Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bäst i Göteborg nu?

28+ eller upper house.
Båda har imponerade stort de senaste månaderna på mig.
Ska prisvärdhet vägas in kan även bhoga blandas in.
Kanske inte i nivå med de andra 2 restaurangerna vad gäller helhet. men svårt att få ut mer upplevelse per krona än vad bhoga levererar (dock usel vinlista så länge du inte älskar naturviner)
 

john b

Medlem
Behöver boka till sensommaren/hösten. Vilken restaurang med avsmakningsmeny är vassast nu? Känns som nåt du har koll på @Crist(al)ian 77

http://hozerestaurant.com/

Imponerade STORT på mig och mina vänner nyss. Inget vin tillgängligt men saknade det inte alls faktiskt. Skojigaste restaurangen i gbg som jag vart på.
Har du sett Jiro dreams of sushi på Netflix? Ganska likt faktiskt. Inkl lång väntelista för att få plats.
 
28+ eller upper house.
Båda har imponerade stort de senaste månaderna på mig.
Ska prisvärdhet vägas in kan även bhoga blandas in.
Kanske inte i nivå med de andra 2 restaurangerna vad gäller helhet. men svårt att få ut mer upplevelse per krona än vad bhoga levererar (dock usel vinlista så länge du inte älskar naturviner)
Med tanke på att kökschefen på upper house precis har sagt upp sig och tagit med sig 90% av kökspersonalen så tror jag att den restaurangen är körd . Förra gången kökschefen sa upp sig där tog det ett halvår för att hitta en kökschef och ryktet i branschen är inte vad det en gång var
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
28+ eller upper house.
Båda har imponerade stort de senaste månaderna på mig.
Ska prisvärdhet vägas in kan även bhoga blandas in.
Kanske inte i nivå med de andra 2 restaurangerna vad gäller helhet. men svårt att få ut mer upplevelse per krona än vad bhoga levererar (dock usel vinlista så länge du inte älskar naturviner)
Ok, Upper House är tyvärr stängt vad gäller avsmakningsmenyn. De kör ”casual dining”. Får klura på 28+
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
http://hozerestaurant.com/

Imponerade STORT på mig och mina vänner nyss. Inget vin tillgängligt men saknade det inte alls faktiskt. Skojigaste restaurangen i gbg som jag vart på.
Har du sett Jiro dreams of sushi på Netflix? Ganska likt faktiskt. Inkl lång väntelista för att få plats.
Inget vin, ja då går den bort by default. Kom igen, vi är på Finewines.se! :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Med tanke på att kökschefen på upper house precis har sagt upp sig och tagit med sig 90% av kökspersonalen så tror jag att den restaurangen är körd . Förra gången kökschefen sa upp sig där tog det ett halvår för att hitta en kökschef och ryktet i branschen är inte vad det en gång var
Aha det är därför. Då undrar man ju var de tar vägen då....
 

Jonas Sand

Medlem
Thörnströms är bra år efter år.
Där fick jag som mycket ung och grön (i mitt vinintresse) min hittills roligaste vinupplevelse. Sommelieren föreslog ett vin till en torskrätt. Hon sade uttryckligen att många inte gillar det innan maten kommer in men att om vi fortfarande inte gillar det efter att ha kombinerat det med mat så byter de gärna ut vinet mot ett annat. Det var för länge sedan som det skedde så jag vet inte vad det var för vin men jag minns det som oljigt, lite ”murket” och med en fadd smak. Till maten var det fantastiskt!
 

Magikern

Medlem
Thörnströms har utmärkta viner till avsmakningsmenyerna och desserterna är även de mycket bra. Maten är inte så bra i mitt tycke dock. Inte till vad den kostar iaf.

La Cucina Italiana är värt ett besök om man har lite begränsad budet eller om man vill ta in en flaska vin som man väljer själv. De har även bra viner på glas men det är a och o att man väljer vin själv. Jag vet att de hade Cecare Barolo 04 för 280 spänn glaset t.ex..
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Behöver boka till sensommaren/hösten. Vilken restaurang med avsmakningsmeny är vassast nu? Känns som nåt du har koll på @Crist(al)ian 77

Mina förslag har alla nämnts och vill du ha bra vinlista är det 28+ som gäller. De har även riktigt bra viner på glas i vinbaren. Relativt Stockholm så är priserna inget att klaga över.;)

Synd med Upper House, lovar inte gått att de endast kör ala carte och att kockarna gått. Blev besviken när de lade ner cocktailbaren för några år sedan och nu detta...:(

Kan även nämna Sjömagasinet som är lite underskattat och har en grym vinlista med mycket kul chablis. Ligger dock i utkanten av staden. Av de mindre kända gillar jag Björk & Bambu men deras vinlista är kort och inte klassisk. Störst vinlista har annars Dorsia men priserna är därefter och maten har jag själv inte ätit.

Möjligt att stjärnjägaren @Jesper har fler tips än vad som nämnts.
 
