Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets viner 2014

gece

Man vänjer sig.
Känns som en fjuttig lista i år igen jämfört med alla DRCer, trots mina löften till mig själv om att dricka mer och bättre. :( Fast det är klart, en del gott har det blivit...

Årets bästa skumvin: 1995 Dom Pérignon eller Charles Heidsieck Mis En Cave en 1987, båda duger. :)
Årets bästa vita:
2007 Domaine Baumard Savennières Clos du Papillon, herrejesus, får ståpäls av att bara tänka på't
Årets bästa röda: Dragkamp mellan lite riojor som 1984 Conde de Valdemar Gran Reserva, 2001 Nocedal Reserva och 2001 Viña Andrea Gran Reserva
Årets gubben-i-lådan/hipsterregion/up-and-coming: Jura, det sommelierer bjuder på när de vill dra till med nåt annorlunda (fortsätt gärna med detta, jag gillar't!). 2011 Domaine Tissot Arbois La Mailloche har poppat upp i glaset på fler restauranger än vad normalfördelningen kräver, jag själv använde dess lillsyrra Arbois Sélection för att inspirera mina arbetskamrater att dricka bättre vitvin. Jura bidrog även till årets fin-yrsel på Frantzén där man förstod precis hur mycket jag gillade 2010 JF Ganevat Cuvée Marguerite och en försvarlig del av en magnum hälldes ner i mitt glas ( <3 ).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Här är min lista över de viner som gett mig störst njutning, alltså som har varit sjukt goda att dricka i sitt nuvarande stadie.

Årets Röda: Château Haut-Bailly 1961
Årets Vita : Lucien le Moines Corton-Charlemagne 2010
Årets Söta: Clos Naudin Philippe Foreau Moelleux Réserve 1989
Årets Blancs de Blancs: De Saint Gall 1961
Årets Blanc de Noirs: Jacques Selosse La cote de faron (deg2013)
Årets Rosé : Krug Rosé (första utgåvan)
Årets Cuvée: Krug 1985

En hård lista där faktiskt Krug-85 slår Krug-88.
De Saint gall-61 slår både Salon-82 & Selosse-99.
Andra väldigt starka kort som imponerat stort, har varit Roses de Jeanne Les Ursules 2006 med enorm kraft&personlighet i öppen och magiskt stil. Precis som Savarts Expression 2010 som också visat på stor kraft&personlighet men i en helt annan lite burdusare stil som jag är helt såld på.

Ett särskilt stort tack skall tillägnas @kristerb som bjudit på flertalet både mogna och gamla skönheter från Bdx och har påsåsätt vidgat mina vyer för Bdx som jag aldrig någonsin tidigare kunnat drömma om.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi "provar" sällan vin, utan oftast dricker vi dem flaskvis. Ca 300 flaskor urdruckna och inalles knappt 470 noter (har ett gäng oinmatade kvar). Vilket ju också resulterar i att vi lär känna de flesta vinerna rätt väl. Drack lika många bubbel som starkviner och poängen på starkvinsfronten var generellt högre. I topp bland bubblorna: en Cava och en Champagne, Europa hade dock inget motstånd. Det blir rejäl ändring på det 2015. Bland de starka vinerna stack några sherrys och en Rivesaltes ut. Det var ett skralt portvinsår med bara en bra.
Två 100-poängare scorade jag:
2011 Escombro (Jumilla)
2001 Suduiraut (Västchampagne)

Ett besök i Bdx, två vändor i Barcelona, en vinresa i Japan, några infernon här och där, flera besök i Tokyo av trevliga gäng samt en massa goda viner från hela planeten, inkl de första två riktigt bra rödtjuten från Japan: båda Merloter från Chateau Mercian.

Tack vare @chambertin fick jag återbesöka 1982 Suduiraut. Årets höjdare! Totalt 7 Suduirauter detta år. Mums!

