Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Biodynamisk odling

fxr

Medlem
Nicolas Joly:

Vilken soppa. Man kan ju ställa sig själv frågan om man vill stödja hans skitsnack/pseudovetenskap genom att köpa hans eventuella "viner" oavsett hur de smakar?

Påminner om homeopati, dvs mer eller mindre sko sig på andras "olycka".

Om detta ska ligga någon annanstans i stället för i småparti tråden så ok för min del.

Off topic(för er som orkar kolla på klippet):
Kan tillägga att det finns fortfarande en strimma hopp för sonen som inte var helt ute och cyklade avseende faraday buren även om effeketerna av olika typer av strålning kan diskuteras.

Han borde kanske börja marknadsföra dessa istället för bordsdukar: https://edecdf.com/products/black-hole-faraday-tent-large
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Frågan är varför det är ett så stort problem för somliga med lite koskit i horn etc? Att inte köpa produkter ”för att man inte vill stödja det” köper jag om vad de håller på med är nazism eller liknande, men det här är ju oskyldigt. Som att inte köpa trappistöl för det är gjort av munkar som håller på med en del hokus pokus med gud? Så där kan kan säkert hålla på och sålla bort allt möjligt om man är noggrann...
 

Håkan

Medlem
Frågan är varför det är ett så stort problem för somliga med lite koskit i horn etc? Att inte köpa produkter ”för att man inte vill stödja det” köper jag om vad de håller på med är nazism eller liknande, men det här är ju oskyldigt. Som att inte köpa trappistöl för det är gjort av munkar som håller på med en del hokus pokus med gud? Så där kan kan säkert hålla på och sålla bort allt möjligt om man är noggrann...
Just Joly är speciell därför att han så provocerande öppet går ut för att hävda att alla som inte håller med honom i all vidskepelse är korkade ointelligenta oupplysta idioter. För mig är det såpass svårsmält att jag hellre köper annat. Exempelvis Marcoux kör nog med lika mycket vidskepelse men är inte öppna med det och pådyvlar inte andra att detta är den enda inslagna vägen. Sen är frågan: bara för att man håller på med naturvin. Varför måste du då även plocka in allsköns rappakalja som inte påverkar något utan enbart lämnat ett löjets skimmer. Varför kan man inte bara låta vinerna tala för sig själva utan allt ovederhäftigt trams.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant diskussion angående biodynamik. Någon som känner till en aktiv tråd på finewines.se eller ett forum någon annanstans där det ämnet och naturviner diskuteras på en mer sansad nivå?
Hm, är ganska säker på att vi har nött frågan ganska mycket genom åren, men minns inte var. Återkommer om jag kommer på det.

Som jag minns det brukar konsensus hamna någonstans vid att dedikerade vinmakare som vårdar sina odlingar ömt och har en bra, tidsenlig känsla för hur goda viner görs, tenderar att göra bra vin – punkt. Om personen råkar vara kristen, biodynamiker eller enbart är en hillbilly med världens största mullbänk i underläppen, spelar liksom mindre roll. :)
 
Hm, är ganska säker på att vi har nött frågan ganska mycket genom åren, men minns inte var. Återkommer om jag kommer på det.

Som jag minns det brukar konsensus hamna någonstans vid att dedikerade vinmakare som vårdar sina odlingar ömt och har en bra, tidsenlig känsla för hur goda viner görs, tenderar att göra bra vin – punkt. Om personen råkar vara kristen, biodynamiker eller enbart är en hillbilly med världens största mullbänk i underläppen, spelar liksom mindre roll. :)

Tack. Eller om det är någon kunnig forumit som är duktig inom området, kanske jag får slänga iväg frågan här inom denna felaktiga men väldigt aktiva tråd. Om det inte passar sig får Moderator radera min fråga. Jag letar efter gödsel. Ju mer gödsel, stall och dynghögar i doften desto bättre. Någon som har en bra idé om något tillgängligt på Systembolagets marknad?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack. Eller om det är någon kunnig forumit som är duktig inom området, kanske jag får slänga iväg frågan här inom denna felaktiga men väldigt aktiva tråd. Om det inte passar sig får Moderator radera min fråga. Jag letar efter gödsel. Ju mer gödsel, stall och dynghögar i doften desto bättre. Någon som har en bra idé om något tillgängligt på Systembolagets marknad?
Brukar vara minst ett "dyng-vin" i varje släpp i små partier. Den här gången hade jag noterat "gödsel"på 95202 Fontalloro Felsina Spa 2005 239 kr (375 ml) som släpps på fredag.

Edit: Från förra månadens släpp finns 2012 Les Petites Cailles Nr 90472 fortfarande kvar. Den var brettig så det förslår.
 
Last edited:
Brukar vara minst ett "dyng-vin" i varje släpp i små partier. Den här gången hade jag noterat "gödsel"på 95202 Fontalloro Felsina Spa 2005 239 kr (375 ml) som släpps på fredag.

