Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att skriva om ett vin?

Peder

Medlem
Det är ju allmänt känt att det är lite svårt för vinklubbar att bli accepterade i Sverige, inte minst i den skrivande kåren som motvilligt vill gå på sortimentsprovningar där det finns nätvin. http://hd.se/mat/uppkorkat/2013/01/23/nya-tider-och-nya-viner-unik-nathandelsprovning/ och det skriver Magnus Ericsson om när det kom endast 13 besökare till sortimentsprovningen samtidigt som det är kö när Systembolaget har en.

När man besöker Livets Goda's hemsida nu på morgonen så är det inte för inte som man börjar undra om det helt enkelt är så att det kostar att ha en artikel på deras hemsida, eller vad är kriterierna för att finnas med? Är det att man är en stor vinimportör eller att vinerna finns tillgängliga genom Systembolaget?

Umathum's viner från Österrike har funnits på vinbutiken handlavin.se's hemsida sedan 2009 och inte ett ord från någon skribent eller sommelier om detta. Men är det så att vinerna helt enkelt plötsligt blev mer accepterade eller bättre när en svensk vinimportör valt att stärka portföljen med denna vingård och då intressant att skriva om för en vinskribent.

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=4281

Frågan har varit uppe tidigare, men är det så helt enkelt att vinskribenterna i Sverige på exempelvis Livets Goda, AOM, SvD, DN etc. helt enkelt inte vill ha nätvin?
 

sunqan

Vinös
SV: Att skriva om ett vin?

Sorgligt är väl bara förnamnet.

Men jag misstänker att en tidning som LG ser som sin mission att locka folk från "den stora massan" att våga prova nåt nytt och med högre kvalitet än den vanliga helg-biben. Och ser man det ur det perspektivet faller det sig naturligt att hålla sig till monopolets sortiment.

Och det är förmodligen mer lukrativt att lyckas ta 3% av de 98,4 som inte tillhör skaran idioter som köper en flaska rödvin för 300 spänn, än att ta 40% ur den sistnämnda skaran.
:'(

Skickat från min GT-I9100
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Att skriva om ett vin?

Peder skrev:
Jag valde att skriva av mig lite och blev det både om Umathum & Livets Goda, WowNews , BGK, MM,Systembolaget och sortimentsprovningen som Winefinder.dk arrangerade för vinskribenter i går i Stockholm med 9 stycken näthandlare och 13 vinskribenter som dök upp.


Namnet på inlägget blev: Konsten att svärta ner en bransch

http://handlavin.blogspot.se/2013/01/konsten-att-svarta-ner-en-bransch.html
När det gäller skatteskulden kan jag inte se att den är ok bara för att han betalat in mycket skatt (enl.lag) tidigare.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

När det gäller skatteskulden kan jag inte se att den är ok bara för att han betalat in mycket skatt (enl.lag) tidigare.

En skatteskuld är aldrig okej!

Men hur många vinimportörer går inte i konkurs varje år av de cirka (tror 900) importörerna i Sverige. Hur många gatukök, pizzerior,IOGT-människor, frikyrkliga, målare, restauranger etc. går inte omkull och får en fogde efter sig där summan fort är uppe i 900.000 utan att det skrivs i media om det.

Det har varit en hetsjakt utan dess like hos bland annat wownews mot Mark Majzner så fort någon fåntratt till alkoholgranskningsman har yttrat sig.

Men att sedan vinklubben som hetat Dagens Industri's vinklubb, där namnet är ägt av familjen Bonnier har det inte ordats så mycket om.
 

sunqan

Vinös
SV: Att skriva om ett vin?

Ingvar Johansson skrev:
Jag gissar att det handlar om annonspengar. Det är knappast näthandlarnas annonser som finansierar Livets Goda
Vilket är i princip samma sak som det jag skrev :))

Ju fler läsare desto större potential för annonsintäkter.

