Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinupplevelse 2020

Silow

Sommelier och vinhamstrare
Vinerna förra året var betydligt bättre än året i sig!

De extra minnesvärda favoriterna (topp 5):
1982 Chateau Branaire-Ducru - har uppenbarligen haft ett fantastiskt liv de senaste 38 åren och bjöd nu på en härligt mogen och elegant upplevelse som är så typiskt för bra vintage Bdx. Enastående fräschör och balans fortfarande. Har aldrig varit särskilt högt rankat, men mina tre flaskor har varit riktigt bra.
2010 Chateau Pontet-Canet - helt magisk, en av mina bästa flaskor någonsin. Så gott!
2009 Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande - helt fantastisk doft! Smakar lika gott också. Otroligt generös vinupplevelse för alla sinnen. Jag provade även 2005, men den är inte där förrän tidigast 2025.
2001 Valdicava Brunello di Montalcino Riserva Madonna del Piano - har allt som en mogen BdM ska ha! Perfekt just nu.
1995 Seavey Vineyard Cabernet Sauvignon - roligt och spännande att dricka äldre Californa Cab som inte är från de mest namnkunniga. Fortfarande spänstig och kraftfull, med god fräschör och en klädsam återhållsamhet. Riktigt bra!

Urval av andra minnesvärda viner under året:
2015 Ratzenberger St. Jost Riesling GG - med sin förföriska doft påminner den mig om varför jag älskar Riesling.
2008 Shafer Relentless - ett kraftpaket till kött som ändå lyckas upprätthålla balans, fräschör och värdighet. Dekadent upplevelse.
2011 Domaine de Chevalier - en heroisk insats under ett utmanande år! Jättegod nu.
2010 Castello dei Rampolla Sammarco - jag återvänder ofta till både Sammarco och D'Alceo för riktigt fin Supertoscanare på Cabernet Sauvignon (+Sangiovese i Sammarco och +Petit Verdot i D'Alceo). En härlig producent som håller en skyhög nivå år efter år.
2012 Stag's Leap S.L.V. - inte lika bra som Cask 23 och Fay (båda 2012) som jag drack 2019, men fortfarande riktigt fin Napa Cab.
2017 Petrolo Galatrona - alldeles för tidigt, men redan ett makalöst vin som jag måste få tag på en låda av för att spara.
2008 Remirez de Ganuza Trasnocho - modern och dekadent Rioja, som är långt från den klassiska stilen.
2014 Mount Eden Vineyards Pinot Noir - härlig kombination av Bourgogne och Californien.
2014 Arterberry Maresh Dundee Hills - mycket trevlig Pinot Noir från Oregon.
2014 Evening Land Seven Springs Vineyard La Source Pinot Noir - ytterligare en riktigt bra Pinot från Oregon.
2017 Hartley Ostini Hitchingpost Highliner Pinot Noir - en mycket generös Pinot från Santa Barbara, som är extra kul då den förekommer i Sideways (både filmen och boken).

Största överraskningen:
Producenten Michael-Eppan i Alto Adige - provade några av deras Sanct Valentin-viner: Chardonnay, Pinot Grigio, Sauvignon Blanc och Pinot Noir. Gav verkligen mersmak och de kan bli framtida husviner med hög kvalitet i en vettig prisklass (219-279 SEK).

Att jag tyckte att en Champagne var riktigt bra - precis på 2020-sidan av nyåret njöt jag faktiskt av 2009 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée Premier Cru.

Största besvikelsen:
2006 Louis Latour Corton-Charlemagne Grand Cru - platt, fadd och trist, vilken var en stor besvikelse och inte i närheten av förväntningarna.
 

Silex

Medlem
Ett år utan vinprovningar och med få middagar har gjort konsumtionen av fin-viner begränsad. Det som gjort intryck har först och främst varit några champagner:
- Selosse Initial Deg-13. Jag gillar Initial, och tycker de når ännu en dimension med några års lagring. Den här var perfekt.
- Bollinger Grand Année 2002. Den här tycker jag var en riktigt bra och harmonisk champagne, trogen sin husstil.
- Louis Roederer 2008. Har börjat komma in i en bra fas och blev årets nyårschampagne. Jättegod!