Stort tack. Var precis i Gårda och fick en billig Chilenare rekommenderad, 2017 Cacique Maravilla Pipeno Pais. Såg någon som gav den 69 poäng och någon som gav den 88 poäng. Här verkar det svänga rejält efter tycke och smak. Skall tydligen vara en riktig dynghög så den faller nog mig i smaken.

Fick även reda på att Penfoldssläppet sker i början av November. Synd min ekonomi inte tillåter Grange men både St Henri och RWT skall man väl mäkta med.
 

Poussard

Medlem
Tack. Eller om det är någon kunnig forumit som är duktig inom området, kanske jag får slänga iväg frågan här inom denna felaktiga men väldigt aktiva tråd. Om det inte passar sig får Moderator radera min fråga. Jag letar efter gödsel. Ju mer gödsel, stall och dynghögar i doften desto bättre. Någon som har en bra idé om något tillgängligt på Systembolagets marknad?
La Stoppa Trebbiolo finns ibland på SB, samma med Occhipinti SP68. Annars kanske du kan ge Chateau Musar eller Foillard en chans.
 

Poussard

Medlem
Testat alla de nämnda och tycker ingen varit speciellt utedassiga.
Ok, Trebbiolo är nog det mest stalliga vin jag provat. Men jag tror på en del flaskvariation där. Vad gäller brett så handlar det ju definitivt om flask- eller batchvariarion. Drack tex en Guigal C-H som var riktigt pissoar-ig och det måste vara variation.
 

Vingubben

Medlem
Kolla upp vinerna från Suertes del Marques. Den vita Trenzado dom släppte för ett tag sedan var det mest utedassiga jag har provat. Har dock inte provat deras röda.
 
Hm, är ganska säker på att vi har nött frågan ganska mycket genom åren, men minns inte var. Återkommer om jag kommer på det.

Som jag minns det brukar konsensus hamna någonstans vid att dedikerade vinmakare som vårdar sina odlingar ömt och har en bra, tidsenlig känsla för hur goda viner görs, tenderar att göra bra vin – punkt. Om personen råkar vara kristen, biodynamiker eller enbart är en hillbilly med världens största mullbänk i underläppen, spelar liksom mindre roll. :)
Amen, brother!
 

fxr

Medlem
Efter gårdagens inlägg som kanske av vissa inte togs särskilt positivt så kan jag meddela att jag inte är särskilt vidare påläst om biodynamisk odling och jag har inte fört bok över vilka viner jag dricker som är klassade så heller.

Jag håller med om att odlare med stor omtanke/omsorg för hela processen känns positivt. Jag tycker dock att när man börjar blanda in pseudovetenskap och framställa det som något annat som på sättet som visas i klippet så blir det lite väl mastigt.

Om man som producent av ett "livsmedel" framhäver det på det sättet så börjar jag ställa mig frågorna:

Om odlaren i fråga är kapabel till att stoppa ner annat i flaskan i ett senare skede än vad som visas?
Om flaskvariationen kan ha något med hur hanteringen i produktionen fungerar.

Missförstå mig rätt, jag är positiv till småskalig produktion och viner som produceras utan en rad tillsatser, jag är dock relativt less på "faktaresistens" och pseudovetenskap.

Detta får mig att tänka på Domaine du Jaugaret(senare flaskor står det bara "vin de france" på). Jag köpte ett antal lådor för några år sen och har en eller eventuellt ett par flaskor kvar. Intressant och gott vin, det verkar vara producerat med sunt förnuft kombinerat med generationer av erfarenhet.

Domaine du Jaugaret: Artikel: https://www.nytimes.com/2010/08/25/dining/reviews/25Pour.html
 
Kolla upp vinerna från Suertes del Marques. Den vita Trenzado dom släppte för ett tag sedan var det mest utedassiga jag har provat. Har dock inte provat deras röda.

Mmmm gillar Suertes viner. Testat alla 3 som finns på bolaget, Trenzado, 7 fuentes och El Lance, där jag håller den sistnämnda snäppet bättre av de bägge röda. Alla är dock habila viner och väldigt prisvärda i min bok. Har länge haft en faiblesse för spanska viner och tycker det är väldigt spännande vad som händer på Teneriffa, Mallorca och utanför Madrid just nu. Moderna vinmakare med öppet sinnelag och vilja att experimentera med "nya" druvsorter.

Kan även rekommendera Mesquida Mora på Mallorca. Väldigt trevliga viner.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
...men om biodynamisk odling är en del av storytelling, utan att äventyra vinet sensoriska kvaliteter? Lite på samma sätt som att Cuvée Winston Churchill varken smakar bättre eller sämre för alla de sagor som berättas om det?

Det som blir irriterande är när det som rimligen borde vara kuriositeter förvandlas till att vara det viktigaste.
 