  • Like
Reactions: Jos

grappa

Medlem
Vi är ju på FineWines, skippa maten och gå på vinet :p!
Dorsia är riktigt bra på vin (man har inte varit på 28+ på 25 år så kan inte jämföra). Dessutom en riktigt häftig miljö, slår det mesta. Om ni hinner, ta en sväng förbi Dorsia bara för att titta och ta ett glas vin i baren.
 
  • Like
Reactions: Jos

Magikern

Medlem
Kolla in Enoteca Maglia om du har begränsad budget. Utmärkt A´la Carte i sin prisklass men kanske lite flottig mat ibland. Det är ofta bara en förrätt och en huvudrätt på menyn som verkligen är riktigt bra dock. Alla rätter är värda vad de kostar i regel dock.

Ikonviner kan du få en flaska av om du vill. Masetto, Sassicaia, Ornelaia. Giacosa etc. Det rör sig om unga viner dock.
 
  • Like
Reactions: Jos

Silex

Medlem
Thörnströms är bra år efter år.
Där fick jag som mycket ung och grön (i mitt vinintresse) min hittills roligaste vinupplevelse. Sommelieren föreslog ett vin till en torskrätt. Hon sade uttryckligen att många inte gillar det innan maten kommer in men att om vi fortfarande inte gillar det efter att ha kombinerat det med mat så byter de gärna ut vinet mot ett annat. Det var för länge sedan som det skedde så jag vet inte vad det var för vin men jag minns det som oljigt, lite ”murket” och med en fadd smak. Till maten var det fantastiskt!
Jag har också ett roligt vinminne just från Thörnströms. Någon gång runt sekelskiftet var jag där för att fira min födelsedag - min mamma bjöd snällt sin fattige student till son på middagen. På den tiden sålde Thörnströms alla viner på vinlistan per glas om man betalade 25% av flaskpriset. Jag såg då att de hade ett pris på Harlan Estate 1995 som låg långt under gällande auktionspriser. Beställde sålunda in ett glas Harlan Estate som födelsedagspresent. Har för mig det kostade 350kr för ett glas, vilket visserligen var mycket pengar, men hur ofta får man chansen att dricka Harlan på restaurang! Det var hur gott som helst, satt och sniffade på det hela kvällen. När vi sedan ätit oss mätta, betalat och var på väg ut så kom kyparen springande med flaskan och frågade om vi ville köpa med oss resten hem! Antar att de inte trodde de skulle sälja så många fler glas av den... Gott vin och kul minne var det i alla fall!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag har också ett roligt vinminne just från Thörnströms. Någon gång runt sekelskiftet var jag där för att fira min födelsedag - min mamma bjöd snällt sin fattige student till son på middagen. På den tiden sålde Thörnströms alla viner på vinlistan per glas om man betalade 25% av flaskpriset. Jag såg då att de hade ett pris på Harlan Estate 1995 som låg långt under gällande auktionspriser. Beställde sålunda in ett glas Harlan Estate som födelsedagspresent. Har för mig det kostade 350kr för ett glas, vilket visserligen var mycket pengar, men hur ofta får man chansen att dricka Harlan på restaurang! Det var hur gott som helst, satt och sniffade på det hela kvällen. När vi sedan ätit oss mätta, betalat och var på väg ut så kom kyparen springande med flaskan och frågade om vi ville köpa med oss resten hem! Antar att de inte trodde de skulle sälja så många fler glas av den... Gott vin och kul minne var det i alla fall!
Härligt! Har själv ett kul minne från samma vinmakare när han sitter och äter vid bordet bakom oss på en restaurang i Napa. Jag frågar sommelieren om det inte är Bill Harlan och han säger att ”visst är det det, - han har sitt eget vin med sig också” Sommelieren såg att jag var imponerad och frågade om jag inte ville smaka lite. Innan jag hinner svara svassar han bort till Bills flaska, Harlan Estate 2003 tror jag det var, och häller upp ett halvt glas och serverar mig. Innan jag hinner fråga om Bill inte blir sur säger han bara, ” äh, kör man byob får man bjuppa lite”. Bill märkte aldrig något :D
 

BallyJ

Medlem
Jag vill slå ett slag för Bord 27 som har väldigt hög kvalité på maten. Klassisk men modern 3-rätters i en härlig miljö med mycket fina råvaror och en löpande uppdaterad meny, maten är alltid fantastisk. För mig är detta snäppet vassare än SK, Koka och Bhoga. Ingen vinlista men en mycket kunnig och härlig sommelier som köper in allt vin själv, och det finns mycket vin hemma. Fokus på mindre producenter och det mesta är biodynamiskt och/eller naturvin. Blir en del härliga diskussioner om vin med sommelieren som tar sig tid, han är lite härligt burdus i sin framtoning men samtidigt ödmjuk. Var ute i god tid om du vill äta där då det ofta är fullbokat.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Fokus på mindre producenter och det mesta är biodynamiskt och/eller naturvin. Blir en del härliga diskussioner om vin med sommelieren som tar sig tid, han är lite härligt burdus i sin framtoning men samtidigt ödmjuk. Var ute i god tid om du vill äta där då det ofta är fullbokat.

Låter inte riktigt som mitt ställe vad gäller vinet men intressant att maten är så bra, tack för tips :)
 
Toppen