Bygg en vinkällare - Steg för steg guide och allmän diskussionstråd

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Emanuel, 13 mars 2016.

1. Kevin

Kevin Medlem

Hej!
    Jag ska påbörja ett projekt att bygga om en källare till vinkällare.
    Innan jag gör det behöver jag planera upp det lite.
    Nuvarande förhållanden:
    * större delen under jord(60-ish %).
    * betong i golv, väggar och tak.
    * händer att det blir "översvämning" i källaren (antagligen på grund av att den ligger under jord samt gammalt hus med dålig dränering )
    * Fördelen är att det finns tre rum i källaren där det går att stänga dörren, bort från översvämningen när det sker på hösten.
    * håller bra temperatur under sommarmånaden, men kan bli kallt på vintern(dock ej under minus)
    * Huset/källaren är närmare 60 år gammalt
    * Dålig koll på luftfuktigheten just nu
    * Storlek total golvyta till förfogande är närmare 40-50 kvm

Planen:
    * sätta upp fusktegel på väggarna
    * måla om golv och tak
    * inreda med vinställ etc.
    * bygga en extra dörr till ingången för att få en sluss.
    * Installera luftfuktare för att hålla nere fukten då jag misstänker den är högre än optimal
    * Installera någon form av värme inför vintern

Frågor:
    * Kan man sätta upp fusktegel utan problem? Konstigheter med fukt etc?
    * Installera termometrar med larm samt möjlighet att följa det online. Tips på termometer??
    * Tips på bra luftfuktare?
    * Tips på bra sätt att hålla konstant värme under de kallaste månaderna?
    * Vad mer att tänka på?

Tomas Lindblom gillar detta.
  2. Medlem123

Medlem123 Medlem

Hallå!

Ville väcka den här tråden igen eftersom den givit mig mkt glädje att läsa.

Jag kan inget om vin men har nu möjlighet att bygga en vinkällare ”på riktigt” och tänkte jag kunde förverkliga några drömmar här! :p Jag har egen grävmaskin och lastbil och planerar en nedgrävd 5x4 m källare (finns alla möjligheter att ändra storlek) med ca 1 meter jord ovanför. Väggarna byggs av armerade och betongfyllda skalblock 25 cm tjocka. Ev. tänkte jag mura upp en tegelvägg med teglat tak innanför, dikt an, och sedan gjuta armerat betongtak ovanför. Kanske inte håller för en stridsvagn men jag har 20 mm armering klar så att jag iaf kan köra med lastbilen över om jag måste. ;) Dubbel dörr in till källaren ifrån den underjordiska gången. Gärna med ngn sorts lönndörr så att det inte syns att det finns en vinkällare bakom.
    Min tanke är att gräva mig drygt 3 meter ner och lägga dränering, makadam och isolering innan jag gjuter en golvplatta. Ovanpå plattan blir det ev. ngn form av klinker eller golvtegel. Många frågor för att få det bästa ut av källaren (innan vinet kommer) dyker upp. Ska jag isolera utanför väggarna? Platonmatta ser jag som en självklarhet så att regnvatten rinner undan ovanifrån.

Förmodligen blir det en avloppsbrunn i källaren för att kunna blaska med vatten om det behövs. Tänkte också dra in vatten och el.

Kan man få lite inspirerande drömmar här? Tänkte börja gräva i maj 2019!

3. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

När du bygger så här från scratch är väl det viktigaste att konstruktionen blir tillräckligt bra framför allt vad gäller fuktigheten. Vad gäller isolering tror jag inte det blir några som helst problem. Sen får du fundera på inredning

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Vingubben

Vingubben Medlem

Jag har idag 9m2 vinkällare och här får det plats minst 1500 flaskor, kan säkert få in 2000 flaskor om det klämmer. Du har med andra ord en rätt väl tilltagen yta för dina framtida behov, och det kommer att ta flera år att bygga upp din källare, såvida du inte har en obegränsad budget och kan köpa viner på auktion och liknande. Då du skriver att du inte kan något om vin så är risken om du fyller för fort, att du om några år står med en massa viner som du inte gillar. Ta med andra ord god tid på dig och hitta dina preferenser innan du börjar fylla på i allt för stora mängder.

Det kanske skulle vara en idé att använda halva delen till vinförråd och andra till ”man cave”. Den delen kan du isolera och hålla lite temperatur i så att du kan sitta där och titta in på dina viner, dricka ett glas, eller bara komma bort från frugan. Den delen du har vinerna i skall inte isoleras i ytterväggarna. Med tre meters djup kommer naturen att hålla rätt temperatur under hela året.

