Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa butikerna för skaldjur

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Krug skrev:
Vinterkräksjukan kanske? Det är ju inte mysigt vad jag har hört!

Utan att bli allt för gory, så var det inte fråga om några kaskadspyor, dock konstant illamående. Men den kanske tarolika på olika personer. Lite bra var det ju på sätt och vis. När man mår illa sådär så blir det sista man åt så otroligt äckligt. Så hummer och ostron kommer jag verkligen inte att vilja ha på ett bra tag.:)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

vintjej skrev:
Utan att bli allt för gory, så var det inte fråga om några kaskadspyor, dock konstant illamående. Men den kanske tarolika på olika personer. Lite bra var det ju på sätt och vis. När man mår illa sådär så blir det sista man åt så otroligt äckligt. Så hummer och ostron kommer jag verkligen inte att vilja ha på ett bra tag.:)

Och jag blev sjuk jag med!
Mest åt det förkylda hållet men även kass i magen och emellanåt illamående. Även för mig efter ostronintaget, ffa dem jag åt igår. Fick gå hem fr jobbet idag, känner mig olusti och jag känner hur kroppen kämpar emot för att inte bli tvärsjuk. HEJA min kropp!!
 

SUPRA

Bäst
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Det verkar som att det var ett klokt beslut att ta den djupfrysta hummern i fredags...
Åt "färska" räkor och tonfisk också, men mår hur bra som helst!

Hoppas ni kvicknar till!

PS Jag vet inte om jag förstått rätt, men alla ni tre köpte "färska" skaldjur på samma ställe eller hur?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

SUPRA skrev:
Det verkar som att det var ett klokt beslut att ta den djupfrysta hummern i fredags...
Åt "färska" räkor och tonfisk också, men mår hur bra som helst!

Hoppas ni kvicknar till!

PS Jag vet inte om jag förstått rätt, men alla ni tre köpte "färska" skaldjur på samma ställe eller hur?

Vintjej och jag köpte på samma ställe, men jag tror mitt "onda" mest är en förkylning som kommer sig av ett allt för frenetiskt kramandes med 34 glada sunkare på runda i Sumpan i fredags. Magen kajkar kanske ur pga av för stort halstablettintag på möte hos det stora bolaget i förmiddags :-o
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

kayaker skrev:
Sunkare? Kan någon översätta så även icke-08:eek:r förstår...

Det har t o m förekommit sunkrundor i GBG, så det så ;-)
....finns lämpliga hak på bl a 2:a Långgatan!

Så här står det om "klubben" som har sunkrundor:

"Klubben som utforskar Stockholms utbud av sunkiga öl-ställen.
Målet är att medlemmarna ska tipsa varandra om Stockholms okända pärlor som är värda ett besök tack vare ölpriser, osmaklig inredning, spännande klientel, undermålig service eller tvivelaktigt läge.

Vid intresse samlas vi för gemensamma, rundor med teman som "Götgatan upp och ner", "Fridhemsplan Special" eller "Midsommarkransen by night".

Så vad väntar du på ?

Det är fritt fram för alla medlemmar att ordna rundor i denna klubb. Gå ut med ett meddelande och lägg ut i kalendern."
 

CH

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Bubblaren skrev:
Så här står det om "klubben" som har sunkrundor:

"Klubben som utforskar Stockholms utbud av sunkiga öl-ställen.
Målet är att medlemmarna ska tipsa varandra om Stockholms okända pärlor som är värda ett besök tack vare ölpriser, osmaklig inredning, spännande klientel, undermålig service eller tvivelaktigt läge.

Vid intresse samlas vi för gemensamma, rundor med teman som "Götgatan upp och ner", "Fridhemsplan Special" eller "Midsommarkransen by night".

Så vad väntar du på ?

Det är fritt fram för alla medlemmar att ordna rundor i denna klubb. Gå ut med ett meddelande och lägg ut i kalendern."

Det låter ju som Krugs lördagar ;D

Är det hans klubb med kanske?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Nope. Krugs Kellysklubb består av ett väldigt selektivt gäng. Det är undertecknad och Å, samt vissa prospekts som hänger runt och vill in. Av dessa kan nämnas Krug88 och Mister Overall.
 

CH

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Krug skrev:
Nope. Krugs Kellysklubb består av ett väldigt selektivt gäng. Det är undertecknad och Å, samt vissa prospekts som hänger runt och vill in. Av dessa kan nämnas Krug88 och Mister Overall.

Ja att Krug88 gjort försök att komma med har man ju förstått, han vill bara inte erkänna det för sig själv.
 

vintjej

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Jag har magkatarr.:(
Så nu är det utrett. Det var alltså inte bra att dricka stora mängder skumpa i fredags och ta värktabletter i salicylsyra i lördags.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bästa butikerna för skaldjur

En liten musselfråga såhär på kvällskvisten;
Har nån ett riktigt bra recept på Moules frites?? (jo, jag kan googla, men fantiserar iväg om nåt superduperrecept a´la Akkurat, typ...)
Tänkte frossa i hemgjord pompa, majja och klämma ett par belgare på lördag nämligen... ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Jag har några hyfsat användbara musselrecept från sådana storheter som Joël Robuchon och Auguste Escoffier men tyvärr har jag ingen fungerande scanner. :(
Egentligen borde man väl äta potatismos till Robuchons musslor... ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Håll det sjukt simpelt är mitt förslag!

