Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets viner 2014

Magikern

Medlem
Tyckte vara stramheten var ganska tydlig, men det är givetvis relativt. Bra intensitet och packning är det som får mig att tro att vinet kan vinna på några års lagring.

Tenuta Belguardo 2008 verkar ju inte finnas att köpa på systemet, men givetvis går det att få bättre viner om man går upp i pris.

Det är ett bra vin idag inte minst till mat.

Var ett tag sen jag köpte Tenuta Belgaurdo 2008 men de är ett riktigt bra vin som påminner lite om Tancredin fast betydligt rustikare. 8 timmar i karaff innan det verkligen blommat upp.
 

matage

Medlem
Har varit dålig på att ta noteringar och mer druckit än provat detta år, men det finns några höjdpunkter jag minns:

Champagne
Taittinger Comtes de Champagne 1986
Dom Perignon 1964
R&L Legras Cuvee St Vincent 1996

Även om DP -64 var en stor upplevelse som jag inte glömmer i första taget så tror jag att Comtes -86'an tar förstaplatsen för mig - trots att de dracks vid samma tillfälle (Franska Vinlistans middag på Frantzen).
Min första CdC men s***n vad bra den var. Satt länge och sniffade i det tomma glaset..
St Vincent -96 har jag nu hunnit med två flaskor av med olika etiketter och det är en sjukt bra vin helt enkelt. Köpte på mig några av de sista som fanns kvar i stockholmstrakten precis före nyår.

Rött
Château Haut Brion 1989
Château Gruaud Larose 1985
Haut Brion'en som dracks under hösten förvånade mig genom att fortfarande kännas väldigt ung. Absolut njutbar nu men långt kvar tills krönet. Och med en eftersmak som stod sig till dagen efter. Ett helt fantastiskt vin!

Vitt

Maison Louis Latour Corton-Charlemagne Grand Cru 1994
Jävligt gott helt enkelt!

Sött
Klein Constantia 2006
En ny bekantskap men minnesvärd och jag har insett att jag verkligen gillar stilen nu efter att ha testat några fler årgångar. Man kan ju inte alltid dricka d'Yquem

Inte riktigt som jag tänkt mig
Château Bel-Air (Semillion) 2003
Dom Oerignon Oenotheque 1996

Har druckit Bel-Air två gånger under året och båda gångerna har det slagit mig som lite tunt och kraftlöst med mycket lättare kropp än jag vill minnas...
När det gäller DP misstänker jag att den hade behövt mer luft/tid i glaset och att jag kanske hade för höga förhoppningar... men den gjorde inget större intryck på mig dessvärre. Kanske bra för ekonomin dock :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Härligt inlägg! Låt 2015 fortsätta på samma sätt! I gbg firar vi av det nya året med en bubbelprovning vilket borde göra övriga landet gröna av avund...
...det gör vi i Umeå också, där vi kör riktigt blint OCH alla måste lämna in sina gissningar på druva, ursprung, årgång, prisklass samt sätta poäng innan täckelsen för repektive flight faller.

Utgår från att ni i Götet är ändå mer seriösa. (Umeå är ju så litet...)

För vem vill understödja alla dessa PK, men oseriösa och uppenbarligen etikettspoänggivande swe vinjournalister i deras "justera-smaknötterna-efter-etiketten" beteende?

Hardcore blint är enda vägen mot insikt, även om man titt som tätt säger emot sig själv, sina tankar/idéer och allt som man kan uppfatta som PK. Det gör ont i egot innan man uppskattar ärlig feedback.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bästa huschampagne
1985 Krug
1988 Krug
1996 Krug
Bubblare: 1996 R&L Legras Cuvée St-Vincent, 1996 Taittinger Comtes de Champagne, 2004 Henri Giraud Argonne

Bästa odlarchampagne
1998 Jacques Selosse Millésime
Jacques Selosse Substance (deg 24 okt 2007)
Bubblare: Jacques Selosse Initial (deg 20 sept 2012), 2008 Vilmart Grand Cellier d’Or, 2006 Agrapart Avizoise

Bästa champagne från kooperativ
1990 Orpale

Bästa rosé
1998 Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon
Bubblare: 2008 Louis Roederer Rosé

Bästa blanc de blancs (utöver ovan nämnda)
1988 Bruno Paillard Le Mesnil

Bästa blanc de noirs
2008 Vouette & Sorbée Fidèle
Bubblare: Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru, 2004 Dehours Lieu-dit Maisoncelle

Bästa 100 % pinot meunier
2003 Tarlant La Vigne d’Or

Bästa brut nature
2004 David Léclapart L’Apôtre

Bästa vällagrade champagne
1979 Philipponnat Clos de Goisses

Bästa alldeles för unga champagne
2006 David Léclapart L’Artiste
Bubblare: Jacquesson Cuvée 736, 2007 Agrapart Minéral

Största positiva överraskning
1996 Jacquart Brut Mosaïque, magnum

Mest udda champagneupplevelse
2010 Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée

Bästa icke-mousserande vin
1975 Château Mouton Rothschild
En stilla undran:
Varför dricker inte alla vi andra som @MartinE ?