Lycka till

5. Medlem123

Medlem123 Medlem

Ja precis!
    Min tanke är som sagt att ha ett välvt tak och sedan täcka väggar och tak med Platon matta så att all fukt uppifrån rinner av och grundvattnet dräneras bort under den gjutna plattan. Jag har sett att man vid vissa undermarkskonstruktioner kletat på någon sorts asfaltsmassa för att täta väggarna med men tänker att platonmattan borde göra jobbet.

Vad gäller inredning så vill min fru engagera sig! :D Dessvärre ser hon framför sig någon form av varmt mysrum! I och med det får det nog ev. bli två rum med avgränsning emellan. :rolleyes:

6. Medlem123

Medlem123 Medlem

Ahaaaa! :)

Det var just så jag planerade om efter ett litet hemmasnack igår. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sitta i 12 grader och sippa på ett glas vin men inte min bättre hälft. Då blir det ev. delisolerat och en värmekälla för att hålla värmen i mysdelen.

Jag tar det nog lugnt med vinsamlandet och tänker att källaren inte behöver bli full - någonsin. Lite i taget som kan mogna är nog snarar min melodi.

7. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Det får du ta ur henne....

Ärligt talat har jag svårt att förstå varför man vill inreda sin vinkällare med bord, stolar, mattor etc. Det kommer ju alltid vara rätt kallt och fuktigt i källaren, förutsatt att vinerna ska må bra, så varför vill man sitta och frysa i mörkret när man kan sitta vid ett vackert dukat middagsbord, framför brasan eller i solnedgången på altanen och dricka sitt vin. Ett litet bord kan i och för sig vara bra som avställningsyta men i övrigt hade jag fokuserat på vinlagringen.

8. gece

gece Man vänjer sig.

Ha ha, lycka till när du hänger här :D

9. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Lyssna inte på @lukastollig! Med dina resurser kan du nu bli en Prepper med egen vinkällare;)! Fixa så att den står emot det mesta så har du en mancave/mysrum/vinkällare (som kommer att bli proppfull förrän du anar!)

Medlem123, Mats, MagnusH70 och 1 annan gillar detta.
  10. LarsW

LarsW Medlem

Vinkällare snabb-metod!

1: Ordna en grävskopa som fixar en djup grop.
    2: Sänk ned ett betongrör med största diametern du kan hitta (vårt är 120cm)
    3: Gjut betonggolv.
    4: Sätt ett lock på!
    5: Klart!

När vi byggde ny sommarstuga kom mor på snilleblixten med en vin-/matkällare under huset och när vi andra funderade i komplicerade banor på hur vi skulle mura väggar å sånt så var det hon igen som frågade: "Hur stora betongrör finns det?" :cigarr:

Aja, inte för långtidslagring (eller vinterlagring) men håller konstant temp runt 14 grader på sommaren, inte ens förra sommaren med dess värmebölja lyckades pressa tempen över 16 grader. Perfa för sommarstugan.

thumbnail_20190807_145220.jpg

MagnusH70, Ludvig, chambertin och 9 andra gillar detta.
  11. john b

john b Medlem

Kul och enkelt! Varför inte vinterlagring? Fryser det verkligen med väggar runt och hus ovanför?

LarsW gillar detta.
  12. LarsW

LarsW Medlem

Vet inte egentligen men sommarstället ligger en bit norrut, mittemellan Hudiksvall och Sundsvall så det blir lite kallt häruppe på vintrarna.
    Och ingen av stugorna är isolerad för vinterbruk så ingen är här ändå.
    Får lämna en termostatregistrerare eller nåt o kolla.

13. Medlem123

Medlem123 Medlem

:D Hahaha! Vilken gullig liten grop!

Har strax grävt färdigt min grop. Är just nu ca 8x7m å på djupaste ca 4 meter. (Tog kanske i lite) Innan dess grävde jag en liten brunn till bevattning. Ca 120cm i diameter och 3m djup! :rolleyes:

Återstår att ta ner min 3,5-tonnare och släta ut botten å sedan gjuta golv. C8778A4F-D3A0-4F2D-A114-B9FD1BC14042.jpeg

Kul, men lite övermäktigt ibland.

MagnusH70, Crist(al)ian 77 och Vingubben gillar detta.
  14. gece

gece Man vänjer sig.

Mellan Hudik och Sundsvall - det brutala Gnarp (himmelriket i Norrland, det totala Gnarp)? Kan tipsa om att en vanlig digitaltermometer med min/max-funktion klarar ganska många minusgrader, behövs inget extravagant...

LarsW gillar detta.

Dela sidan