Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”

Pontus

Medlem
Tack för era tips. Nu är det så att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter då jag aldrig har testat riesling innan, är ny inom vinvärlden. Har ni några mer konkreta tips dvs. artikelnummer att gå efter på SB?
  • Tyskland 2015
  • "Budgetfynd"
  • Bör finnas i Systembolaget sortiment
Mitt bästa tips om du vill handla på SB är att hålla koll på höstens släpp. Det är ganska många 2015 som inte har släppts ännu, så det bör dyka upp en hel del. Problemet är att dom lär försvinna ganska snabbt, så du bör ha fingret på avtryckaren kl 10.00.00 den dag släppet sker. Jag kan återkomma i tråden om jag ser nåt extra intressant.
 

Silenos

Medlem
@Druvan , Strunta i bolaget; allt blir så mycket lättare och roligare då. Förutom nämnda atomwine* så finns t.ex. Weinart.de. Du kan plocka ihop ett sexpack förtklassig moselriesling och få det hemskickat för 15€. Betalar gör du via banköverföring. Där hittar du b.la. nämnda Willi Schäfer, Maximillian Grünhaus och Joh. Jos. Prüm. De har även Keller (men priserna på hans grejer kan kanske vara i överkant härifrån, värt att kolla innan).

*J. Haart har även jag blivit svårt förtjust i, jag fick panikköpa fler goldtröpchen kabinett 15' ifrån annan handlare när det gick upp för mig hur bra den var och mitt sexpack ifrån A-W var slut.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Någon som har tips på tysk riesling från 2015 som man inte får missa?
Du har kapat min tråd! :(
Fråga gärna nästa gång i din egen tråd!
Det här handlar FORTFARANDE om tips på Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Du har kapat min tråd! :(
Fråga gärna nästa gång i din egen tråd!
Det här handlar FORTFARANDE om tips på Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”.

Svårt att avgöra om du är ironisk eller inte. Men jag kan flytta alla svar kring riesling till en annan tråd om du önskar det?

Ett tips till nästa gång kan vara att formulera dig lite vänligare eller be moderator/administratör om hjälp.

Nu tror jag säkert att du menar väl, men @Druvan är ny på forumet och såg säkert bara en chans till att fortsätta en diskussion rörande fyndviner på rieslingdruvan. Och vi är ju trots allt på FineWines, ett diskussionsforum öppet för alla, där vi ska vara vänliga mot varandra samt ha högt i tak!

Du kommer nog känna att det blir sidospår kring ursprungsfrågan vid fler tillfällen på forumet. :)
 

Druvan

Medlem
Du har kapat min tråd! :(
Fråga gärna nästa gång i din egen tråd!
Det här handlar FORTFARANDE om tips på Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”.
Oj! Om du nu är 100% seriös så ber jag om ursäkt. Som du säger handlar din tråd om "Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt” och jag kanske tog en genväg med frågan om någon hade ett grymt tips på "tysk riesling från 2015". Tanken med min frågeställning var att eventuellt någon satt med ett bra budgetfynd att dela med sig till oss andra som är eller är på väg att bli frälst i detta intresse.

Jag är som sagt relativt ny på forumet men hoppas på att i framtiden kunna dela med mig av både köptips, provningsnoteringar samt få äran att delta i ett flertal BYOB, men tills dess lär det komma flera dumma och felpostade inlägg från min sida.

Väl mött!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Ok, vi kör! :) My bad.

Kruxet är att man kan inte veta med säkerhet vilken årgång man får hem, när man beställer vin. Det kan stå fortfarande 2015 på bolis, men du får årgång 2016 och det är INTE lika bra årgång när det gäller tysk riesling. Knappast ens andra områden av vita viner. Rätta mig gärna om jag har fel angående sista påståendet!
 

Alpha

Medlem
Oj! Om du nu är 100% seriös så ber jag om ursäkt. Som du säger handlar din tråd om "Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt” och jag kanske tog en genväg med frågan om någon hade ett grymt tips på "tysk riesling från 2015". Tanken med min frågeställning var att eventuellt någon satt med ett bra budgetfynd att dela med sig till oss andra som är eller är på väg att bli frälst i detta intresse.

Jag är som sagt relativt ny på forumet men hoppas på att i framtiden kunna dela med mig av både köptips, provningsnoteringar samt få äran att delta i ett flertal BYOB, men tills dess lär det komma flera dumma och felpostade inlägg från min sida.

Väl mött!

Du har verkligen inget att be om ursäkt för, helt klart relevanta och intressanta frågeställningar både för tråd och forum. Detta är ett öppet forum med högt i tak och ingen äger några trådar utan det är upp till administratörer att kliva in vid behov. Välkommen och hoppas du kör på med alla sorters tänkta och ogenomtänkta inlägg :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jodå, jag är medveten att man kan göra så. Men det bästa vore att hindra att sånt kan hända och det har nog pratats här förut.
Alltså att införa separat nummer för en ny årgång, men än så länge har inte så skett. Kanske hos vissa viner, men långt i från alla.
 
Toppen