Men det behöver ju i sig inte innebära att man inte kan skriva om båda inköpskanalerna.

Alla köper inte lyxbilar, men det hindrar inte tidningarna...
Skickat från min GT-I9100
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Att skriva om ett vin?

Peder skrev:
En skatteskuld är aldrig okej!

Men hur många vinimportörer går inte i konkurs varje år av de cirka (tror 900) importörerna i Sverige. Hur många gatukök, pizzerior,IOGT-människor, frikyrkliga, målare, restauranger etc. går inte omkull och får en fogde efter sig där summan fort är uppe i 900.000 utan att det skrivs i media om det.

Det har varit en hetsjakt utan dess like hos bland annat wownews mot Mark Majzner så fort någon fåntratt till alkoholgranskningsman har yttrat sig.

Men att sedan vinklubben som hetat Dagens Industri's vinklubb, där namnet är ägt av familjen Bonnier har det inte ordats så mycket om.
Att dem beter sig dåligt betyder inte av att du behöver skriva att det är en lite skatteskuld som skall ursäktas pga av tidigare stora skatteinbetalningar. Håller med dig i sak, men bemöt deras smutskastning med andra argument.
 
SV: Att skriva om ett vin?

Varför är vinskribenterna så ointresserade av nätviner? undrar Peder. På sortimentsprovningar kommer bara ett fåtal.
Nu tillhör jag inte "de ledande", men är ändå med i gänget som provar Systemsläppen. Och för min egen del är förklaringen till ointresset enkel: jag har aldrig fått några såna här inbjudningar. Hade annars gärna testat genren.
Om man enbart bjuder Kronstam & Co (som helst vill ha vinerna hemkörda) blir det förstås tunt med deltagandet.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Att dem beter sig dåligt betyder inte av att du behöver skriva att det är en lite skatteskuld som skall ursäktas pga av tidigare stora skatteinbetalningar. Håller med dig i sak, men bemöt deras smutskastning med andra argument.

Jag känner inte att jag behöver bemöta deras smutskastning med andra argument och jag tycker inte man behöver göra en höna av en fjäder. Det kanske var ett dåligt exempel av mig med just en skatteskuld men i dagsläget så vet jag man ju inte ens hur skatteskulden har uppkommit. Är det så att han lämnade landet slarvigt och det är räntor som har gjort att det blivit närmare en miljon kronor eller är det fakturor som helt enkelt som man struntat i att betala.

Jag tycker att det finns lika lite anledning att förstora upp det här och göra stora rubriker av det hos wownews som jag tycker det är märkligt att Dagens Nyheter lät bli att skriva om att en av deras reportrar fick en månads fängelse för narkotikabrott 2007, samtidigt som man i media hänger ut en barnprogramledare för att visat positivt i en urinprov för kokain utan att ens blivit ertappat med skiten.

Jag försvar dock varken narkotika, barnprogramledare, journalister eller skattebrott. :)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Varför är vinskribenterna så ointresserade av nätviner? undrar Peder. På sortimentsprovningar kommer bara ett fåtal.
Nu tillhör jag inte "de ledande", men är ändå med i gänget som provar Systemsläppen. Och för min egen del är förklaringen till ointresset enkel: jag har aldrig fått några såna här inbjudningar. Hade annars gärna testat genren.
Om man enbart bjuder Kronstam & Co (som helst vill ha vinerna hemkörda) blir det förstås tunt med deltagandet.

