Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cédric Bouchard ?

Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör

Jos

Medlem
Bra pris!
Men du menar att Pinot överlag är o-drickbart 2011 ?
Verkar varit alldeles för få som brytt sig om att inte göra vin på nyckelpigor så jag struntar i 2011 för egen del. Men andra är ju inte känsliga och då är det ju bara att köra :)
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Verkar varit alldeles för få som brytt sig om att inte göra vin på nyckelpigor så jag struntar i 2011 för egen del. Men andra är ju inte känsliga och då är det ju bara att köra :)
Har själv inte prövat Pinot från 2011 men du tycker de smakar animaliskt alltså ?
 

chambertin

Medlem
Har själv inte prövat Pinot från 2011 men du tycker de smakar animaliskt alltså ?

Det var extremt mkt nyckelpipgor 2011 (i Bourgogne i alla fall) och det ger knappast animaliska toner i vinerna även om de är djur rent tekniskt sett.
http://burgundydiaries.wordpress.com/2012/12/30/ladybugs-pyrazines-and-2011-vintage/
http://www.burgundy-report.com/autumn-2012/a-vintage-viewpoint-2012-2011-2010-update/
http://www.burgundy-report.com/autumn-2008/2004-a-la-coccinelle/

Ett generellt råd 2011 verkar vara att prova allt innan man köper och alla näsor är inte lika känsliga för pyraziner dessutom.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Har själv inte prövat Pinot från 2011 men du tycker de smakar animaliskt alltså ?
Nä det blir grönt, stjälkigt och vegetativa toner på näsan som gör vissa viner helt osniffbara helt enkelt. Har prövat viner med andra där bara jag stört mig också så det beror väl på hur känslig man är.

Har dock prövat vin från comte george de vogue och där fanns ingenting så det gäller ju inte alla.
 
Verkar varit alldeles för få som brytt sig om att inte göra vin på nyckelpigor så jag struntar i 2011 för egen del. Men andra är ju inte känsliga och då är det ju bara att köra :)

Vet att du brukar vara känslig för gröna toner men sällan sett dig plocka upp det i champagne. Sitter inte mycket av de här dofterna i skalen? Dvs, de kommer inte med i champagne på samma sätt
 

Jos

Medlem
Vet att du brukar vara känslig för gröna toner men sällan sett dig plocka upp det i champagne. Sitter inte mycket av de här dofterna i skalen? Dvs, de kommer inte med i champagne på samma sätt
Nej, det kommer från nyckelpigan. Men i och med att röda viner ligger med skalen längre än vita så är väl teorin att de ligger med nyckelpigorna längre också. Så jo, det behöver inte gälla vita alls. Om jag förstått så klarade sig alla vita 2004.

Så detta vin kanske är helt ok. Har prövat rose 2011 och det funkade inte alls.
 
Nej, det kommer från nyckelpigan. Men i och med att röda viner ligger med skalen längre än vita så är väl teorin att de ligger med nyckelpigorna längre också. Så jo, det behöver inte gälla vita alls. Om jag förstått så klarade sig alla vita 2004.

Så detta vin kanske är helt ok. Har prövat rose 2011 och det funkade inte alls.

Jag fattar att det kommer från nyckelpigan, eller det är iallfall en av teorierna. Men sätter sig nyckelpigans dofter i skalen eller i druvsaften?
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
I musten. Teorin är ju att de åker med i jäskaren, krossas och "sätter sin prägel" på vinet.
Är det något som påverkat andra regioner också?
jag har ännu inte kommit in och testat så färsk årgång som 2011 i Loire tex? - hur är det längre söder ut ?
 

Jos

Medlem

Jos

Medlem
Så teorin är att miljoner nyckelpigor lugnt sitter stilla medans plockningsmaskiner, eller i champagnes fall, människor, plockar druvorna?

Är det inte omogna druvor som ger pyraziner?
Och ang. omogna druvor så är det en helt annan ton. Alltså det gröna som till viss mån kan vara trevligt i vin, - ibland ;)

Här står lite även om de pyraziner som finns naturligt i druvor, typ Sauvignon Blanc, samt lite mer om nyckelpigsproblemet
http://www.burgundy-report.com/autumn-2008/2004-a-la-coccinelle/
 
För övrigt måste Cedric Bocuhard vara en av de mer misshandlade odlarna i Sverige.
Och ang. omogna druvor så är det en helt annan ton. Alltså det gröna som till viss mån kan vara trevligt i vin, - ibland ;)

Här står lite även om de pyraziner som finns naturligt i druvor, typ Sauvignon Blanc, samt lite mer om nyckelpigsproblemet
http://www.burgundy-report.com/autumn-2008/2004-a-la-coccinelle/

Det är som sagt en tes. Skulle vara intressant att se några av forumets mycketkänsligaförgrönatonerpersoner göra en blindprovning på nyckelpigapyrazin mot omognadruvorpyrazin :)
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
För övrigt måste Cedric Bocuhard vara en av de mer misshandlade odlarna i Sverige.


Det är som sagt en tes. Skulle vara intressant att se några av forumets mycketkänsligaförgrönatonerpersoner göra en blindprovning på nyckelpigapyrazin mot omognadruvorpyrazin :)
Nu är ju inte jag en av dessa personer, men drack förra veckan mina två första champagner från 2011. där jag testat tidigare årgång 2008&2009 utav samma vin och det vääldigt stor skillnad och en väldigt genomgående karaktär i 11orna - dock kan jag varken beskriva dem som varken gröna eller urin-doftande som Julle själv beskriver...
 
Nu är ju inte jag en av dessa personer, men drack förra veckan mina två första champagner från 2011. där jag testat tidigare årgång 2008&2009 utav samma vin och det vääldigt stor skillnad och en väldigt genomgående karaktär i 11orna - dock kan jag varken beskriva dem som varken gröna eller urin-doftande som Julle själv beskriver...
Vad var det för druvor och vin?
 

Jos

Medlem
För övrigt måste Cedric Bocuhard vara en av de mer misshandlade odlarna i Sverige.


Det är som sagt en tes. Skulle vara intressant att se några av forumets mycketkänsligaförgrönatonerpersoner göra en blindprovning på nyckelpigapyrazin mot omognadruvorpyrazin :)
Det är ingen tes för mig. Det jag känner i flera röda Bourgogner från 2011 (och tydligen även roséchampagne) är något helt annat än det jag brukar kalla gröntoner vi vissa viner (vilka som helst). Tydligast var väl vinet från F. Esmonin jag skrivit om här på forumet tidigare där det för mig inte fanns något annat alls än grönt obehag i doften.
 
Det är ingen tes för mig. Det jag känner i flera röda Bourgogner från 2011 (och tydligen även roséchampagne) är något helt annat än det jag brukar kalla gröntoner vi vissa viner (vilka som helst). Tydligast var väl vinet från F. Esmonin jag skrivit om här på forumet tidigare där det för mig inte fanns något annat alls än grönt obehag i doften.

Allt som jag läst pratar om en tes. Har inte luktat så mycket på nyckelpigor så jag har ingen tydlig ståndpunkt i frågan. Har dock provat tillräckligt mycket med dig Jos för att veta hur mycket du uppskattar gröna toner @Jos
 
Toppen