Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets beskrivande ord för vin?

Poussard

Medlem
Precis som varje år vinner det intetsägande ordet ”mineral” mitt pris. :)
Jag använder själv mineral. Jag kontrar med den underliga beskrivningen ”smutsig honung” som en del folk använder här på forumet (har man tappat honungen på marken eller låtit en burk stå öppen i ett dammigt rum eller?)
 

MartinE

Medlem
Jag kontrar med den underliga beskrivningen ”smutsig honung”
Smutsig honung är ju en underbar doft- och smaknot som jag använder så ofta jag kan! :p

Jag är ganska säker på att det var @Mattias Schyberg som introducerade den för mig.

har man tappat honungen på marken eller låtit en burk stå öppen i ett dammigt rum eller?
Så kan det absolut ha gått till! ;)
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Vilket vinbeskrivande ord slog igenom 2019
"Slog igenom" är nog en överdrift men mina favoriter är Jesu födelse som @Skaggs myntade om doften hos 2014 SQN Piranha Waterdance (båda två upplevde den som kraftfull och julig med stalliga toner och med inslag av bl a kryddnejlika och blod) samt min egen tunnelbanestationen Alexanderplatz i Berlin (man måste ha varit där för att förstå) som jag kände båda gångerna jag drack 2004 Bollinger R.D. under fjolåret.
 

Poussard

Medlem
Smutsig honung är ju en underbar doft- och smaknot som jag använder så ofta jag kan! :p

Jag är ganska säker på att det var @Mattias Schyberg som introducerade den för mig.


Så kan det absolut ha gått till! ;)

Vad skiljer grönt äpple och smutsig honung från t.ex. grönt äpple, honung och smuts? Eller för den delen grönt smutsigt äpple och honung?


Jag är helt med på att adjektiv kan ha olika betydelser i anslutning till olika ord. Grönt äpple och honung är ju t.ex. inte samma sak som äpple och grön honung. Jag är också helt med på att dammiga böcker inte är samma sak som böcker och damm. Men just smutsig honung har jag inte landat i än. Kanske måste ha en honungsprovning.
 

MartinE

Medlem
Allting är ju i betraktarens ögon (eller möjligen näsa/mun i det här fallet)! Jag tolkar/använder i alla fal uttrycket som en oren form av honung.

Vad skiljer grönt äpple och smutsig honung från t.ex. grönt äpple, honung och smuts? Eller för den delen grönt smutsigt äpple och honung?
För mig är det skillnad mellan dessa tre, där framförallt det sistnämnda exemplet avviker. Men, som sagt, everything is in the eye of the beholder!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag använder själv mineral. Jag kontrar med den underliga beskrivningen ”smutsig honung” som en del folk använder här på forumet (har man tappat honungen på marken eller låtit en burk stå öppen i ett dammigt rum eller?)
”Smutsug honung” är för mig ett mer precist ord än exempelvis ”mineral” som har alldeles för många, helt olika definitioner.

Just tillägget ”smutsig” är möjligen onödigt, men i mitt huvud gör det beskrivningen mer specifik än enbart ”honung”. Då ett vin vanligtvis inte har riktig honung är det inte orimligt att hitta på egna ord som ger läsaren en så tydlig bild av vad man menar som möjligt. Men visst går det även bra att formulera den smutsiga delen av upplevelsen mer precist än att enbart lägga till ordet ”smutsig” för att särskilja honungstonen. Får fundera på ett ännu tydligare ord under 2020! :D

”Mineral” är för mig som att utesluta honungen och enbart beskriva upplevelsen av ”smutsig honung” med det breda ordet ”smutsig” som även det kan tolkas på många olika vis.
 

Poussard

Medlem
”Smutsug honung” är för mig ett mer precist ord än exempelvis ”mineral” som har alldeles för många, helt olika definitioner.