Först av allt så är jag mycket stolt över att Hans Artberg har svarat eftersom jag alltid läser http://www.artbergomvin.nu/ och det är alltid en av månadens höjdpunkter att läsa dina nyhetsbrev. Jag träffade dig första gången i höstas på en Ungersk vinprovning och tyckte att det var väldigt trevligt att språkas vid med dig. Jag begär inte och anser inte alla skall börja handla vin på nätet eftersom det är mycket delvis efter tycke och smak med att sitta och lägga något i en varukorg och sedan betala med VISA kort eller få en faktura hem på hallgolvet. Men jag gillar din inställning med att du helt enkelt aldrig fått några sådana inbjudningar och jag kan helt ärligt säga att jag har missat helt och hållet att bjuda in dig till en sortimentsprovning. Men från en vinrecencent så borde det finnas ett intresse att skriva om ett bra vin oavsett om det finns på Systembolaget eller ej om man har fått ett varuprov och det är den avsaknaden som många av dina skrivande kollegor verkar sakna och personligen tror jag att dom tappat intresset för vinet.

När det gäller Kronstam & Co så vet jag av erfarenhet att hade jag haft mina viner i beställningssortimentet så hade jag fått en recension, oavsett vilken skit jag säljer eftersom jag själv har levererat viner en gång i tiden till hans minderåriga dotter i villan (med hans tillåtelse eftersom hon var så van vid det) och sedan gick det cirka 40 dagar innan jag hade en fin recension i Allt om Vin om att det var en " Stor, härlig doft av skolavslutning" samt det andra vinet som hade "påtaglig ton av bittra Sevillaapelsiner."
 
SV: Att skriva om ett vin?

Hans Artberg skrev:
Varför är vinskribenterna så ointresserade av nätviner? undrar Peder. På sortimentsprovningar kommer bara ett fåtal.
Nu tillhör jag inte "de ledande", men är ändå med i gänget som provar Systemsläppen. Och för min egen del är förklaringen till ointresset enkel: jag har aldrig fått några såna här inbjudningar. Hade annars gärna testat genren.
Om man enbart bjuder Kronstam & Co (som helst vill ha vinerna hemkörda) blir det förstås tunt med deltagandet.

Väkommen tillbaka herr Artberg. Trevligt att se dig på forumet igen. Intressant att du aldrig fått en inbjudan, speciellt från de lite mindre leverantörerna..

Håller med dig om Kronstam & Co och tror att många av de "nya" leverantörerna gärna vill ta en genväg och få de "storas" genomslagskraft. Dock tror jag att dels så är dessa skribenter så inrutade med vad de gjort länge, dels så skriver de aldrig om viner som finns i begränsat antal.

Vill man ha genomslag så får man jobba via de nya kanaler som finns, bloggar, twitter och forum. Det kräver naturligtvis mer tid och energi men svårt med genvägar om man vill slå sig in på en så pass reglerad marknad som den svenska.
 

sunqan

Vinös
SV: Att skriva om ett vin?

En sak slog mig nu när jag läste det peder skrev i bloggen... Det är en väsentlig skillnad mellan nätalkohol och bolagsalkohol(eller utskänkt alkohol flr den delen).

Den säljs inte i sverige :)

Man kan t.o.m. fundera över om det är lagligt att skriva om företeelsen på ett sätt som kan göra att gemene man tolkar det på nåt annat sätt.

Vi har ju trots allt ett lagstadgat detaljistmonopol.

Hemska tanke.

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

En sak slog mig nu när jag läste det peder skrev i bloggen... Det är en väsentlig skillnad mellan nätalkohol och bolagsalkohol(eller utskänkt alkohol flr den delen).

Den säljs inte i sverige :)

Man kan t.o.m. fundera över om det är lagligt att skriva om företeelsen på ett sätt som kan göra att gemene man tolkar det på nåt annat sätt.

Vi har ju trots allt ett lagstadgat detaljistmonopol.

Hemska tanke.

:) Det är faktiskt en intressant tanke och jag vet att en del har varit lite frågande om dom kan ta emot en flaska vin från en näthandlare på samma sätt som från en vinimportör. Vi har däremot lagstadgad alkoholskatt i Sverige och eftersom kunden inte själv bär flaskan genom tullen så tycker jag att man skall se till att nätvinet är ett sådant som är inklusive svensk alkoholskatt (men det är min åsikt).

