Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bakfickan Djuret (Stockholm)

SV: Djuret?

Köttmackor på Djuret kan bara rekommenderas. För de av er som inte läst bloggar så är det tre olika mackor. Kyckling, karré och biff. Köttet är som väntat exemplariskt, framförallt kycklingen och biffen sticker ut.

Alla tre har olika sorters majonäs (senap, vitlök och dragon till de tre mackorna) och picklade grönsaker i botten. Vet att Jimmy föreslagit att man borde ha mindre majonäs men jag kan inte hålla med. Storheten i den här anrättningen är att den är konsekvent. Fett med mera fett som kompletterar varandra perfekt. Kan hålla med Jimmy om att karrén skulle kunna kryddas upp en del, den var lite tam

Jag tycker att det är lagom storlek på de tre mackorna, brödet är väldigt gott och man ska äta det utan bestick, tanken är att det är lite slafsigt. Öl är naturligtvis en bra dryck men jag tog istället en Mersault 2002 som var trevligt mineralig och hade fortsatt lite bett i syran Fungerade utmärkt.

Blir definitivt återbesök
 

egonx

Medlem
SV: Djuret?

Kossa och Bordeaux östra stranden är temat just nu.
Provade avsmaknignsmenyn eller Grande Deluxe- menyn som den kallas. Torr tysk riesling före maten, söt tysk riesling efter maten samt ett par olika flaskor Bordeaux.

Blev en utmaning att minnas allt gott som kom ut på bordet, men den här listan torde vara hyfsat komplett:

- Grissvålar med chilimajonäs
- Tupplevermousse med flera tillbehör, bla katrinplommonmarmelad
- Märgtoast, rostat halvt märgben med löjrom och syltad rödlök.
- Tartar på filet med hasselnötter
- Högrev, hjärta, tunga (som en läcker delikatesstallrik)
- Korv gjord på märgpipa, svans och talg.
- Rostbiff
- Ostar
- Äppelvariation

Bra service, hög nivå på maten och fantastiskt bra priser på vin. Många vinnördar i baren. Just nu bland annat Chateu Petrus på realisation.
 
SV: Djuret?

egonx skrev:
Kossa och Bordeaux östra stranden är temat just nu.
Provade avsmaknignsmenyn eller Grande Deluxe- menyn som den kallas. Torr tysk riesling före maten, söt tysk riesling efter maten samt ett par olika flaskor Bordeaux.

Blev en utmaning att minnas allt gott som kom ut på bordet, men den här listan torde vara hyfsat komplett:

- Grissvålar med chilimajonäs
- Tupplevermousse med flera tillbehör, bla katrinplommonmarmelad
- Märgtoast, rostat halvt märgben med löjrom och syltad rödlök.
- Tartar på filet med hasselnötter
- Högrev, hjärta, tunga (som en läcker delikatesstallrik)
- Korv gjord på märgpipa, svans och talg.
- Rostbiff
- Ostar
- Äppelvariation

Bra service, hög nivå på maten och fantastiskt bra priser på vin. Många vinnördar i baren. Just nu bland annat Chateu Petrus på realisation.

Hamnade i baren igår och åt bland annat korv gjord på märgpipa, svans och talg, den var kanske lite för lite kryddad men bra konsistens, perfekt mos och goda tillbehör. Flickvännen tog filen vilken var en höjdare (man får ju oftast hjälpa till att hyfsa tallriken :) )

Till detta drack vi en flaska 1995 Château Belair. Bra om inte sensationell. Bidde ingen Petrus :)
 
SV: Djuret

Magikern skrev:
Imponerande inte minst priset, man är onekligen nyfiken på mer detaljer men gissar att de är lite hemliga med att berätta vilka årgångar och dyl. :)

Absolut, men jag tror att det blir väl värt priset. Osäker på om det finns platser kvar om jag ska vara uppriktig
 

Keen

slan
SV: Djuret?

Källaren är djuup och maten grym, var ett lätt val att boka, svårt taggad! Får bli ett litet substitut för 12/8
 

kristerb

Medlem
SV: Djuret?

Har två middagar bokade på Djuret i december. Bra att dom har den fina vinlistan online, det blir så tyst första halvtimmen annars när man är försjunken i den.
 

Keen

slan
SV: Djuret

Anders Landström skrev:
Absolut, men jag tror att det blir väl värt priset. Osäker på om det finns platser kvar om jag ska vara uppriktig


Får väl hetsa Crespi så man får en plats, men får nog vänta tills Jimmy känner sig redo. Känner han inte lika bra som er.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Djuret?

Djuret i afton, tillsammans med polare istället för lät kräsen sambo.
Kommer bli kung, ser fram emot nya varianter av älg.
 
