Bäst i Göteborg nu?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jos, 13 juli 2019.

1. Jos

Jos Medlem

Behöver boka till sensommaren/hösten. Vilken restaurang med avsmakningsmeny är vassast nu? Känns som nåt du har koll på @Crist(al)ian 77

2. Gladekocken

Gladekocken Medlem

28+ eller upper house.
    Båda har imponerade stort de senaste månaderna på mig.
    Ska prisvärdhet vägas in kan även bhoga blandas in.
    Kanske inte i nivå med de andra 2 restaurangerna vad gäller helhet. men svårt att få ut mer upplevelse per krona än vad bhoga levererar (dock usel vinlista så länge du inte älskar naturviner)

Jos och Mattias Schyberg gillar detta.
  3. john b

john b Medlem

http://hozerestaurant.com/

Imponerade STORT på mig och mina vänner nyss. Inget vin tillgängligt men saknade det inte alls faktiskt. Skojigaste restaurangen i gbg som jag vart på.
    Har du sett Jiro dreams of sushi på Netflix? Ganska likt faktiskt. Inkl lång väntelista för att få plats.

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Med tanke på att kökschefen på upper house precis har sagt upp sig och tagit med sig 90% av kökspersonalen så tror jag att den restaurangen är körd . Förra gången kökschefen sa upp sig där tog det ett halvår för att hitta en kökschef och ryktet i branschen är inte vad det en gång var

5. Jos

Jos Medlem

Ok, Upper House är tyvärr stängt vad gäller avsmakningsmenyn. De kör ”casual dining”. Får klura på 28+

6. Jos

Jos Medlem

Inget vin, ja då går den bort by default. Kom igen, vi är på Finewines.se! :)

LarsW, Crist(al)ian 77, john b och 1 annan gillar detta.
  7. Jos

Jos Medlem

Aha det är därför. Då undrar man ju var de tar vägen då....

8. Jonas Sand

Jonas Sand Medlem

Thörnströms är bra år efter år.
    Där fick jag som mycket ung och grön (i mitt vinintresse) min hittills roligaste vinupplevelse. Sommelieren föreslog ett vin till en torskrätt. Hon sade uttryckligen att många inte gillar det innan maten kommer in men att om vi fortfarande inte gillar det efter att ha kombinerat det med mat så byter de gärna ut vinet mot ett annat. Det var för länge sedan som det skedde så jag vet inte vad det var för vin men jag minns det som oljigt, lite ”murket” och med en fadd smak. Till maten var det fantastiskt!

Mattias Schyberg, Jos, Sonderlese och 1 annan gillar detta.
  9. Magikern

Magikern Medlem

Thörnströms har utmärkta viner till avsmakningsmenyerna och desserterna är även de mycket bra. Maten är inte så bra i mitt tycke dock. Inte till vad den kostar iaf.

La Cucina Italiana är värt ett besök om man har lite begränsad budet eller om man vill ta in en flaska vin som man väljer själv. De har även bra viner på glas men det är a och o att man väljer vin själv. Jag vet att de hade Cecare Barolo 04 för 280 spänn glaset t.ex..

Vingubben och Jos gillar detta.
  10. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Mina förslag har alla nämnts och vill du ha bra vinlista är det 28+ som gäller. De har även riktigt bra viner på glas i vinbaren. Relativt Stockholm så är priserna inget att klaga över.;)

Synd med Upper House, lovar inte gått att de endast kör ala carte och att kockarna gått. Blev besviken när de lade ner cocktailbaren för några år sedan och nu detta...:(

Kan även nämna Sjömagasinet som är lite underskattat och har en grym vinlista med mycket kul chablis. Ligger dock i utkanten av staden. Av de mindre kända gillar jag Björk & Bambu men deras vinlista är kort och inte klassisk. Störst vinlista har annars Dorsia men priserna är därefter och maten har jag själv inte ätit.

Möjligt att stjärnjägaren @Jesper har fler tips än vad som nämnts.

Jos gillar detta.
  11. MHilv

MHilv Medlem

Koka hade bra mat sist jag var där, dålig koll på vinlistan dock.

Jos gillar detta.
  12. grappa

grappa Medlem

Vi är ju på FineWines, skippa maten och gå på vinet :p!
    Dorsia är riktigt bra på vin (man har inte varit på 28+ på 25 år så kan inte jämföra). Dessutom en riktigt häftig miljö, slår det mesta. Om ni hinner, ta en sväng förbi Dorsia bara för att titta och ta ett glas vin i baren.

Jos gillar detta.
  13. Magikern

Magikern Medlem

Kolla in Enoteca Maglia om du har begränsad budget. Utmärkt A´la Carte i sin prisklass men kanske lite flottig mat ibland. Det är ofta bara en förrätt och en huvudrätt på menyn som verkligen är riktigt bra dock. Alla rätter är värda vad de kostar i regel dock.

Ikonviner kan du få en flaska av om du vill. Masetto, Sassicaia, Ornelaia. Giacosa etc. Det rör sig om unga viner dock.

Jos gillar detta.
  14. Jos

Jos Medlem

Tack! Dorsia har jag varit på, mycket sympatiskt ställe som hade Krug på glas! :p

Ser ut att bli 28+

Mattias Schyberg och grappa gillar detta.
  15. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Dorsia är Krugambassadör! Även 28+ har GC på glas. 28+ har även haft 02an på glas för något år sedan.

grappa gillar detta.

Dela sidan