Årets mest subversiva akt:
Kvalitetsprovning på Arlanda Express, biljettkontoret vid Centralen med @vintomas. 2015 skall självklart innehålla mer sådant!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Här är min lista över de viner som gett mig störst njutning, alltså som har varit sjukt goda att dricka i sitt nuvarande stadie.

Årets Röda: Château Haut-Bailly 1961
Årets Vita : Lucien le Moines Corton-Charlemagne 2010
Årets Söta: Clos Naudin Philippe Foreau Moelleux Réserve 1989
Årets Blancs de Blancs: De Saint Gall 1961
Årets Blanc de Noirs: Jacques Selosse La cote de faron (deg2013)
Årets Rosé : Krug Rosé (första utgåvan)
Årets Cuvée: Krug 1985

En hård lista där faktiskt Krug-85 slår Krug-88.
De Saint gall-61 slår både Salon-82 & Selosse-99.
Andra väldigt starka kort som imponerat stort, har varit Roses de Jeanne Les Ursules 2006 med enorm kraft&personlighet i öppen och magiskt stil. Precis som Savarts Expression 2010 som också visat på stor kraft&personlighet men i en helt annan lite burdusare stil som jag är helt såld på.

Ett särskilt stort tack skall tillägnas @kristerb som bjudit på flertalet både mogna och gamla skönheter från Bdx och har påsåsätt vidgat mina vyer för Bdx som jag aldrig någonsin tidigare kunnat drömma om.
Det måste ha varit en ruggigt bra flaska Krug -85!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Näe, i år har jag inget att skriva hem till morsan om direkt.. Ett rätt mediokert år med få eller inga extravaganta viner som sticker ut direkt.
Årets besvikelse däremot finns färskt i minnet; Dom Perignon -99
Så jäkla trist och karaktärslös...
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Näe, i år har jag inget att skriva hem till morsan om direkt.. Ett rätt mediokert år med få eller inga extravaganta viner som sticker ut direkt.
Årets besvikelse däremot finns färskt i minnet; Dom Perignon -99
Så jäkla trist och karaktärslös...
Så är det ibland, bara att ta nya tag nästa år! :D

Och nästan mer intressant att höra om det som inte har levererat!
 

kayaker

Cyklist
Jag har druckit alldeles för få viner, men det finns ändå några som står ut på olika sätt.

Årets husvin: Dr. Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling 2012
Det vita vin som druckits mest under året och som varje gång levererat Rieslingkaraktär och -kvalitet långt över sitt pris. Tyvärr så är den numera ersatt av årgång 2013 i SB:s sortiment och även om den också är bra så har den en bit kvar till sin föregångare
Årets bästa: Jamsheed Syrah Garden Gully 2011
Årets överlägset bästa Rhônevin är inte alls en Côte-Rôtie utan ett skolboksexempel på Syrah från över 100 år gamla stockar i Victoria, Australien. Jag hoppas verkligen att vi får se fler årgångar.​
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ett helt fantastiskt vinår är till enda, och jag kan bara konstatera att det har varit roligt att vara jag
det här året :) Den ena fantastiska vinmiddagen efter den andra med generösa människor som
gärna delar med sej av sina vinkällare.
Jag hade som mål 2014 att dricka och förstå röd Bourgogne, då jag i grund o botten är Bdx-kille(gäller rött)
Man kan alla fall säja att jag försökt, märks inte minst på ekonomin. Och för första gången har jag en
Bourgogne på min första plats för röda viner.

Om jag blivit klokare angående röd Bourgogne ? Absolut, men det kostar och när det är bra så är det
magiskt,men nog klappar hjärtat lite starkare för Bdx forfarande.

Champagne:
Selosse 1998

En flaska som avnjöts med vänner på F12, sista dagen innan dom stängde för gott.
Helt fantastisk, så där som bara Selosse kan vara när dom e bra (ni som vet ni vet)

Bubblare:
Bollinger VVF 1998
Dom Perignon 1996
Charles Heidsieck BDM 1995


Rött:
Armand Rosseau Chambertin 2002

Drack den tillsammans med två DRC RSV 2007 och 2010 och den fullkomligt krossade motståndet.
Elegans, längd och precis perfekt mellan mognad och ungdom.Bourgogne när den är som bäst.

