta än vad som finns i vin. Briny kan användas dels om något som ner förnimmar om hav (och havet är ju salt men inte bara) och dels om något väldigt salt, tänk rimlag.
 
Toppen