...vi har själva knappt en endaste flaska Bdx Premier cru eller ens bubblande Champagne i våra källare?!?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
...det gör vi i Umeå också, där vi kör riktigt blint OCH alla måste lämna in sina gissningar på druva, ursprung, årgång, prisklass samt sätta poäng innan täckelsen för repektive flight faller.

Utgår från att ni i Götet är ändå mer seriösa. (Umeå är ju så litet...)

För vem vill understödja alla dessa PK, men oseriösa och uppenbarligen etikettspoänggivande swe vinjournalister i deras "justera-smaknötterna-efter-etiketten" beteende?

Hardcore blint är enda vägen mot insikt, även om man titt som tätt säger emot sig själv, sina tankar/idéer och allt som man kan uppfatta som PK. Det gör ont i egot innan man uppskattar ärlig feedback.
Detta är väldigt väl talat. Det är skillnad på blint och blint, helt klart. Ska man ha en rejäl holmgång där bästa bubblet skall koras bland gentila vinnördar så krävs det en skriftlig avlagd rapport innan avtäckning och dessutom innan det har börjat viskas och kommenteras.

Detta om man VERKLIGEN vill att omdömet ENDAST skall baseras på en personlig åsikt om det som finns i glaset helt utan yttre påverkan!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta är väldigt väl talat. Det är skillnad på blint och blint, helt klart. Ska man ha en rejäl holmgång där bästa bubblet skall koras bland gentila vinnördar så krävs det en skriftlig avlagd rapport innan avtäckning och dessutom innan det har börjat viskas och kommenteras.

Detta om man VERKLIGEN vill att omdömet ENDAST skall baseras på en personlig åsikt om det som finns i glaset helt utan yttre påverkan!
Da man! :kyss:
 

Mats

Gone todash....
En liten summering från CT och minnet

Vitt sött:
1981 Monimpex Tokaji Aszú 6 Puttonyos 96p

Och sedan ett hedersomnämnande till:
1982 Château Suduiraut 94p
Tack @chambertin ! Flaskan var anledningen till att jag och @StefanAkiko tog oss till Gtb för vad som började med bara den flaskan men som slutade med ett fantastiskt vinferno och starten på era nu frekventa vinprovarträffar i Göteborg!

Vitt:
1976 Verwaltung der Staatsweingüter Rauenthaler Gehrn Riesling Auslese 96p

Rött:
Här blir det delad förstaplats mellan 3 viner:
1995 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 95p
1982 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5° 95p
2005 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley 95p
Tvingas jag ranka dem blir det i ordningen de står med Comtessan som etta.

Starkvin:
NV Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS 96p

Bubbel:
1999 Bollinger Champagne La Grande Année 91p
Hmm, inte många bubbelviner bland mina TN på CT….. Ska bli bättring med det med den provning vi planerar här i Umeå i januari så då kanske även mina ögon kan öppnas för den här drycken. :)

Årets insikt:
Jävlar vad goda vita viner de gör i Jura!
2003 Caves de la Muyre Côtes du Jura Vin Jaune 94p
och den
2008 Domaine Rolet Arbois Expression du terroir 92p
som jag sitter och smuttar på nu är ju helt otroligt goda för oss som gillar sherrytoner!

Och som bonusinsikt kan tilläggas att Ruché är usch! Eller hur @Matlen ;)

Prisvärdast:

2009 Château Barréjat Madiran Tradition.
Har druckit 6 st och de har varierat från flawed till mellan 84-90p, och de på 90p är inte illa för att 89 kr vin!

Årets befästa fördom:
Rosé är skit och odrickbart! Tänkte knäcka den fördomen och köpte
2012 Domaine Tempier Bandol Rosé
som förvin till en vinprovning. Hade fått 91p på CT men var knappt värt att kallas vin.:baksmälla:

Årets nyårslöften:
1. Att dricka minst dubbelt så många viner som jag köper för att äntligen något år lyckas banta vinkällaren lite!
2. Ge Champagne en chans!
3. Ge Bourgogne och PN flera nya chanser!
Ser ut som en bra plan, lyckas jag med de 2 senare kommer nog den första att uppfyllas automatiskt. :)
 

Vino fino

Medlem
Håller helt med herrarna ovan.