Bubblare:
DRC LaTache 1990
Haut Bailly 1961
Haut Brion 1966
Colgin 2007


Vitt:
Haut Brion Blanc 2013

Det mest perfekta vita vin jag någonsin haft äran att dricka, dessutom på självaste slottet
en varm majdag med goda vänner. Vitt vin blir inte mycket bättre än så här, och då bara barnet.
Vad händer med ålder ? Kommer antagligen inte få veta men det spelar ingen roll, jag kommer alltid minnas
den där flaskan.

Bubblare:
Montrachet Louis Jadot 1997
Kongsgaard The Judge 2009
Comtes Lafon Charmes 2008
Coche-Dury Mersault 2002


Men bäst av allt var alla fantastiska människor som jag fick dela dessa upplevelser med.
TACK !!!!
 
Last edited:

MD

Medlem
Ett kul och lärorikt år! Kan bara hoppas på lika många roliga viner, människor och upplevelser under 2015.

Årets bourgogne: Lalou Bize-Leroy Domaine d'Auvenay Bonnes Mares 00
Årets bordeaux: Ch Haut-Bailly 61
Årets vita: Bouchard Chevalier-Montrachet 06
Årets bubbel: Krug 88
Årets rosé: Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 02
Årets upptäckt: Daniel Gómez Jiménez-Landi Cantos del Diablo 11
Årets bonusvin efter midnatt: Clos des Tart 08
Årets italienare: Aldo Conterno Romirasco 04
Årets fynd: Raveneau Chablis Blanchots 11 för 78 euro på en liten krog i Beaune
Årets överdåd: Lucien Le Moine Montrachet 07 på jeroboam
Årets överekade: Cathiard Les Malconsorts 10
Årets vertikal: Rousseau Chambertin 90, 96, 01, 02, 03, 05, 06, 08, 09 och 10
Årets horisontal: Lucien Le Moine 2012 Echezeaux, Grands Echezeaux, Clos Vougeot och Musigny
Årets picknickvin: Lucien Le Moine Les Gaudichots 09 på halvmagnum, 10 på magnum och 11 på magnum

Runner ups: DRC RSV 99, DRC Echezeaux 06, Salon 88, Bolli RD 88, Selosse Substance deg 09, Selosse 99, Dom Perignon 96, Krug 85, Heidseck BDM 95, Henriot Enchantaleur 88.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu när jag är hemma ska jag försöka summera årets vinupplevelser. Ligger dessutom här i sängen lite tidslaggad...

Det jag ser tillbaka på med mest tindrande ögon är alla trevliga vinträffar med er på forumet (framför allt här i Göteborg, men den senaste trippen till Tokyo och @StefanAkikos trygga famn bör inte glömmas!). Det har druckits en jädrans massa fantastiska viner från jordens alla hörn helt enkelt! Ett extra stort tack bör riktas till @Grapeskull som möjliggjort att vi har världens bästa ställe att träffas på centralt i Göteborg. Det kommer att bli ett fullspäckat 2015, det är alldeles säkert!

Anmäl ert intresse här ni som ännu inte deltagit på våra träffar men gärna skulle vilja. :)

Bordeaux
Jag har verkligen fått upp ögonen för denna region, men det är först när man passerar runt en femhundring som det börjar uppstå magi. Flertalet trevliga viner har druckits, ganska jämt skägg mellan topparna. Man får tacka @chambertin (och bror), @StefanAkiko och @Appel för de absolut största upplevelserna!

Man bör inte heller glömma alla fantastiska Sauternes-viner som passerat strupen. Så jädra gott!

Pinot Noir
Mycket kul har druckits under året och det är en druva som växer på mig (till och med ett ice wine på PN har imponerat). De bästa (och flesta) upplevelserna har varit från USA och Alsace (Albert Mann rockar!), men visst har en och annan bra Bourgogne slunkit ner också, till och med en DRC Grands Echezeaux -05, som dock passerade relativt obemärkt förbi när jag fick det serverat blint.