Själv tror jag man i läsekretsar kan vara lugn eftersom vi för det första är medlemmar i EU och detaljistmonopolet gäller bara Sverige och inte inom hela EU. Det skulle även vara en hemsk tanke om man stoppade distanshandel inom EU och jag inte fick beställa varor från Amazon.co.uk etc.

När man ändå pratar detaljhandelsmonopol så hade det ju faktiskt annars kanske varit på sin rätt att man från Systembolagets sida i närheten av norska gränsen tar legitimation för att se att kunden är norsk medborgare. Eftersom Norge har ett detaljhandelsmonopol så känns det ju inte rätt att Systembolaget i Sverige skall påverka den norska folkhälsomodellen genom att sälja billig sprit till norrmännen (Norge är ju inte ens med i EU).

Jag vet att man tar ganska hårt vid den svenska gränserna över till Danmark på att inte bilar skall komma in och förstöra det svenska detaljhandelsmonopolet etc.

Borde vi inte då i Sverige ta emot den tyska spriten, ölen, vinet som inte är erlagt med svenska skatter med lika stor glädje som att Systembolaget säljer alkohol i stora mängder med glädje till Norge utan att det har erlagts norska skatter på dessa berusningsvätskor.

Vad gjorde man i från Sveriges sida då vid den norska gränsen? Jo man byggde den största Systembolagsbutiken av dom alla i Strömstad.

Luktar det inte lite Bordershop i Puttgarden över det Systembolaget gör?

Kanske det är dags om vi vill behålla vårt detaljhandelsmonopol att träda ur EU? Men tills dess tycker jag att är man med i pakten så får man pakten tåla.

Nu blev det här ett något utsvävande svar, men jag hoppas du fick ditt svar Sunqan?

Mvh

Peder
 

sunqan

Vinös
SV: Att skriva om ett vin?

Tack Peder!
Jag är mer ute efter att ventilera tankarna kring det hela. Jag är vän av ordning så tillvida att jag avskyr när trams och ogrundade uttalanden får styra debatten. :)
"tyvärr" känns det som att vi här (som kollektiv betraktat) har aldeles för lika åsikter i ämnet för att det ska bli nån debatt. :-(
Men det här med näthandel inom EU är ju uppenbarligen inte helt smärtfirtt, ens när det handlar om banala saker som dricksglas :) men om 20-30 år så kanske de avarterna också är borta och eu-området blir ett enda marknadsföringsområde så att man slipper ta till tjuvnyp och konstiga ideer mot sina återförsäljare.
slutligen - systembolaget har ju ett moraliskt och politiskt grundat ansvar gentemot svenska medborgar, inte mot norska... jag är säker på att det skulle bli en diplomatisk kris om systembolaget vägrade sälja till personer boende i ett icke-eu-land :), tyvärr så säljer de ju inte med leverans till nåt annat land än sverige, men det kanske bara är en tidsfråga - eftersom de har så låga priser i ett internationellt perspektiv så vore det ju ett aldeles utmärks sätt att öka intäkterna utan att för den skull sätta den svenska folkhälsan på spel :)
-anders
 

egonx

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Jag kan ta en annan ställning eftersom ni bara ryggdunkar. ;D

Som konsument ser jag inga problem, jag har bolaget, ett bra beställningssortiment och dessutom kan jag lagligt beställa viner på internet från hela världen. De perioder jag bor i Tyskland tycker jag det är betydligt struligare eftersom jag bara har internethandeln. Försäljning över disk är totalt värdelös om man inte råkar bo i en stad med bra vinhandlare! Systembolaget i säg Flen är ju rena drömmen jämfört med det totala utbudet i en mindre tysk stad. My point: Varför klaga över ett monopol som inte finns? Vi får ju beställa över internet!

