Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bäst i Göteborg nu?

macke2000

Medlem
Någon som varit på Gården i Göteborg? Vi var där och åt deras avsmakningsmeny som var helt fantastisk. Dock serverade de endast naturviner, så tycker man om det är det väl värt ett besök. Dock tror jag att det endast var jag och en till i sällskapet som uppskattade naturvinerna. Så det är väl både plus och minus när det kommer till det. Maten var dock fantastisk, så som sagt, gillar man naturviner är det väl värt ett besök!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Var på Pinchos igår, helt ok smårätter och kul att de har så sjukt blandad meny. 520 spänn för en flaska Lanson är ju också mycket sympatiskt.
 

The Wall

Medlem
Puffar upp tråden och frågar om tips på bra restaurang i Göteborg för mat- och vinglada föräldrar med två otåliga barn i släptåg.
 

m3lk3r

Medlem
Puffar upp tråden och frågar om tips på bra restaurang i Göteborg för mat- och vinglada föräldrar med två otåliga barn i släptåg.
Kommer ihåg att vi satt jämte en barnfamilj på Barrique en gång där servitören försökte göra hela familjen med två barn till lags med gott resultat. Finns visserligen ingen barnmeny, tror jag.
De flesta viner i deras lista går att få på glas och en hel flaska är ofta inte jättedyr.
Rätt små rätter men vällagade som 17.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Barsac är ett säkert kort om fokus ligger på vin och lättsam, barnvänlig miljö. Barrique som redan nämnts är också väldigt lämpligt.

Nyöppnade Sticazzi lär inte heller göra er besvikna, men är möjligen lite stökigare.
 

The Wall

Medlem
Det mesta var stängt i måndags så det fick bli en slags plan B som inte låg så långt från Gothia Towers där vi bodde. Inget att rapportera om så vi släpper det äventyret. Till tisdagskvällen hade jag planer på högre ambitioner, men efter 7 timmar i strålande solsken och 28 grader på Liseberg var promenadresurserna uttömda och någon av Gothia Towers restauranger kanske skulle kunna vara en lämplig idé, särskilt eftersom barnen skulle kunna smita tillbaka till rummet efter maten. Sagt och gjort; Heaven 23 fick det bli den här gången.
Trevlig, avslappnad och proffsig personal, klart godkänd vinlista (även om den sedan många år tillbaka har en övervikt mot österrikiska viner - inget fel med det, det är en fördel om man vill ha ett bra utbud av österrikiska viner), vällagad och god mat (vi åt en grillad rödingfilé med grön curry- och musselvelouté) samt fin utsikt över hela Göteborg. Vi kunde inte riktigt bestämma oss i valet mellan 2009 Weingut FX Pichler Riesling Smaragd Dürnsteiner Kellerberg och 2015 Kistler Chardonnay Les Noisetiers men servitrisen pep raskt iväg och hörde sig för hos sommelieren och återvände med beskedet; Pichler, vilket visade sig vara ett utmärkt val. Glasmässigt påminde kupan (vill minnas att det var ett Spiegelau-glas) mer om Veritas chadonnay/viognier än en riesling-kupa, men med tanke på att vi tycker att Smaragd-viner passar bättre i Zalto Universal än i Zalto Riesling kände vi att det ändå var ett godkänt glas.
Sammantaget; restaurangen överträffade helt klart våra förväntningar.
På hemvägen stannade vi till för lunch på Sjön i Jönköping; också ett stopp som kan rekommenderas, god och vällagad mat till rimligt pris. Trevlig personal och fin utsikt över Vättern.
 
Lånar den här tråden lite och hoppas att alla änglar här vill hjälpa till. Jag ska till Göteborg nu i dagarna tre och planerar för att äta på någon trevlig restaurang. Turistfälla eller inte, jag vill verkligen äta skaldjur och fisk. Vart går man då för middag på måndagkväll (tyvärr mycket stängt) och lunch på tisdagen? Det är luckorna jag har i det tighta schemat.

Oerhört tacksam vart man kan äta bra fisk och skaldjur. Jag har kolla på dem flesta klassikerna (Sjömagasinet, kyrkan, osv) men tänker att dem boende har något att tipsa om som är bortglömd pärla med en trevlig vinlista?
 

The Wall

Medlem
Lånar den här tråden lite och hoppas att alla änglar här vill hjälpa till. Jag ska till Göteborg nu i dagarna tre och planerar för att äta på någon trevlig restaurang. Turistfälla eller inte, jag vill verkligen äta skaldjur och fisk. Vart går man då för middag på måndagkväll (tyvärr mycket stängt) och lunch på tisdagen? Det är luckorna jag har i det tighta schemat.

Oerhört tacksam vart man kan äta bra fisk och skaldjur. Jag har kolla på dem flesta klassikerna (Sjömagasinet, kyrkan, osv) men tänker att dem boende har något att tipsa om som är bortglömd pärla med en trevlig vinlista?
Kyrkan är stängd för renovering har jag för mig och Sjömagasinet är numera ”ok”. Visst det är bra, men tyvärr inte lika bra som förr i tiden, eller så hade vi för höga förväntningar senast vi var där för något år sedan.
 

fluff

Medlem
Ja, krykan är stängd. Kanske inte en bortglömd pärla, men föreslår Kometen för måndagsmiddag. Annars är ju Bar La Lune ett alternativ. De byter ju meny rätt ofta men har haft både piggvar och havskräftor på menyn på sistone. Beroende på hur mycket du vill chansa. Boka bord är dock ett tips.

Lunch på Hedlunds havsbar eller Salut i saluhallen kanske.
 
Toppen