Inte mycket att nämna på rödvins- och vitvinssidan, men två viner som gjorde intryck var:
Röd: Olek Bondonio Barbaresco Roncagliette 2017. Att göra ett så bra vin ett år som 2017 är en prestation. Visst är det mer ett vin för tidig konsumtion än långlagring, men det hade otroligt fin frukt och balans.
Vit: Királyudvar Furmint Tokaji Sec 2016. Imponeras varje år av detta vin. Har inte druckit mycket annan torr furmint, så jag känner att det är något jag behöver undersöka mer framöver. Verkar vara en druva som passar mig om den hanteras rätt.

Jag hoppas senare delar av 2021 kommer bli mer normala och då leda till en mer spännande årslista!
 

MartinE

Medlem
Jag har varit väldigt dålig på att både läsa och skriva på forumet den senaste tiden, men den här tråden väckte lusten till liv igen! Det är alltid kul att titta tillbaka på året som gått och försöka minnas alla fantastiska flaskor och allt trevligt sällskap man haft förmånen att uppleva. Nu blev det ju ett lite annorlunda år avseende den sista punkten, men trots all försiktighet och alla inställda vinsammankomster dracks, intressant nog, en majoritet av mina bästa flaskor 2020 på olika provningar! Dels på min egen Januaribubblor i årets början och senare på en Veuve Clicquot-provning i somras, en otroligt ambitiös Cuvée Louise-drabbning i höstas och någonstans däremellan en diskret sittning med de andra musketörerna (@Daniel A @Skaggs et @Trydebull ).

Det får bli en topp 10 i vanlig ordning! I år blev det dock inget ungerskt sött i topp (hoppas på bättring på den punkten under 2021, @Daniel A ;)), men det var faktiskt två stilla (ett sött och ett rött) som nästan lyckades nästla sig in på topp 10!

Platserna 1-4 är odiskutabla, men sedan är det väldigt jämnt mellan de övriga.

1. 1998 Jacques Selosse
2. Jacques Selosse Rosé (deg april 2014)
3. 1976 La Grande Dame
4. 1988 Cuvée des Enchanteleurs
5. 1979 La Grande Dame
6. 1996 La Grande Dame (vid två olika tillfällen – båda lika bra)
7. 2008 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers
8. 1996 Comtes de Champagne
9. 1996 Cuvée Louise Rosé
10. 1989 Charles Heidsieck Millésime La Collection Crayères

Bubblare:
1995 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire
1981 Cuvée Louise
1979 Cuvée Louise
2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
1982 Louis Roederer Brut Vintage
1980 Château d’Yquem
2015 Lillian California Syrah

Årets nykomling: Gaspard Brochet med (nv) Pinot Noir Tome I
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har varit väldigt dålig på att både läsa och skriva på forumet den senaste tiden, men den här tråden väckte lusten till liv igen! Det är alltid kul att titta tillbaka på året som gått och försöka minnas alla fantastiska flaskor och allt trevligt sällskap man haft förmånen att uppleva. Nu blev det ju ett lite annorlunda år avseende den sista punkten, men trots all försiktighet och alla inställda vinsammankomster dracks, intressant nog, en majoritet av mina bästa flaskor 2020 på olika provningar! Dels på min egen Januaribubblor i årets början och senare på en Veuve Clicquot-provning i somras, en otroligt ambitiös Cuvée Louise-drabbning i höstas och någonstans däremellan en diskret sittning med de andra musketörerna (@Daniel A @Skaggs et @Trydebull ).

Det får bli en topp 10 i vanlig ordning! I år blev det dock inget ungerskt sött i topp (hoppas på bättring på den punkten under 2021, @Daniel A ;)), men det var faktiskt två stilla (ett sött och ett rött) som nästan lyckades nästla sig in på topp 10!

Platserna 1-4 är odiskutabla, men sedan är det väldigt jämnt mellan de övriga.

1. 1998 Jacques Selosse
2. Jacques Selosse Rosé (deg april 2014)
3. 1976 La Grande Dame
4. 1988 Cuvée des Enchanteleurs
5. 1979 La Grande Dame
6. 1996 La Grande Dame (vid två olika tillfällen – båda lika bra)
7. 2008 Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers
8. 1996 Comtes de Champagne
9. 1996 Cuvée Louise Rosé
10. 1989 Charles Heidsieck Millésime La Collection Crayères

Bubblare:
1995 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire
1981 Cuvée Louise
1979 Cuvée Louise
2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
1982 Louis Roederer Brut Vintage
1980 Château d’Yquem
2015 Lillian California Syrah

Årets nykomling: Gaspard Brochet med (nv) Pinot Noir Tome I
Du dricker helt klart för lite mognad Cava :kyss:
 

MartinE

Medlem
Ständigt denna fantastiska 98! Vilket vin han fick till det året!
Ja, verkligen en magisk champagne! Och den är som allra bäst dag två när den, trots en minimal dosage, visar upp en förförisk sötma!