Andra punkten handlar om journalisterna. Varför måste de ta på sig rollen som vapendragare för vinnördar eller bekymra sig över annat än bolagets sortiment? De har inte i sin arbetsbeskrivning att "Utbilda svenska folket i god dryckeskultur". Deras uppdrag är att kränga tidningar och annonser. Punkt!
Att det sedan finns positiva exempel som Magnus Ericsson på HD är det bara att tacka för. Enligt mig är det en typ av person som gör mer än sitt jobb tack vare ett brinnande intresse.


Vinhandlarnas ansvar att sälja sina viner och skapa vinster kan enbart ligga på dom själva och deras affärsplan. Räknar man med stöd från journalister och det den etablerade miljardmarknaden där många människor sitter i bra positioner och tjänar grova pengar - då är man fel ut.
 
SV: Att skriva om ett vin?

egonx skrev:
Jag kan ta en annan ställning eftersom ni bara ryggdunkar. ;D

Som konsument ser jag inga problem, jag har bolaget, ett bra beställningssortiment och dessutom kan jag lagligt beställa viner på internet från hela världen. De perioder jag bor i Tyskland tycker jag det är betydligt struligare eftersom jag bara har internethandeln. Försäljning över disk är totalt värdelös om man inte råkar bo i en stad med bra vinhandlare! Systembolaget i säg Flen är ju rena drömmen jämfört med det totala utbudet i en mindre tysk stad. My point: Varför klaga över ett monopol som inte finns? Vi får ju beställa över internet!

Andra punkten handlar om journalisterna. Varför måste de ta på sig rollen som vapendragare för vinnördar eller bekymra sig över annat än bolagets sortiment? De har inte i sin arbetsbeskrivning att "Utbilda svenska folket i god dryckeskultur". Deras uppdrag är att kränga tidningar och annonser. Punkt!
Att det sedan finns positiva exempel som Magnus Ericsson på HD är det bara att tacka för. Enligt mig är det en typ av person som gör mer än sitt jobb tack vare ett brinnande intresse.

Vinhandlarnas ansvar att sälja sina viner och skapa vinster kan enbart ligga på dom själva och deras affärsplan. Räknar man med stöd från journalister och det den etablerade miljardmarknaden där många människor sitter i bra positioner och tjänar grova pengar - då är man fel ut.

Kan väl hålla med delvis men kan inte hålla med om att det är journalisternas grunduppdrag att kränga annonser. Deras uppdrag är att bedriva vad deras titlel säger , journalistik. Deras kunder är ju läsaren och vad de skriver bör rimligtvis vara skrivet ur läsarens perspektiv. Vi vet ju tyvärr att framförallt en del vinskribenter (märk ändrat ordval) mer fokuserar på egennyttan än läsaren.

Med det sagt, som jag skrev tidigare, jag är inte förvånad över att Kronstam et al inte skriver mer om näthandlare. För det första så kräver det mer av dem och för det andra så är handeln allt för liten för att de ska engagera sig. Däremot kanske en del av dem ska avhålla sig att skriva ner näthandeln men det har återigen att göra med deras fokus på egennytta.

Förändringen är redan på gång och vi kommer se nya skribenter som ersätter de befintliga men det tar som alltid lite tid.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Att skriva om ett vin?

Hej Egon,

Härligt med olika åsikter och kan bara instämma med att ryggdunkande blir ganska tråkigt i längden. :D
Som konsument ser jag inga problem, jag har bolaget, ett bra beställningssortiment och dessutom kan jag lagligt beställa viner på internet från hela världen.

Instämmer, men tycker att det är tråkigt att Systembolaget däremot till och med gått ut med orden "Olaglig internetförsäljning" om de som säljer vin på nätet. Jag får dagligen frågan om det verkligen är lagligt trots att exempelvis jag säjer vårt vin inklusive svensk alkoholskatt och är registrerade för detta hos Skatteverket i Ludvika.

