Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bakfickan Djuret (Stockholm)

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Djuret?

shorepower skrev:
Låter som ni hade en bra kväll. Djuret levererar ofta och man kan få rätt trevliga viner på glas. Vad åt ni förresten?
Menyn på kossa!

Fritt ur minnet, väldigt förkortat:
Fläsksvålar med chilimajja (inte så mycket ko direkt men...)
Bröd med rillette på lägg
Märgben med brioche och löjrom
Tartar med lökring
"charkbricka" med paté på tunga, bräss, lägg. Tupplever + korv
Oxsvanssoppa med märg och hjärta
Filé med spenat och rödbetor
Kind med... ja, nånting som jag glömt.
Ostar
Citrondessert

Efter filén var vi sjuuukt mätta. Då får vi frågan om vi fortsätter med samma vin till nästa varmrätt... What?? En till?
Den rätten och efterföljande delade vi därför på.
Kan nämna förresten ett kul sidospår; Min sambo är av naturen väldigt skeptisk (läs vägrar) till innälvsmat och allt som är "konstigt". Hon äter liksom inte varmkorv... Hennes kött skall dessutom vara så genomstekt att det är förstört. Hon kom till Djuret i tron att hon skulle få Biff & Bea, typ... Så blev det inte riktigt! ;D
 
SV: Djuret?

Sjödin skrev:
Menyn på kossa!

Fritt ur minnet, väldigt förkortat:
Fläsksvålar med chilimajja (inte så mycket ko direkt men...)
Bröd med rillette på lägg
Märgben med brioche och löjrom
Tartar med lökring
"charkbricka" med paté på tunga, bräss, lägg. Tupplever + korv
Oxsvanssoppa med märg och hjärta
Filé med spenat och rödbetor
Kind med... ja, nånting som jag glömt.
Ostar
Citrondessert

Efter filén var vi sjuuukt mätta. Då får vi frågan om vi fortsätter med samma vin till nästa varmrätt... What?? En till?
Den rätten och efterföljande delade vi därför på.
Kan nämna förresten ett kul sidospår; Min sambo är av naturen väldigt skeptisk (läs vägrar) till innälvsmat och allt som är "konstigt". Hon äter liksom inte varmkorv... Hennes kött skall dessutom vara så genomstekt att det är förstört. Hon kom till Djuret i tron att hon skulle få Biff & Bea, typ... Så blev det inte riktigt! ;D
Sällan man går hungrig från Djuret.

Har jobbar ett längre tag med min flickvän som när vi träffades gillade att få köttet tillagat "Well done, almost burned" till att nu endast beställa "rare" och med glädje äter allt från Foie Gras till Haggis. Hoppas att du inte fick för mycket stryk efter att ha rekommenderat Djuret då, eller sa du att du inte visste?
 

ae

Medlem
SV: Djuret?

Apropå Djuret så har de en helt fantastisk grisfot på menyn. Foten är fylld med kycklingmousselin och kalvbräss. Potatispuré och bakad rotselleri till. Bara att gå dit och äta!
 
SV: Djuret?

ae skrev:
Apropå Djuret så har de en helt fantastisk grisfot på menyn. Foten är fylld med kycklingmousselin och kalvbräss. Potatispuré och bakad rotselleri till. Bara att gå dit och äta!
Ska dit på måndag, då blir det vildsvin och viner från Ribera del Duero (men får se om jag inte trycker en Nebbiolo istället :) )
 
SV: Djuret?

Ska till Djuret och äta lite vildsvin.. Då jag inte är så inne på Ribera del Duero tänkte jag ta en Barolo istället.

Kollade lite på listan och hittade en del gott bland annat från Giuseppe Mascarello som jag inte druckit så mycket från.
Vad skulle ni ta av dessa?
  • 2004 Barolo Monprivato
  • 2004 Barolo Santo Stefano di Perno
  • 2004 Barolo Villero

Alternativt blev jag lite sugen på den här Barbaresco från Marchesi di Grésy
  • 2001 Barbaresco Camp Gros Martinenga
 

Jos

Medlem
SV: Djuret?

shorepower skrev:
Ska till Djuret och äta lite vildsvin.. Då jag inte är så inne på Ribera del Duero tänkte jag ta en Barolo istället.