Hej på er,
Min premiärpost här på forumet, och därför tänkte jag ta i ända från tårna... :D

Tycker att det är lite anmärkningsvärt att i hela den här diskussionen kring biodynamiken är det ingen som nämnt det faktum att antroposoferna/biodynamiker inte vaccinerar sina barn. De tror tydligen att febersjukdomar stärker den odödliga själens dominans över det förgängliga köttet, eller nåt liknande trams. Hela anti-vaccinationsrörelsen är ju ett verkligt problem i Sverige, och antroposoferna är en drivande kraft i detta. Vidarkliniken i Järna (Antroposofernas högfäste) har ju helt sjukt dålig vaccinationsstatistik, och BVC Allvis på söder tvångsstängdes ju av myndigheterna eftersom de aktivt rådde föräldar att inte vaccinera sina barn. För mig ger detta en ganska besk eftersmak till biodynamiska viner (och Saltå Kvarns produkter).

Vissa menar att "det är väl ofarligt eller t.o.m charmigt om några tomtar går och planterar kohorn och håller på med astrologi, det skadar väl ingen"- men jag kan inte hålla med om det. Såna här pseudovetenskapliga trossystem slutar alltid med att nån cancersjuk stackars unge får röllekaextrakt istället för riktig medicin.

Och det som gör mig mest förbannad är ju att biodynamikerna typ kommer undan med sitt mumbo-jumbo. -"Det är ju bara sunt bondförnuft, lite som bondepraktikan" - personalen på systembolaget i PK-huset. Sen kan vinerna vara goda, men det har ingenting (som flera andra tagit upp) att göra med att vinerna odlas biodynamiskt...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej på er,
Min premiärpost här på forumet, och därför tänkte jag ta i ända från tårna... :D

Tycker att det är lite anmärkningsvärt att i hela den här diskussionen kring biodynamiken är det ingen som nämnt det faktum att antroposoferna/biodynamiker inte vaccinerar sina barn. De tror tydligen att febersjukdomar stärker den odödliga själens dominans över det förgängliga köttet, eller nåt liknande trams. Hela anti-vaccinationsrörelsen är ju ett verkligt problem i Sverige, och antroposoferna är en drivande kraft i detta. Vidarkliniken i Järna (Antroposofernas högfäste) har ju helt sjukt dålig vaccinationsstatistik, och BVC Allvis på söder tvångsstängdes ju av myndigheterna eftersom de aktivt rådde föräldar att inte vaccinera sina barn. För mig ger detta en ganska besk eftersmak till biodynamiska viner (och Saltå Kvarns produkter).

Vissa menar att "det är väl ofarligt eller t.o.m charmigt om några tomtar går och planterar kohorn och håller på med astrologi, det skadar väl ingen"- men jag kan inte hålla med om det. Såna här pseudovetenskapliga trossystem slutar alltid med att nån cancersjuk stackars unge får röllekaextrakt istället för riktig medicin.

Och det som gör mig mest förbannad är ju att biodynamikerna typ kommer undan med sitt mumbo-jumbo. -"Det är ju bara sunt bondförnuft, lite som bondepraktikan" - personalen på systembolaget i PK-huset. Sen kan vinerna vara goda, men det har ingenting (som flera andra tagit upp) att göra med att vinerna odlas biodynamiskt...
En artikel/krönika på ämnet som jag tycker är mycket intressant, och som jag tror du skulle uppskatta, skrevs 2011 av Andrew Jefford i Decanter: Jefford on Monday: From Steiner to Márquez.

Några av de centrala sakerna han resonerar kring är:
Efforts to find some kind of scientific validation for the genuine improvements brought by biodynamic practices ... have all the intellectual rigour of an episode of Teletubbies.
...
Yet great wines are produced in this way, and where practical taste trials comparing conventional and biodynamic approaches have been undertaken by producers contemplating the switch, the results make a strong case for biodynamics. How, then, do you explain it?

Biodynamics, it seems to me, is the wine-maker’s equivalent of magical realism in fiction. This literary technique (notably practiced by Colombian Nobel laureate Gabriel García Márquez) meshes the mundane and the ordinary with fantastic, unreal events and occurrences whose truths are principally poetic rather than literal.

The logic and language of biodynamics, too, is a poetic one, and its success has as much to do with the motivation, inspiration and focus of the vine-tenders as it does to do with cations, chelates and mycorrhizal fungi. It commands physical engagement, and bases that engagement on a radical chemical restraint which in turn imposes further physical engagement. It provides a value system with moral overtones, and it bonds the vine-tender not simply to his or her world but to his or her universe, too. The concept of terroir meshes felicitously with biodynamic ideals.

Man kan t.o.m. förstärka det sistnämnda, genom att säga att de biodynamiska idéerna passar mycket väl ihop med typisk fransk "terroirmystik" (d.v.s. när man skruvar påståenden om hur unik just plätten X är några varv till...), och har därmed passat högt ansedda producenter med lång historik. Många av de tidiga franska biodynamikerna, som Joly och Leroy, var ju redan väl ansedda producenter.

Det grundläggande budskapet hos Jefford är ungefär samma sak som Mattias skrev lite längre upp:
Som jag minns det brukar konsensus hamna någonstans vid att dedikerade vinmakare som vårdar sina odlingar ömt och har en bra, tidsenlig känsla för hur goda viner görs, tenderar att göra bra vin – punkt.
 
Toppen