Biodynamisk odling

Diskussion i 'Vin' startad av anders, 15 juli 2009.

1. anders

anders Medlem

SV: Biodynamisk odling

:D :D

Du får väl gå ut och pissa på rabatten på midsommardagen. ;D

2. anders

anders Medlem

Det verkar som att snubben gjorde några "forskningsexpeditioner" till Jamaica och tog en del växtprover med sig hem...

3. Segol

Segol Medlem

Säger inget mer eftersom det känns som jag skulle kunna spåra ur o hamna väl långt från ämnet, om det inte redan skett vill säga 8)

4. Vincent H

Vincent H Gäst

Nicolas Jolys viner har blivit flyttade till detta släpp pga försenad leverans! Någon som vet vart Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny Premier Cru tog vägen? Som egentligen skulle kommit idag.

5. Funderar på Nicolas Jolys viner, jag är dock osäkker på om den är något för mig då det mesta jag uppskattat av den chenin blanc jag hittils testat så brukar jag verkligen gilla de från Sydafrika så som Alheit, Rall, Mullineux. De brukar vara ganska fylliga, härlig frukt, fetare. Från Frankrike har det varit blandat, uppskattade t.ex https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/clos-de-papillon-9054701 men fann inte https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/le-marigny-9020701 alls något tilltalande.
    Någon som har erfarenhet av hasn viner, är det något jag bör försöka testa?

Mattias Schyberg gillar detta.
  6. Håkan

Håkan Medlem

Egentligen bör du fråga någon annan som är mer positiv, men Joly är sinnebilden av allt trams med biodynamik. Jag har druckit fantastiska Joly-viner varvat med totaldöda, för mig har de sistnämnda gjort att jag numera håller mig borta. Jag har också väldigt svårt för allt med kohorn, stenar, currykryss, månkalendrar etc... vilket gör att jag helt enkelt har svårt att gynna honom.

Tomas Lindblom och Martin Hansson gillar detta.
  7. Poussard

Poussard Medlem

Du vet att Louis Roederer är biodynamiskt va? Och delar av DRC? Kanske ska du fokusera på dina åsikter om Joly istället för att dra stora generella slutsatser.

Mouton, Gradin och Christer J gillar detta.
  8. Håkan

Håkan Medlem

Vad är det jag generaliserar? Stora generella slutsater? Och vad har Roederer och DRC med saken att göra??? Joly står på stora vidskepelsetunnan, iallafall gjorde han det när jag besökte honom, men det är mycket möjligt att han ändrat sig och tonat ned detta, det är några år sen som sagt. Beaucastel som varit biodynamiska sen väldigt länge tillbaka talar absolut inget om kohorn etc... utan anser bara att det arbete de gör är det som gynnar vinerna mest. Inte heller Roederer verkar använda sig av det. Tyvärr är biodynamiken nedfläckad av vad en massa tokar anser vara bra för vinodling och detta döljer de bra principer som finns.
    Jolys viner har åkt jojo i min provningsbok av 52 provade viner har 20 varit mer eller mindre defekta och döda, detta efter bara några få år, första vinet som jag köpte runt 95 (92 Clos de Coulee de Serrant) var tokdött 1996 när det provades, sedan har det fortsatt i detta spår. Runt 10 av vinerna har presterat över 90 p medan många har varit sådär halvtråkiga och ruskigt överprissatta. Om du läst ordentligt det jag skrev hade du sett detta, men nu verkar du bara gå igång på vissa triggerpunkter. Lite vett anser jag gynnar en diskussion men jag trampade tydligen mitt i currykrysset.

Skrutt, Pontus, thunberg och 3 andra gillar detta.
  9. Min kommentar verkar ha försvunnit. Nåväl ett vin kan vara bra trots biodynamisk odling, men aldrig aldrig på grund av dito trams odling. Det finns gott om foliehattar - överallt. Går liksom inte att argumentera mot dem.

Mattias Schyberg, vintomas, LeChat och 1 annan gillar detta.
  10. Poussard

Poussard Medlem

Jag tolkade ”allt trams med biodynamik” som allt biodynamiskt är trams, men om du menade att man gör jättebra viner med biodynamisk odling men just kohornen och månkalendern mm är trams, så ber jag om ursäkt.