Annars tung lista som vanligt
Tack! Fast, det råder ju ingen tvekan om vem som är kung! Jäklar vilket år du hade – som vanligt!

Champagne
1998 Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
2000 Bollinger Champagne Vieilles Vignes Françaises
NV Jacques Selosse Champagne Brut Rosé

Är så upp över öronen glad att jag lyckades knipa sista flaskan på PM och fick uppleva magin :):):)
Härligt!

Jag noterar likheten mellan våra listor! :)

Köpte du dem vid nysläpp? När var det i sådana fall och vad var inköpspriset? Har du några kvar?

Jag köpte två flaskor när de släpptes på SB i december 2007 (det här var dessvärre den sista). Priset var 1 888 kr.

Substance som släpptes samtidigt kostade för övrigt 992 kr.

Du dricker helt klart för lite mognad Cava :kyss:

Jag är rädd för att jag nog kommer att fortsätta på samma spår! :kyss:
 

Jos

Medlem
Fler fina viner 2020 som måste nämnas i olika kategorier och egentligen utan rankning.

Bubbel

Dom Ruinart -88 känns som ett av de mest kompletta, gott gott gott...
Billecart Salmon, Grand Cuvee -96 magnum, lite samma som ovan
Selosse är i egen klass såklart, alltid vansinnigt gott. Men i konkurrens med ett par vingårdsviner, ett par Substance och roséer måste ett omnämnande ändå gå till Guillaume S. Largillier deg -17.
Ok, Selosse Initial degg -13 måste vara med också som bästa Initial någonsin
Cristal -02 bästa 02an hittills i tävling med Dompan och Winston
Piper Heidsieck, Rare -02 bästa comfort bubbles
Amour de Deutz -08 vinner godaste 08a som lite rundare, lite sötare och lite godare än övriga än så länge
Comtes -98 får nog vara med också
Krug 166th får vinna bästa Krug, fantastisk nu och kommer vara fantastisk om 10 år
Ca’del Bosco, Anna-Maria Clementi Rosé -06 är fantastiskt gott och vinner kanske inte bästa rosé över Selosse men nära!

Bourgogne
Joseph Drouhin, Montrachet Marquis de Laguiche -17 vinner ganska enkelt bästa unga vita
Drouhin-Laroze, Bonnes Mares -17 vinner bästa unga röda. Efter ett par timmar i karaff stört gott trots barnarov. Bra qpr, särskilt med tanke på appellation och kvalitet. Alltså så gott så jag kommer ha svårt att spara...!
Rapet, Corton-Charlemagne -08 kanske för att det var väldigt gott eller kanske för att man var så glad över att dricka en vit Bourgogne från 00-talet som inte var premox...
Bernard Boisson-Vadot, Les Grands Charrons -14 bästa Meursault
Comtes Lafon Clos, de la Barre -15 omnämnande för bästa qpr om det inte vore för den ovan
Taupenot Merme, Mazoyeres Chambertin -10 är bara riktigt bra Bourgogne
Bernard Boisson-Vadot, Bourgogne Blanc -15 bästa BB
Perrot-Minot, Mazoyeres-Chambertin 2011 får ett omnämnande som bästa vin från sämsta året, inga pyrasiner öht. Kanske egentligen fånigt att nämna men blev glad över första Bourgognen från 2011 som gick att dricka.
Maison Valette, Le Clos du Monsieur Noly -06 årets WOW! Fantastiskt vin som golvade mig totalt
Raveneau, Montee de Tonnerre -15 vinner bästa Chablis

Bordeaux
Chateau Margaux -37 känns märkligt att skriva men tydligen kan även gammalt vin vara overkligt bra
Gruad Larose -47 årets odödligaste och bekräftar ovan. Eller att Rudy ändå var en vass blender
Lynch Bages -89 årets 80-talare
Chateau Margaux -86 åker faktiskt med som årets sämsta 1st(även om de inte är många 1st under året) och qpr, även för att vara mellanår. Ja sorry det är en bästalista men kanske hjälper man nån som kan slänga ut sin på auktionen och köpa -37an istället :p

Rhone
Guigal, La Mouline -90 vinner bästa röda
Domaine du Pegau, Cuvée Da Capo -07 vinner bästa tjong, massivt men ändå med elegans
Domaine Jean-Louis Chave, Hermitage -14 vinner bästa vita, gott-gott!

