Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Börja lagra - första vinkylen/vinlagringsskåpet

Gurkan19

Medlem
Hej kära vinkonnässörer! :)

För ett litet tag sen började jag få upp ögonen för finare champagner, men även rödviner. Nu har jag smått börjat samla på mig en del flaskor och vill helst inte att de står lite hur som helst nere i källarförrådet. Min initiala tanke var att köpa ett par vinställ. Jag besökte supertrevliga Wine & Barrels tidigare i veckan för att titta på deras olika ställ. Föga förvånande började jag kolla på andra lösningar och ögonen vändes mot deras sortiment av vinkylar. Problemet med just vinkylar är att priset stiger rejält i paritet mot kostnaden på vinställ. Problemet med vinställ blir dock att det förekommer fler risker vid långtidslagring (är absolut ingen expert), t.ex. luftfuktighet, värme osv. Som tur är temperaturen ganska så jämn längst nere, så inga plötsliga fluktueringar sker (svalt under sommaren och varmare under vintern). Frågan är om det i så fall är värt att satsa på en kyl/lagringsskåp i det längre loppet om man nu börjar samla på sig lite finare flaskor?

Vad rekommenderar ni i så fall om vi vänder oss mot kylar? Jag blev rekommenderad denna vinkyl när jag befann mig på plats hos Wine & Barrels. Vad säger ni? Denna är dock lite över min först påtänkta budget, men jag tänker mig att det kanske ändå må vara värt att lägga runt 10 000kr på en bra vinkyl.

När jag dock lämnade deras showroom kom jag på att jag glömde fråga om vinlagringskåp. Vad säger ni om det istället? Kylen kommer ligga nere i källarförrådet, den kommer därmed ej vara synlig och behöver inte vara något supersnyggt som är tänkt att vara centralt placerat i ett kök. Huvudplanen är lagra champagne, men även lite rödvin. Tror att det därmed räcker med en kylzon. När jag kollar på W&B ser jag detta lagringsskåp, som faktiskt är billigare än vinkylen samt rymmer fler flaskor.

Ni får jättegärna rekommendera kylar/lagringsskåp på annat håll om ni vill. Skadar inte om de är lite billigare, bara att kvaliteten är god.

Tusen tack på förhand! :)
 

Boletus

Medlem
Det bästa rådet jag kan ge dig är att köpa betydligt mer lagringskapacitet än du tror dig behöva i dagsläget. För det första: den angivna kapaciteten tenderar att vara bordeauxflaskor, och champagneflaskor tar av naturliga skäl mer plats, men det gör även många andra flasktyper. Jag har 170 flaskor i mitt skåp (>80% bdxflaska) som rymmer 180 och då går det knappt att få ut en flaska, dessutom har jag tagit bort ett hyllplan. För det andra: om du fått upp ögonen för vin är det osannolikt att du kommer att tycka att utrymme för ~50 flaskor vin är tillräckligt inom en snar framtid.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det bästa rådet jag kan ge dig är att köpa betydligt mer lagringskapacitet än du tror dig behöva i dagsläget. För det första: den angivna kapaciteten tenderar att vara bordeauxflaskor, och champagneflaskor tar av naturliga skäl mer plats, men det gör även många andra flasktyper. Jag har 170 flaskor i mitt skåp (>80% bdxflaska) som rymmer 180 och då går det knappt att få ut en flaska, dessutom har jag tagit bort ett hyllplan. För det andra: om du fått upp ögonen för vin är det osannolikt att du kommer att tycka att utrymme för ~50 flaskor vin är tillräckligt inom en snar framtid.
Amen.

Har maxat mitt skåp som tar 296 bdx-flaskor och då får jag in ca. 170 champagneflaskor (plus/minus 10 flaskor). Kan tilläggas att jag har ett skåp med två presentationshyllor.
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Tack för era svar!

Haha, misstänkte själv det ni nämner kring storleksproblemet... xD

Har ni dock någon möjlighet att rekommendera några modeller? Är det som sagt en kyl eller ett lagringsskåp som vore bättre i mitt fall? :) Det får dock ej bli för kostsamt, utan då får det nog i så fall bli en lite mindre. :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Som andra har skrivit köp största möjliga vinlagringsskåp (runt 300 flaskorsskåp, i teorin 300). Det går ganska snabbt att fylla upp (givetvis beroende på inköpstempo och konsumtion). Mycket behöver vila sig i form under ett antal år och då går platserna åt fort. Så i sedvanlig ording rekommenderas något som är utanför den angivna budgeten. :D
 

Thirsty

Smygnykterist
Tack för era svar!