Pontus, Omar Khayyam, Håkan och 1 annan gillar detta.
  11. Poussard

Poussard Medlem

Återigen oerhört stor risk för att misstolka ditt inlägg, antingen menar du biodynamiken som helhet, varpå jag inte håller med dig, eller så försöker du säga ”ett vin kan vara bra trots kohorn och månkalender, men aldrig aldrig på grund av kohorn och månkalender” vilket är helt rimligt och jag tänker inte argumentera emot.

Mouton och Martin Hansson gillar detta.
  12. Tack för input, det var lite det jag var orolig för att det kunde vara ganska variernade kvalitet och ska man betala en femhundring per flaska som man stoppar undan i x år vill man gärna bli glad när man dricker första klunken och inte efter man svept hela flaska :), hur är stilen om han lyckas? Är den konsekvent?

Omar Khayyam och Poussard gillar detta.
  13. Håkan

Håkan Medlem

När jag fortfarande undervisade i matematik på KTH sade jag till studenterna, om ni tolkat en uppgift på ett annat sätt än mitt och det visar sig att denna tolkning kan anses möjlig är det jag som varit otydlig och således skall inte ni belastas. När jag läser igen anser jag dessvärre att din tolkning var möjlig. Jag menade absolut inte att biodynamiska metoder var trams, men kohorn etc... är det. Så vi ursäktar varandra och går vidare.

14. Håkan

Håkan Medlem

Jag tycker när han lyckats är den väldigt stenig, mycket citrus, kanske lite päron men annars inte så mycket Chenin Blanc konstigt nog. Mer åt Chablis skulle jag säga. Inte minsta gnutta sötma. Andra kan nog fylla i. Några år sen sist.

Omar Khayyam och Martin Hansson gillar detta.
  15. Det som skiljer biodynamisk odling från sedvanlig ekologisk odling är ju det där metafysiska tramset med att odlaren springer runt sina plantor och rasslar med benknotor och fjädrar och åkallar "kosmiska krafter". Hos mig - och andra evidensbaserade individer - åkallar det endast "komiska krafter".

Mattias Schyberg, Håkan och LeChat gillar detta.
  16. Toppen då är jag väldigt säker på att det är precis det jag inte vill ha, vilket jag också misstänkte lite. Jag tror jag med gott samvete kan hoppa dessa. Tack!

17. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Jolys viner är onekligen väldigt speciella. Möjligen har årgångarna under det senaste dryga decenniet varit lite mindre speciella, sedan dottern tog över vinmakningen och Nicolas himself fokuserade mer på ett pensionärsliv som kringresande predikant i biodynamik (inklusive påstående om kosmiska energier som kanaliseras via kyrkspiror och att skarpa hörn i vintunnor förstör cirkulationen av sagda energier - läs hans böcker om ni inte tror mig...). Toppvinet Clos de la Coulée de Serrant har alltid varit mest udda och varierande stilmässigt. Eftersom toppvinet ofta dricks med rejäl ålder, hänger dock ryktet med.

Joly-stilen är rätt kraftiga och koncentrerade viner, ibland med rätt hög alkohol för appellationen. Clos de la Coulée har ibland haft påtagligt inslag av botrytis (vissa årgångar har doftat som en Sauternes, fast de är torra) och ibland tydliga inslag av oxidation redan som unga. De brukar också behöva luftas länge - Joly brukade åtminstone förr rekommendera ett dygn - så det enda som jag får att gå ihop är att vinerna (åtminstone förr) först fick oxidera och sedan svavlades rätt hårdhänt. Så inte som de mer sentida naturvinerna.

Är man lite allmänt nyfiken skulle jag rekommendera Les Vieux Clos eller (kanske hellre) Clos de la Bergerie, då de alltså brukar vara lite mindre konstiga, även om de förstås heller inte kommer upp till Coulée de Serrants höjder.

En producent som ligger i närheten men som har rätt annan stil än Joly är Baumard, som fokuserar på så friska oxidationsfria viner som möjligt, använder skruvkork även för toppvinerna o.s.v.

18. Poussard

Poussard Medlem

Det finns många andra saker som skiljer t.ex. en ekologisk certifiering mot en Demeter-certifiering. Bara att googla om du är intresserad.

Mouton och Oenomatopoetiskt gillar detta.
  19. Nåväl, var och en blir salig på sin tro.

Poussard gillar detta.
  20. Mouton

Mouton Gäst

Rassla med benknotor? Inte undra på att bdx tappar mark.

Martin Hansson gillar detta.

Dela sidan