Kollade lite på listan och hittade en del gott bland annat från Giuseppe Mascarello som jag inte druckit så mycket från.
Vad skulle ni ta av dessa?
  • 2004 Barolo Monprivato
  • 2004 Barolo Santo Stefano di Perno
  • 2004 Barolo Villero
Alternativt blev jag lite sugen på den här Barbaresco från Marchesi di Grésy
  • 2001 Barbaresco Camp Gros Martinenga
Men har du sett listan över Riberaviner? Jag menar de som de sätter ned i pris. Det skulle ju kunna vara så att de har Flor de Pingus eller kanske rentav Pingus till fyndpris... eller kanske nån Vega Sicilia.... De är ju i så fall fantastiska viner och helt klart måsten.

Men visst, är det mest "moderna" och uppumpade Riberaviner så skulle jag nog hellre ta något annat från vanliga listan.
 
SV: Djuret?

Jos skrev:
Men har du sett listan över Riberaviner? Jag menar de som de sätter ned i pris. Det skulle ju kunna vara så att de har Flor de Pingus eller kanske rentav Pingus till fyndpris... eller kanske nån Vega Sicilia.... De är ju i så fall fantastiska viner och helt klart måsten.

Men visst, är det mest "moderna" och uppumpade Riberaviner så skulle jag nog hellre ta något annat från vanliga listan.
Det blev inställt pga sjukdom så kan tyvärr inte säga vilka viner de har på listan för denna servering., Pingus skulls ju inte vara fel.
 
SV: Djuret?

Fick precis Djurets nyhetsbrev, gillar den här skrapan till branschen och den finstämda blygsamheten

Vi på Djuret

Som ni kanske har märkt så är Djuret en udda fågel i Stockholms restaurangvärld. Vi ser oss till exempel som en fristad för det som vi tycker är genuint gott utan hänsyn till rådande trender i Michelin eller White Guide-världen. Kanske allra mest för att vi avskyr likriktning baserad på trendängslighet. Detta innebär till exempel att ni aldrig riskerar att få oxiderade så kallade naturliga viner, blaskigt ljummet filterkaffe, suspekta lagrade årgångstéer eller fjuttiga varmrätter bestående av 14 sorters lök här hos oss. Vi hoppas att ni, precis som vi, uppskattar detta.

Sedan har de inte riktigt fattat att vissa naturliga viner kan vara goda men det kan jag väl ta, det finns ju trots allt ett gäng av dem på vinlistan iallafall :)
 
SV: Djuret?

Det var bra men kossan var bättre. Nu är vi på gradskillnader och jag påpekade det som jag hade lite synpunkter på

Började med:
  • Halsen, som Rillette Aigre Doux i kroppkaka. Serveras med blodpudding, rökt fläsksida, Karl-Johansvampkräm, lingon och svampbuljong.
Smakerna fungerade verkligen bra tillsammans. Det som jag hade lite synpunkter på var att jag normalt älskar Djurets blodpudding, krämig inuti och krispig utanpå. I denna rätt var blodpuddingen i lite för små kuber vilket gjorde att krämigheten försvann. Annars en trevlig rätt.

Följde upp med:
  • XL Bog för 2 personer, som American Chophouse Wannabe, bräserade med öl, honung, chili och ingefära. Serveras med pumpapuré, coleslaw, bbq-sauce och handskurna trippelfriterade pommes frites.
Fantastiskt kött med en väldigt god punpapuré. bbq-såsen var tyvärr allt för salt medan resten av tillbehören var bra. Man ska vara väldigt hungrig för denna rätt, flickvännen tog sorbet efteråt, själv blev det kaffe och en petit four.

