Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Mycket trevligt rosévin är Puycheric Syrah Rosé, 2016. Men bara på flaskan! Bästa årgången av vinet vad jag kan minnas. Helt klart ett fynd i sin prisklass. Köp så många ni får plats i vinkällaren. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur smakade den? :D

Första intrycket var faktiskt bra. Ganska anonym doft. I munnen vart det "ååh gott fylligt rött vin!" och i eftersmaken blev det "blueääh vad var det här?". Kändes som att det var dött i munnen utan att vara korkdefekt. Artificiellt på något sätt. Svårt att beskriva mer än så, prövade det två kvällar och tänkte kanske att det blev bättre med luft, men min sambo sa samma som mig. Hon brukar vara ganska dryg mot mig ibland, så att jag köpte lite billigare viner kanske bara har haft en positiv effekt på henne i slutändan, för några dagar sedan sa hon "Ja men köp bara något vin som vet jag tycker är gott så betalar jag väl då..!". Det var nog efter första kvällens provning av Copertinon.
 

Poussard

Medlem
Det kan stå fortfarande 2015 på bolis, men du får årgång 2016 och det är INTE lika bra årgång när det gäller tysk riesling. Knappast ens andra områden av vita viner. Rätta mig gärna om jag har fel angående sista påståendet!

Jag skulle nog köpa vit Jura, vit Norra Rhône och vit Alsace 2016 före 2015. Sen vit Loire, visst 2015 är bra men jag är mer sugen på att testa 2016. Samma gäller stora delar av Italien. Inte alltid maffig frukt och alkohol är det bästa, kanske i kalla Mosel men inte överallt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Synd:(. Det var visserligen inget stort vin men med hänsyn till "det förbjudna ordet" så var det ok! Kan kanske bero på årgångsbyte? Jag tror att både @Mattias S och jag drack 2008:an? Tack för varningen dock;)
Copertino är absolut ett enkelt vin och det stämmer bra att det var årgång 2008 som slank ner senast och därefter gav upphov till en egen tråd. Jag tror dock att den "traditionella" och skitiga karaktären borde ha bestått även 2009. Det är visserligen ett vin som bör vara en vattendelare med tanke på den smått överdrivna "brett-karaktären" som normalt är närvarande om producenten nu inte har ändrat sin vinmakarfilosofi, alternativt sanerat sin utrustning. ;)

Jag tror därför, utan att veta, att @Deppodi mest troligt tillhör kategorin som inte gillar stilen, vilket är en ganska vanlig åsikt att ha trots allt. :nagelbitare:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag skulle nog köpa vit Jura, vit Norra Rhône och vit Alsace 2016 före 2015. Sen vit Loire, visst 2015 är bra men jag är mer sugen på att testa 2016. Samma gäller stora delar av Italien. Inte alltid maffig frukt och alkohol är det bästa, kanske i kalla Mosel men inte överallt...
Har bättre koll på jämförelsen 2013 och 2014 med 2015. Tveklöst verkar en del vita 2015 vara lite åt det maffiga hållet i medelvarma/varma områden (alternativt "tillgängliga tidigt" när det gäller t.ex. Chablis), men i Tyskland i allmänhet är 2015 alldeles lysande. Den extra mognaden har där bara varit bra, och tillräcklig syra finns det också.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Copertino är absolut ett enkelt vin och det stämmer bra att det var årgång 2008 som slank ner senast och därefter gav upphov till en egen tråd. Jag tror dock att den "traditionella" och skitiga karaktären borde ha bestått även 2009. Det är visserligen ett vin som bör vara en vattendelare med tanke på den smått överdrivna "brett-karaktären" som normalt är närvarande om producenten nu inte har ändrat sin vinmakarfilosofi, alternativt sanerat sin utrustning. ;)

Jag tror därför, utan att veta, att @Deppodi mest troligt tillhör kategorin som inte gillar stilen, vilket är en ganska vanlig åsikt att ha trots allt. :nagelbitare:
Du har nog rätt i detta! Det är nog fler som INTE gillar denna stil:confused:
 

Daniel A

Administratör
Du har nog rätt i detta! Det är nog fler som INTE gillar denna stil:confused:
Copertino är absolut ett enkelt vin och det stämmer bra att det var årgång 2008 som slank ner senast och därefter gav upphov till en egen tråd. Jag tror dock att den "traditionella" och skitiga karaktären borde ha bestått även 2009. Det är visserligen ett vin som bör vara en vattendelare med tanke på den smått överdrivna "brett-karaktären" som normalt är närvarande om producenten nu inte har ändrat sin vinmakarfilosofi, alternativt sanerat sin utrustning. ;)

Jag tror därför, utan att veta, att @Deppodi mest troligt tillhör kategorin som inte gillar stilen, vilket är en ganska vanlig åsikt att ha trots allt. :nagelbitare:

Drack 2009 Copertino igår och ikväll. Dag 1 var det en syrastinn komocka, och dag 2 var det en något återhållsam bondgård med bra syra. Den traditionella och skitiga karaktären är definitivt där! Fick vinet blint, och jag kan ju villigt erkänna att jag varken var i närheten av "Copertino" eller "84 kr". :ängel: Maken till budgetfynd, alltså!