Sydafrika
Det är inget nytt att SA gör en hel del väldigt bra viner, men under detta år så har landet levererat några av årets absolut bästa viner på Syrah (och en del Rhône-blends). Producenter som levererat lite extra inom detta område är Mullineux, Reyneke och Eben Sadie. När det kommer till Bordeaux-blends så har det varit fler besvikelser än positiva överraskningar, tyvärr. Hoppas på fler utropstecken nästa år. Här vill jag tacka @mnor för hans gedigna genomgång av vinlandets röda och @Michael.S för att han lät mig prova 2011 Mullineux Schist som verkligen levererade tonvis och dessutom lyckades "vinna" ett av årets vinfernon!

Spanien
Wow, vad mycket kul jag druckit från detta land! Massor av prisvärda Riojor och Sherry. Ribera del Duero och Priorato levererar allt som oftast, däremot var årets största överraskning den pyttelilla appellationen Conca di Barbera och producenten Josep Forester med vinet Seleccio (-07).

Sydfrankrike
Har druckit tonvis från denna del av världen och mycket har levererat med råge. Minns särskilt en grenache från Pytteområdet Bellet som blev ett av årets stora vinupplevelser. Därefter har det blivit en och annan Bandol såklart, en del besvikelser men också en hel del härliga upplevelser. Massor av lågt prissatt kvalitetsvin!

Loire
Alltid roligt med vin från Loire. Stor bredd och vanligtvis rejält prisvärt. Har druckit massor som har levererat, både vita, söta och röda. Till och med ett och annat naturvin från området har lyckats imponera! Kommer att fortsätta utforska denna underbara region under 2015!

Italien
Visst har jag druckit en hel del kul från speciellt Piemonte under året, men det är få upplevelser som jag minns alltför tydligt just nu. Elio Altare-vertikal var såklart något alldeles extra. Vet också att jag fått testa några riktigt bra viner från Valpoliciella, så även den regionen kan prestera helt klart. Chianti har som vanligt stått för flest besvikelser...

Sydamerika
Alltid prisvärt, men tyvärr har de riktiga topparna varit aningen för få för att göra mig helt nöjd med hur värlsdelen har presterat under det gångna året. När det gäller lite billigare viner runt två hundra så brukar framförallt Argentina leverera rejält.

Australien
En hel del kul har druckits, men i stort har det blivit alldeles för lite för att det skall kännas bra. Skärpning lovas till nästa år!

Tyskland
Levererar alltid!

Champagne (och allmänt bubbel)
Har äntligen fått testa en del rejäla doningar och 2000 Pol Roger Sir Winston Churchill toppar för tillfället listan, men det är fortfarande aningen för dyrt för att kännas bekvämt att köpa tyvärr. Största besvikelsen torde vara 2000 Krug Clos du Mesnil, som trots hög kvalitet (90+) kändes som en faceplant i förhållande till sitt pris (6000 spänn är snuskigt mycket för en flaska vin!). Det är därmed på sin plats att tacka @Darth Angelus för att ha bidragit med båda dessa utropstecken! Nästa år så blir det till att fortsätta utforska regionen men även andra viner som bubblar.

USA
Förutom alla PN-viner så minns jag framförallt Washington State som är en region som går från klarhet till klarhet. Senaste överraskningen var 2008 Sheridan Vineyards L'Orage (Bordeaux-blend) som visade klart och tydligt vart skåpet skall stå, detta för ett pris under 300 pix! Tack för den knakelibrakaren @StefanAkiko!

Gott nytt år!
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu när jag är hemma ska jag försöka summera årets vinupplevelser. Ligger dessutom här i sängen lite tidslaggad...

Det jag ser tillbaka på med mest tindrande ögon är alla trevliga vinträffar med er på forumet (framför allt här i Göteborg, men den senaste trippen till Tokyo och @StefanAkikos trygga famn bör inte glömmas!). Det har druckits en jädrans massa fantastiska viner från jordens alla hörn helt enkelt! Ett extra stort tack bör riktas till @Grapeskull som möjliggjort att vi har världens bästa ställe att träffas centralt i Göteborg. Det kommer att bli ett fullspäckat 2015, det är alldeles säkert!

