Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa butikerna för skaldjur

Trådskapare
A
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Jag köpte en på Mellanders, de har lite olika varianter av knivar så jag fick provöppna några ostron. Riktigt bra service och jag fick en som fungerar för mig.
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Bubblaren skrev:
Åhlens har en för ca 110 kr, den fungerar bra, men det är en träning att få till det kan jag tycka :)

Tack för tipset, men nu sk jag få en av min skaldjurskrögare som jag känner. Öppna kan jag faktiskt sen förut.
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

shorepower skrev:
Jag köpte en på Mellanders, de har lite olika varianter av knivar så jag fick provöppna några ostron. Riktigt bra service och jag fick en som fungerar för mig.

Ah, bra tips det med. Men här har du en som öppnat med en morakniv utan problem.;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Köpte fina tonfisksfiléer och smögenräkor (var ligger det?) ??? på ICA idag.
 
SV: Bästa butikerna för skaldjur

vintjej skrev:
Öppna kan jag faktiskt sen förut.

Kan man få lite tips för dummies om ostronöppning? Jag kan få upp ett dussin i presentabelt skick, men det tar bra lång tid och lite skalflisor blir det gärna. I hamnen i Cancale slänger de ju upp ett dussin på tallriken på någon minut...
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Frankofilen skrev:
Kan man få lite tips för dummies om ostronöppning? Jag kan få upp ett dussin i presentabelt skick, men det tar bra lång tid och lite skalflisor blir det gärna. I hamnen i Cancale slänger de ju upp ett dussin på tallriken på någon minut...

Jag tycker det blir mycket bättre när man öppnar från munnen, vad gäller skalflisor. Men det kände du kanske redan till?:) Sedan har jag ju inte direkt hastighetsrekord.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

vintjej skrev:
Jag tycker det blir mycket bättre när man öppnar från munnen, vad gäller skalflisor. Men det kände du kanske redan till?:) Sedan har jag ju inte direkt hastighetsrekord.

"från munnen" Inte från "roten" som alla säger??

Kan jag komma förbi dig i morgon å kolla hur du gör??? :)
 

lepatrik

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Kalas, var förbi Wasahallen imorse och investerade i hummer och ostron
Tänkte äta ostronen med lite champagne och sedan hummerna med chablis och sedan lite vaniljcreme fraiche med färska bär. lätt men god middag :)
Men funderar lite på hur jag ska göra med hummern, Wasahallspryon rekommenderade västerbottenpaj som ett lite matigare tillbehör, när jag sa att jag eventuellt tänkt gratinera den med creme fraiche, fetaost och dill, vad tror ni om detta upplägg?
Har ni några tips?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

lepatrik skrev:
Kalas, var förbi Wasahallen imorse och investerade i hummer och ostron
Tänkte äta ostronen med lite champagne och sedan hummerna med chablis och sedan lite vaniljcreme fraiche med färska bär. lätt men god middag :)
Men funderar lite på hur jag ska göra med hummern, Wasahallspryon rekommenderade västerbottenpaj som ett lite matigare tillbehör, när jag sa att jag eventuellt tänkt gratinera den med creme fraiche, fetaost och dill, vad tror ni om detta upplägg?
Har ni några tips?

Själv kommer jag äta den naturell med en romsås med lite citrusuns.

Såg f ö att nästa helg har ICA Supermarket, finns vid bl a Fridhemsplan, färsk hummer fr Kanada till samma pris, 99:-
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Bubblaren skrev:
"från munnen" Inte från "roten" som alla säger??

Kan jag komma förbi dig i morgon å kolla hur du gör??? :)

LOL. Ja, varför inte? Jag har ju ett dussin kvar som måste ätas. Arma mig.
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

lepatrik skrev:
Kalas, var förbi Wasahallen imorse och investerade i hummer och ostron
Tänkte äta ostronen med lite champagne och sedan hummerna med chablis och sedan lite vaniljcreme fraiche med färska bär. lätt men god middag :)
Men funderar lite på hur jag ska göra med hummern, Wasahallspryon rekommenderade västerbottenpaj som ett lite matigare tillbehör, när jag sa att jag eventuellt tänkt gratinera den med creme fraiche, fetaost och dill, vad tror ni om detta upplägg?
Har ni några tips?

Jag vet inte jag. Fast kanske dumt att fråga mig, jag tycker bäst om den naturell med god majonnäs och/eler rouille och baguette till.
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Bubblaren skrev:
Själv kommer jag äta den naturell med en romsås med lite citrusuns.

Såg f ö att nästa helg har ICA Supermarket, finns vid bl a Fridhemsplan, färsk hummer fr Kanada till samma pris, 99:-

Åh, vad grymt! Hoppas att det inte är en då'n där vacad historia.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Hummrarna var sisådär i stjärtköttet kan jag tycka, men så minns jag än idag hur de nykokta svenska hummrarna smakade i Fjällbacka i höstas.

7 ostron kvar, just blivit övertygad om att de ska delas vid en supé ikväll...antar jag får ta med bubblet oxå ;-)
 

lepatrik

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

jag var mer nöjd med hummer än ostron faktiskt, sedan är man kanske mer bortskämd med bra ostron men
 

kayaker

Cyklist
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Bubblaren skrev:
7 ostron kvar, just blivit övertygad om att de ska delas vid en supé ikväll...antar jag får ta med bubblet oxå ;-)
Det är nog säkrast om du vil undvika negativa överraskningar... ;)
 

Öhman

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Bubblaren skrev:
Hummrarna var sisådär i stjärtköttet kan jag tycka, men så minns jag än idag hur de nykokta svenska hummrarna smakade i Fjällbacka i höstas.

7 ostron kvar, just blivit övertygad om att de ska delas vid en supé ikväll...antar jag får ta med bubblet oxå ;-)

Säg "stjärtkött" snabbt fem gånger efter vanrandra. ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

kayaker skrev:
Det är nog säkrast om du vil undvika negativa överraskningar... ;)

Det ska bli ostron och champagne.. samt citrusstugna älgfärsbiffar med stekfläsk i, örtkryddade rotgrönsaker och röd quinoa. Till dessert min hemgjorda Valrhonachokladmousse! Allt tillagat hos mig och ska nu ut på leverans tillsammans med Bonnaire 98.

Vad gör man inte för en kär vän som jobbat till 21:00 både lördag och söndag så här i bokslutstider. Men å andra sidan så tog han hand ommig när jag brutit armen i höstat :)

Fasiken vad lätt det är att laga riktigt god mat!
 

lepatrik

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Världens hemskaste måndag
Den här magsjukan är inte allt leka med, bättre hälften har spenderat hela natten på badrummet...
Någon annan som också haft problem?
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

lepatrik skrev:
Världens hemskaste måndag
Den här magsjukan är inte allt leka med, bättre hälften har spenderat hela natten på badrummet...
Någon annan som också haft problem?

JA!
Jag blir inte klok på det här alls. I lördags natt vaknade jag avatt jag mådde illa. Trodde först att det kanske var osronen. Men jag luktade noga på vartedna ostron. Dessutom så var jag helt sänkt, illamående och hade ont i huvudet i söndags. Och nu har jag desutom haft ont i korsryggen. Vad är det spm går?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Vinterkräksjukan kanske? Det är ju inte mysigt vad jag har hört!
 
Toppen