Riktigt blint med avkrävande av noter innan avtäckning är vägen till sanningen, som Jesus sa.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En liten summering från CT och minnet

Vitt sött:
1981 Monimpex Tokaji Aszú 6 Puttonyos 96p

Och sedan ett hedersomnämnande till:
1982 Château Suduiraut 94p
Tack @chambertin ! Flaskan var anledningen till att jag och @StefanAkiko tog oss till Gtb för vad som började med bara den flaskan men som slutade med ett fantastiskt vinferno och starten på era nu frekventa vinprovarträffar i Göteborg!

Vitt:
1976 Verwaltung der Staatsweingüter Rauenthaler Gehrn Riesling Auslese 96p

Rött:
Här blir det delad förstaplats mellan 3 viner:
1995 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 95p
1982 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5° 95p
2005 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley 95p
Tvingas jag ranka dem blir det i ordningen de står med Comtessan som etta.

Starkvin:
NV Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Don Gonzalo Oloroso VOS 96p

Bubbel:
1999 Bollinger Champagne La Grande Année 91p
Hmm, inte många bubbelviner bland mina TN på CT….. Ska bli bättring med det med den provning vi planerar här i Umeå i januari så då kanske även mina ögon kan öppnas för den här drycken. :)

Årets insikt:
Jävlar vad goda vita viner de gör i Jura!
2003 Caves de la Muyre Côtes du Jura Vin Jaune 94p
och den
2008 Domaine Rolet Arbois Expression du terroir 92p
som jag sitter och smuttar på nu är ju helt otroligt goda för oss som gillar sherrytoner!

Och som bonusinsikt kan tilläggas att Ruché är usch! Eller hur @Matlen ;)

Prisvärdast:

2009 Château Barréjat Madiran Tradition.
Har druckit 6 st och de har varierat från flawed till mellan 84-90p, och de på 90p är inte illa för att 89 kr vin!

Årets befästa fördom:
Rosé är skit och odrickbart! Tänkte knäcka den fördomen och köpte
2012 Domaine Tempier Bandol Rosé
som förvin till en vinprovning. Hade fått 91p på CT men var knappt värt att kallas vin.:baksmälla:

Årets nyårslöften:
1. Att dricka minst dubbelt så många viner som jag köper för att äntligen något år lyckas banta vinkällaren lite!
2. Ge Champagne en chans!
3. Ge Bourgogne och PN flera nya chanser!
Ser ut som en bra plan, lyckas jag med de 2 senare kommer nog den första att uppfyllas automatiskt. :)
Så många av dessa vi druckit tillsammans. Må vi göra sammalunda under 2015!
Me like!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
1982 Château Suduiraut 94p
Tack @chambertin ! Flaskan var anledningen till att jag och @StefanAkiko tog oss till Gtb för vad som började med bara den flaskan men som slutade med ett fantastiskt vinferno och starten på era nu frekventa vinprovarträffar i Göteborg!
Så är det, det krävdes två kärlekskranka umeåbor, en flaska Suduiraut, en vinkällare och en flaska Ruché för att få liv i Göteborg. ;)
 

merlotsmile

Medlem
2014 års viner som poppar upp efter en SNABB brain dump, och har lämnat bestående avtryck:
Starkviner:
Boal Solera 1864 Madeira, Gran Cama do Lobos, Blandy's
Bastardo 1927 Madeira, D'Olivieras
Champagne:
Krug Grande Cuvée
Cuvée Sir Winston Churchill 2002
Rött:
1999 Ridge Monte Bello
2010 Penfolds St Henri
1975 Château Mouton Rothshild
1966 Château Gazin
Vitt:
2006 Jean-Claude Boisset Puligny-Montrachet 1er Cru Les Champs-Gain
2007 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Mont
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är glad att du äntligen kommit till insikt! ;)
Nu är jag inte riktigt med?
Dina bästa viner från i fjol är osannolikt lockande, pockande och befinner sig under alla omständigheter högt upp på alla vinnördars önskelistor. Men:
Jag hittar dem inte i våra vinkällare eller hos någon försäljare som erbjuder dem med prislappar som våra plånböcker kan acceptera... Ergo: Så, vi är väldigt glada åt era njutningar och applåderar dem dagligen :) samtidigt som vi kickar Jante i ändalyckten, men ser inte hur detta kan ha ngn rimlig impact på våra liv. Lika lite som Broadbent's inmundigande av Lafite från 1800-talet. Good for him! Vi applåderar, önskar, drömmer, längtar...