Anmäl ert intresse här ni som ännu inte deltagit på våra träffar men gärna skulle vilja. :)

Bordeaux
Jag har verkligen fått upp ögonen för denna region, men det är först när man passerar runt en femhundring som det börjar uppstå magi. Flertalet trevliga viner har druckits, ganska jämt skägg mellan topparna. Man får tacka @chambertin (och bror), @StefanAkiko och @Appel för de absolut största upplevelserna!

Man bör inte heller glömma alla fantastiska Sauternes-viner som passerat strupen. Så jädra gott!

Pinot Noir
Mycket kul har druckits under året och det är en druva som växer på mig (till och med ett ice wine på PN har imponerat). De bästa (och flesta) upplevelserna har varit från USA och Alsace (Albert Mann rockar!), men visst har en och annan bra Bourgogne slunkit ner också, till och med en DRC Grands Echezeaux -05, som dock passerade relativt obemärkt förbi när jag fick det serverat blint.

Sydafrika
Det är inget nytt att SA gör en hel del väldigt bra viner, men under detta år så har landet levererat några av årets absolut bästa viner på Syrah (och en del Rhône-blends). Producenter som levererat lite extra inom detta område är Mullineux, Reyneke och Eben Sadie. När det kommer till Bordeaux-blends så har det varit fler besvikelser än positiva överraskningar, tyvärr. Hoppas på fler utropstecken nästa år. Här vill jag tacka @mnor för hans gedigna genomgång av vinlandets röda och @Michael.S för att han lät mig prova 2011 Mullineux Schist som verkligen levererade tonvis och dessutom lyckades "vinna" ett av årets vinfernon!

Spanien
Wow, vad mycket kul jag druckit från detta land! Massor av prisvärda Riojor och Sherry. Ribera del Duero och Priorato levererar allt som oftast, däremot var årets största överraskning den pyttelilla appellationen Conca di Barbera och producenten Josep Forester med vinet Seleccio (-07).

Sydfrankrike
Har druckit tonvis från denna del av världen och mycket har levererat med råge. Minns särskilt en grenache från Pytteområdet Bellet som blev ett av årets stora vinupplevelser. Därefter har det blivit en och annan Bandol såklart, en del besvikelser men också en hel del härliga upplevelser. Massor av lågt prissatt kvalitetsvin!

Loire
Alltid roligt med vin från Loire. Stor bredd och vanligtvis rejält prisvärt. Har druckit massor som har levererat, både vita, söta och röda. Till och med ett och annat naturvin från området har lyckats imponera! Kommer att fortsätta utforska denna underbara region under 2015!

Italien
Visst har jag druckit en hel del kul från speciellt Piemonte under året, men det är få upplevelser som jag minns alltför tydligt just nu. Elio Altare-vertikal var såklart något alldeles extra. Vet också att jag fått testa några riktigt bra viner från Valpoliciella, så även den regionen kan prestera helt klart. Chianti har som vanligt stått för flest besvikelser...

Sydamerika
Alltid prisvärt, men tyvärr har de riktiga topparna varit aningen för få för att göra mig helt nöjd med hur värlsdelen har presterat under det gågna året.

Australien
En hel del kul har druckits, men i stort har det blivit alldeles för lite för att det skall kännas bra. Skärpning lovas till nästa år!

Tyskland
Levererar alltid!

Champagne (och allmänt bubbel)
Har äntligen fått testa en del rejäla doningar och 2000 Pol Roger Sir Winston Churchill toppar för tillfället listan, men det är fortfarande aningen för dyrt för att kännas bekvämt att köpa tyvärr. Största besvikelsen torde vara 2000 Krug Clos du Mesnil, som trots hög kvalitet (90+) kändes som en faceplant i förhållande till sitt pris (6000 spänn är snuskigt mycket för en flaska vin!). Det är därmed på sin plats att tacka @Darth Angelus för att ha bidragit med båda dessa utropstecken! Nästa år så blir det till att fortsätta utforska regionen men även andra viner som bubblar.

