Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bäst i Göteborg nu?

The Wall

Medlem
Nu var det längesen jag besökte Heaven 23, men utgår från att deras räksmörgås fortfarande är toppenbra (tror nog de har en del annat också) och om man gillar Österrike är vinlistan stans bästa.
När vi var där för ungefär 3 veckor sedan var deras rödingfilé finfin. Vi tog en liten toast Skagen som förrätt och den var bannemej inte dålig.
Dessutom är Österrike lite underskattat på många restauranger, bara det värt en liten höjdmässig omväg.
 
Last edited:
Tjena!
Tänkte bjuda med sambon på en weekend till Göteborg och någon finare restaurang. Jag har kikat lite på Bhoga, 28+ och SK Mat & Människor. Vad skulle ni rekommendera både sett till mat och vin?
Vi var på KOKA förra året och gillade maten där.
 

Magikern

Medlem
Tjena!
Tänkte bjuda med sambon på en weekend till Göteborg och någon finare restaurang. Jag har kikat lite på Bhoga, 28+ och SK Mat & Människor. Vad skulle ni rekommendera både sett till mat och vin?
Vi var på KOKA förra året och gillade maten där.

Det beror på budget och personlig smak. Vilka viner är mest lockande och vill ni ha vinpaket eller flaskor? Är det franskt klassiskt eller något mer modernt som lockar etc.?
 
Det beror på budget och personlig smak. Vilka viner är mest lockande och vill ni ha vinpaket eller flaskor? Är det franskt klassiskt eller något mer modernt som lockar etc.?
Det jag kollat mest på är väl den stora avsmakningsmenyn på 28+ för 1195:- plus det exklusiva vinpaketet för 1995:- så där nånstans ligger budget. Annars är jag helt öppen för förslag.
 

Magikern

Medlem
Det jag kollat mest på är väl den stora avsmakningsmenyn på 28+ för 1195:- plus det exklusiva vinpaketet för 1995:- så där nånstans ligger budget. Annars är jag helt öppen för förslag.

Vill du ha mycket vin är ju https://enotecamaglia.se/ betydligt bättre. Jag är inte så imponerad av 28+ viner helt ärligt men maten är garanterat utmärkt. Jag svor kanske i kyrkan när jag nämnde Enoteca Maglia på detta forumet skall kanske nämnas. ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vill du ha mycket vin är ju https://enotecamaglia.se/ betydligt bättre. Jag är inte så imponerad av 28+ viner helt ärligt men maten är garanterat utmärkt. Jag svor kanske i kyrkan när jag nämnde Enoteca Maglia på detta forumet skall kanske nämnas. ;)
Dom hade fantastiska viner när jag var där senast. 20 år gammal Henschke Edelstone på glas t.ex var ju superhäftigt
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tjena!
Tänkte bjuda med sambon på en weekend till Göteborg och någon finare restaurang. Jag har kikat lite på Bhoga, 28+ och SK Mat & Människor. Vad skulle ni rekommendera både sett till mat och vin?
Vi var på KOKA förra året och gillade maten där.

Det jag kollat mest på är väl den stora avsmakningsmenyn på 28+ för 1195:- plus det exklusiva vinpaketet för 1995:- så där nånstans ligger budget. Annars är jag helt öppen för förslag.
Matmässigt är min favorit Bhoga, vinmässigt är det 28+ utan tvekan.

28+ är klassiskt och jag har aldrig blivit besviken. Bhoga är mer modernt och nordiskt influerat. SK ligger väl emellan stilmässigt. Bhoga kör naturviner... SK vinlista är lite roligare men inte i närheten av 28+.

Alternativ till lyxvinpaketet är att välja en bättre flaska och köra några glasviner. Exempelvis finns alltid GC & Yquem (125 kr/cl) på glas hos 28+. Precis bytt till 97 om jag minns rätt.

28+ är också den mysigaste restaurangen även om det är i ett källarvalv. Bhoga är nordiskt stramt och SK är återigen någonstans emellan miljömässigt.
 
Matmässigt är min favorit Bhoga, vinmässigt är det 28+ utan tvekan.

28+ är klassiskt och jag har aldrig blivit besviken. Bhoga är mer modernt och nordiskt influerat. SK ligger väl emellan stilmässigt. Bhoga kör naturviner... SK vinlista är lite roligare men inte i närheten av 28+.

Alternativ till lyxvinpaketet är att välja en bättre flaska och köra några glasviner. Exempelvis finns alltid GC & Yquem (125 kr/cl) på glas hos 28+. Precis bytt till 97 om jag minns rätt.

28+ är också den mysigaste restaurangen även om det är i ett källarvalv. Bhoga är nordiskt stramt och SK är återigen någonstans emellan miljömässigt.
Låter onekligen som 28+ är det vi ska satsa på. Men går nog på ditt förslag och skippar det färdiga vinpaketet.

Tack för svar!
 

Vingubben

Medlem
Låter onekligen som 28+ är det vi ska satsa på. Men går nog på ditt förslag och skippar det färdiga vinpaketet.

Tack för svar!
Mycket bra Bordeaux från udda årgångar så är du påläst går det att hitta en del guldkorn. Även från Rhone har dom en hel del intressant till rimliga priser. @Crist(al)ian 77 och jag delade en Gonon 2003 för några veckor sedan och jag tror vi betalade 1250 vilket bör ses som ett mycket bra pris på restaurang.
 

buteljen

Medlem
Matmässigt är min favorit Bhoga, vinmässigt är det 28+ utan tvekan.

28+ är klassiskt och jag har aldrig blivit besviken. Bhoga är mer modernt och nordiskt influerat. SK ligger väl emellan stilmässigt. Bhoga kör naturviner... SK vinlista är lite roligare men inte i närheten av 28+.

Alternativ till lyxvinpaketet är att välja en bättre flaska och köra några glasviner. Exempelvis finns alltid GC & Yquem (125 kr/cl) på glas hos 28+. Precis bytt till 97 om jag minns rätt.

28+ är också den mysigaste restaurangen även om det är i ett källarvalv. Bhoga är nordiskt stramt och SK är återigen någonstans emellan miljömässigt.
Har dom inte vinlistan på nätet? Hittar den inte .....
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mycket bra Bordeaux från udda årgångar så är du påläst går det att hitta en del guldkorn. Även från Rhone har dom en hel del intressant till rimliga priser. @Crist(al)ian 77 och jag delade en Gonon 2003 för några veckor sedan och jag tror vi betalade 1250 vilket bör ses som ett mycket bra pris på restaurang.
Sant. Finns även en del jänkare till bra priser.

Har dom inte vinlistan på nätet? Hittar den inte .....
Nej och det är väl delvis därför det finns så mycket roligt kvar.:D
 
Toppen