Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Börja lagra

Poussard

Medlem
Inga planer på klimatanläggning.. Behöver jag det? Känns lite overkill för mig..
Det beror väl på vad man menar med overkill. Anledningen till att köpa ett vinlagringsskåp är ju inte bara temperaturen utan även luftfuktigheten och skydd mot UV-ljus. Om du väljer en källare där du skippar nån komponent så kan ju risken öka för förstörda flaskor, t.ex. uttorkad kork. Såklart beror det lite på vilken tidshorisont du har.
 
Trådskapare
Jesper Jarnehäll
Det beror väl på vad man menar med overkill. Anledningen till att köpa ett vinlagringsskåp är ju inte bara temperaturen utan även luftfuktigheten och skydd mot UV-ljus. Om du väljer en källare där du skippar nån komponent så kan ju risken öka för förstörda flaskor, t.ex. uttorkad kork. Såklart beror det lite på vilken tidshorisont du har.
Ah! Förstår .. Det är en gammal matkällare utan ljusinsläpp.. Borde fungera ganska väl hoppas jag..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ah! Förstår .. Det är en gammal matkällare utan ljusinsläpp.. Borde fungera ganska väl hoppas jag..
Jag har alla mina flaskor i en gammal källare utan klimatkontroll och såhär långt har det funderat utmärkt trots varierande luftfuktighet och temperaturförändringar med årstiderna.
En god vän har en liknande källare med viner lagrade sedan 70-talet och han har inte heller haft några problem.

Vill nog rekommendera att du lägger pengarna på att köpa och prova viner istället för att lägga dem på den perfekta klimatkontrollen det första du gör när du redan har en mörk och fin källare tillgänglig.
Skulle du sedan snöa in på att lagra DRC i 30 år+ kan du ju fundera på att uppgradera med mer blingbling längre fram.

Det finns massa trådar om hur man bygger vinkällare här på forumet så läs på lite där och få inspiration.
 

Pontus

Medlem
Skulle du sedan snöa in på att lagra DRC i 30 år+ kan du ju fundera på att uppgradera med mer blingbling längre fram.
... eller lagra viner i 30+ år från Bordeaux, Norra Rhone, Piemonte, Champagne...
Sen tycker jag att man ska mäta/logga lite i källaren så att man känner till hur temperatur och fuktighet varierar över tid. Blir det t ex väldigt kallt och torrt på vintern kan det åtgärdas för små pengar (frostvakt + hink med vatten).
 
Trådskapare
Jesper Jarnehäll
Jag har alla mina flaskor i en gammal källare utan klimatkontroll och såhär långt har det funderat utmärkt trots varierande luftfuktighet och temperaturförändringar med årstiderna.
En god vän har en liknande källare med viner lagrade sedan 70-talet och han har inte heller haft några problem.

Vill nog rekommendera att du lägger pengarna på att köpa och prova viner istället för att lägga dem på den perfekta klimatkontrollen det första du gör när du redan har en mörk och fin källare tillgänglig.
Skulle du sedan snöa in på att lagra DRC i 30 år+ kan du ju fundera på att uppgradera med mer blingbling längre fram.

Det finns massa trådar om hur man bygger vinkällare här på forumet så läs på lite där och få inspiration.
Håller med dig.. Nu vill jag hellre lägga pengar på lite sjyssta viner
 

Johan L

Medlem
Har lagrat en del öl i mina dagar och kan utifrån det tipsa om att försöka köpa in grejer med lite olika tidshorisonter. Det är kul att ha några långa projekt redan från början, men lägger man bara undan sånt är det nog lätt att tröttna innan man kan börja skörda frukten av sitt arbete. Så att även stoppa ner grejer som passar att lagra ganska kort tid gör det hela lite roligare.
 

Pontus

Medlem
Ah! Förstår .. Det är en gammal matkällare utan ljusinsläpp.. Borde fungera ganska väl hoppas jag..
Ja, jo, hoppas kan man ju och det fungerar nog "tillräckligt" bra med väldigt stor sannolikhet. Men jag tycker definitivt att du ska mäta temperatur och fuktighet över tid för att veta och göra eventuella justeringar om du själv anser det vara nödvändigt när du VET. Det behöver inte vara nåt avancerat, det räcker med en billig variant som mäter temperatur och luftfuktighet.
Kolla särskilt när extremvärdena inträffar, typiskt i januari/februari och i juli/augusti. (För) Kallt och torrt på vintern, (för) fuktigt och varmt på sommaren. Det enda som är dyrt är kyla, resten kan ordnas med enkla medel.
 