Systembolaget har som uppdrag från svenska staten sälja alkohol och även sprida information om folkhälsan etc. Deras uppdrag bygger inte på att dom skall sätta andra företag i dålig dager genom att skriva illa om företag som säljer vin på nätet och plocka ut enbart valda delar ur en UNF rapport som säger att firman inte klarar ålderskontrollen när man själv inom SB har exakt samma företag när det gäller sin hemleverans som SB börjat med. Det har även visat sig att Systembolaget själva endast lyckats upprätthålla ålderskontrollen i 15 av 418 butiker förra året.

Man säljer själv alkoholupptrissad öl med namn som dynamit etc. men man går inte ut med pressmeddelanden på sin hemsida om att en av deras leverantörer säljer produkter som ej är bra för den svenska folkhälsan.

Det är vår regering som skall se till att följer man inte svensk lagstiftning så skall åtgärder vidtas. Företagen sitter dessutom i Europeiska länder där det finns utlämningsavtal etc. så det borde inte vara så svårt att sätta stopp för internetförsäljningen om den är olaglig?

För övrigt så ser jag i ett rent konsumentperspektiv att det bästa skulle vara med att Systembolaget finns kvar, företag får tillstånd att öppna egna vinkällarbutiker och internethandel där man kan beställa direkt från vingårdar, vinbutiker, vinklubbar etc.

De perioder jag bor i Tyskland tycker jag det är betydligt struligare eftersom jag bara har internethandeln. Försäljning över disk är totalt värdelös om man inte råkar bo i en stad med bra vinhandlare!

Kan hålla med om att det i visa städer är ett bedrövligt vinutbud utomlands.Speciellt i vinproducerande länder så kommer man alltid ha av patriotiska och konsumentskäl mer viner från sina egna länder. Det finns däremot lite undantag när visa länder själv har väldigt dyr vinproduktion och det gynnar exporten av andra länders viner. Själv tycker jag England och Danmark är bra länder att titta på eftersom egen vinproduktion inte är speciellt stor och då blir bredden av viner från fler länder större. Man kan jämföra det med svenska jordgubbar att när säsongen har börjat så vill man helst ha svenska söta gubbar i tallriken. Vi lever däremot just nu i ett skifte då jag tror att många unga människor kommer i framtiden uteslutande kommer vilja beställa vin på nätet för att få ett bredare utbud om man tittar på alla smartphones som tagit över surfarandet och hur detaljhandel tappar mot ehandel.


Det ger ju dessutom inte så mycket att titta och känna på något som är igenkorkat när det kommer till innehåll. Systembolaget är inget parfymeri, men många gillar ändå att precis som på ett galleri med tavlor få se de vackra etiketterna och sedan köpa ett vin efter utseende och design med mera kommer även ha betydelse i framtiden.

Andra punkten handlar om journalisterna. Varför måste de ta på sig rollen som vapendragare för vinnördar eller bekymra sig över annat än bolagets sortiment? De har inte i sin arbetsbeskrivning att "Utbilda svenska folket i god dryckeskultur". Deras uppdrag är att kränga tidningar och annonser. Punkt!
Att det sedan finns positiva exempel som Magnus Ericsson på HD är det bara att tacka för. Enligt mig är det en typ av person som gör mer än sitt jobb tack vare ett brinnande intresse.

Instämmer helt och hållet, tycker dock inte om beteendet att exempelvis MM och BGK skriver ner något som dom inte ens har provat. Däremot är det det många journalister som anser att deras uppdrag inte är att kränga annonser. Under min tid på en morgontidning så vet jag att många journalister var stora motståndare till att annonsavdelningen ville sätta i print en annons för en Adidas doja på samma sida som en artikel om Stockholm Maraton etc. Däremot så kanske man ibland borde fundera på vem som betalar ens lön när man skriver.

Vinhandlarnas ansvar att sälja sina viner och skapa vinster kan enbart ligga på dom själva och deras affärsplan. Räknar man med stöd från journalister och det den etablerade miljardmarknaden där många människor sitter i bra positioner och tjänar grova pengar - då är man fel ut.

Väldigt sant
 
Toppen