Hoppade över temavinerna då jag inte är någon fan av Ribera del Duero utan ställde istället in mig på en Nebbiolo.
Efter lite diskussion valde jag en Marchesi di Grésy, 2001 Barbaresco Camp Gros Martinenga Väldigt trevlig Barbaresco. initalt lite sluten trots dekantering. Efterhand kommer mogna röda bär, tobak, mineraler och fint rök, nästan som en av en fin cigarr. Bra koncentration med tydliga tanniner som ändå inte dominerar utan är bra integrerad. Farligt lättdrucken och gifte sig väldigt bra med maten. Elegant.

Blir nog ett varv till med vildsvin men ska också hinna med Pubologi, Ekstedt och Gastrologik så vi får se
 
SV: Djuret?

Meat in bread is good for you!. Djuret lanserar hamburgerdödarna!

Kan inte låta bli att lägga in Djurets senaste nyhetsbrev. Förutom att lansera mackor med bravur så rekommenderar de en riktigt barrunda. Någon som hänger på :)


images33.133923.jpg


Barmatens barmat!

13/4 landar hamburgerdödarna!

Hamburgare i all ära men vi tycker att det verkligen har gått inflation i den här varan det sista året. Därför har vi skapat en utmanare av rang här på Djuret. Barmatens barmat, ja köttmackornas köttmackor. Vid bardisken (och endast där) serveras från och med imorgon en tallrik bestående av tre sorters kött (titta på bilden och gissa vilka tre) i tre grillade surdegsbaguetter med pickles och läckra majonnäser. Denna trippel spöar givetvis de flesta brödinbäddade färsklumpar i den här staden och är perfekt att börja en afton med så gör som vi: Sätt tänderna i dessa köttproppade baguetter så att majonnäsen sprutar och skölj ner dem med några öl eller glas vin för att sedan kanske gå förbi naturliga 19 Glas på några goda glas, in på Pubologi på en bägare eller två, förbi Vinbaren på Gondolen och röka en Robusto från Ramón Allones samt dricka några glas Port och Brandy (och något glas Barolo eller två), kanske svänga förbi Akkurat och snacka med ölgubbarna över några goda öl för att sedan dricka Cocktails på Marie Laveau, tillbaka till Gondolens bar för mer cocktails och grosshandlar-spaning, promenera ner till Reisen där alla har WCT-jackor för en Old Fashioned , tända en Cohiba Siglo 2 på promenaden till Cadierbaren där man kan titta på det festfina folket och dricka några glas White Label, gå på Grillen för några GT och titta på reklamarstekarna, bli lite peckish igen och gå till Hovet och hälsa på restaurang-maffian över en tallrik sill med öl och nubbe för att sedan okynnesäta en entrecôte och skölja ner den med en flaska Bordeaux, gå till den Koreanska Puben och röka en Montecristo Open Master som på East-manér sköljs ner med några Heineken, tappa omdömet och gå till Spyan där det blir drink och onödiga järn, bli trött, ta en taxi hem och sätta sig på verandan, sätta på Drive-soundtracket på högsta volym, tända en Partagas Serie P No 2 hälla upp en stadig Grappa Bianca och öppna en liten blaskig lager, se solen gå upp och tänka: Köttmackor av guds nåde är djävelusiskt farliga men ack vad goda de är
 

501

Medlem
SV: Djuret?

Välskrivet, blir sugen på en macka med tanke på hur det kan sluta!!!


Anders Landström skrev:
Meat in bread is good for you!. Djuret lanserar hamburgerdödarna!

Kan inte låta bli att lägga in Djurets senaste nyhetsbrev. Förutom att lansera mackor med bravur så rekommenderar de en riktigt barrunda. Någon som hänger på :)


images33.133923.jpg
 
SV: Djuret?

Starfood Scout skrev:
Åt köttmackorna i torsdags. Mycket goda!
Berätta gärna mer. Köttmackorna står på provningslistan, Var där förra lördagen och åt bland annat en förrätt med murklor och confiterade kycklinghjärtan med lågtempererat ägg som var fantastisk god.

df2201282619P5b74.jpg
 
Toppen