Men absolut, vattendelare lär det ju vara!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Drack 2009 Copertino igår och ikväll. Dag 1 var det en syrastinn komocka, och dag 2 var det en något återhållsam bondgård med bra syra. Den traditionella och skitiga karaktären är definitivt där! Fick vinet blint, och jag kan ju villigt erkänna att jag varken var i närheten av "Copertino" eller "84 kr". :ängel: Maken till budgetfynd, alltså!

Men absolut, vattendelare lär det ju vara!
Måste köpa det här vinet. Om du/ni menar att det är ungefär samma karaktär som Chateau Musar, så är det inte riktigt min likör, men för det här priset borde det vara alla fall helt ok. Har provat Musar minst två gånger, och jag kan inte lära mig att tycka om det. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Första intrycket var faktiskt bra. Ganska anonym doft. I munnen vart det "ååh gott fylligt rött vin!" och i eftersmaken blev det "blueääh vad var det här?". Kändes som att det var dött i munnen utan att vara korkdefekt. Artificiellt på något sätt. Svårt att beskriva mer än så, prövade det två kvällar och tänkte kanske att det blev bättre med luft, men min sambo sa samma som mig. Hon brukar vara ganska dryg mot mig ibland, så att jag köpte lite billigare viner kanske bara har haft en positiv effekt på henne i slutändan, för några dagar sedan sa hon "Ja men köp bara något vin som vet jag tycker är gott så betalar jag väl då..!". Det var nog efter första kvällens provning av Copertinon.
Jag köpte Copertino Riserva 2009 här om dagen, och det är definitivt inte i min smak. Om det gick ens att blanda ihop med cola, hade varit lyckat, men vinet är för lätt för att det funkar. Man lär sig alla fall av sina misstag. Hur just det här vinet kan ha fått fyndstämpeln är en gåta, men vi har alla lite egen smak ändå.
Jag tror att jag ska titta lite närmare på alla viner som du, Deppodi, rekommenderar! :) Misstänker starkt att vi kan ha delvis lika smak. ;)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag köpte Copertino Riserva 2009 här om dagen, och det är definitivt inte i min smak. Om det gick ens att blanda ihop med cola, hade varit lyckat, men vinet är för lätt för att det funkar. Man lär sig alla fall av sina misstag. Hur just det här vinet kan ha fått fyndstämpeln är en gåta, men vi har alla lite egen smak ändå.
Jag tror att jag ska titta lite närmare på alla viner som du, Deppodi, rekommenderar! :) Misstänker starkt att vi kan ha delvis lika smak. ;)
Copertino och Cola. :baksmälla:
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Copertino och Cola. :baksmälla:
Precis. :) Med rätt vin är det mycket gott på en skön sommardag. Alltså det här: Kalimotxo. (Kärt barn har många namn; den kan ha lite olika stavningar beroende på vilket land man befinner sig.) Man ska helst välja ett mycket kraftigt och billigt rött vin till drycken och absolut använda även is. Det kanske inte är någon finsmakardryck som du beställer på en exklusiv bar för att imponera dina polare, men hemma funkar den kanonbra, eller på semestern. :) Salud!
en.wikipedia.org/wiki/Kalimotxo
es.wikipedia.org/wiki/Calimocho
 

Mats

Gone todash....
Jag köpte Copertino Riserva 2009 här om dagen, och det är definitivt inte i min smak. Om det gick ens att blanda ihop med cola, hade varit lyckat, men vinet är för lätt för att det funkar. Man lär sig alla fall av sina misstag. Hur just det här vinet kan ha fått fyndstämpeln är en gåta, men vi har alla lite egen smak ändå.
Jag tror att jag ska titta lite närmare på alla viner som du, Deppodi, rekommenderar! :) Misstänker starkt att vi kan ha delvis lika smak. ;)
Håller med dig. Årgången innan var ett fynd för det priset om man gillar läder och lagom med brett och var ute efter något att hälla i grytan och samtidigt ta några glas av under matlagningen, men den som finns nu hade alldeles för mycket sötma och gav BiB-vibbar.

Precis. :) Med rätt vin är det mycket gott på en skön sommardag. Alltså det här: Kalimotxo. (Kärt barn har många namn; den kan ha lite olika stavningar beroende på vilket land man befinner sig.) Man ska helst välja ett mycket kraftigt och billigt rött vin till drycken och absolut använda även is. Det kanske inte är någon finsmakardryck som du beställer på en exklusiv bar för att imponera dina polare, men hemma funkar den kanonbra, eller på semestern. :) Salud!
en.wikipedia.org/wiki/Kalimotxo
es.wikipedia.org/wiki/Calimocho
Håller med dig här också, rödvin och cola är finfint en varm sommardag!
 
Toppen