Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Börja lagra - första vinkylen/vinlagringsskåpet

Helen

Medlem
Tusen tack för ditt utförliga inlägg! Verkar som att du befunnit dig i samma sits som jag gör. :)

Lutar åt att köpa ett vinställ iaf fram till nästa sommar och se hur samlingen växer och köpa ett kylskåp nästa år isf. Kan dock säga att källaren faktiskt är väldigt sval under sommaren, medan det blir varmare under de kallare årstiderna. Det bör dock fungerar som tillfällig lösning?

Kollar runt efter ett bra, stabilt och snyggt vinställ nu. Fastnade först för Traditional Wine Racks som rekommenderade tidigare i tråden. Är dock osäker efter att ha läst några recensioner. Läst om att champagneflaskor ibland inte riktigt får plats, att den är svår att montera, att de skarpa kanterna skadar etiketterna osv. Annars var deras 72-vinställ välpassande.

Vill ha något där alla t.o.m. en tjockare flaska som Krüg får plats, eller Gossets mer säregna form. Skulle ej skada ifall det finns plats för någon enstaka magnumflaska, men det kanske inte riktigt är prioriterat. :)

När det kommer till Traditional wine racks kommer du endast att få plats med champagneflaskor som är i standardformat, vanliga Bordeauxflaskor och Bourgogne. Glöm Krug, dompa och övriga tjocka specialcuvver. Det finns ytterst få vinställ för 75 cl vinflaskor på marknaden som klarar av dessa flaskor, här bör du försöka hitta ett separat magnumställ för de tjocka champagneflaskorna. Vinstället är relativt solitt och du bör förankra det i väggen så fort du bygger den över 1 meter på höjden. Tycker det inte är några större problem med skavda etiketter. Det brukar ta ca 1 1/2 timme att bygga ihop det första vinstället för 72 flaskor, nästa vinställ går fortare. Dock tycker jag att RTAs vinställ håller högre kvalité än Tradiotional Wine racks. Jag har sålt båda vinställen i min fysiska affär mellan 2007 och 20018. Nu har jag slutat med vinställ.
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag har trådtställen från PGW (https://www.pgw.se/hembryggning/vin/vinstall.html) och Ikeas Ivar (https://www.ikea.com/se/sv/p/ivar-flaskstaell-gra-40310208/).
Trådtställen är diskreta och fungerar bra, men jag skulle nog inte vilja använda dem utan att fästa dem i väggen, i alla fall inte om man har två ovanpå varandra. Det blir dock en extremt billig lösning. Magnum funkar inte.
Ivar funkar väldigt bra. I och med att det är lätt att justera höjden på facken kan man fixa rader med extra höjd för lite fetare flaskor, medan man kan optimera utrymmet för "vanliga" flaskor. Magnum Bordeaux funkar, men inte magnum champagne. Klart dyrare än trådställ, men mer flexibelt och behöver inte fästas i vägg.

Jag har PGW-ställen i min källare, väldigt smidiga men som PS säger så skulle jag inte rekommendera dem utan ankring i vägg, det är samtidigt en väldigt enkel manöver med 2 skruvar per ställ. Man kan lägga Magnum på översta hyllan, om man utnyttjar varannan slot. Jag gör så längs ena väggen och på de övriga har jag byggt hyllplan, väldigt enkel konstruktion med ett skivmaterial som står på en kloss 45x70 regelvirke ovanpå ställens konsol, sen lägger jag magnum på hyllorna.

magnum.jpg
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Det blev ett Ivar-ställ till slut! :)

Tänkte på en grej kring hyllplanen. Mer tjockbottnade flaskor tenderar att luta sig framåt. Även om de ligger tillräckligt stabilt så ligger de inte lika långt bak som smalare flaskor gör. Tänkte på en grej - om man fäster ett flaskställsplan bak och fram istället, då fungerar det väl lite mer likt t.ex. Quercias ställ? Vet ej om någon av er har gjort så, eller om det är lika bra att skippa det. Funderade annars ifall man ska ha några hyllplan åt andra hållet för tjockare flaskor.

Kolla t.ex. på denna flaska Diebolt jag har här nedan. Första bilden är allt som vanligt, medan bild två är ett hyllplan som är vänd åt andra hållet. Kändes lite mer stabilt. Fanns dock även en risk att flaskan kan glida ut genom baksidan om man stoppar den för långt in. Inget problem i detta fall då stället står mot väggen.

C24D06FE-BF00-464C-83AE-3BAE748519D3.jpeg 5F187D12-7C2B-4D44-A122-A6BDD4D1A062.jpeg
 
Toppen