Starkvin
Welsh Brothers, Madeira Boal Reserve 1880, ja det är året(!), vinner en ganska enkel match här
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fler fina viner 2020 som måste nämnas i olika kategorier och egentligen utan rankning.

Bubbel

Dom Ruinart -88 känns som ett av de mest kompletta, gott gott gott...
Billecart Salmon, Grand Cuvee -96 magnum, lite samma som ovan
Selosse är i egen klass såklart, alltid vansinnigt gott. Men i konkurrens med ett par vingårdsviner, ett par Substance och roséer måste ett omnämnande ändå gå till Guillaume S. Largillier deg -17.
Ok, Selosse Initial degg -13 måste vara med också som bästa Initial någonsin
Cristal -02 bästa 02an hittills i tävling med Dompan och Winston
Piper Heidsieck, Rare -02 bästa comfort bubbles
Amour de Deutz -08 vinner godaste 08a som lite rundare, lite sötare och lite godare än övriga än så länge
Comtes -98 får nog vara med också
Krug 166th får vinna bästa Krug, fantastisk nu och kommer vara fantastisk om 10 år
Ca’del Bosco, Anna-Maria Clementi Rosé -06 är fantastiskt gott och vinner kanske inte bästa rosé över Selosse men nära!

Bourgogne
Joseph Drouhin, Montrachet Marquis de Laguiche -17 vinner ganska enkelt bästa unga vita
Drouhin-Laroze, Bonnes Mares -17 vinner bästa unga röda. Efter ett par timmar i karaff stört gott trots barnarov. Bra qpr, särskilt med tanke på appellation och kvalitet. Alltså så gott så jag kommer ha svårt att spara...!
Rapet, Corton-Charlemagne -08 kanske för att det var väldigt gott eller kanske för att man var så glad över att dricka en vit Bourgogne från 00-talet som inte var premox...
Bernard Boisson-Vadot, Les Grands Charrons -14 bästa Meursault
Comtes Lafon Clos, de la Barre -15 omnämnande för bästa qpr om det inte vore för den ovan
Taupenot Merme, Mazoyeres Chambertin -10 är bara riktigt bra Bourgogne
Bernard Boisson-Vadot, Bourgogne Blanc -15 bästa BB
Perrot-Minot, Mazoyeres-Chambertin 2011 får ett omnämnande som bästa vin från sämsta året, inga pyrasiner öht. Kanske egentligen fånigt att nämna men blev glad över första Bourgognen från 2011 som gick att dricka.
Maison Valette, Le Clos du Monsieur Noly -06 årets WOW! Fantastiskt vin som golvade mig totalt
Raveneau, Montee de Tonnerre -15 vinner bästa Chablis

Bordeaux
Chateau Margaux -37 känns märkligt att skriva men tydligen kan även gammalt vin vara overkligt bra
Gruad Larose -47 årets odödligaste och bekräftar ovan. Eller att Rudy ändå var en vass blender
Lynch Bages -89 årets 80-talare
Chateau Margaux -86 åker faktiskt med som årets sämsta 1st(även om de inte är många 1st under året) och qpr, även för att vara mellanår. Ja sorry det är en bästalista men kanske hjälper man nån som kan slänga ut sin på auktionen och köpa -37an istället :p

Rhone
Guigal, La Mouline -90 vinner bästa röda
Domaine du Pegau, Cuvée Da Capo -07 vinner bästa tjong, massivt men ändå med elegans
Domaine Jean-Louis Chave, Hermitage -14 vinner bästa vita, gott-gott!

Starkvin
Welsh Brothers, Madeira Boal Reserve 1880, ja det är året(!), vinner en ganska enkel match här

Bille GC 96 magnum, var inte det 2019 eller har du snaskat i dig en till? I så fall avundsjuk...

Är någon av de vita från champagneresan med. Kom inte ihåg vad jag drack men det var några riktigt bra vita på den resan.
 

Jos

Medlem
Bille GC 96 magnum, var inte det 2019 eller har du snaskat i dig en till? I så fall avundsjuk...

Är någon av de vita från champagneresan med. Kom inte ihåg vad jag drack men det var några riktigt bra vita på den resan.
Jag har postat på Insta i februari 2020 så trodde det var då?

Monsieur Noly var ju magiskt bra, den drack vi på Les Avises. Även Raveneaun tog vi in där, rätt slätt mot Nolyn tycker jag men god Chablis
 
Toppen