Haha, misstänkte själv det ni nämner kring storleksproblemet... xD

Har ni dock någon möjlighet att rekommendera några modeller? Är det som sagt en kyl eller ett lagringsskåp som vore bättre i mitt fall? :) Det får dock ej bli för kostsamt, utan då får det nog i så fall bli en lite mindre. :)
Ett exempel: Climadiff Vinlagringsskåp - CLA310A+ (vinkylen.se)
Över budget men det brukar finnas rabattkoder (10-15%) alt fråga direkt så är den inte lika mycket över budget. :)
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Ett exempel: Climadiff Vinlagringsskåp - CLA310A+ (vinkylen.se)
Över budget men det brukar finnas rabattkoder (10-15%) alt fråga direkt så är den inte lika mycket över budget. :)
Tack! Tyvärr alltför dyrt för mig. Kan tilläggas att jag är student och tänker mig en kyl som kanske är lite mer av halvtillfällig karaktär. Då den ska ligga i min mors källare så vill jag inte ha något alltför stort heller (på grund av potentiell flytt osv). Jag själv bor alldeles för litet, annars hade jag möjligtvis tänkt på att vänta samt köpa något dyrare som är mer av en permanent lösning.

Jag tänker mig att 60 flaskor (i faktisk plats då) bör räcka ett litet tag i alla fall. :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Tack! Tyvärr alltför dyrt för mig. Kan tilläggas att jag är student och tänker mig en kyl som kanske är lite mer av halvtillfällig karaktär. Då den ska ligga i min mors källare så vill jag inte ha något alltför stort heller (på grund av potentiell flytt osv). Jag själv bor alldeles för litet, annars hade jag möjligtvis tänkt på att vänta samt köpa något dyrare som är mer av en permanent lösning.

Jag tänker mig att 60 flaskor (i faktisk plats då) bör räcka ett litet tag i alla fall. :)
Förstår. Vissa falskor kanske ska förbrukas inom något år och klarar sig utan att förvaras i kyl. Dyrare saker som ska ligga längre så kan extern förvaring kanske vara ett alternativ tillsvidare. Eller så köper du det största vinlagringsskåpet som budgeten tillåter det och har den hos din mor. Vid senare flytt vore det taktiskt att köpa ett nytt skåp som komplement, stor risk att du kommer behöva båda skåpen!
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Förstår. Vissa falskor kanske ska förbrukas inom något år och klarar sig utan att förvaras i kyl. Dyrare saker som ska ligga längre så kan extern förvaring kanske vara ett alternativ tillsvidare. Eller så köper du det största vinlagringsskåpet som budgeten tillåter det och har den hos din mor. Vid senare flytt vore det taktiskt att köpa ett nytt skåp som komplement, stor risk att du kommer behöva båda skåpen!
Som sagt, ett mindre sådant skulle därmed passa perfekt. Sedan kan den självklart agera som en mindre extrakyl om några år. Jag har dock noll kunskap om vad jag bör kolla på. Skulle därmed bli oerhört glad om jag kan bli hänvisad till specifika modeller. Något som rymmer cirka 60 faktiska champagneflaskor hade därmed varit utmärkt (eller något lite större om det fortfarande är åt det billigare hållet). :)

Blir samlingen för stor på för kort tid så får jag väl använda mig utav vinställ för de mindre känsliga/billigare vinerna.
 

Fredrik L

Medlem
Om temperaturen inte fluktuerar alltför mycket över dygnet i källarförrådet så kan du nog klara dig utan skåp. Jag hade under många år mina flaskor i en matkällare där det på vintern var runt 12 grader, och på sommaren knappt 20. Kan inte märka att flaskorna skulle ha tagit skada av det.

Köp ett bra skåp när du har slutat plugga och skaffat ditt första ordentliga jobb. Lägg pengarna på bra vin istället just nu, och lägg dem i billigast möjliga vinställ är mitt råd.
 

Boletus

Medlem
Om temperaturen inte fluktuerar alltför mycket över dygnet i källarförrådet så kan du nog klara dig utan skåp. Jag hade under många år mina flaskor i en matkällare där det på vintern var runt 12 grader, och på sommaren knappt 20. Kan inte märka att flaskorna skulle ha tagit skada av det.

Köp ett bra skåp när du har slutat plugga och skaffat ditt första ordentliga jobb. Lägg pengarna på bra vin istället just nu, och lägg dem i billigast möjliga vinställ är mitt råd.
Var just på väg att föreslå något liknande, finns inte mycket att tillägga till Fredriks utomordentliga råd.
Du får mycket roligt vin för de 10 000 du tänkt lägga på skåpet!
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Så ni alla rekommenderar vinställ före kyl? Temperaturen är stabil i förrådet, men är det ingen fara att det drar någon grad över 20C? Luftfuktighet kan jag inte justera alls (är inte hög luftfuktighet, vad jag vet). Tänker om jag köper några prestigeflaskor - vill inte att de skadas av att ligga där något år.