USA
Förutom alla PN-viner så minns jag framförallt Washington State som är en region som går från klarhet till klarhet. Senaste överraskningen var 2008 Sheridan Vineyards L'Orage (Bordeaux-blend) som visade klart och tydligt vart skåpet skall stå, detta för ett pris under 300 pix! Tack för den knakelibrakaren @StefanAkiko!

Gott nytt år!

Tack för ett kul inlägg och gott nytt år!
 

Appel

Medlem
Nu när jag är hemma ska jag försöka summera årets vinupplevelser. Ligger dessutom här i sängen lite tidslaggad...

Det jag ser tillbaka på med mest tindrande ögon är alla trevliga vinträffar med er på forumet (framför allt här i Göteborg, men den senaste trippen till Tokyo och @StefanAkikos trygga famn bör inte glömmas!). Det har druckits en jädrans massa fantastiska viner från jordens alla hörn helt enkelt! Ett extra stort tack bör riktas till @Grapeskull som möjliggjort att vi har världens bästa ställe att träffas på centralt i Göteborg. Det kommer att bli ett fullspäckat 2015, det är alldeles säkert!

Anmäl ert intresse här ni som ännu inte deltagit på våra träffar men gärna skulle vilja. :)

Bordeaux
Jag har verkligen fått upp ögonen för denna region, men det är först när man passerar runt en femhundring som det börjar uppstå magi. Flertalet trevliga viner har druckits, ganska jämt skägg mellan topparna. Man får tacka @chambertin (och bror), @StefanAkiko och @Appel för de absolut största upplevelserna!

Man bör inte heller glömma alla fantastiska Sauternes-viner som passerat strupen. Så jädra gott!

Pinot Noir
Mycket kul har druckits under året och det är en druva som växer på mig (till och med ett ice wine på PN har imponerat). De bästa (och flesta) upplevelserna har varit från USA och Alsace (Albert Mann rockar!), men visst har en och annan bra Bourgogne slunkit ner också, till och med en DRC Grands Echezeaux -05, som dock passerade relativt obemärkt förbi när jag fick det serverat blint.

Sydafrika
Det är inget nytt att SA gör en hel del väldigt bra viner, men under detta år så har landet levererat några av årets absolut bästa viner på Syrah (och en del Rhône-blends). Producenter som levererat lite extra inom detta område är Mullineux, Reyneke och Eben Sadie. När det kommer till Bordeaux-blends så har det varit fler besvikelser än positiva överraskningar, tyvärr. Hoppas på fler utropstecken nästa år. Här vill jag tacka @mnor för hans gedigna genomgång av vinlandets röda och @Michael.S för att han lät mig prova 2011 Mullineux Schist som verkligen levererade tonvis och dessutom lyckades "vinna" ett av årets vinfernon!

Spanien
Wow, vad mycket kul jag druckit från detta land! Massor av prisvärda Riojor och Sherry. Ribera del Duero och Priorato levererar allt som oftast, däremot var årets största överraskning den pyttelilla appellationen Conca di Barbera och producenten Josep Forester med vinet Seleccio (-07).

Sydfrankrike
Har druckit tonvis från denna del av världen och mycket har levererat med råge. Minns särskilt en grenache från Pytteområdet Bellet som blev ett av årets stora vinupplevelser. Därefter har det blivit en och annan Bandol såklart, en del besvikelser men också en hel del härliga upplevelser. Massor av lågt prissatt kvalitetsvin!

Loire
Alltid roligt med vin från Loire. Stor bredd och vanligtvis rejält prisvärt. Har druckit massor som har levererat, både vita, söta och röda. Till och med ett och annat naturvin från området har lyckats imponera! Kommer att fortsätta utforska denna underbara region under 2015!

