Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinupplevelse 2020

Esko

Medlem
Bästa vinUppLEVELSERNA var nödvändigtvis inte de bästa vinerna av de som konsumerades.

Mousserande: Egly-Ouriet 06, blev riktigt brädad. Trodde inte att detta var något som skulle passa mig så bra.
Vitt: Domaine Anne Gros charonnay 2015 har tydligen inte druckit så mycket vita viner 2020 och inte heller så många minnesvärda.
Rött: Domaine Denis Mortet VV 2011, bra vin som blev ännu bättre av bra mat och bra sällskap.
Sött: Rieussec 97.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Du har Ceritas Chardonnay som etta du med. Ruskigt vad bra de är. Har aldrig provat Pinot från dem dock.

Härligt!

Ceritas är egentligen över min smärtgräns för vad viner får kosta, men dom är så bra att jag står ut med det en gång per år. Men det är en käpphäst jag har här med Amerikanska viner - alldeles för dyra överlag. Synd, för det innebär att folk missar bra viner.
 

Martin F

Medlem
Har av olika praktiska anledningar lagt krutet på vad jag lägger in i källaren snarare än vad jag har druckit under 2020.

Några toppar från året:
Chateau Suduiraut 1999
André Clouet dream vintage 2004
Guy Michel Paris Folies 1996
Occhipinti Il Frappato 2017
Clos Cibonne cuvee prestige caroline rosé 2018
Georg Breuer Berg Roseneck 2013
 
Last edited:
Gäller detta alla årgångar eller finns det vissa som man kan skippa?
vet faktiskt inte då det är svårt att få tag på i Europa men allt jag provat från Ceritas (årgångarna 2011, 2012 och 2013) har varit riktigt bra. Bland pinoterna var Hellenthal i topp medan Costalina inte nådde samma högsta höjd även om den också var mycket bra.
 

Daniel A

Administratör
...en massa sjuka viner...

Hade det här varit ett spel hade du varit vinnaren. Herrejävlar! :D

2000 Lur-Saluces “Y"
1993 Domaine de Montbourgeau L'Etoile Vin Jaune

Så glad jag blir av att se två av "mina" bidrag på din lista. Hoppas jag kan ta med ännu bättre pjäser under 2021! :cigarr:

Vita:
Ganevat les vignes de mon pere, 1999
Ganevat la cuvee du pepe, 2005
Domaine Overnoy VSO savagnin ouille 50cl, 2000
Bruyere Houillon Chard 80% savagnin 20%, 2011

Ostvin:
Durand perron vin jaune 1988

Vilken härlig lista! Blir ju riktigt sugen på att börja korka upp Jura nu...

Mina toppvinupplevelser 2020:
2007 Marguet Sapience Extra Brut

Roligt att se den här. Läste din not på CT och har djup ångest inför min enda flaska... Uppenbarligen är den svinbra redan nu, så vågar man vänta längre?
 

matage

Medlem
De jag minns lite särskilt..

1983 & 1990 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires
1985 & 1990 Dom Perignon
1990 Pol Roger Winston Churchill
2000 Krug Champagne Vintage Brut (
Inte den bästa Krug jag druckit men visst fan var den god..)

1995 Jadot Corton Charlemagne
2009 Rudi Pichler Riesling Smaragd Wösendorfer Kirchweg


1985 Chateau Palmer
2004 Vergelegen V
1998 Gaja Barbaresco


1965 Kopke Porto Colheita
 

FredrikC

Medlem
De jag minns lite särskilt..

1983 & 1990 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires
1985 & 1990 Dom Perignon
1990 Pol Roger Winston Churchill
2000 Krug Champagne Vintage Brut (
Inte den bästa Krug jag druckit men visst fan var den god..)

1995 Jadot Corton Charlemagne
2009 Rudi Pichler Riesling Smaragd Wösendorfer Kirchweg


1985 Chateau Palmer
2004 Vergelegen V
1998 Gaja Barbaresco


1965 Kopke Porto Colheita
Hur va dompa 90? Pigg?
 

Magikern

Medlem
vet faktiskt inte då det är svårt att få tag på i Europa men allt jag provat från Ceritas (årgångarna 2011, 2012 och 2013) har varit riktigt bra. Bland pinoterna var Hellenthal i topp medan Costalina inte nådde samma högsta höjd även om den också var mycket bra.

Ceritas Hellenthal är onekligen ett vin som jag satt på önskelistan för 2021.
Antar att vinet liknar en bra Grand Cru Bourgogne (rent kvalitetsmässigt då) från en solvarm årgång annars hade det inte höjts till skyarna. :)
 
Toppen