Om absolut ingen kan rekommendera en passande vinkyl, vad säger ni om vinställ då? Denna modell var typ den enda som fanns på W&B som får plats med champagneflaskor. Vet dock inte vad jag tycker. Är det ej instabilt när den endast har smala kanter som håller upp flaskorna? Vill inte se att alla flaskor faller över varandra någon dag… Kanske något från ett annat märke?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Så ni alla rekommenderar vinställ före kyl? Temperaturen är stabil i förrådet, men är det ingen fara att det drar någon grad över 20C? Luftfuktighet kan jag inte justera alls (är inte hög luftfuktighet, vad jag vet). Tänker om jag köper några prestigeflaskor - vill inte att de skadas av att ligga där något år.

Om absolut ingen kan rekommendera en passande vinkyl, vad säger ni om vinställ då? Denna modell var typ den enda som fanns på W&B som får plats med champagneflaskor. Vet dock inte vad jag tycker. Är det ej instabilt när den endast har smala kanter som håller upp flaskorna? Vill inte se att alla flaskor faller över varandra någon dag… Kanske något från ett annat märke?

Min uppfattning om situationen är att det inte är någon fara för att vinet skadas så länge som temperaturen inte fluktuerar för mycket.

Jag har köpt billiga vinställ som fungerar helt ok från Bauhaus till mina extralager. Absolut inget fancy men dem gör sitt jobb. Heads up för att dem kan vara lite svårmonterade då inte allt är spikrakt.

https://www.bauhaus.se/vinstall-regalux-tra-for-56-flaskor
 

Boletus

Medlem
Traditional Wine Racks kan jag starkt rekommendera, och de sväljer champagneflaskor också.
Du behöver inte alls oroa dig för temperaturer du nämner under ett år eller två.
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Traditional Wine Racks kan jag starkt rekommendera, och de sväljer champagneflaskor också.
Du behöver inte alls oroa dig för temperaturer du nämner under ett år eller två.
Tänker mig förmodligen längre - kanske 3-4 år. Fortfarande ok? :) Är det denna du tänker på (Traditional Wine Rack)?
Jag har köpt billiga vinställ som fungerar helt ok från Bauhaus till mina extralager. Absolut inget fancy men dem gör sitt jobb. Heads up för att dem kan vara lite svårmonterade då inte allt är spikrakt.

https://www.bauhaus.se/vinstall-regalux-tra-for-56-flaskor

Tack! Kan dock gå upp lite mer i prisklass för något lite snyggare och enkelmonterat. W&B hade en likt den från Bauhaus, men den fick ej plats med champagneflaskor.
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Tänker mig förmodligen längre - kanske 3-4 år. Fortfarande ok? :)
Ja, jag hade inte oroat mig. Jag har haft prestigebordeauxer som jag köpte en primeur liggandes i fem år i rumstemperatur innan de hamnade i skåp, de dricker lika bra som andra i samma årgång idag, känns inte tidigare utvecklade etc. De är iofs kanske lite mer tåliga än champagne, det kan jag inte uttala mig om. Men risken att någon av dina flaskor skulle haverera av några år i rumstemp är väldigt liten.
Ett annat alternativ är kanske att slänga ned en kartong eller två hos en bekant eller släkting med källare under de närmaste åren?
 

Thirsty

Smygnykterist
Tänker mig förmodligen längre - kanske 3-4 år. Fortfarande ok? :) Är det denna du tänker på (Traditional Wine Rack)?


Tack! Kan dock gå upp lite mer i prisklass för något lite snyggare och enkelmonterat. W&B hade en likt den från Bauhaus, men den fick ej plats med champagneflaskor.
Om flaskorna bara ska vila under några år och källaren är stabil och du inte vill köpa vinställ och få plats med så mycket som möjligt för lite pengar så funkar vanliga flyttlådor utmärkt. Skriv i CT vad som ligger i vilken låda om det skulle vara så att du vill komma åt någon flaska innan dess.
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Ja, jag hade inte oroat mig. Jag har haft prestigebordeauxer som jag köpte en primeur liggandes i fem år i rumstemperatur innan de hamnade i skåp, de dricker lika bra som andra i samma årgång idag, känns inte tidigare utvecklade etc. De är iofs kanske lite mer tåliga än champagne, det kan jag inte uttala mig om. Men risken att någon av dina flaskor skulle haverera av några år i rumstemp är väldigt liten.
Ett annat alternativ är kanske att slänga ned en kartong eller två hos en bekant eller släkting med källare under de närmaste åren?
Känner tyvärr ingen som är mig tillräckligt nära med en lämplig källare. :/
Om flaskorna bara ska vila under några år och källaren är stabil och du inte vill köpa vinställ och få plats med så mycket som möjligt för lite pengar så funkar vanliga flyttlådor utmärkt. Skriv i CT vad som ligger i vilken låda om det skulle vara så att du vill komma åt någon flaska innan dess.
Vill inte köra något superenkelt (läs: tråkigt), utan ett riktigt vinställ i så fall, om nu kylen ska skippas för tillfället.
 
Toppen