1) Ta 2 nät musslor, skrapa ordentligt, ta bort tång och kolla att fanstygen lever.
2) Fin hacka scharlottenlök (2 stora) och vitlök (2 klyftor) och låt dessa mjukna i olivolja (obs, inte brynas).
3) Tillsätt musslorna och blanda om, låt fräsa ca 30 sekunder så att några börjar öppna sig och släppa lite vätska.
4) Häll på rikligt med vitt vin, 3 - 4 deciliter (helst Clos d'Ambonnay, men billigare skit duger också ;D )
5) Koka under lock i ca 5 minuter tills musslingarna har öppnat sig. Lyft ut musslorna och lägg dem på en plåt eller liknande.
6) Under tiden som du låter vinet reducera (dra ned lite på temperaturen) så sorterar du musslorna och tar bort de dåliga. Lägg dem därefter i en bunke under folie eller liknande (de bra alltså).
7) Smaka av fonden, eventuellt får du förstärka den med lite fond (som du naturligtvis kokat tidigare på restera efter vit fisk och sedan fryst in) När buljingen smakar bra så tillsätter du grädde och reducerar igen tills du fått en bra konsistens. Smaka av med salt, peppar och lite pernod om du har. Blanka av med lite rumstempererat smör, ha i rikligt med hackad persilja, häll över musslorna och servera.

Om du känner dig händig kan du ju alltid fritera lite egna pommes på bakpotatis. Skär stavar och blanchera dessa så att de blir halvklara. Låt dem sedan fritera klart i en blandning av ankfett och ister. Servera sen rubbet med ett grymt surdegsbröd och en jävligt schysst geuse eller något gott vin!

Tres simple!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Krug skrev:
Håll det sjukt simpelt är mitt förslag!

1) Ta 2 nät musslor, skrapa ordentligt, ta bort tång och kolla att fanstygen lever.
2) Fin hacka scharlottenlök (2 stora) och vitlök (2 klyftor) och låt dessa mjukna i olivolja (obs, inte brynas).
3) Tillsätt musslorna och blanda om, låt fräsa ca 30 sekunder så att några börjar öppna sig och släppa lite vätska.
4) Häll på rikligt med vitt vin, 3 - 4 deciliter (helst Clos d'Ambonnay, men billigare skit duger också ;D )
5) Koka under lock i ca 5 minuter tills musslingarna har öppnat sig. Lyft ut musslorna och lägg dem på en plåt eller liknande.
6) Under tiden som du låter vinet reducera (dra ned lite på temperaturen) så sorterar du musslorna och tar bort de dåliga. Lägg dem därefter i en bunke under folie eller liknande (de bra alltså).
7) Smaka av fonden, eventuellt får du förstärka den med lite fond (som du naturligtvis kokat tidigare på restera efter vit fisk och sedan fryst in) När buljingen smakar bra så tillsätter du grädde och reducerar igen tills du fått en bra konsistens. Smaka av med salt, peppar och lite pernod om du har. Blanka av med lite rumstempererat smör, ha i rikligt med hackad persilja, häll över musslorna och servera.

Om du känner dig händig kan du ju alltid fritera lite egna pommes på bakpotatis. Skär stavar och blanchera dessa så att de blir halvklara. Låt dem sedan fritera klart i en blandning av ankfett och ister. Servera sen rubbet med ett grymt surdegsbröd och en jävligt schysst geuse eller något gott vin!

Tres simple!

Jo, jag är väl mest inne på att hålla det simpelt precis som du föreslår. Vart bara lite småsugen på nån variant med ost, bacon eller kanske whisky... Jaja, jag får se, det blir nog bra.
Självklart använder jag CdA om jag kör på den enklare varianten!! ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Prova att byta ut hälften (eller allt om du är modig) mot geuse. Sen kan man ju alltid fräsa med lite bacon eller bra lardo för sakens (och smakens) skull.
 

CH

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Sjödin skrev:
Självklart använder jag CdA om jag kör på den enklare varianten!! ;D

Samma här och ska jag koka ihop en boeuf bourgogne så gör jag det på Romanée-Conti så klart 8)
 

anders

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

kayaker skrev:

Ska man gå på det så innebär det att det faktiskt kan finnas ett användningsområde för BiB... Är det möjligt???
Det hade varit ett intressant experiment att göra två såser på samma vin, dock olika förpackning. Kan man känna någon skillnad?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bästa butikerna för skaldjur

anders skrev:
Ska man gå på det så innebär det att det faktiskt kan finnas ett användningsområde för BiB... Är det möjligt???
Visst, om du ska göra jäääääävligt mycket sås....
Men de e klart, många tycker ju att såsen är det godaste.
 

Öhman

Medlem
SV: Bästa butikerna för skaldjur

Gjorde ett experiment liknande det i artikeln för över 10 år sedan när jag jobbade på Systembolaget.
Jag gjorde tre rödvinssåser på exakt samma sätt men med tre olika viner; Åkessons Terra del Oro (tetra), en fruktig chilenare (kan ha varit en cab) samt någon bordeaux kring 150 kronor.
Mina kollegor på butiken fick prova blint. Chilenaren fick absolut bäst utfall. Tetravinet gav ett mycket tunt och blekt resultat och bordeauxsåsen blev ganska astrigent.
 
Toppen