Nu snubblar jag sidledes:

Även om en del folk här på FW fnyser åt begreppet prisvärd (missbrukat big time av sellout media ppl) så är det fortfarande försvinnande få som avnjuter '88 Krug inför varje fredagsmys, följt av '82 Petrus och '90 La Tache. De flesta av oss lever ju i en ekonomisk verklighet som inte tillåter veckovisa gulpanden av drömflaskor eller veckovisa vertikaler av Latour, Lafite och Screaming Eagle.

- Vad?
- Har inte du heller råd?
- Jamen? Vad är då problemet med prisvärdhet? För det är ju ändå DÄR vi alla till syvende og sidst landar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så är det, det krävdes två kärlekskranka umeåbor, en flaska Suduiraut, en vinkällare och en flaska Ruché för att få liv i Göteborg. ;)
Vet inte om jag skall skrika ut vånda och ångest över den där flaskan Ruché eller struttandes stolt proklamera för alla som orkar lyssna att: det var minsann jag som tog med den flaskan!
Fy f-n för de ledade, men jag hade iaf med mig också en riktigt bra Montrose.

Så, oavsett, alltid bra för någon!
Personligen föredrog jag Montrose före R-uaaaargh....
 

MartinE

Medlem
Nu är jag inte riktigt med?
Dina bästa viner från i fjol är osannolikt lockande, pockande och befinner sig under alla omständigheter högt upp på alla vinnördars önskelistor. Men:
Jag hittar dem inte i våra vinkällare eller hos någon försäljare som erbjuder dem med prislappar som våra plånböcker kan acceptera... Ergo: Så, vi är väldigt glada åt era njutningar och applåderar dem dagligen :) samtidigt som vi kickar Jante i ändalyckten, men ser inte hur detta kan ha ngn rimlig impact på våra liv. Lika lite som Broadbent's inmundigande av Lafite från 1800-talet. Good for him! Vi applåderar, önskar, drömmer, längtar...

Nu snubblar jag sidledes:

Även om en del folk här på FW fnyser åt begreppet prisvärd (missbrukat big time av sellout media ppl) så är det fortfarande försvinnande få som avnjuter '88 Krug inför varje fredagsmys, följt av '82 Petrus och '90 La Tache. De flesta av oss lever ju i en ekonomisk verklighet som inte tillåter veckovisa gulpanden av drömflaskor eller veckovisa vertikaler av Latour, Lafite och Screaming Eagle.

- Vad?
- Har inte du heller råd?
- Jamen? Vad är då problemet med prisvärdhet? För det är ju ändå DÄR vi alla till syvende og sidst landar.
Jag kan så klart inte protestera mot det. Samtidigt är det väl delvis detta faktum, att vi inte kan dricka DRC eller Krug varje vecka eller för den delen äta på trestjärniga restauranger, som gör att vi uppskattar det så mycket att vi gärna delar med oss av våra erfarenheter här till likasinnade. Och gläds åt när andra druckit något fabulöst!

Men mitt förra inlägg syftade så klart på att du uppskattade min lista och inte räknade upp hur många flaskor Cava man skulle fått för samma pengar! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vet inte om jag skall skrika ut vånda och ångest över den där flaskan Ruché eller struttandes stolt proklamera för alla som orkar lyssna att: det var minsann jag som tog med den flaskan!
Fy f-n för de ledade, men jag hade iaf med mig också en riktigt bra Montrose.

Så, oavsett, alltid bra för någon!
Personligen föredrog jag Montrose före R-uaaaargh....
Montrosen ligger stabilt på topp tre för mig, så tack för den. Vi hyllade även 2010 Reyneke Reserve denna kväll. :)
 

Mats

Gone todash....
Montrosen ligger stabilt på topp tre för mig, så tack för den. Vi hyllade även 2010 Reyneke Reserve denna kväll. :)
Ja det där var en bra kväll....… Tror jag drack +200 viner i fjol och av dem var ca 20 på den provningen och jag hade med 3 av dem på min bästalista här ovan (och nämnde 1 till av mindre positiva orsaker….). Var även flera till från den kvällen som var nära listan som t.ex. just nämnda Montrosen, PN-vinerna från Felton Road som @gbgpatrik hade med sig + fler, ... so what a night!!
 
Toppen