Trådskapare
Jesper Jarnehäll
Ja, jo, hoppas kan man ju och det fungerar nog "tillräckligt" bra med väldigt stor sannolikhet. Men jag tycker definitivt att du ska mäta temperatur och fuktighet över tid för att veta och göra eventuella justeringar om du själv anser det vara nödvändigt när du VET. Det behöver inte vara nåt avancerat, det räcker med en billig variant som mäter temperatur och luftfuktighet.
Kolla särskilt när extremvärdena inträffar, typiskt i januari/februari och i juli/augusti. (För) Kallt och torrt på vintern, (för) fuktigt och varmt på sommaren. Det enda som är dyrt är kyla, resten kan ordnas med enkla medel.
Har köpt en Netatmo väderstation, en inomhusgivare åker ner till vinkällaren :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
À propos lagring. Borde inte privata vinkällare och vinskåp förbjudas?
Systemets huvudargument mot vin på Coop och ICA är att det ökar tillgängligheten, därmed drickandet. Måste väl i ännu högre grad gälla egen lagerhållning!?
Blir det inte tvärtom?
Om man har en vinkällare (med vin) så är det uppenbart att man köper mer än man dricker, dvs drickandet är <100 %. Om man inte har en vinkällare/skåp så dricker man upp allt man köper, alltså 100 %. Detta visar att ökad tillgänglighet minskar drickandet. Alla nya bostäder borde alltså förses med vinlagringsmöjligheter för att minska alkoholkonsumtionen. ;)
 

LarsW

Medlem
Blir det inte tvärtom?
Om man har en vinkällare (med vin) så är det uppenbart att man köper mer än man dricker, dvs drickandet är <100 %. Om man inte har en vinkällare/skåp så dricker man upp allt man köper, alltså 100 %. Detta visar att ökad tillgänglighet minskar drickandet. Alla nya bostäder borde alltså förses med vinlagringsmöjligheter för att minska alkoholkonsumtionen. ;)
Klockren och 100% vattentät logik!
Inget behov att analysera detta vidare.
Fler vinkällare åt folket!
Case closed! :D
 
Blir det inte tvärtom?
Om man har en vinkällare (med vin) så är det uppenbart att man köper mer än man dricker, dvs drickandet är <100 %. Om man inte har en vinkällare/skåp så dricker man upp allt man köper, alltså 100 %. Detta visar att ökad tillgänglighet minskar drickandet. Alla nya bostäder borde alltså förses med vinlagringsmöjligheter för att minska alkoholkonsumtionen. ;)
Vin på Coop och ICA skulle alltså - tvärtemot vad SB säger - minska drickandet?
 

Vingubben

Medlem
Efter att ha bott några år utomlands reflekterade jag över att ”alla” svenskar verkar ha ett barskåp, medan mina utländska vänner köpte efter behov. Misstänker att bolagets öppettider har inverkan på hur och när man handlar alkohol. Som boende i Sverige så ser man till att alltid ha allt hemma, för att täcka alla eventuella behov. Helt ovetenskapligt, men jag tror Sverige är det land där invånarna har mest alkohol hemma.
 

Pontus

Medlem
Efter att ha bott några år utomlands reflekterade jag över att ”alla” svenskar verkar ha ett barskåp, medan mina utländska vänner köpte efter behov. Misstänker att bolagets öppettider har inverkan på hur och när man handlar alkohol. Som boende i Sverige så ser man till att alltid ha allt hemma, för att täcka alla eventuella behov. Helt ovetenskapligt, men jag tror Sverige är det land där invånarna har mest alkohol hemma.
Jag skulle tro att det är väldigt vanligt att en kund på SB köper lite extra "när man ändå är där". Vilket i sin tur ökar tillgängligheten i förlängningen. Sen, om nu detta med tillgänglighet har nån större betydelse för konsumtionen skulle det ju gå att bevisa att de som har ett SB inom nära räckhåll dricker mer...
 
Hej! First time writer, long time lurker här. Jag har vinlagring på två orter i nuläget. En vinkyl hemma och en vinkällare på annan ort. Vinkällaren har nu under de varmare månaderna en temperatur på runt 15 grader, vilket gör mig lite nervös då jag har en del champagne för långlagring där. Detta gör att jag har börjat fundera på kylaggregat. Då här min fråga: tycker ni att det behövs och har ni i så fall tips på något som inte skulle kosta mig ena njuren?
 

LarsW

Medlem
Hej! First time writer, long time lurker här. Jag har vinlagring på två orter i nuläget. En vinkyl hemma och en vinkällare på annan ort. Vinkällaren har nu under de varmare månaderna en temperatur på runt 15 grader, vilket gör mig lite nervös då jag har en del champagne för långlagring där. Detta gör att jag har börjat fundera på kylaggregat. Då här min fråga: tycker ni att det behövs och har ni i så fall tips på något som inte skulle kosta mig ena njuren?
Du kommer nog få lite olika svar men jag skulle inte stressa. Har de flesta av mina skumpor i en källare som håller runt 14 grader och dricker med glädje mina skumpor som legat där i 15+ år.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Instämmer. Säkert en del som anser att man skall lasermäta temperaturen från rymden och hålla exakt temp året runt men jag hade ju lagt de pengarna vin istället... Min källare svänger med årstiderna och har ingen tempkontroll och jag har druckit 40+ år gamla viner som legat under liknande förhållanden och klarat sig utmärkt...
 

Mark

Medlem
När jag började bygga vinkällare funderade jag över hur många flaskor vin jag ville konsumera per år, multiplicerade sen med genomsnittlig lagringstid och fick fram en slutsumma hur många flaskor min vinförvaring bör kunna hantera. I mitt fall ville jag kunna göra av med 100 flaskor per år, uppskattade genomsnittliga lagringstiden till 10 år, således behövdes plats för 1 000 flaskor. När du väl uppnått det optimala antalet flaskor är det bara att jobba enligt principen lika många in som ut.

Lycka till!
 
Toppen