Italien
Visst har jag druckit en hel del kul från speciellt Piemonte under året, men det är få upplevelser som jag minns alltför tydligt just nu. Elio Altare-vertikal var såklart något alldeles extra. Vet också att jag fått testa några riktigt bra viner från Valpoliciella, så även den regionen kan prestera helt klart. Chianti har som vanligt stått för flest besvikelser...

Sydamerika
Alltid prisvärt, men tyvärr har de riktiga topparna varit aningen för få för att göra mig helt nöjd med hur värlsdelen har presterat under det gångna året. När det gäller lite billigare viner runt två hundra så brukar framförallt Argentina leverera rejält.

Australien
En hel del kul har druckits, men i stort har det blivit alldeles för lite för att det skall kännas bra. Skärpning lovas till nästa år!

Tyskland
Levererar alltid!

Champagne (och allmänt bubbel)
Har äntligen fått testa en del rejäla doningar och 2000 Pol Roger Sir Winston Churchill toppar för tillfället listan, men det är fortfarande aningen för dyrt för att kännas bekvämt att köpa tyvärr. Största besvikelsen torde vara 2000 Krug Clos du Mesnil, som trots hög kvalitet (90+) kändes som en faceplant i förhållande till sitt pris (6000 spänn är snuskigt mycket för en flaska vin!). Det är därmed på sin plats att tacka @Darth Angelus för att ha bidragit med båda dessa utropstecken! Nästa år så blir det till att fortsätta utforska regionen men även andra viner som bubblar.

USA
Förutom alla PN-viner så minns jag framförallt Washington State som är en region som går från klarhet till klarhet. Senaste överraskningen var 2008 Sheridan Vineyards L'Orage (Bordeaux-blend) som visade klart och tydligt vart skåpet skall stå, detta för ett pris under 300 pix! Tack för den knakelibrakaren @StefanAkiko!

Gott nytt år!
Härligt inlägg! Låt 2015 fortsätta på samma sätt! I gbg firar vi av det nya året med en bubbelprovning vilket borde göra övriga landet gröna av avund...
 

MartinE

Medlem
Bästa huschampagne
1985 Krug
1988 Krug
1996 Krug
Bubblare: 1996 R&L Legras Cuvée St-Vincent, 1996 Taittinger Comtes de Champagne, 2004 Henri Giraud Argonne

Bästa odlarchampagne
1998 Jacques Selosse Millésime
Jacques Selosse Substance (deg 24 okt 2007)
Bubblare: Jacques Selosse Initial (deg 20 sept 2012), 2008 Vilmart Grand Cellier d’Or, 2006 Agrapart Avizoise

Bästa champagne från kooperativ
1990 Orpale

Bästa rosé
1998 Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon
Bubblare: 2008 Louis Roederer Rosé

Bästa blanc de blancs (utöver ovan nämnda)
1988 Bruno Paillard Le Mesnil

Bästa blanc de noirs
2008 Vouette & Sorbée Fidèle
Bubblare: Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru, 2004 Dehours Lieu-dit Maisoncelle

Bästa 100 % pinot meunier
2003 Tarlant La Vigne d’Or

Bästa brut nature
2004 David Léclapart L’Apôtre

Bästa vällagrade champagne
1979 Philipponnat Clos de Goisses

Bästa alldeles för unga champagne
2006 David Léclapart L’Artiste
Bubblare: Jacquesson Cuvée 736, 2007 Agrapart Minéral

Största positiva överraskning
1996 Jacquart Brut Mosaïque, magnum

Mest udda champagneupplevelse
2010 Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée

Bästa icke-mousserande vin
1975 Château Mouton Rothschild
 

Vino fino

Medlem
I sådana här sammanhang gäller det att inte bli pladdrig, så det får bli ett försök till en kort koncentrerad recension av det vinår 2014 som jag drack mig igenom. Statistik (CT i mitt fall) är bara bra för att visa trender och tendenser… så vad kan jag utläsa?

