Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Börja lagra

Tänkte låna denna tråd lite, Ny här på forumet och rätt så ny i vinvärlden!

Har börjat kolla på Vinlagringsskåp och har haft detta på span https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4904 INNAN jag hittade detta forum och läste på lite och insåg att det får plats med för få flaskor.. gillar mQuvée utseendemässigt och mitt andra skåp jag spanat in är https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4906 men har fått en känsla av att även det är lite för litet.. eller är "108" flaskor för lite?

Vad har ni för bra förslag på vinlagringsskåp? vill gärna ha glasdörr och min budget är 20tkr (helst lite mindre)
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tänkte låna denna tråd lite, Ny här på forumet och rätt så ny i vinvärlden!
Har börjat kolla på Vinlagringsskåp och har haft detta på span https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4904 INNAN jag hittade detta forum och läste på lite och insåg att det får plats med för få flaskor.. gillar mQuvée utseendemässigt och mitt andra skåp jag spanat in är https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4906 men har fått en känsla av att även det är lite för litet.. eller är "108" flaskor för lite?

Vad har ni för bra förslag på vinlagringsskåp? vill gärna ha glasdörr och min budget är 20tkr (helst lite mindre)

Jag har ett vinlagringsskåp som är specat för ca. 300 flaskor. Jag får in cirka 160 champagneflaskor i det skåpet. Men allt beror ju på vad du ska lagra där typ av vin.
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag tror specen för antal flaskor grundar sig i flaskformatet för Bordeaux, vilket är de flaskor som brukar ta minst plats. Champagne, bourgogne, riesling mfl tar större utrymme.

Precis, därav skrev jag att det beror på vilken typ av vin man lagrar :)
 
Trådskapare
Jesper Jarnehäll
Hur många flaskor per sort köper ni? Vill ju testa en flaska relativt omgående men samtidigt kunna spara undan någon/några för att se hur det utvecklas..
 

lukastollig

Pudelfantast
Hur många flaskor per sort köper ni? Vill ju testa en flaska relativt omgående men samtidigt kunna spara undan någon/några för att se hur det utvecklas..

Beror på hur övertygad jag är om vinets kvalité / ”godhet” samt pris. Något som jag vet jag gillar skarpt och inte är för dyrt köper jag minst 6, ibland 12 flaskor av. Har hänt att jag köpt 24 men det är i undantagsfall. Antalet beror också på lagringshorisont. Något som ska drickas upp inom kort köper jag mindre av medan viner som tål lång lagring lite mer. Behöver ju några extra att testa under tiden för att se när det är dags att börja dricka ordentligt och sen vill jag gärna spara någon flaska riktigt länge för att se vad som händer. Dyrare viner köper jag åtminstone 2 - 3 flaskor om det går. Enstaka flaskor köper jag bara om jag vill testa något nytt. Vill inte bli sittande med ett gäng flaskor jag inte gillar. Har som tur är relativt gott om lagringsutrymme så det blir ekonomin och hälsan som begränsar. Kan ju inte dricka hur mycket som helst.
 

Ludvig

Medlem
Hur många flaskor per sort köper ni? Vill ju testa en flaska relativt omgående men samtidigt kunna spara undan någon/några för att se hur det utvecklas..

Jag brukar köpa ”plus två” av det jag vill lagra, och då mina hyllsektioner är fem flaskor breda blir det ( på grund av estetiken, och enkelheten) 5+2 eller 10+2, jag tror du hajar. De två flaskorna är för att kunna följa den tidiga utvecklingen, så en flaska ganska direkt, sedan en ytterligare en tid senare och resterande långlagras. Jag vill också slå ett slag för CellarTracker för lagerhållningen och drickfönster.
 
Toppen