Just tillägget ”smutsig” är möjligen onödigt, men i mitt huvud gör det beskrivningen mer specifik än enbart ”honung”. Då ett vin vanligtvis inte har riktig honung är det inte orimligt att hitta på egna ord som ger läsaren en så tydlig bild av vad man menar som möjligt. Men visst går det även bra att formulera den smutsiga delen av upplevelsen mer precist än att enbart lägga till ordet ”smutsig” för att särskilja honungstonen. Får fundera på ett ännu tydligare ord under 2020! :D

”Mineral” är för mig som att utesluta honungen och enbart beskriva upplevelsen av ”smutsig honung” med det breda ordet ”smutsig” som även det kan tolkas på många olika vis.
Jag tycker att skriva bara mineralisk är mer som att skriva ”sött” istället för det mer precisa honung. Vanligtvis specificerar jag mineraliteten såsom jordig, stenig, grusig, flintig, salt osv. men det händer att jag bara skriver mineralisk. Lite lättja men lite feghet också (risken att säga fel), ska försöka jobba bort det.
 
"stenfrukt" som årets vinnare.

nu börjar det närma sig mineral i frekvens

:öga: får man citera sig själv? lyckades få in båda i en smaknot. "Cartology är riktigt bra. De årgångar jag har provat är mogen stenfrukt men fint balanserad med syra och inte på något sätt over the top. Fire by night är ännu bättre. Där skulle jag nog vara mer beredd att prata om mineralitet."
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Årets beskrivande ord för vin i min familj är "dyrt"
Exempel följer:
-Detta smakar dyrt.
Sagt av min misstänksamma och något sparsamma fru som helt plötsligt efter flera för mig lyckosamma under radarn-år hittat cellar valuation-knappen i cellartracker...
Den knappen har inte min fru hittat ännu. Tack och lov :rolleyes:
 

Per Stade

Lege artis
Doftar som Grundéns oljeställ tyckte Åsa på mitt lokala bolag om riesling.

CCD3A4F9-50B4-4C99-858B-0C2BBF621EC2.jpeg
 
Last edited:

jrick

Medlem
Förvånad att ingen kommit upp med "sälta".
Känns nästan som en pandemi i Instagrammosfären (f.d bloggosfären).
Skyldig. Det är lite av den nya mineraliskt, men också mer beskrivande för vad som ändå är en grundsmak till skillnad från mineraler som ju inte smakar något. Engelska motsvarigheten borde vara savoury, som jag inte vet vad som annars motsvaras av?
 

buteljen

Medlem
Skyldig. Det är lite av den nya mineraliskt, men också mer beskrivande för vad som ändå är en grundsmak till skillnad från mineraler som ju inte smakar något. Engelska motsvarigheten borde vara savoury, som jag inte vet vad som annars motsvaras av?
Sälta motsvaras väl av ” salinity”? Savoury känns något helt annat? ”Briny” är något som poppat upp senaste tiden. Tolkar det som mer ”savoury”
 
Last edited:

john b

Medlem
Sälta motsvaras väl av ” salinity”. Savoury är väl något helt annat? ”Briny” är något som poppat upp senaste tiden. Tolkar det som mer ”savoury”
Men brine är ju saltlag och briny borde då vara saltat?
Savoury betyder väl eg bara välsmakande?
 

buteljen

Medlem
Men brine är ju saltlag och briny borde då vara saltat?
Savoury betyder väl eg bara välsmakande?
Fast jag uppfattar inte briny som enbart sälta. Tror inte man skulle säga ” briny” om ett vin från santorini som har massor med havssälta - där benämns det ofta med ”salinity”. ” Briny” kånns mer som typ buljong ... men kan vara ute o cykla.
 

buteljen

Medlem
Fast jag uppfattar inte briny som enbart sälta. Tror inte man skulle säga ” briny” om ett vin från santorini som har massor med havssälta - där benämns det ofta med ”salinity”. ” Briny” kånns mer som typ buljong ... men kan vara ute o cykla.
Är nog ute o cyklar :D för ”briny” betyder
  1. ”of salty water or the sea; salty.
    "the briny tang of the scallops"” enligt google ...
 
Toppen