Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bakfickan Djuret (Stockholm)

vintjej

Medlem
Har någon varit där än?
Såg att man kan beställa friterade grissvålar där. Känns som upprättelse efter flera års hånanden för att jag faktiskt älskar det som snacks.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Djuret?

En polare har varit där. Han var besviken och hade väntat sig att det skulle vara lite "mer" än vad det var. De har fegat ut på konceptet, enligt honom, och istället för att vågat köra fullt ut med inälvsmat, underliga styckningsdetaljer och liknande så är det mest "mat som allt annat".

Jag måste erkänna att jag hoppats på samma sak, att de skulle våga ta ut svängarna ordentligt. Grisöron, hjärna all the good schtuff!

Men det kanske kommer. Grissvålarna var dock lysande enligt uppgift.
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: Djuret?

Krug skrev:
En polare har varit där. Han var besviken och hade väntat sig att det skulle vara lite "mer" än vad det var. De har fegat ut på konceptet, enligt honom, och istället för att vågat köra fullt ut med inälvsmat, underliga styckningsdetaljer och liknande så är det mest "mat som allt annat".

Jag måste erkänna att jag hoppats på samma sak, att de skulle våga ta ut svängarna ordentligt. Grisöron, hjärna all the good schtuff!

Men det kanske kommer. Grissvålarna var dock lysande enligt uppgift.

Oki, blir kanske ett besök för svålarnas skull då.:)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Djuret?

Traskade in i Baren på djuret i lördags och det var ju ett jävla potpurri av vinmänniskor. Kände igen halva baren när man stolpade in och alla tittade lika snett på en när man beställde in en "kopp öl" (de serverar de små ölen i en kopp). Naturligtvis envisades Crespi med att ge mig literssejdlar istället för de små ölen... Men det funkade ju det också.

Tittade inte på vinlistan ens utan drack glatt mina öl (och en Grosshandlare som jag fick påslängd mig). Trevligt ställe, kommer att gå tillbaka för att käka!

Tog in en friterad svål också, det var bra som tilltugg till ölen. Polaren käkade en kalv i dillsås som tyvärr var något tam på syran enligt uppgift.
 

Andreas L

Medlem
SV: Djuret?

Vinpriserna sägs vara grymma, har inte varit där men Lejontornet har ju en av Sveriges absolut bästa vinkällare och jag tror att det kör med ett löjligt lågt påslag om man sitter på djuret (ipå djuret låter konstigt - på restaurang djuret)...
 

Andreas L

Medlem
SV: Djuret?

Krug skrev:
Traskade in i Baren på djuret i lördags och det var ju ett jävla potpurri av vinmänniskor. Kände igen halva baren när man stolpade in och alla tittade lika snett på en när man beställde in en "kopp öl" (de serverar de små ölen i en kopp). Naturligtvis envisades Crespi med att ge mig literssejdlar istället för de små ölen... Men det funkade ju det också.

Tittade inte på vinlistan ens utan drack glatt mina öl (och en Grosshandlare som jag fick påslängd mig). Trevligt ställe, kommer att gå tillbaka för att käka!

Tog in en friterad svål också, det var bra som tilltugg till ölen. Polaren käkade en kalv i dillsås som tyvärr var något tam på syran enligt uppgift.

Jag skulle också titta snett! Vilde - arbetarjävel! Varför ha ett vinforum om du stjälper i dig stor stark!!! :mad:
 

Bubblaren

Medlem
SV: Djuret?

Länge sedan någon var på Djuret tycks det. Ingen som gnagt på råddjur gångna månad?

Kommande månader enligt listan nedan, vad tror ni gör det värt att trava dit igen?

Älgkalv och Rhône-viner
20:e september-9:e oktober

Kalv och Nebbiolo-viner
11:e oktober-6:e november

Mårten Gås-middag Traditionell/innovativ med klassiska Bourgogne-viner
8:e november-13:e november

Kronhjortkalv och Cabernet Sauvignon-viner
15:e november-4:e december
 

Bubblaren

Medlem
SV: Djuret?

Andreas L skrev:
Jag åt den bästa lammanrättning jag ätit i Sverige! Grymma vinpriser också 2001 Lafleur till ynka 2000 kr, underbart!

Berätta, vad åt du??!!

(är sur på att de hade lamm när jag späkte mig i Bordeaux!)
 

Keen

slan
SV: Djuret?

Citerar mig själv från 3 veckor sen.


Keen skrev:
Jag, CH och Jos var och käkade på Djuret ikväll. Grym personal och grym mat! Drycken blev en flaska Chateau Conseillante 2003 som var bra, klassisk och elegant. Började rätt kraftigt, men blev mer och mer elegant. Till det lantpaté på lamm samt rätten Ryggen och Nacken. Riktigt jävla bra!

Vi satt i baren, vilket visade sig vara ett bra val, barpersonal samt sommelerien var ruggigt trevliga! Vi fick en guidad tur i vinkällaren samt 4 extraglas vin och snackade skit med sommelieren hela kvällen.

Kommer definitivt gå tillbaka!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Djuret?

Tack för tipsen om lördagskrog!
Djuret får det bli.... Har försökt boka där vid varje tillfälle vi varit ute senaste året, men det har alltid varit fullt. Det var det nu också, men vi chansar på plats i baren. I värsta fall finns ju Max på Vasagatan...
 
SV: Djuret?

Sjödin skrev:
Tack för tipsen om lördagskrog!
Djuret får det bli.... Har försökt boka där vid varje tillfälle vi varit ute senaste året, men det har alltid varit fullt. Det var det nu också, men vi chansar på plats i baren. I värsta fall finns ju Max på Vasagatan...
Nu springer jag ju en hel del där men om Djuret är fullt, prova Eriks Vinbar. Där kommer ni få plats och kan dricka gott vin.
Alternativt har du Pubologi och 19 Glas runt hörnet från Djuret.

Djuret brukar också gå att ställa sig i kö, frågade du om det (och baren har löst sig varje gång för mig) Åt denna rätt från den nuvarande menyn som föll mig väldigt mycket i smaken

Djurets Gjutjärn, med rimmad och bräckt tunga och bringa samt korv på högrev smaksatt med grönpeppar och kummin. Serveras med surkål, mandelpotatispuré och husets senap
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Djuret?

Vi fick plats i baren på Djuret! Tack o lov kom vi precis i rätt tid och fick plats direkt til vänster, så vi slapp folk i ryggen. Strax därefter blev det fullt och några fick vända i dörren.
Vi käkade menyn som var fantastiskt bra!! Viner tog vi per glas och notan landade på 2500:- för två pers. Då drack vi 2xöl, 2xchampagne, 2xspätlese, 2xUnknownVitt, 2xNapaCab, 1xkaffe.
 
SV: Djuret?

Sjödin skrev:
Vi fick plats i baren på Djuret! Tack o lov kom vi precis i rätt tid och fick plats direkt til vänster, så vi slapp folk i ryggen. Strax därefter blev det fullt och några fick vända i dörren.
Vi käkade menyn som var fantastiskt bra!! Viner tog vi per glas och notan landade på 2500:- för två pers. Då drack vi 2xöl, 2xchampagne, 2xspätlese, 2xUnknownVitt, 2xNapaCab, 1xkaffe.
Låter som ni hade en bra kväll. Djuret levererar ofta och man kan få rätt trevliga viner på glas. Vad åt ni förresten?
 
Toppen