Starkvinerna knep de högsta poängen totalt 2014, och inte bara mina egna favoriter Porto och Jerez, utan även ett Vin Santo, för en gångs skull. Det släpptes enastående bra fino en rama under våren, bästa hittills (de börjar hitta uttrycksformen). Port 2011 kom ut på marknaden och jag fick dricka gammal och urgammal colheita som knäckte mig totalt och förstörde mina referensramar. Allt annat bleknade.

Vit bourgogne 2007 seglade upp som bästa poängplockarkollektiv i klassen torra vita. Bdx 2001 har precis nått toppen nu och är en underbart underskattad årgång. Champagne känns som i en mellanperiod, där man väntar på 02’orna och halvhjärtat dricker senare årgångar. Samma med Rhone, tycker jag, där 10’orna ligger som en skugga över senare försök. Sauternes fortsätter dominansen bland vita söta, 11'orna fick höga poäng innan jag slängde ned dem i källaren.

Argentina visade mig för första gången (och jag har väntat i 20 år) att man nu klivit upp i eliten med Catenas senaste vingårdsutgåvor av Malbec (framförallt Altamira och Angelica 18). Inför en extremt snål och kritisk domare (mig) tog de högsta poäng bland röda torra och jag skulle inte ha något problem att ställa dem bredvid en Latour eller Mouton. Hoppas nu bara att man släpper dem som egna plättar och inte i blandningar som man gjort hittills.

Så: 2014 års toppoäng gick till starkviner från iberiska halvön, vit bourgogne, argentinskt rött, och Sauternes.

Årets mest märkliga upplevelse var en provning av greven de Vogüé. De senare årgångarna (2000-talet) var så j-a tajta och stängda att jag fick byta löständer efteråt (typ). Tanninmonster med vad som måste vara ett väldigt lågt pH-värde. Note to self: köp inte de Vogue, du hinner dö innan de mognar.

Höga poäng till Penfolds (RWT, Henri m.fl) men också chockerande underprestationer därifrån (311, 51, 23). Läskigt läge där inom TWE-gruppen— håller man på att vinstmaximera inför uppköp?
Australien generellt tog inte de allra högsta poängen just i år men de känns oerhört starka just nu, bättre än någonsin, och fantastisk valuta. Det är nog årets vinland för mig.

I övrigt, ganska mycket som förut. Ser fram emot ett vinspäckat ’15.
 

mnor

Medlem
Det bästa 2014:
2002 Taittinger Champagne Brut Blanc de Blancs Comtes de Champagne
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires

Det som överraskat mig mest positivt under 2014:
2010 Mullineux Family Wines Chenin Blanc Straw Wine
2009 Bodega Numanthia Toro Numanthia
2010 Reyneke Reserve
(Denna flaska var den bästa av flera riktigt bra röda Sydafrikaner under 2014)
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Årets bästa vin för de fattiga.
2009 Donnafugata Sicilia Tancredi (91p)
Väldigt bra vin för ynka 180kr! Bra djup och komplexitet i näsan. Bra intensitet, struktur och stramhet i munnen. 3-5 år i källaren så kan detta inte bli annat än fantastiskt trevligt!

Provat vinet och det är bättre än de flesta i sin prisklass. Vet inte om jag vill kalla det för stramt dock. Jag hade nog lagt till en knapp hundring och köpt t.ex. Tenuta Belguardo 2008 i stället . De känns nog snarare som ett vin som kommer att vinna på lagring 3-5 år till.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Provat vinet och det är bättre än de flesta i sin prisklass. Vet inte om jag vill kalla det för stramt dock. Jag hade nog lagt till en knapp hundring och köpt t.ex. Tenuta Belguardo 2008 i stället . De känns nog snarare som ett vin som kommer att vinna på lagring 3-5 år till.
Tyckte vara stramheten var ganska tydlig, men det är givetvis relativt. Bra intensitet och packning är det som får mig att tro att vinet kan vinna på några års lagring.

Tenuta Belguardo 2008 verkar ju inte finnas att köpa på systemet, men givetvis går det att få bättre viner om man går upp i pris.
 
Toppen