SV: Djuret?

Sjödin skrev:
Djuret i afton, tillsammans med polare istället för lät kräsen sambo.
Kommer bli kung, ser fram emot nya varianter av älg.

Gillade skarpt:
Ryggen och levern från älgkalven samt bringan från vildsvinet, som pâté

Samt åt upp och uppskattade det som flickvännen inte orkade av:
Ytterfilén av älgkalven, kryddsockerstekt 58 °C.

Men du kör väl all in och går på Grande Deluxe :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Djuret?

Djuret levererade som vanligt!

Mättnaden efter 4 timmar till bords är obeskrivlig.
Kvällens höjdpunkt var grytan med vildsvin, tomater och bönor. Makalöst gott!
Även de andra rätterna var såklart riktigt bra. Ska jag hitta något att tycka sämre om är det briochen till märgbenen, som känns mättad i överkant av fett... Och ostarna hade jag personligen kanske valt lite annorlunda.

Sista rätten skulle varit vildand, men pga ett missförstånd i servisen/köket precis vid stängning så bidde det ingen and. Det bidde oxbringa i form av "köttmacka" istället. Den var fantastisk god men rätt tuff att få ner...

Vinerna var få och av det enklare slaget (villageviner Bourgogne) då vi ville dricka glasvis i kombination med öl.
 

Keen

slan
SV: Djuret?

Sjödin skrev:
Djuret levererade som vanligt!

Mättnaden efter 4 timmar till bords är obeskrivlig.
Kvällens höjdpunkt var grytan med vildsvin, tomater och bönor. Makalöst gott!
Även de andra rätterna var såklart riktigt bra. Ska jag hitta något att tycka sämre om är det briochen till märgbenen, som känns mättad i överkant av fett... Och ostarna hade jag personligen kanske valt lite annorlunda.

Sista rätten skulle varit vildand, men pga ett missförstånd i servisen/köket precis vid stängning så bidde det ingen and. Det bidde oxbringa i form av "köttmacka" istället. Den var fantastisk god men rätt tuff att få ner...

Vinerna var få och av det enklare slaget (villageviner Bourgogne) då vi ville dricka glasvis i kombination med öl.

Fan imponerande att få ner en köttmacka efter allt! Blev mätt av bara den.
 
SV: Djuret?

Djurets tema är renkalv, vin från Vosne-Romanée. Med endast 24 timmar fastande väljs trerätters-menyn Bourgeoisie.

Förrätten blir ytterfilén, som tartar , Serveras med syrad grädde, saltgurka, pepparrot, dill, krispig Kavring och picklad rödlök. Perfekt konsistens med smaker som harmoniserar bra med varandra. Det här är väldigt gott, fina råvaror och ett bra handlag gör den här förrätten till en av de bättre jag ätit på sistone. Helt i min smak

546879_10151228656726188_1517471995_n.jpg


Som huvudrätt är det rostbiffen som har tillagats lågtempererat, serveras med grönkål och kräm på samt sekt butternutpumpa. Lågtempererat vilt kan förlora struktur och bara bli en smetig massa men den typen av missag görs inte här, Mört , gott kött. Pumpa både som kräm och stekt är ett bra tillbehör. Grönkål, nja, är ingen fantast av denna grönsak och egentligen passar den väl bäst som garnering på julskinkan.

398074_10151228663976188_886673419_n.jpg


Till ovanstående drack vi naturligtvis Vosne-Romanée, 2008 Domaine Michel Gros Clos des Réas och vilket vin det är. Mycket röda bär och kryddor med bra integerad ek. Syrligt med en silkig textur. Balanserat vin med lång eftersmak. Struktur och elegans. Årgången och producenten har tillsammans skapat ett riktigt bra vin. Serverad dekanterad

Efterrätt är tarte au chocolat med karamelliserade nötter, kryddinkokt päron honungsglass. Bra dessert men jag rekommenderar äppelpajen som ett än bättre val, iallafall i min smak.

Som avslutning dricker vi en flaska 1996 Duval-Leroy Femme de Champagne. Bra doft med röstat bröd, smörig med mycket mineraler. En ton av fänkål kan skönjas som även slår igenom i smaken. Då vi delade flaskan med en känd vinprofil som sällan håller en låg profil kring sin egen kunskap ;D så tog jag in den blint. Det är alltid intressant att se andra gissa på viner. Personligen hade jag inte haft den som en 96 (vilket inte heller vinprofilen hade) då dels den känndes yngre dels att frukt och syra är mycket mer balanserad än i många andra 96or. Bra mousse och eftersmak som hänger kvar. Gott och kan lagras många år till.

Kan avslutningsvis bara konstatera att Djuret som oftast levererade även denna kväll.
 
Toppen